Uvedenie osmičkového Fazera vyvolalo množstvo diskusií, kde sa polemizovalo o vhodnosti či nevhodnosti zvoleného zdvihového objemu. Logicky sa v odborných kruhoch uvažovalo o novej 750-ke, no celkom šikovným ťahom sa „de facto“ ustanovila nová trieda naháčov so super športovou minulosťou.
Pred uvedením tejto novinky bola možnosť ísť do šestkového alebo litrového Fazera. Pokiaľ 1 000-ka prezentovala ostrú a jedovatú 150 koňovú variantu, 600-ka bola lacnejšou možnosťou ako si užiť vysokootáčkový štvorvalec. Rozdiel vo výkone a cene bol natoľko veľký, že si sám o sebe vyžiadal zaplnenie medzery na trhu. Pri konštrukcii sa nevyužila slabšia verzia s prevŕtaným motorom, ale ako základ sa zobrala známa FZ1. A to prinieslo niekoľko veľmi pozitívnych momentov, ktoré sa iste budú veľmi pozdávať novým majiteľom. Preto bude v texte viackrát spomenutá väčšia verzia.
Podvozkové partie Priehradový rám identický ako na litrovom naháči je zváraný v ochrannej atmosfére z tlakovo odlievaných hliníkových dielov (resp. dielov z vysokopevnostnej hliníkovej zliatiny). S podobnou technológiou je vyrobená aj veľmi zaujímavá asymetrická zadná kyvná vidlica. Ľavé rameno je totiž predelené na dve časti, medzi ktorými vedie reťaz. Prednú upside down vidlicu máme bez možnosti nastavenia útlmu. Na zadnom tlmiči sa dá nastaviť len predpätie pružiny. Pokiaľ vpredu je USD typicky športová, zadné pruženie nie je až tak tvrdé a ponúka aj trošku komfortu. Brzdy – klasické štvorpiestiky, ktoré nájdeme na mnohých modeloch Yamahy tu nemohli absentovať, pretože ak je raz niečo dobré, nie je dôvod to nepoužiť. Vpredu sú umiestnené dva kotúče o priemere 310 mm a vzadu jeden o priemere 267 mm. Výška sedla sa ustálila na hodnote 815 mm a celá geometria posedu sa dostala medzi superšporty a turistiku. Nazval by som to ideálom na každodenné jazdenie. Nižší výkon u osemstovkovej verzie sa prezentuje aj zadnou pneumatikou 180/55 ZR17 (vpredu je osadená 120/70 ZR17). Hmotnosťou sa tento motocykel blíži k litrovému súrodencovi (215 kg bez ABS).
Motor Pohonná jednotka je odvodená z predchádzajúcej generácie R1. Známy päťventilový radový štvorvalec DOHC má zmenšené vŕtanie zo 77 na 68 mm (zdvih 53,6 mm) a tým pádom aj znížený zdvihový objem z 998 na 779 ccm. Motor je osadený odľahčenou kľukovkou a modifikovanou hlavou valcov. Výkonové parametre sa dostali na hodnotu 106 koní pri 10 tis. ot., pričom prekvapujúco oproti pôvodnej FZ6 pribudlo iba 8 koní. No 600-vka výrazne stráca v kolónke krútiaci moment, pretože z pôvodnej hodnoty 65,5 Nm (alebo 63,1 Nm podľa verzie) sa osemstovka dostala na 82 Nm. A to je práve ten hlavný dôvod, ktorý dvíha palec práve v prospech FZ8. A keď už porovnávame, tak si zájdime pre zmenu k vyššej triede FZ1, kde máme voči FZ8 plus 44 k (FZ1 – 150 k) a plus 24 Nm (FZ1 – 106 Nm). Nie nezanedbateľným je však aj dosť podstatný fakt, že litrový Fazer je drahší až o 2 800 Euro…! Ale späť k testovanému motoru. Priebeh dávkovania výkonu nezaprie svoje korene v triede SS, a je to cítiť z každej reakcie. V skratke povedané: celkom výbušný a výkonný…
Dizajn Nie je náhoda, že nová FZ8 je na pohľad identická s celým radom Fazerov. Polokapota s agresívnym hmyzím výrazom je už nezameniteľným identifikačným prvkom. Celá stavba motocykla z profilu evokuje superšport, avšak za riadidlami si až tak radikálne nepripadám. Množstvo oku lahodiacich detailov a matného eloxu tvoria veľmi vydarený celok. K dispozícii sú tri farebné kombinácie – biela, modrá a čierna. Možno nie každý bude nadšený zo zvláštne a jednoducho tvarovanej výfukovej koncovky, ale na druhej strane, tento komponent má z dôvodu častého tuningu najväčšiu pravdepodobnosť výmeny. Prehľadnosť palubovky je na dobrej úrovni, pomerne malý displej však dôležité údaje podáva dostatočne čitateľne. Zadná krátka stavba je doplnená plastovým rebrovaným “výbežkom”, na ktorom je uchytené EČ a smerovky. Napr. zadné stúpačky sú umiestnené na elegantných oblúkových odliatkoch z hliníku a presne zodpovedajú vyššie spomenutým pekným detailom.
