Yamaha sa momentálne môže pochváliť jednoznačne najpestrejšou ponukou skútrov spomedzi všetkých japonských výrobcov. Dokonca ani tradičné európske značky nie sú na tom oveľa lepšie a Yamaha je dnes pripravená ponúknuť skúter širokému spektru zákazníkov. Do tejto ponuky veľmi dobre zapadá aj najnovší prírastok Japoncov v podobe nového modelu s označením Xenter, ktorý prináša v dnešnej dobe ťažko odolateľnú kombináciu špičkovej techniky a priaznivej ceny.
Veľké kolesá určujú trendy Posledné roky sa niesli v znamení skútrov na veľkých kolesách, ktoré sa postupne presadili na najväčších európskych trhoch a musím povedať, že právom. Ľahké ovládanie a väčší komfort jazdy predstavuje len časť výhod, ktoré tento koncept ponúka oproti klasickým skútrom. Nakoniec najlepším dôkazom tohto tvrdenia je samotný Xenter, ktorý sa opiera o dvojicu 16-pacových kolies, ktoré sa významnou mierou podpísali pod vynikajúce jazdné vlastnosti skútra. Najmä v prostredí mestských komunikácií plných dier a výmoľov sú veľké kolesá jednoznačne prínosom, ktorý sme si počas testu naplno vychutnávali.
Pomer ceny a kvality na výbornú Veľké kolesá nie sú jediným tromfom tohto skútra. Je toho oveľa viacej. Atraktívny dizajn ukrýva modernú techniku v podobe úplne nového, kvapalinou chladeného jednovalca. Yamaha príliš nešetrila ani na podvozku a to isté platí aj o dizajne a kvalite plastov. Výrobca naviac ponúka pestrú paletu originálneho príslušenstva za výborné ceny. Testovaný model bol vybavený prídavným kufríkom a stredne vysokým čelným štítom, no a konečná cena sa zvýšila len o 181 Eur. V tomto smere patrí Xenter určite medzi to lepšie čo na trhu nájdete. Vynára sa tak otázka či tento model tak trochu nevytvára konkurenciu vo vlastných radoch, najmä keď Yamaha disponuje podobným modelom X-City 125. Pravdou však je, že Xenter sa snaží ponúknuť štandardnú japonskú kvalitu za priaznivú cenu, a X-City mieri na úplný vrchol a chce osloviť najmä prémiových zákazníkov, takže oba skútre budú vedľa seba fungovať bez problémov.
Nový jednovalec – minimum vibrácií Yamaha pre tento model vyvinula úplne nový, kvapalinou chladený jednovalec, ktorý disponuje modernou štvorventilovou technikou a vstrekovaním paliva. Motor disponuje dostatkom výkonu bez toho, aby tým príliš trpela spotreba. Najväčším prínosom motora je však snaha o minimalizovanie vibrácií. Okrem nového uchytenia motora na ráme ukrýva motor odľahčený piest a nový vyvažovací hriadeľ, ktorý pomáha udržať vibrácie na minime. Yamaha ponúka tento motor v dvoch objemových verziách a k tradičnej 125-ke pribudla aj výkonnejšia 150-ka, ktorou bol vybavený aj testovaný model.
Kvalitný podvozok Podvozok je tvorený tradičným jednoduchým oceľovým rámom. Zaujímavo je v tomto prípade vyriešené pruženie zadného kolesa, kde nájdete horizontálne uložený postranný tlmič, ktorý je uložený priamo nad motorom. Na prvý pohľad netradičné riešenie však odvádza vynikajúcu prácu. O pruženie vpredu sa stará kvalitná teleskopická vidlica. Brzdný systém je tvorený výkonnou kotúčovou brzdou vpredu a 150 mm bubnom vzadu. Brzdy sú naviac prepojené, vďaka čomu sa účinok počas brzdenia rovnomerne prerozdeľuje na obe kolesá.
Dizajnová moderna Xenter sa môže pochváliť naozaj vydareným dizajnom, ktorému dominuje dvojica pretiahnutých svetlometov (mačacie oči). Tento prvok, ktorý je typický pre motocykle a skútre Yamaha neodmysliteľne radí Xentera do rodiny motocyklov a skútrov tejto značky. Vzadu na vás naopak čaká moderná LED technológia. Poteší aj kvalita plastov a dielenského spracovania, ktoré je na vysokej úrovni. Zaujímavým spôsobom je vyriešený odkladací priestor vpredu a drobnosti si uložíte v uzatvárateľnej skrinke na prístrojovke. Naopak, menším sklamaním je len minimálny úložný priestor pod sedadlom. Žiaľ, s týmto handicapom sa potýka väčšina skútrov na veľkých kolesách a Xenter to rieši elegantným integrovaným nosičom vzadu, kam môžete pripevniť prídavný kufrík, ktorý vám ponúka priamo výrobca.
Mestský dravec Skútre tohto typu sú namierené najmä do mestských ulíc a Xenter sa na túto úlohu pripravil naozaj vzorne. Už od prvých metrov ukazuje kde je jeho sila. Jednovalec o objeme 155 ccm sa priam vyžíva v rýchlej akcelerácii a v oblasti 0 – 60 km/h na križovatke prakticky nenachádzal medzi autami dôstojnú konkurenciu. Hustú premávku tak hravo necháva za chrbtom. Je pritom jedno či idete sólo alebo máte za chrbtom pasažiera, výsledok bol zakaždým rovnaký a Xenter nekompromisne vyrazil vpred. Tu však možnosti motora ani zďaleka nekončili a dokázal ďalej zrýchľovať, aj keď už nie s takou razanciou ako na prvých metroch. Na dlhšom rovnom úseku digitálna prístrojovka ukázala 110 km/h, čo je v tejto triede výborná hodnota. Testovaný model bol naviac okrem prídavného kufríka vybavený aj originálnym čelným štítom „Medium screen“, čo ešte zvýšilo komfort pri rýchlej jazde.
Istota Pochvalu okrem motora zaslúži aj podvozok, ktorý s istotou zvládal nielen prepletanie mestom, ale aj svižné tempo na mimomestských komunikáciách. Za ľahkým a istým ovládaním treba okrem veľkých kolies hľadať aj tuhšie nastavenie pruženia, ktoré dobre odolávalo prepruženiu a nešlo nadoraz pri každom väčšom náraze. Dobrý výkon odvádzajú aj brzdy a výkonnému prednému kotúču výborne sekunduje bubnová brzda vzadu. Jazdné vlastnosti tak spĺňajú aj tie najprísnejšie kritériá a Xenter znesie porovnanie so špičkou v tejto triede.
Záver Yamaha Xenter 150 je skútrom, ktorý má čo ponúknuť širokému okruhu potencionálnych zákazníkov. Výborná akcelerácia v kombinácii s ľahkým ovládaním ho priam predurčuje do prehustených mestských aglomerácií. Nezanedbateľnou vecou sú v tomto prípade aj minimálne prevádzkové náklady, ktoré sú spolu s atraktívnou nadobúdacou cenou ďalším argumentom hovoriacim v prospech Xentera. Určite by som však odporučil siahnuť po verzii Top Case, ktorá je už vybavená prídavným kufríkom, ktorý vzhľadom na skromné úložné priestory skútra určite využijete.
Yamaha Xenter 150
Cena: 3 290 Eur (cena test. modelu 3 471 Eur)
Motor: 155 ccm, 4 ventily SOHC, R1
Výkon: 15,6 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 14,8 Nm pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 1 990 x 690 x 1 135 mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 142 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 385 mm
Výška sedla: 785 mm
Objem pal. nádrže: 8 l
Pneu: vpredu: 100/80-16, vzadu: 120/80-16
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2012
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.