Jednovalcová 650-tka tu už bola, a ak si pamätáte, pred troma rokmi skončila jej výroba. Dnes je ale naspäť a volá sa G 650 GS. Malé jednovalcové GS tak dopĺňa aktuálnu trojicu rady GS ako 4. člen a je zrejmé, že výrobcovi chýbala, a tak sa rozhodlo o jej návrate. Ako základ poslúžila osvedčená pôvodná jednovalcová F 650 GS. Nedá mi nespomenúť, že tento model prekvapivo v Čechách vyhral súťaž Motocykel roka 2011 vo svojej triede. A to už sám o sebe úspech je a svedčí o tom, že priaznivci tohto modelu tu boli, sú, a toto GS proste chcú.
Svieži dizajn Predovšetkým dizajnom sa 650-tka snaží zaradiť do rodiny GS. Jednoznačne sú to predĺžené partie prednej kapoty do špicatého a vysokého predného blatníka, ktorý radí túto motorku do jasnej triedy. Aj predný, nesymetrický svetlomet okamžite radí GS do rodiny BMW a keď pokračujeme pohľadom smerom dozadu, zistíte, že motocyklu dominuje dvojfarebné sedadlo s protišmykovým povrchom. Dvojfarebnosť v kombinácii červená a čierna mi pripomína minuloročné výročné modely GS. Sedlo pod sebou ukrýva nádrž s hrdlom, ktoré čiastočne do neho zasahuje na pravej strane, ale posedu spolujazdca neprekáža. Na sedlo nadväzuje masívne madlo s držiakom, ktoré v sebe ukrýva maloobjemný priestor napr. na doklady, vestu či motolekárničku. Pekné línie uhladzujú vzadu dve koncovky výfuku, z ktorých jedna je katalyzátor a plyn ide iba z jednej z nich. Práve tu je stroj dizajnovo pekne uhladený a uzatvára tak celkovo svieže a štíhle línie stroja. Sedadlo je navyše polohovateľné (-3 cm) alebo si môžete dokúpiť o 4 cm vyššie sedadlo.
Podvozok je jednoduchý Trieda cestovných mestských endúr znesie odlievané kolesá, ktoré v tomto prípade majú veľmi štíhle lúče. Použité obutie Metzeler Tourance patrí jednoznačne viac na asfalt a rozbitú horskú cestu, určite nie ale do nespevneného terénu. Bočný stojan má na konci širokú plošinku kvôli nezabáraniu sa, ale nedajte sa pomýliť, obutie vás do takého terénu nepustí, ale pri stanovačke na lúke to príde vhod. Keďže je to vcelku lacná motorka, hľadajte úsporné opatrenia na podvozku a nájdete ich rýchlo. Predná teleskopická 41 mm vidlica drží 19“ ráf, ktorý brzdí iba jeden kotúč. S ponorom 170 mm ponúka i prechod terénnych nerovností. Vzadu nájdeme jednoduchú oceľovú vidlicu s centrálne nastaviteľným pružením. Útlm je nastaviteľný dobre prístupným ovládačom a všetko pohromade drží oceľový rám. V tomto prípade budete musieť nosiť reťazový sprej.
48 koní musí stačiť Motor a jeho 48 koníkov predurčuje ako môžete motorku obťažovať a naložiť. V ponuke je i verzia so zníženým výkonom 34 k a maximálkou 145 km/h pre nižšiu skupinu vodičských oprávnení. Tvári sa ako skromný jedák, pretože výrobca mu určuje papierovú spotrebu 3,2 l pri 90 km/h, a preto má motorka iba 14 l nádrž. Má dve sviečky, dve vačkové hriadele, vstrekovanie a spĺňa normu Euro 3. Tým, že je jednovalec predurčuje svoje použitie, a preto by majiteľ mal vedieť čo kupuje s jednovalcom. Totižto minuloročné F 650 GS bolo s radovým dvojvalcovým motorom z F 800-ky, a tak majiteľ F 650 GS nebude mať k dispozícii to, čo bude mať majiteľ G 650 GS. Veru nie je 650 GS ako 650 GS.
Pohľad na budíky Jazdec pozerá na digitálny displej doplnený o analógový ukazovateľ rýchlosti. Pod touto ručičkou sú neprehliadnuteľné písmenká GS. Ľavá strana patrí jednofarebnému digitálu, ktorý okrem kilometrov, množstva paliva, prekvapivo ukazuje i otáčky motora v dielikovom stĺpcovom ukazovateli končiac číslicou 8 000. Uprataný kokpit má navyše na ľavej strane veľký spínač dvojúrovňového vyhrievania rukovätí, výstražných svetiel a vypínania ABS. ABS a vyhrievanie testovaný model síce má, ale nepatria do základnej výbavy, a preto testovaný model stojí skoro o tisícku Eur viac ako základný.
Asfalt, dobrý i rozbitý Motor naskočí a motorka hneď napovie, že máte pod zadkom jednovalec. Sedadlo, ktoré sa zdalo ako ploché mi ponúka doslova zapadnutie do motocykla. Medzi stehnami je navyše veľmi uzučké a dopredu rozširujúce sa kapoty mi mierne odtláčajú kolená do strán. Posed je ale prirodzený, aj keď bohvieaké krytie táto motorka neponúka, pocit krytia nejako mám. Podvedome vyrážam s tým, že nebudem čakať od 48 koní žiadne prekvapujúce výkony. Motor sa pekne doťahuje na jednotlivé stupne a čo ma prekvapuje, je veľmi príjemná, presná a hladká prevodovka. Žiadne búchanie, všetko ide pekne ľahko. Motor nie je pretekár, a ak ho točím, veľmi rýchlo mi vibráciami napovie, že treba radiť smerom nahor. Vo vysokých, presnejšie skoro najvyšších otáčkach vibrácie jednovalca cítiť na celej motorke. Volím na začiatok kľudnú jazdu, ku ktorej motor evokuje. Teraz s vibráciami nie je problém, všetko ide hladko a pokojne. Tu je motor doma, takto si vyžaduje od jazdca aby sa k nemu správal – teraz je pokoj v rodine. Motor si sám pýta radenie smerom hore alebo dolu. V predpísaných rýchlostiach motorka reaguje na povely správne, podvozok sedí, dokonca nemám pocit potreby prestavenia sériového nastavenia.
Rýchle horské pasy Makov a Bumbálka sú celkom rýchle horské pasy, kde sa strieda starý roztrepaný asfalt s novým a zas starým s vyjazdenými koľajami od kamiónov. Toto je moja testovacia trať. Do kopca podradím za tri a vytáčam motor. Prišli vibrácie, ale nevenujem im pozornosť, pretože ma viac baví jeho rozloženie výkonu a práca podvozku. Nevysadám v zákrutách z motorky, len ťahám za plyn a s náklonmi idem do maxima. Takýto cca 20 km úsek motorka žerie akoby sa tu narodila. Papierovo jednoduchý podvozok vzhľadom k stavbe určeniu stroja v sólo jazde prekvapivo stačí a presviedča ma o tom, že môžem i zrýchliť. Teda zrýchľujem a bez toho, aby som sa narobil GS-o zvláda dynamiku jazdy, rozbitý asfalt i stúpania. Kto by to povedal. Nadávam ale na brzdy s ABS. Aktívne ABS je citlivo nastavené na jazdcov s poruchami „brzdného cítenia“ a mám čo robiť, aby motorka spomaľovala ako ja potrebujem. Naštvaný tlačím vypínač ABS, a rozsvecuje sa mi na palubke oranžová kontrolka ABS. Opäť skúšam brzdy, lebo v jeden kotúč vpredu som nikdy nemal dôveru. Teraz bez ABS brzdím inak, ďaleko presnejšie a ďaleko citlivejšie. Povedzme si ale, že motorka brzdí dobre, ale na môj vkus by to mohlo byť aj lepšie. Keď uzavriem túto pasáž, musím konštatovať, že práca podvozku a motora je adekvátna použitej technike a určeniu stroja a mierne predimenzovaná. Rozhodne nebudete sklamaný a technika, ktorá na obrázku nevypadá celkom dôveryhodne, môže v skutočnosti dôveryhodná byť, čo je presne na vlas tento prípad.
Rýchla jazda s limitom Nastáva čas rýchlej jazdy. Strhujúci protivietor motorka preráža slušne, pretože nemá žiadne veľké kapotované plochy. Pokojová jazda končí niekde cca pri 100 – 110 km/h. Potom vietor naráža do pliec a prilby a jednoznačne malý čelný štít motorke nestačí. „Peniaze z vrecka von“ či chcete, alebo nie, treba vyšší štít, lebo s týmto GS-om sa dá cestovať ďaleko, ale potrebujete zvýšiť pohodlie, ktoré priamo súvisí s vetrom oproti a následnou únavou niektorých svalov jazdca. Čo je ale plusové, že motor aj pri rýchlosti 110 km plynule zrýchľuje a nemá problém s dynamikou až do cca 150 km/h. Pri papierovo určenej 170-tke sa chcem zastaviť i ja. Chvíľu to trvá, ale 170 na budíkoch mám. Posledných 15 km do 170-tky je už ale len násilné vyťahovanie výkonu z motora za tvrdý poplatok v podobe vibrácií a bitke jazdca s narážajúcim vzduchom.
Finále je takéto Toto GS-o považujme za vstupnú bránu pre mladých a začínajúcich jazdcov v kategórii cestných endúr. Je príjemne ovládateľné a nepotrebujete byť žiaden vyjazdený pilot, aby ste sa s ním rýchlo, a myslím skutočne rýchlo, skamarátili. Motor má svoje limity, ale ponúkne jazdcovi aj pokoj, aj šport, aj zábavu a to na asfalte alebo rozbitých asfaltovo-štrkových, poprípade i lesných hlinených tvrdých cestách. Limitom bude iba obutie. Výkon je adekvátny objemu, dobre sa dávkuje a ako vďaka motora za vašu investíciu do GS bude šokujúco nízka spotreba. Podvozok bude vyhovovať i skúsenejším a náročnejším jazdcom, začiatočníkom zasa pomôže nižšie sedadlo prispievajúce k pohodlnému a bezpečnému ovládaniu stroja. Brzdy s ABS sú precitlivené, s vypnutým ABS tak akurát. Na turistiku s počtom km cez 2 000 – napr. Dolomity, by som sa s ním vybral iba vtedy, že idem iba sám a mám strašne veľa času. Skôr ho beriem ako endurko na používanie na každý deň – do práce, k babke na dedinu, víkendový výjazd na hríby, prípadne turistiku alebo na ovčí syr do Nimnických hôr, kde rád chodievam. A každopádne budem pyšný na vrtuľu na nádrži. Je to predsa BMW a práve BMW aktuálne drží prvenstvo v predaji cestných endúr práve s veľkými modelmi GS v Európe.
BMW G 650 GS (ABS)
Cena základ / výbava: 7 250 / 8 250 Eur
Motor: 652 ccm, 4 ventily, DOHC, R1
Výkon: 48 k pri 6 500 ot./min.
Krút. moment: 60 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 165 x 920 x 1 240 mm
Rám: dvojitý priehradový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 192 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 477 mm
Výška sedla: 780 – 820 mm
Objem pal. nádrže: 14 l
Pneu: vpredu: 110/80-19, vzadu: 140/80-17
Motocykel na test zapožičal: FMoto Bavaria s.r.o. Bratislava
Autor: Vlado Brniak, Foto: autor a M. Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2011
Janka
Malé GS je späť – Test BMW G 650 GS
Podvozok je skromný, jeden kotúč, zato vidlica má priemer 41 mm a ponor 170 mm
Zadná kyvná vidlica je síce jednoduchá, ale pracuje spoľahlivo a je nastaviteľná
G 650 GS – nazvime ju bránou do sveta cestovných endúr
Prehľadný panel ukazuje i otáčky motora
Vzadu je uzamykateľná malá skrinka
650-tku si môžete dovybaviť takto: kufre, padáky, vyššie plexi a sedadlo, ABS, vyhrievané rukoväte...
Rodina GS – to je blatník vrazený do asymetrického svetlometu
Štíhle línie umožnia jazdcovi hlboký posed
Dvojfarebné sedadlo v tomto prípade ukrýva nádrž
Osvedčený jednovalec je ponúkaný v dvoch výkonových verziách (48 k a 34 k)
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.