Connect with us

Testy a recenzie

Malý chuligán – Test TGB Tapo 50

Publikovaný

on

Začínať test skútra fotkou na zadnom kolese možno nie je príliš korektné a jazda so skútrom by mala byť o niečom inom, ale v prípade malého skútra Tapo z dielne TGB to inak ani nešlo. Tento nenápadný mestský chuligán vás k tomu, a ďalším „kúskom“ totiž neustále doslova vyzýva.
Pod značkou TGB si každý poväčšine vybaví nejakú pracovnú, poprípade športovú štvorkolku, no ako sme sa presvedčili už v minulom čísle pri teste maxiskútra XMotion 300 EFi, tak produkcia tejto taiwanskej značky je oveľa pestrejšia a zaujímavejšia. Nakoniec, ak sa pozrieme trochu do histórie tejto značky, tak boli to práve skútre a rôzne komponenty na ne, ktoré naštartovali produkciu TGB.


Motor, podvozok a opäť motor
Tapo patrí v ponuke výrobcu do kategórie cenovo najdostupnejších skútrov, no neznamená to, že tomu zodpovedá aj kvalita, práve naopak, skúter sa spolieha na kvalitnú a osvedčenú techniku, ktorá má podiel na veľmi dobrých jazdných vlastnostiach skútra. Podvozok tvorí jednoduchý oceľový rám, ktorý poteší svojou tuhosťou. Komponenty pruženia určite môžeme zaradiť medzi lepší štandard v tejto triede a ponúknu vám komfort na aký ste zvyknutí u renomovaných výrobcov. Brzdný systém tvorí jednoduchý kotúč vpredu a bubnová brzda vzadu. Vzduchom chladená pohonná jednotka toho na prvý pohľad veľa neukáže a veľké športové výkony vlastne ani neočakávate. Jediným vodítkom môže byť ladená koncovka výfuku, ktorá je väčšinou spájaná so športovo orientovanými skútrami. Oveľa viac vám tak napovie pohľad do technických parametrov, kde výrobca udáva maximálny výkon na úrovni 5 k pri 7 500 otáčkach, čo v rámci malých skútrov určite patrí do kategórie zaujímavých hodnôt.

Na prvý pohľad nenápadný
Ak mám byť úprimný, tak Tapo ma na prvý pohľad nijako neohúril. Nenápadný dizajn sa spolieha skôr na klasiku ako na extrémy a v tomto smere vyčnieva snáď len zdvihnutý predný blatník, ktorý naznačuje príbuznosť k dizajnu atraktívneho supermota. Svetlá vpredu aj vzadu spolu so smerovkami ešte nepodľahli LED-diódovej móde a predstavujú skôr dobre známu klasiku. Jednoduchá prístrojovka ponúka všetky potrebné informácie v klasickej analógovej forme bez prítomnosti blikajúcich digitálnych displejov. Na druhej strane, aj tu cítiť kvalitné dielenské spracovanie a všetko do seba zapadá tak ako má, nemusíte sa obávať zle zapadajúcich plastov alebo iných drobností, ktoré v tejto cenovej hladine ešte stále patria medzi veci, s ktorými musíte jednoducho počítať. Potešia niektoré detaily, ako napríklad vyklápacie stúpačky spolujazdca alebo robustný zadný nosič, ktorý je pripravený na montáž prídavného kufríka.

Tapo = zábava
Zoznamovanie máme za sebou, môžeme vyraziť. To čo sa na prvý pohľad javilo ako bežná a nenápadná 50-ka do mesta, po pár metroch jazdy zrazu naberá iné rozmery a Tapo predstaví svoju skutočnú povahu, ktorá sa nedá opísať inak ako chuligánska. Motor dá o sebe vedieť hneď po naštartovaní a zvuk malého jedovatého dvojtaktu sľubuje dostatok zábavy. Pravdou je, že motor zaberá prakticky okamžite po otočení plynovou rukoväťou a odmenou je výborná akcelerácia, ktorá malú 50-ku rýchlo vystrelí vpred. Na svetlách tak bez mihnutia oka za sebou necháte aj papierovo silnejšiu konkurenciu. Motor však ani potom nepoľaví a čoskoro ste na maxime. Testovaná verzia bola otvorená, takže rýchlosť bola vyššia ako u sériového prevedenia a ukazovateľ rýchlosti sa zastavil na hranici +65 km/h, čo je do mesta viac ako postačujúce. Plusom je, že motoru nevadí ani keď sa pohybujete so spolujazdcom a takmer nič nestráca zo svojej dynamiky. Motoru úspešne sekunduje podvozok, ktorého tuhšie nastavenie som už spomínal a môžete bez obáv atakovať aj rozbité úseky cesty. Ľahké ovládanie zodpovedá rozmerom skútra a na rýchle prepletanie sa mestom je skúter ako stvorený. Brzdy zvládajú záťaž bežnej premávky a najmä predná ponúka dostatočný účinok, no v prípade, že radi jazdíte agresívnejšie, tak brzdy vám čoskoro ukážu svoje limity a najmä zadný bubon by mohol byť výkonnejší. Pochvalu si určite zaslúži odkladací priestor a pod sedlo bez problémov vojde prilba typu Jet.
Toľko k praktickej stránke Tapa a teraz sa môžeme pozrieť na chuligánsku tvár tohto skútra. Motor je vzhľadom na svoj objem na zábavu vyladený takmer ideálne a aj keď maximálny výkon je „len“ 5 koní, tak ich máte k dispozícii veľmi rýchlo. Odlepiť tak predné koleso od zeme vyžaduje len prudšie potiahnutie za riadidlá v kombinácii s pootočením plynovej rukoväte na maximum, samozrejme z minimálnej rýchlosti, no efekt je zaručený. Podvozok zvláda aj drsnejšie zaobchádzanie a občasný skok z obrubníka v kombinácii s rýchlou myšičkou pomedzi stojace autá berie ako príjemné spestrenie dňa. Ako som spomínal brzdy by mohli byť o máličko lepšie, no na ukončenie vašej exhibície malým „stoppie“ na prednom kolese postačujú.

Záver
V cenovej kategórii kde sa Tapo nachádza nájdete skútre, ktoré sú možno atraktívnejšie na pohľad, no ťažko by ste našli skúter, ktorý by bol zábavnejší ako táto nenápadná dvojtaktná 50-ka. Keď k tomu pripočítame slušné úložné priestory a dielenské spracovanie, tak TGB Tapo patrí vo svojej triede v konkurencii nestratí.

TGB Tapo 50

Cena: 1 200 Eur
Motor: 49,5 ccm 2T, R1
Výkon: 4,9 k pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 1 780 x 650 x 1 075 mm
Rám: jednoduchý pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 94 kg (suchá)
Objem pal. nádrže: 6,8 l
Pneu: vpredu: 120/70-12, vzadu: 120/70-12

Motocykel na test zapožičal: ASP Group s. r. o., Žebrák, CZ

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2011 Janka

Malý chuligán – Test TGB Tapo 50

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri