Connect with us

Testy a recenzie

Stále jedinečná – Test Suzuki GSX-R1300 Hayabusa

Publikovaný

on

Keď počujem slovo Hayabusa, tak mi vždy po chrbte prebehne také to príjemné zamrazenie ako keď prežijete nejakú poriadnu adrenalínovú bombu. Táto motorka mi jednoducho ešte stále dokáže zdvihnúť hladinu adrenalínu do nebezpečných výšin. Práve tento model dal pred rokmi definícii sily a výkonu na dvoch kolesách úplne nový rozmer, a ešte dnes ide z týchto údajov strach. Odolať takejto výzve je prakticky nemožné a mierne nervózny sadám do sedla ešte stále jedného z najrýchlejších sériovo vyrábaných motocyklov na svete…

Píše sa rok 1999…
Motocyklový trh bol od toho súčasného dosť odlišný. Superšportové motorky boli stále v kurze a kategória superrýchlych veľkoobjemových superšportov bolo otvorené bojisko, kde sa prezentovali prakticky všetky japonské značky. Kráľovské žezlo v tejto triede patrilo fantastickej Honde Blackbird a čakalo sa s čím príde konkurencia. No a to čo prišlo v podobe úplne nového modelu Suzuki GSX-R1300 Hayabusa všetkým doslova vyrazilo dych. Hayabusa nielen výkonovými parametrami, ale aj samotným výzorom jasne dávala najavo, že jej hlavným cieľom je lámať rýchlostné rekordy a na dlhé roky sa táto motorka stala top voľbou pre milovníkov rýchlej jazdy.

Súčasnosť
Píše sa rok 2012, záujem o superšportové motorky je na ústupe a do popredia sa derú univerzálnejšie triedy. Opadajúci záujem badať aj u superrýchlych motocyklov akým je Hayabusa, no našťastie ešte stále je tu dosť zákazníkov ochotných kúpiť si takýto motocykel. Suzuki má za sebou jednu modernizáciu z roku 2008, ktorá priniesla celý rad zmien, no najdôležitejšou zmenou bol zvýšený objem motora a nárast výkonu na 197 k. Inovácie sa však dotkli prakticky celého motocykla a nechýba tuhší podvozok a nové brzdy. Súčasná Hayabusa sa však dizajnom od pôvodnej verzie prakticky nelíši a tak trochu vytŕča zo súčasnej moderny, plnej ostrých hraniek a odľahčených línií. Nič to však nemení na skutočnosti, že tento motocykel dokáže pokoriť hranicu 300 km/h a to až tak veľa motoriek nedokáže.

Stará dobrá škola
Je zaujímavé, že motocykel, ktorý patrí medzi najrýchlejšie sériové stroje na svete sa opiera o techniku, ktorá poslednú výraznejšiu modernizáciu absolvovala pred pomaly piatimi rokmi, ale „Busa“ so sebou prináša niečo zo starej dobrej školy. Maximálny výkon sa nedosahuje za pomoci rôznych elektronických pomôcok ako u dnešných litrových superšportov. 200 k výkonu Hayabusy sa naopak opiera o maximálny zdvihový objem (1 340 ccm) motora a znamená to, že okrem výkonu motor disponuje aj ohromným krúťakom 155 Nm, ktorý dokáže rýchlo zlikvidovať zadnú pneumatiku bez toho aby ste sa priblížili maximálnemu potenciálu motora. Toto je však len časť z prehľadu nadštandardných údajov a Hayabusa disponuje naviac rázvorom 1 480 mm a prevádzková hmotnosť dosahuje 260 kg. Tieto hodnoty dokážu slabším povahám nahnať strach, no ako som sa mal možnosť presvedčiť, celé to funguje dokonale.

Prvoradá aerodynamika
Dizajn Suzuki sa za posledných 13 rokov zmenil len minimálne a je to už poznať. Naviac veľké oblé plochy akoby motorke opticky pridávali pár kíl naviac. Z pohľadu dokonalej aerodynamiky však má tento dizajn stále čo povedať aj po rokoch a všetko je v maximálnej miere prispôsobené na optimálne obtekanie vzduchu, pričom na celej motorke by ste len márne hľadali nejaké hrany alebo ostré krivky. Samotný dizajn pritom ukrýva množstvo drobných detailov, ktoré svedčia o dokonalej prepracovanosti celej motorky.

Nepovolaným vstup zakázaný
Na svete nie je veľa motoriek, ktoré vám ponúknu podobný zážitok ako Hayabusa, naviac Suzuki ako jedna z mála veľkých športových motoriek ešte nie je vybavená systémom trakčnej kontroly, ktorý reguluje výkon podľa okamžitej trakcie zadného kolesa. Jedinou elektronickou pomôckou je manuálne meniteľný systém výkonových kriviek, ktorý však príde vhod keď podmienky nie sú práve ideálne. O tom koľko výkonu sa prenesie na zadné koleso tak rozhoduje výlučne vaše zápästie. Krotiť takmer 200 k výkonu, ktoré sú naviac zabalené v takmer 260 kg živej váhy naozaj vyžaduje pevné zápästie a chladnú hlavu. Menej skúsení jazdci by si mali poriadne rozmyslieť, či chcú získavať skúsenosti na motorke akou je Hayabusa. Všetko tu prebieha rýchlejšie, no bez akejkoľvek nervozity motora alebo podvozku. Stačí však trochu povoliť uzdu plynovej rukoväti a problém je zrazu tu. Na druhej strane, ak disponujete patričnými skúsenosťami, tak tento motocykel dokáže byť pekelne rýchlym a mimoriadne všestranným športovcom zároveň.

Dokáže aj niečo viac ako len ísť rovno?
Táto otázka napadne asi každého priaznivca športových motoriek po zhliadnutí technických parametrov Hayabusy a aj ja som mal spočiatku obavy, ale tie sa rýchlo rozplynuli. Po pár dňoch strávených v sedle môžem povedať, že v podmienkach bežného jazdenia v mnohých smeroch zatieňuje najmodernejšie superšporty súčasnosti. Už prvé posadenie do sedla je príjemné, posed nie je vôbec extrémny a aj keď to stále nie je vzpriamený turistický posed, tak v porovnaní so superšportom je Suzuki na tom ďaleko lepšie. Dostatok miesta a nižšie položené stúpačky pomôžu nájsť optimálne pohodlie rôznym postavám. Tráviť dlhé hodiny v sedle tak nepredstavuje väčší problém a z pohľadu športového turistu to je určite dôležitá informácia. Vynikajúca je aj ochrana a kapotáž účinne chráni jazdca aj pri rýchlostiach, ktoré vysoko prekračujú diaľničné limity. Papierová hmotnosť, ktorá nie je práve najnižšia sa po rozbehu stráca a motorka poslušne reaguje na jazdcove pokyny. Potom je tu motor, ktorý robí všetko s neuveriteľnou ľahkosťou a tak trochu skresľuje reálnu situáciu. Hranicu 200 km/h Hayabusa prekračuje pri otáčkach, pri akých sa bežný litrový štvorvalec ešte len prebúdza a maximálny výkon prichádza už pri 9 500 ot./min., čo je o 3 500 ot. menej ako napríklad u BMW S 1000 RR. Paradoxne najväčší pozor som si tak musel dávať na diaľnici, kde rozdiel medzi predpisovou rýchlosťou a hodnotami na hranici 200 km/h predstavoval len malinkú zmenu v polohe plynovej rukoväte. Motor je však aj neuveriteľne pružný a dokáže na najvyššom prevodovom stupni plynulo akcelerovať už od cca 50 km/h s intenzitou, ktorá v zlomku sekundy nechá za chrbtom všetku štvorkolesovú konkurenciu a ak kliknete o dva stupne nižšie tak sa vám z dohľadu stratia aj všetky nízko letiace lietadlá. Napriek tomuto výkonu sa motorka správa pokojne a ani prudšie pootočenie plynovou rukoväťou nevyviedlo podvozok z miery, predné koleso nemalo tendenciu nekontrolovateľne stúpať k nebesiam a na suchom asfalte nehrozila strata trakcie – všetko prebieha až s neskutočným pokojom a kontrolou.

A čo športové ambície?
Je pravda, tento motocykel doslova exceluje pri diaľničných presunoch, no stále je to aj zdatný športovec, ktorý v správnych rukách dokáže potrápiť nejeden nabrúsený superšport. Samozrejme, hmotnosť sa len tak nestratí a nižšia svetlá výška robí svoje a asi len ťažko by som v zákrute podišiel moderný litrový superšport, ale ak prispôsobíte jazdu väčším oblúkom pri nájazdoch do zákrut, tak Hayabusa dokáže byť aj na okruhu alebo kľukatej ceste zábavným spoločníkom. Podvozok je v sérii nastavený mäkšie, no stačí nastaviť tuhosť na oboch koncoch a jazdné vlastnosti sa citeľne zlepšia. Výbornú prácu odvádzali radiálne brzdy, ktoré si aj pri športovej jazde a vysokých rýchlostiach spoľahlivo poradili s touto 260 kg vážiacou lokomotívou.

Stále jedinečná
Suzuki Hayabusa možno už nepatrí na samotný vrchol motocyklovej techniky, no tých pár dní v sedle som si poriadne užil. Táto motorka ma presvedčila, že vie ponúknuť oveľa viac ako len adrenalínové zážitky na šprintérskej dráhe a za možno trochu zostarnutou vizážou sa ukrýva superrýchly turista, zdatný športovec a príjemný spoločník na výlety „okolo komína“. No a spôsob akým sa na zadné koleso dostáva skoro 200 k výkonu, pričom ručička na ukazovateli rýchlosti letí do trojciferných hodnôt je úžasný zážitok a Hayabusa stále zostáva jedinečným zjavom na trhu.


Suzuki GSX-R1300 Hayabusa L2

Cena: 13 490 Eur
Motor: 1 340 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 197 k pri 9 500 ot./min.
Krút. moment:155 Nm pri 7 200 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 190 x 735 x 1 165 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 260 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 480 mm
Výška sedla: 805 mm
Objem pal. nádrže: 21 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 190/50 – 17

Motocykel na test zapožičal: Suzuki Slovensko, o. z. Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2012 Janka

Stále jedinečná – Test Suzuki GSX-R1300 Hayabusa

3 komentáre

3 Comments

  1. kweni

    26. októbra 2013 at 20:07

    Taký v pohode článok .. ak od tej motorky niekto chce športovú motorku sklamaný nebude určite .. ak chce turistu tak po zopár úpravách sklamaný nebude .. ak by niekto chcel aj hodne cestovať tak tam už bude zopár vecí ktoré silno vadia .. ale na druhej strane je to super stroj .. a prevádzková hmotnosť sa mi máli na 270kg .. ale neviem no .. možno moja pribrala 😁

  2. krampus

    27. októbra 2013 at 21:38

    Budeš mať asi nejakú \“zosilnenú\“ verziu. 😈

  3. kweni

    28. októbra 2013 at 12:46

    Mám na nej zopár kíl železa navyše 🙂 .. som zainvestoval do ťažkých kovov .. údajne nestrácajú na hodnote 🙄

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri