Connect with us

Spravodajstvo

Koniec podvodov s najazdenými kilometrami

Publikovaný

on

Históriu najazdených kilometrov si overíte už aj na internete


Súbežne s rozmachom obchodu s ojazdenými vozidlami sa na Slovensku začalo znamenite dariť aj rôznym formám podvodov, ktoré majú spoločného menovateľa – vymámiť od ľudí čo najviac peňazí. Jedným z najviac udomácnených trikov je tzv. „stáčanie kilometrov“. Neraz je na odometri – počítadle najazdených kilometrov (pozn.: tachometer meria rýchlosť) o niekoľko desiatok až stovák tisíc kilometrov menej, než je v skutočnosti najazdených. Na stočenie stačí notebook, softvér stiahnutý z internetu a pripojenie na elektronický systém automobilu. Za pár sekúnd si nastavíte hodnotu, akú práve potrebujete. Pokiaľ nie ste technicky zdatný, pomôžu inzeráty na „úpravu“ odometra, ktoré sú bežne uverejňované v časopisoch, či na internete.

Znižovanie stavu najazdených kilometrov je momentálne, hneď po legalizácií vozidiel, najväčším problémom, ktorý deformuje trh s ojazdenými autami. V niektorých krajinách je už samotná neoprávnená manipulácia s najazdenými kilometrami považovaná za porušenie zákona, ale napriek tomu to problém nevyriešilo. Tadiaľto cesta nevedie. Ak je manipulácia s odometrom kupujúcemu zatajená za účelom neoprávneného finančného prospechu, možno považovať takéto konanie za podvodné. A to je už aj na Slovensku trestné.

„V snahe pomôcť kupujúcim ojazdených vozidiel a eliminovať možnosť podvodu spôsobeného manipuláciou odometra pribudli na web stránke kontroly originality údaje o stave najazdených kilometrov každého skontrolovaného vozidla. Informácie o stave kilometrov predstavujú súhrnné hodnoty získané z technických kontrol, emisných kontrol a kontrol originality. Stav najazdených kilometrov je na web stránke www.ko.sk bezplatne prístupný v časti „Overenie vozidla“. Na karte „počítadlo prejazdenej vzdialenosti“ sa zobrazí zaznamenaný stav odometra overovaného vozidla vo forme grafu. Nakoľko presné hodnoty sú zneužívané a stav odometrov býva upravovaný v závislosti od poslednej známej hodnoty, zobrazený graf vyjadruje reálny priebeh bez zobrazenia konkrétnych hodnôt. Konkrétne hodnoty sa nachádzajú v odbornom posudku kontroly originality, ktorý požadujte od predávajúceho,“ tvrdí Róbert Zrubák, riaditeľ poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel. Pravosť odborného posudku je možné si kedykoľvek overiť tiež na www.ko.sk. Postupne pribudnú hodnoty aj z iných zdrojov a udalostí.

Podľa Róberta Zrubáka, „pred uzavretím zmluvy o kúpe vozidla je rozumné žiadať od predávajúceho vykonanie kontroly originality. Okrem iných podstatných informácií o vozidle sa kupujúci dozvie, či nedošlo k možnej manipulácii s počítadlom prejazdenej vzdialenosti a aj to, či vozidlo nebolo poškodené haváriou. Nadmerné hodnoty hrúbky povlakovej vrstvy môžu svedčiť o zatajených opravách poškodených častí“ .

Kúpa ojazdeného automobilu predstavuje v súčasnosti veľmi rizikovú investíciu. Je však dôležité nesústrediť sa len na stav najazdených kilometrov, ale v prvom rade na technický stav a stav opotrebenia vozidla, ktoré nemusia vždy korešpondovať s najazdenými kilometrami, a to dokonca ani v prípade, ak neboli stiahnuté. Ak to nedokážete objektívne posúdiť, treba sa obrátiť na nezávislých odborníkov a autorizované servisy.

Zdroj: IRIS IDENT spol. s r.o. Poverená technická služba KO

Zobrazenie priebehu stavu počítadla prejazdenej vzdialenosti. Jednorazový pokles jednej z hodnôt a následný vzostup nad pôvodnú hodnotu, nemusí vyjadrovať manipuláciu. Môže sa jednať napr. o chybný zápis.