Jazdné vlastnosti Kto raz okúsil 20 ventil od Yamahy vie, ako prudko a nebezpečne narastá výkon po otočení pravej rukoväte. Extrémny záťah tak ako ho poznáme z FZ1 je v podaní osemstovky citeľne civilizovanejší a kultivovanejší. Aj tak je to však slušný „nářez“ a najmä vo vyšších otáčkach vám rád pripomenie svoje superšportové korene. Naopak, v nižších otáčkach je to veľmi príjemný a pružný motor, ktorý bez problémov zvláda napríklad preplnené mesto a pomalé presuny, nemusíte neustále podraďovať a „spojkovať“, pretože motor neprotestuje ani na vyššom prevodovom stupni. Krátke sprevodovanie mi sedelo hlavne v meste, resp. našlo by si uplatnenie aj pri jazde blízko otáčkového maxima niekde na okruhu. V reálnej premávke sa toto sprevodovanie ukáže pomerne vysokými otáčkami, kedy napríklad pri rýchlosti 100 km/hod motor točí 4 400 ot./min. Pri 120 km/hod je to už 5 100 ot./min. Ale to už je “údel” štvorvalcov od Yamahy, ktoré majú takéto vysoké otáčky doslova zapísané v rodnom liste… K správaniu sa motocykla niet čo vytknúť. Motor pracuje perfektne, brzdy ešte o kúsok lepšie. Podvozkové partie sú vyladené na maximum komfortu aj v tejto superšportovej genetickej línii a čaká na vás pruženie, ktoré zvláda športovú záťaž, no zároveň dokáže byť pohodlné na každodenné jazdenie. Polokapotážou získava táto Yamaha aj výrazný kredit ohľadom ochrany jazdca pred nepriazňou počasia a vytvára sa celkom slušný turistický potenciál. Sériový štít dvíha nápor vetra niekde nad ramená, dobre tvarovaná nádrž umožňuje čiastočne schovať kolená do obrysu motocykla.
Záver Celkový výsledok testovania dopadol veľmi dobre, pretože Fazer8 sa prezentoval ako vyvážený a dobre navrhnutý motocykel. Pokiaľ sme doteraz riešili dilemu, slabšia 600 či extrémna 1 000, teraz máme vďaka Yamahe k dispozícii kombináciu podstatne vyššej agility a sily spojenej s vynikajúcou obratnosťou a ľahkou ovládateľnosťou. Rovnako podstatným je aj značný cenový rozdiel, ktorý delí Fazer8 od FZ1. Takže ak práve doma neotvárate plný bankomat a oželiete stratu výkonu (ktorý v reále aj tak málokde využijete), tak odporúčam odskúšať Fazer8 a za ušetrené „Euráče“ kúpiť kvalitnú výstroj a benzín na niekoľko rokov dopredu… :).
Yamaha Fazer8
Cena: 8 890 / 9 590 Eur (ABS)
Motor: 779 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 106,2 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 82 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 140 x 770 x 1 065 mm
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný hliníkových profilov
Hmotnosť: 211 / 215 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 460 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/50-17
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor´Middle Europe – CZ/SK
Text a foto: Dušan Demovič
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2011
Janka
Keď je 600 málo a 1 000 veľa… – Test Yamaha Fazer8
Ak siahnete po originálnych doplnkoch, ktoré Yamaha na tento model ponúka, tak výsledkom môže byť motocykel s viac ako slušným turistickým potenciálom
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.