Connect with us

Motoporadňa

MOTOSERVIS (3) – Reťazové sady

Publikovaný

on

K tomu, aby ste sa mohli preháňať na vašom motocykli, je nutné preniesť výkon motora na zadné koleso v podstate je to možné tromi spôsobmi:

1. Najpoužívanejším spôsobom je prenos výkonu pomocou reťaze a dvoch reťazových kôl. Reťazové kolo nachádzajúce sa vpredu sa nazýva pastorok, vzadu rozeta. Výhodou tohto spôsobu je malá hmotnosť, možnosť voliť prevodový pomer pri nízkych nákladoch, rýchla výmena. V praxi je tento spôsob hojne využívaný všetkými výrobcami prevažne u športových a ?naked? motocyklov.

2. Dalšou možnosťou ako preniesť výkon na zadné koleso je použitie ozubeného remeňa. Výhodou remeňa je tichý a čistý chod. Snáď najznámejším výrobcom motocyklov, využívajúci ozubený remeň je Harley Davidson a Buell.

3. Takmer najmenej náročným spôsobom na údržbu, je použitie kardanu. Je tichý, má vysokú životnosť a jediné čo vyžaduje, je výmena oleja po stanovenom počte kilometrov. Nevýhodou je však vyššia hmotnosť. Je prevažne používaný u chopperov všetkých japonských výrobcov a v neposlednom rade tiež firmou BMW a Moto Guzzi.

Toľko v krátkosti o možnostiach prenosu výkonu od prevodovky na zadné kolo. Teraz sa vráťme k prvému spôsobu. Na trhu existuje v súčasnej dobe veľká ponuka reťazí a reťazových kôl od rôznych výrobcov. Odporučil by som vám držať sa nami overených značiek a to D.I.D alebo RK. O tom, aký typ reťaze kúpite, rozhoduje predovšetkým váš motocykel – výkon, obsah a vaše finančné možnosti. Obecne povedané, čím vyššia cena, tým vyššia kvalita. Každý z výrobcov ponúka daný typ reťaze na konkrétny motocykel. Ak nie ste si istí, aký typ reťaze patrí na váš motocykel, obráťte sa na odborný servis, alebo na obchod zaoberajúci sa predajom motocyklových potrieb. Reťaze sa líšia použitými materiálmi z ktorých sú vyrobené, prierezom tesniaceho krúžku.

Výmena reťazovej sady

Správny čas pre výmenu reťazovej sady nastáva, keď sa na reťazi začínajú objavovať hrdzavé miesta a nie je možné docieliť rovnomerného napnutia vo všetkých miestach. Rovnako sa jeho blížiaci koniec začína prejavovať zvýšenou hlučnosťou. Osobne by som vám doporučil nechať previesť výmenu v odbornom servise zvlášť, keď sa vám ponúka možnosť výmeny na počkanie po predošlom dohovore. Aj zdanlivo jednoduchá výmena skrýva riziká. Ak pri montáži nedodržíte určité zásady, môže dôjsť v tom lepšom prípade ku zníženiu životnosti reťaze, či dokonca k jej pretrhnutiu. Ak aj naďalej trváte na výmene svojpomocou, je dobré vlastniť prípravok na roznitovanie a znitovanie reťaze.

Tu sú základné inštrukcie, ktoré je nutné dodržať pri montáži:

-starú reťaz roznitujeme pomocou prípravku

-pri montáži pastorka vymeňte aj podložku, ktorá zabraňuje povoleniu matice


-nezabudnite premazať čapy spojovacieho článku priloženou vazelínou

-znitovanie reťaze je nutné urobiť tak, aby ste neporušili tesniace o krúžky

-matice, ktorými je prišraubovaná rozeta zalepte prípravkom Loctite

-utiahnutie pastorka prevádzajte cez zadnú brzdu, nikdy cez zaradenú rýchlosť.

-previs reťaze je najčastejšie 20-25mm (viď manuál motocykla).Meranie prevádzame v zaťaženom stave, najlepšie aj so spolujazdcom.

-vždy meníme kompletnú sadu – reťaz, rozeta, pastorok. Použitím reťaze na staré reťazové kolá znižujeme jej životnosť cca o 30-60%.

Zaujímavosťou reťazového prevodu je, že môžete docieliť zmenu prevodového pomeru. Môžete tak zvoliť prevod viac do sily alebo do rýchla. Jeden zub na pastorku zodpovedá 2-3 zubom na rozete. Súčasne jeden zub na pastorku zodpovedá cca 200 ot/min.

Údržba reťazovej sady

Teraz si povedzme pár slov ako sa správne starať o novú reťaz. Najdôležitejším bodom údržby je pravidelne mazať. Mazanie sa odvíja od podmienok, v akých sa práve pohybujete. Bežne sa mazanie vykonáva po cca 500km, ale po jazde v daždi je nutné mazanie zopakovať. Na trhu je veľké množstvo prípravkov, ktoré slúžia k mazaniu. Ide prevažne o spreje ako v turistickom /menšom/balení, tak aj vo väčšom. Tu by som odporučil držať sa nami vyskúšaných značiek Motul alebo Castrol.

Ďalším dôležitým bodom údržby je pravidelné napínanie. Vplyvom nerovnomerného opotrebenia je nutné kontrolovať napnutie reťaze vo viacerých miestach. Ak by bola reťaz prepnutá, v niektorých miestach hrozí poškodenie ložísk v prevodovke. Interval napínania je závislý od spôsobu jazdy, zaťaženia a kvalite použitej reťaze. Odporučil by som kontrolu po 1000 km. So zvyšujúcim sa počtom najazdených kilometrov by som skrátil interval kontroly na polovicu.

Čistenie reťaze. Prakticky je nemožné dosiahnuť absolútnej čistoty, pretože vo veľkej miere je sekundárny prevod reťazou nekrytý, takže podlieha nečistote okolitého prostredia. Pre čistenie reťaze sú k dispozícii rôzne prípravky od spomenutých výrobcov. Ako lacnú a účinnú variantu môžete použiť petrolej.

Za vznik tohto článku by som sa chcel poďakovať RF motoservisu – www.rf-motoservis.cz

Text a foto: R. Dokoupil

Roman Dokoupil

18 komentárov

18 Comments

  1. vidicon

    23. septembra 2005 at 6:49

    Otazka na autora clanku: vymenil som celu sadu (retaz DID aj kolieska) a pri otacani zadneho kolesa vykazovala retaz hned od novoty nerovnomerny prevys. Znami mi povedal, ze to si sadne. Ani po 5000 km si nesadlo. Je to sposobene retazou alebo chybou pri instalacii rozety? Mohlo sa stat, ze som rozetu nenamontoval suoso s oskou kolesa? Moze to sposobit poskodenie inej casti motocykla? Rozdiel v prevyse medzi dvoma extremnymi polohami je asi 2 cm.

    Este by som autorovy odporucil na vyskusanie sprej na retaz Valvoline White line (mozno to nie je presny nazov, ale po nastriekani je celkom biely!, pozor, nemylit si to so starym Valvoline!) Je na trhu asi od minuleho roka. Vyprskuje o poznanie menej ako Castrol a jazdit sa da uz po 10 minutach, co ocenia najma turisti.

  2. squelch

    23. septembra 2005 at 11:09

    Vidicon, tento biely Valvolinesom si kupil v Chorvatsku cestou domov, ale niesom s nim spokojny. Je sice biely, nic sa od neho nezaspini, to je pravda, ale malo vydrzi. Ani 500 Km. To aby som stale striekal retaz… Najviac sa mi pozdava Putoline. Je to sice lepive svinstvo, ale nezleze dole ani v blate…

  3. vidicon

    23. septembra 2005 at 13:59

    Squelch, Valvoline vydrzi rovnako ako Castrol, za sucha kludne 500 km. Putoline som mal, pouzil som ho asi 4-krat a taku zasranu motorku som nemal ani z Castrolu, tak som ho cely pekne vratil tam odkial som ho kupil a ani som za to nic naspat nechcel. Tvoja skusenost ma prekvapuje…

  4. eXeBaT

    23. septembra 2005 at 16:16

    Používal som Castrol a aj keď som nejakú dobu po nastriekaní pred jazdou počkal, zakaždým mi to zašpinilo ráfik. Neskôr som prešiel na Motul a ten bol o niečo lepší. Po každom nastriekaní som aj tak utieral reťaz handrou, aby som sa tomu vyhol. Ale poznám kopec ľudí, ktorí striekajú reťaz v globále a nie priamo sa snažiať vtlačiť maz do válčekov a nie to ešte nejaká údržba praním, alebo utieranie ráfov a reťaze.

    Heslo: čo je mastné, nezhrdzavie 😁

  5. psik

    23. septembra 2005 at 20:54

    Nebol som si istý, prečo autor odporúča výrobky Loctite, Castrol a Motul. Pozrel som sa do sortimentu zmieneného servisu a aká náhoda: Je predajcom uvedených značiek 😀

  6. eXeBaT

    23. septembra 2005 at 21:49

    psik

    Myslíš, že predáva niečo, čomu sám neverí?

  7. psik

    23. septembra 2005 at 21:56

    A ty veríš, že sú najlepšie keď ich odporúča? Našiel si v niektorom z mojich článkov reklamu na tovar ktorý predávam?

  8. eXeBaT

    23. septembra 2005 at 22:00

    psik

    Ultraseal – [linka]

    Prepáč, musel som využiť príležitosť 😀

  9. psik

    23. septembra 2005 at 22:15

    ULTRASEAL, ako už vyplýva z názvu, je monotématický REKLAMNÝ ČLÁNOK !! Nehrá sa na poradňu!! Myslel som, že je to úplne jasné aj menej chápavým 😟

  10. eXeBaT

    23. septembra 2005 at 22:18

    psik

    Rád som ťa pošteklil 😁

  11. psik

    23. septembra 2005 at 22:20

    Vôbec nie 😟 Bola to trefa vedľa 😘

  12. psik

    26. septembra 2005 at 10:47

    Ešte pred minútou by som napísal, že nový EXEBAT je škaredý, neprehľadný, hnusný grc. ☹️ Ale to by bolo pred minútou. Teraz som už presvedčený, že nový EXEBAT je krásny, prehľadný, príjemný zákusok. 🙂

  13. MIQ

    26. septembra 2005 at 16:26

    Vadim fajn clanok 😉

  14. psik

    27. septembra 2005 at 18:15

    MIQ Tvoja vďaka ma síce teší, ale to nie je môj článok. Ja by som to napísal lepšie 😁

  15. kxbibo

    1. októbra 2005 at 5:28

    Pekny uzitocny clanok. 🙂 Taketo clanky uvita kazdy motorkar.

  16. duggo

    4. novembra 2005 at 19:32

    som sem zabludil , ani neviem preco sem nechodim , ked su tu taketo dobre clanky 😕 ako tak kukam , aj lidi z motoride tu obsmrdaju 😁

  17. zajo78

    20. decembra 2005 at 10:08

    este ste tu zabudli popisat vymenu pri nekonecnej retazi 🤐

  18. tlmic

    20. decembra 2005 at 19:12

    Na web-e majitelov motoriek Yamaha XJR 1300 je tento postu popisany. Priznam sa ale, ze pripada mi jednoduchsie tu retaz roznitovat a kupit novu spojku a zese to znitovat. Myslim ze to bolo na http://www.yamaha-xjr.cz ale fakt nie som si isty. Inak na vystuzenej kyvke ako je na obrazku pri clanku aj tak nekonecna retaz nepomoze a neulahci-nevyriesitelny hlavolam.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement
Advertisement

Najčítanejšie

Partneri