Koniec podvodov s najazdenými kilometrami

15 komentárov

1 komentár

  1. FaDe

    18. apríla 2013 at 9:12

    Ooou HURA HURA pome este aj DOBROVOLNE tlacit peniaze sukromnym nezmyselnym instituciam akou je KO!!!
    Krasny marketing ako okrem zakonnych povinnych navstev zarobit este aj na naivnych ludoch ktori si myslia ze KO je naozaj na Slovensku na nieco dobre. Ved ti diletanti nevedia odhalit ani kradnute auta/motorky nie to este spravny pocet najazdenych km a ine manipulacie… Cista naivita ist na KO a mysliet si ze som tym spravil nieco pre to aby som pri kupe auta/motorky nebol oklamany/podvedeny.
    Viem o niekolkych pripadoch kedy auto/moto preslo povinnou KO a o par mesiacov skoncil majitel s prazdnymi rukami lebo mu na dvere zazvonili prislusnici ze dobry zabavujeme vam auto/moto je kradnute. 😛

    👎 👎 👎

  2. VladiB

    18. apríla 2013 at 11:38

    FaDe No so všetkým nesúhlasím, ale pri dovoze máš KO povinné, lenže ja tu vidím trošku iný problém. Pokiaľ je to človek čo vozí auto či moto, kvôli ďalšiemu predaju medzi dovozom a kontrolou KO mu vzniká dosť veľký priestor aby stiahol kilometrov koľko potrebuje. Potom záujemca pri kontrole VIN už vidí na KO stiahnuté km, ktoré súhlasia s tým čo vidí.

    Pokiaľ ale KO bude komunikovať s autorizovanými servismi + TK + EK , a ukáže históriu servisných intervalov s počtom kilometrov, tak by som ako záujemca o jazdené vozidlo za túto službu peniaze určite dal. Otázka znie: dokáže KO toto robiť s dovezenými vozidlami alebo iba kúpenými v SR? A ak kúpenými v SR, tak od akého veku vozidla, od prvej KO? Pokiaľ by tieto údaje dohľadali historicky od predaja je to SUPER rozumná služba.

  3. VladiB

    18. apríla 2013 at 11:45

    A ešte niečo ak KO, ktorá má poverenie od štátu a pozmení alebo „prehliadne“ „nechcené“ údaje o vozidle dopúšťa sa trestného skutku! A je preukazáteľné, ktorý pracovník a ktorá stanica tento doklad vydala. Ale žiaľ na Slovensku je možné úplne všetko 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎

  4. B12

    18. apríla 2013 at 21:37

    Ja to beriem tak, že nejako už konečne začať treba. Možno by pomohlo zníženie ceny za KO a keby sa systém rozbehol, v konečnom dôsledku by ani KO neboli stratové. Jasné, že celý systém počnúc registráciou, recyklačným fondom (neplatí pre moto), KO, STK, EK … je vlastne štátne výpalníctvo 😈 😈

  5. AIR

    19. apríla 2013 at 5:30

    B12 suhlasim stebou 👍 👍 👍

  6. blackhole

    19. apríla 2013 at 8:56

    Podla mna sa problem so stacanim km, nevyriesi nikdy, dokonca nemci si chodia davat stacat km do Holandska, kde manipulacia s odometrom nie je trestny cin, dokonca holandsky zakon nema nic take zakotvene.
    tak ako pise Vlado, od momentu dovozu, kym sa odhodla „dovozca“ ist na KO ma tolko priestoru aby upravil kilometre…..
    ciastocne riesenie co sa tyka dovezenych aut je, ziadat povodnu servisnu historiu a povodne doklady od vozidla – co ale seriozny predavajuci da do placu dobrovolne.
    z mojho pohladu slovenska KO neriesi nic, je to ako B12 pise statom schvalene vypalnictvo.
    znamy zhanal passata 2007 a vyssie, 9 z 10 boli stocene o cca 100 tis. kazdy si dal preverit u kamosa vo VW…..

  7. B12

    22. apríla 2013 at 21:46

    Najideálnejšie je si doviezť auto alebo moto zo zahraničia sám a s predávajúcim navštíviť servis, kde bolo auto servisované. Tam si dať auto na zdvihák a porozprávať sa prípadne so servisákmi a potvrdiť si tak históriu opráv. Ale to je ideálna kúpa, asi 1:100.000 😎 👋

  8. RoboNM

    25. apríla 2013 at 6:30

    Ono najideálnejšie je kúpiť auto zo Slovenska s históriou a ešte ideálnejšie po človeku, o ktorom si môžem byť istý, že ma neodžubáva. Takých prípadov je asi skutočne neuveriteľne málo, ale občas sa zadarí. Akurát potom všetci krútia hlavou, prečo som sa rozhodol pre 10 ročné auto so 190 000 km, ktoré má nejaké drobné chybičky krásy, ktoré ale nie sú zatajované a cena im zodpovedá a nedajú si ani za svet vysvetliť, že servisná história je pre mňa dôležitejšia. Tiež som dlho pozeral iba na km, ale pri géeesku 50 000 km servisovanom výlučne jedným človekom, ktoré som predával so 100 000 km äa som presvedčený že terajší majiteľ na ňom hádam iba s výmenou spojky má teraz takých 150 000 bezproblémových) som zistil, že to nie je až také relevantné 😀

    Ja som mal to šťastie, že môj hyperpedantný kamoš práve tento rok predával ako 2. majiteľ auto, ktoré mi vyhovovalo, tak som po ňom hneď skočil 🙂

  9. zuzana04

    13. novembra 2015 at 12:21

    V pripojenom odkaze si môžete niečo pozrieť o stáčaní kilometrov na autách. Sú tam aj ďalšie odkazy na stránky, kde zistíte koľko najazdených km má auto.
    http://www.apadvokat.sk/clanky/stacanie-kilometrov-na-aute/

  10. satanokky

    16. novembra 2015 at 9:52

    KO – nedokáže (nevie, nechce, nepotrebuje) overiť reálne najazdené kilometre vozidla. Auto z dovozu stočia pred KO a nikto nebude kontaktovať importéra kvôli overeniu. Auto zo Slovenska nepodlieha v prvých 4 rokoch povinosti EK a TK a to je u firemných vozidiel dosť dlhá doba na nájazd v 100-kách tisíc kilometrov. Pohľad do servisnej knižky je nereálny pre technika počas kontroly.
    KO – netuším ako overujú či je vozidlo tzv. čisté – t.j. nieje kradnuté, nepátra sa po ňom, nieje pod lízingom či ako záloha na pôžičku, či nieje naňho exekúcia atď. Za tú 1,5 hodinu čo tá prehliadka trvá to nieje časovo pre jednu osobu možné. A ak sa nemýlim tak firmy vykonávajúce KO ani nemajú právnu zodpovednosť za chybné zistenia. Ak ti oni posvätia auto ako čisté a o mesiac ti ho zelený mozgovia zhabú ako kradnuté, tak tá firma ti nemá povinnosť uhradiť škodu. Nevrátia ti ani poplatok za KO.
    KO – povlaková vrstva. Mne auto na KO pomerali a ani jedna hodnota hrúbky laku NEDOSAHOVALA hodnotu 90µm čo je cca. hodnota kde začína hrúbka laku z výroby. Ešte aj v grafe je vidno, že hodnoty sú v divných farbách, ale to technikovi počas merania vôbec nevadilo.
    KO – nedokázali v mojom prípade ani určiť rok výroby vozidla z dodaných dokumentov.
    KO – netreba si robiť ilúzie o tejto kontrole. Pri cene cca. 74 Eur za auto je nereálne aby bola urobená dôkladná kontrola. To by sme museli za tú KO platiť stovky EUR aby to všetko čo „garantujú“ bolo ovoerené poriadne.

    KO – povinnosť pri dovoze je čisté výpalné zo strany štátu – firmy nič neručia a v princípe len onálepkuju auto.

  11. eXeBaT

    18. novembra 2015 at 4:58

    Od kúpy ojazdeného vozidla/motocykla – dovoz a KO, prihlásenie, divné výšky PzP (niekto to musí zaplatiť, keď poisťovne nevedia zodpovedne určiť, kedy ide o poistné podvody), kedy sa neberie ohľad na vek vozidla a cenu náhradných dielov v prípade nehody, až po jeho samotnú recykláciu, kedy sme povinní odovzdať fyzicky vozidlo na zberné miesta, pričom nechápem prečo, keď je to náš majetok, je to čistá zlodejina. A čo sa týka stavu odometrov, pokiaľ sa neprepoja databázy štátnych inštitúcií, ktoré mapujú ich stav už od narodenia, budú sa obohacovať dovozcovia stáčaním kilometrov ďalej. Ako to asi funguje dnes, ak máš záujem o informácie o konkrétnom vozidle? Oslovíš inštitúciu, tá už nejaké informácie mať môže, ostatné informácie zakúpi od inej inštitúcie (pokiaľ sa nachádza v jej databáze povedzme v krajine pôvodu) a ty to zaplatíš. Moja vlastná skúsenosť, ak už ide o jazdenku. Nikdy si nekúpim vozidlo v bazáre. Ak si ten majiteľ vozidla verí, bude pri predaji stáť pri ňom a nie sa ho zbavovať cez bazár s tvrdením, že bazár nesie zodpovednosť a záruku a takto sa zákazník stane ping-pongovou loptičkou medzi majiteľom vozidla a bazárom v prípade skrytej závady, omladeného vozidla, alebo iného tech.problému. Štatisticky je údajne každé druhé vozidlo na Slovensku a v Čechách so stočenými kilometrami a presne to isté, vrátane omladenia vozidla sa stalo aj mne.

  12. Hruso25

    18. novembra 2015 at 17:58

    čítal som v Svete motorú ako sa to robí.Z germánii sa dovezie das auto od lízingovky,lebo lízingovka má svoj servis, kde sa servisujú aj operatívne auta.Tým pádom nemá auto záznam v značkovom servise.V Ceskoslovensku sa stočía kilomatre dľa želania súdruha a ide sa to prihlásiť a navštíviť značkový servis na prvú prehliadku s dvojročným autom ktoré má najazdené už len cca báj očko 15-20 tisíc kilometrov.No a potom šup ho do bazáru s titulkom: Predám dvojročnú 2,0TDI embečku kombi,dovezená z germánii od dedka a babky čo na ňom chodili len v nedeľu do kostola.Najazdené poctivé   16 789 km.Prikladám servisnú knížku s pečiatkou značkového servisu s “ málo   kilometrami“.  🙂 No nekup to, jedného krásneho dňa navštíviš značkoví servis a vdaka známemu sa dozvieš, že to auto bolo predané v germánii v januári a že v marci mu montovali ťažne a malo na ťachometri číslo 15000km.Z toho logicky usúdiš,že po namontovaní ťažného embečka rok stála v stodole a potom si ju ako skoro novú kúpil. 🙂 alebo ked za tri mesiace natočila 15tis tak do roka potiahla ešte 3 x 15 000 km.
    Preto som si radšej kúpil nové auto,aj ked najlacnejšie na trhu a ktomu ešte rumunské (Ford to nie je),ale nové.Nemôžem sa pochváliť že mám na Oktáviu,ale na druhej strane neriešim či mám meniť rozvody aj ked mi budík ukazuje na ciferníku  70 tisíc kilometrov.

  13. prdlafka

    19. novembra 2015 at 9:49

    Ja som raz len tak z nudy kontroloval kilometre na autach, ktore boli ako dovezene ponukane na nete v inzeratoch a zrejme nedopatrenim tam inzerent nechal na fotke napriklad spzetku, alebo uviedol VIN…velmi vela pripadov som nasiel, kde po dovoze na KO bolo poprdeli viac km, ako v inzerate…neslo mi do hlavy, preco to ti lajdaci nestocili este pred navstevou KO???…jeden tipek mi vysvetlil, ze pri dovoze na KO chcu vidiet zmluvu, alebo skratka daky povodny doklad, kde predajca v zahranici uvedie vtedy realne kilometre vozidla…preto im to musi sediet, inak by to z KO vyhodili, preto stacaju az po KO a riskuju, ze si to niekto nevsimne, alebo nepreveri…to by vysvetlovalo, preco to tak je…ale nemam overene…
    boli aj taki, co stocili auta po XY rokoch pouzivania na slovensku, pripadne kupenych na SK a tam sa to krasne dalo kuknut zas v systeme STK…

  14. FaDe

    2. decembra 2015 at 22:14

    Hehe, pekne ozivenie diskusie ktoru som pred par rockami zacal  😁 
    zhodou okolnosti som tento rok dovazal auto z nemecka… 297 tis. km dobra cena. Kazdy typicky obcan by si poklepal na celo ze ci som normalny, ale presne ako enemko pisal historia vozidla je dolezitejsia ako nejaky udaj o pocte km na odometri. Kazdy trochu technicky zdatnejsi clovek si vie stav vozidla zhodnotit jeho obhliadkou… Otvoril som kapotu, lahol pod auto, pokukal, pocudoval sa, a potom dolozene papiere dokumentujuce servisnu historiu vozidla len objasnili moje pocudovanie. Motor vymeneny pri 165 tis. servisne ukony pred predajom v nemalych nakladoch kde boli vymenene vsetky casti co vyzerali az na pocudovanie zachovalo na skoro 300 tisic km… Nastastie predosly majitel bol natolko inteligentny ze po skonceni predlzenej zarucnej doby kde na konci doslo k vymene motora prestal servisovat vozidlo v autorizovanom servise a tak som okrem nic nehovoriacich peciatkach v nejakej servisnej knizke ku udaju stavu odometra, dostal krasnu historiu vozidla v podobe faktur z neautorizovaneho sukromneho servisu s podrobnym popisom vad a vykonanych prac za obdobie poslednych 130 tis. Km 
    takze to na com mnohi zakladaju –  plne vypeciatkovana servisna knizka bez akychkolvek udajov o zavadach a vykonanych ukonoch, ma pre mna taku hodnotu ako rolka toaletneho papiera. A taku istu hodnotu ma aj zdrap papiera z KO. 
    Ako niekto trefne poznamenal onalepkovane je cele auto, nalepky KO nachadzam na takych miestach ze sa nestiham cudovat, KO som mal vybavenu poctivu po znamosti, chalani presli a skontrolovali cele auto a napriek tomu stale zaznavam nazor z mojho prveho prispevku… KO je fraska ktora nesluzi vobec k nicomu… Akurat som sa dozvedel ze bol meneny bezp. pas vodica (logicke po 300 tis. Km pouzivania ak niekto chce aby sa este stale normalne navijal) a ze hrubka laku na casti ktora namohla byt menena ani prelakovana im nesedi. To ze je vymeneny motor, ze dal majitel prelakovat celu prednu cast kvoli dobkam z kamienkov kedze auto jazdilo hlavne „dvestedvacet“ po DE dialniciach, ze kluc nejde do zamku a nda sa nim auto odomknut lebo je zamok nepouzivanim zapraseny prachom a pieskom a kopec inych veci o ktorych som ja vedel na to neprisli.
    to ze kvoli kamienkom bolo menene celne sklo na to mi staci 5s pohlad na udaje na skle viem to a nepotrebujem na to KO… 
    Takze tolko moje najnovsie osobne poznatky o tomto legalnom statnom vypalnictve, v porovnani ale s Ficovou danou z luxusu (vykonu) dovezenych vozidiel je KO len take smetie… Co som zaplatil za 174 PS nasmu statu, tak to bola ina palka…

  15. prdlafka

    4. decembra 2015 at 17:51

    Ano, samozrejme, ze je velmi dolezite, ako sa kto o auto, ci motorku stara, aky servis tomu dava…ale zas ani ta najlepsia starostlivost neznamena, ze ked ma to auto pri tej super starotlivosti nabehanych 300, alebo viac tisic km, ze je to ako nove…kilometrami sa skratka motorove vozidlo nici a odchadza a ani ta najlepsia starostlivot tomu nezabrani…nepodlahnime tomuto mytu…

    povdzme, ze do tych 200-250 tisic km je to este ok, ale potom uz je to bez ohladu na predoslu udrzbu skratka vela a treba si pripravit vacsinou kopec penazi na vymenu odchadzajucich veci netykajucich sa pravidelnej udrzby…

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri