Connect with us

Testy a recenzie

Keď je 600 málo a 1 000 veľa… – Test Yamaha Fazer8

Publikovaný

on

Uvedenie osmičkového Fazera vyvolalo množstvo diskusií, kde sa polemizovalo o vhodnosti či nevhodnosti zvoleného zdvihového objemu. Logicky sa v odborných kruhoch uvažovalo o novej 750-ke, no celkom šikovným ťahom sa „de facto“ ustanovila nová trieda naháčov so super športovou minulosťou.

Pred uvedením tejto novinky bola možnosť ísť do šestkového alebo litrového Fazera. Pokiaľ 1 000-ka prezentovala ostrú a jedovatú 150 koňovú variantu, 600-ka bola lacnejšou možnosťou ako si užiť vysokootáčkový štvorvalec. Rozdiel vo výkone a cene bol natoľko veľký, že si sám o sebe vyžiadal zaplnenie medzery na trhu. Pri konštrukcii sa nevyužila slabšia verzia s prevŕtaným motorom, ale ako základ sa zobrala známa FZ1. A to prinieslo niekoľko veľmi pozitívnych momentov, ktoré sa iste budú veľmi pozdávať novým majiteľom. Preto bude v texte viackrát spomenutá väčšia verzia.

Podvozkové partie
Priehradový rám identický ako na litrovom naháči je zváraný v ochrannej atmosfére z tlakovo odlievaných hliníkových dielov (resp. dielov z vysokopevnostnej hliníkovej zliatiny). S podobnou technológiou je vyrobená aj veľmi zaujímavá asymetrická zadná kyvná vidlica. Ľavé rameno je totiž predelené na dve časti, medzi ktorými vedie reťaz. Prednú upside down vidlicu máme bez možnosti nastavenia útlmu. Na zadnom tlmiči sa dá nastaviť len predpätie pružiny. Pokiaľ vpredu je USD typicky športová, zadné pruženie nie je až tak tvrdé a ponúka aj trošku komfortu. Brzdy – klasické štvorpiestiky, ktoré nájdeme na mnohých modeloch Yamahy tu nemohli absentovať, pretože ak je raz niečo dobré, nie je dôvod to nepoužiť. Vpredu sú umiestnené dva kotúče o priemere 310 mm a vzadu jeden o priemere 267 mm. Výška sedla sa ustálila na hodnote 815 mm a celá geometria posedu sa dostala medzi superšporty a turistiku. Nazval by som to ideálom na každodenné jazdenie. Nižší výkon u osemstovkovej verzie sa prezentuje aj zadnou pneumatikou 180/55 ZR17 (vpredu je osadená 120/70 ZR17). Hmotnosťou sa tento motocykel blíži k litrovému súrodencovi (215 kg bez ABS).

Motor
Pohonná jednotka je odvodená z predchádzajúcej generácie R1. Známy päťventilový radový štvorvalec DOHC má zmenšené vŕtanie zo 77 na 68 mm (zdvih 53,6 mm) a tým pádom aj znížený zdvihový objem z 998 na 779 ccm. Motor je osadený odľahčenou kľukovkou a modifikovanou hlavou valcov. Výkonové parametre sa dostali na hodnotu 106 koní pri 10 tis. ot., pričom prekvapujúco oproti pôvodnej FZ6 pribudlo iba 8 koní. No 600-vka výrazne stráca v kolónke krútiaci moment, pretože z pôvodnej hodnoty 65,5 Nm (alebo 63,1 Nm podľa verzie) sa osemstovka dostala na 82 Nm. A to je práve ten hlavný dôvod, ktorý dvíha palec práve v prospech FZ8. A keď už porovnávame, tak si zájdime pre zmenu k vyššej triede FZ1, kde máme voči FZ8 plus 44 k (FZ1 – 150 k) a plus 24 Nm (FZ1 – 106 Nm). Nie nezanedbateľným je však aj dosť podstatný fakt, že litrový Fazer je drahší až o 2 800 Euro…! Ale späť k testovanému motoru. Priebeh dávkovania výkonu nezaprie svoje korene v triede SS, a je to cítiť z každej reakcie. V skratke povedané: celkom výbušný a výkonný…

Dizajn
Nie je náhoda, že nová FZ8 je na pohľad identická s celým radom Fazerov. Polokapota s agresívnym hmyzím výrazom je už nezameniteľným identifikačným prvkom. Celá stavba motocykla z profilu evokuje superšport, avšak za riadidlami si až tak radikálne nepripadám. Množstvo oku lahodiacich detailov a matného eloxu tvoria veľmi vydarený celok. K dispozícii sú tri farebné kombinácie – biela, modrá a čierna. Možno nie každý bude nadšený zo zvláštne a jednoducho tvarovanej výfukovej koncovky, ale na druhej strane, tento komponent má z dôvodu častého tuningu najväčšiu pravdepodobnosť výmeny. Prehľadnosť palubovky je na dobrej úrovni, pomerne malý displej však dôležité údaje podáva dostatočne čitateľne. Zadná krátka stavba je doplnená plastovým rebrovaným “výbežkom”, na ktorom je uchytené EČ a smerovky. Napr. zadné stúpačky sú umiestnené na elegantných oblúkových odliatkoch z hliníku a presne zodpovedajú vyššie spomenutým pekným detailom.

Jazdné vlastnosti
Kto raz okúsil 20 ventil od Yamahy vie, ako prudko a nebezpečne narastá výkon po otočení pravej rukoväte. Extrémny záťah tak ako ho poznáme z FZ1 je v podaní osemstovky citeľne civilizovanejší a kultivovanejší. Aj tak je to však slušný „nářez“ a najmä vo vyšších otáčkach vám rád pripomenie svoje superšportové korene. Naopak, v nižších otáčkach je to veľmi príjemný a pružný motor, ktorý bez problémov zvláda napríklad preplnené mesto a pomalé presuny, nemusíte neustále podraďovať a „spojkovať“, pretože motor neprotestuje ani na vyššom prevodovom stupni. Krátke sprevodovanie mi sedelo hlavne v meste, resp. našlo by si uplatnenie aj pri jazde blízko otáčkového maxima niekde na okruhu. V reálnej premávke sa toto sprevodovanie ukáže pomerne vysokými otáčkami, kedy napríklad pri rýchlosti 100 km/hod motor točí 4 400 ot./min. Pri 120 km/hod je to už 5 100 ot./min. Ale to už je “údel” štvorvalcov od Yamahy, ktoré majú takéto vysoké otáčky doslova zapísané v rodnom liste… K správaniu sa motocykla niet čo vytknúť. Motor pracuje perfektne, brzdy ešte o kúsok lepšie. Podvozkové partie sú vyladené na maximum komfortu aj v tejto superšportovej genetickej línii a čaká na vás pruženie, ktoré zvláda športovú záťaž, no zároveň dokáže byť pohodlné na každodenné jazdenie. Polokapotážou získava táto Yamaha aj výrazný kredit ohľadom ochrany jazdca pred nepriazňou počasia a vytvára sa celkom slušný turistický potenciál. Sériový štít dvíha nápor vetra niekde nad ramená, dobre tvarovaná nádrž umožňuje čiastočne schovať kolená do obrysu motocykla.

Záver
Celkový výsledok testovania dopadol veľmi dobre, pretože Fazer8 sa prezentoval ako vyvážený a dobre navrhnutý motocykel. Pokiaľ sme doteraz riešili dilemu, slabšia 600 či extrémna 1 000, teraz máme vďaka Yamahe k dispozícii kombináciu podstatne vyššej agility a sily spojenej s vynikajúcou obratnosťou a ľahkou ovládateľnosťou. Rovnako podstatným je aj značný cenový rozdiel, ktorý delí Fazer8 od FZ1. Takže ak práve doma neotvárate plný bankomat a oželiete stratu výkonu (ktorý v reále aj tak málokde využijete), tak odporúčam odskúšať Fazer8 a za ušetrené „Euráče“ kúpiť kvalitnú výstroj a benzín na niekoľko rokov dopredu… :).

Yamaha Fazer8

Cena: 8 890 / 9 590 Eur (ABS)
Motor: 779 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 106,2 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 82 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 140 x 770 x 1 065 mm
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný hliníkových profilov
Hmotnosť: 211 / 215 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 460 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/50-17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor´Middle Europe – CZ/SK

Text a foto: Dušan Demovič

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2011 Janka

Keď je 600 málo a 1 000 veľa… – Test Yamaha Fazer8

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri