Connect with us

Motoporadňa

MOTOSERVIS (4) – Vzduchové filtre

Publikovaný

on

Každý spaľovací motor potrebuje pre svoju prevádzku čistý vzduch. V prípade, že je vzduchový filter poškodený, alebo zanesený, tak výkon motora klesá v závislosti na množstve nasatého vzduchu. Ak je vzduchový filter poškodený, alebo dokonca úplne chýba, je trvalé poškodenie motora na dosah. Presnejšie povedané, jedná sa najskôr o poškodenie valcov a piestnych krúžkov, alebo nasávané prachové častice preniknú až ku kľukovému hriadeľu a jeho uloženiu. V niektorých prípadoch môže dôjsť až ku zadretiu motora. Ľudovo povedané, spaľovací motor nasáva zmes vzduchu a paliva v pomere 15:1, to znamená 15 dielikov vzduchu a 1 dielik paliva. Vzduch obsahuje množstvo nečistôt, našim okom neviditeľných. Jedná sa o pevné častice, napr. zrnká piesku, ktorých veľkosť sa meria v mikrometroch. Najhorší je pre motor kremičitý prach. Vzduchový filter je najčastejšie uložený vo vzduchovom boxe, ktorému sa väčšinou hovorí (anglicky) air box.

V súčasnej dobe sa najčastejšie používajú nasledujúce typy filtrov:

  • papierové
  • molitanové (penové)
  • športové filtre (priame)
  • Papierové filtre

    Patrí medzi najviac rozšírené filtre. Papier sám o sebe má malú priepustnosť vzduchu na centimeter štvorcový. Preto sú papierové filtre skladané. Je tým dosiahnutá väčšia plocha cez ktorú je vzduch nasávaný. Papier sám o sebe nie je príliš odolný voči vlhkosti a teplote atď. Preto sú papierové filtre impregnované. Kvalita filtrov je závislá od použitého papieru a látky, v ktorej sa filter impregnuje. Tvary týchto filtrov sú rôzne a sú závislé na tvare air boxu. Interval výmeny je závislý od prašnosti prostredia, v ktorom sa pohybujete. Pri prevádzke v bežných mestských podmienkach je nutné urobiť výmenu po cca 18 000 km. Raz do roka je dobré filter vyčistiť. Čistenie sa vykonáva vyfúkaním filtra stlačeným vzduchom proti smeru sania. Pri kúpe je dobré sa radšej držať zabehnutých a osvedčených značiek – napr. Vesrah. Na obr. 1 a 2 sú zachytené príklady papierových filtrov.

    Molitanové filtre

    Alebo penové sú ďalším typom vzduchových filtrov.

    V poslednej dobe sa ich používanie stále viac rozširuje. Tieto filtre na rozdiel od papierových zachytávajú nečistoty nielen na povrchu, ale aj vo vnútri. Tento filter je tvorený spleťou náhodných kanálikov, ktoré môžeme nazvať bunkami. Filter je napustený špeciálnym olejom. Priepustnosť vzduchu u týchto filtrov je lepšia než u papierových a dokáže zachytiť aj veľmi malé čiastočky.

    Údržba molitanových filtrov je trošku zložitejšia. Tieto filtre je nutné čistiť a impregnovať. Na tento účel sa predávajú rôzne prípravky, tieto príklady sú vyobrazené na nasledujúcom obrázku.

    Návod na údržbu by mal byť priložený k baleniu pri kúpe nového filtra. Údržbu je nutné vykonávať po cca 6000 km. Výhodou týchto filtrov je životnosť, ktorá sa pohybuje okolo 50 000 km. Taktiež sa používajú filtre kombinované, ktoré sú zložené z viacerých vrstiev. Jedna vrstva je napr. molitan a druhá textilná, svojim vzhľadom pripomínajúca ?koberec.?

    Športové filtre

    Už ich názov napovedá o účele na ktorý sú určené. Dostupnosť pre bežného užívateľa má na svedomí predovšetkým firma K&N a BMC.

    Princíp je jednoduchý a spočíva v použití materiálu na výrobu filtra, ktorý umožňuje lepšiu priechodnosť vzduchu na centimeter štvorcový. Používa sa čistá bavlna, ktorá je skladaná zo štyroch vrstiev a impregnovaná špeciálnym olejom. Výrobca uvádza až o 40% lepšiu priepustnosť vzduchu oproti sériovému filtru s tým, že je ovplyvnená veľkosť odfiltrovaných častíc. Ďalšou výhodou je, že vám stačí kúpiť si jeden filter, ktorý vydrží po celú dobu životnosti vášho motocykla, ale za predpokladu, že sa oňho budete starať. Predovšetkým musí byť napustený v roztoku špeciálneho oleja, inak stráca vlastnosti kvôli ktorým ste si ho kúpili. Práve tento roztok je filtračným médiom. Nákupné ceny týchto filtrov sú vyššie vďaka vysokej životnosti. Tieto filtre je tiež nutné čistiť cca po 1000 km. Čistenie je podobné ako pri filtroch penových. K dostaniu sú buď filtre, ktoré je možné aplikovať priamo do air boxu alebo je air box odstránený a sú použité individuálne filtre. Pri použití individuálnych filtrov je nárast výkonu väčší. Pokiaľ sa rozhodnete pre športový filter a váš motocykel je vybavený karburátormi, je vhodné použiť aj inú koncovku výfuku a pretryskovať karburátory s doladením na motorovej brzde. Na tento účel sa predávajú montážne sady s príslušnou koncovkou výfuku. Ale tieto úpravy je nutné zveriť odbornému servisu, inak dosiahnete pravý opak. Pri kúpe športového filtra by ste mali automaticky dokúpiť aj prostriedky na jeho čistenie a impregnovanie.

    Tento článok vznikol za prispenia RF-motoservisu, o jeho aktivitách sa môžete informovať na www.rf-motoservis.cz

    Text a foto: Roman Dokoupil

    Roman Dokoupil

    9 komentárov

    9 Comments

    1. vidicon

      20. októbra 2005 at 14:39

      OK, nemam ziadne vyhrady, zakladny a pekny prehlad. Dokonca som sa dozvedel, ze papierove filtre su impregnovane, to som nevedel, nie je to na nich totiz vidno 😁

    2. eXeBaT

      20. októbra 2005 at 16:50

      vidicon

      Preto ich môžeš čistiť iba tlakom vzduchu, ale nie tekutinou 😁

    3. kxbibo

      22. októbra 2005 at 8:29

      Clanok hodnotim kladne. 🙂

    4. raptor

      23. októbra 2005 at 15:18

      az na tu malicku reklamu za ktoru exe dufam dostal pusu na celo je to fajn… 😘
      sice nic nove ale urcite su ludia ktorým posluzi…

    5. eXeBaT

      23. októbra 2005 at 16:41

      raptor

      App. myslíš reklamu na konci článku? S radosťou poskytnem každej firme, ktorá urobí článok podobnej kvality 😉

    6. milan3232

      28. októbra 2005 at 15:19

      Pekny, prehladny a zrozumitelne napisany clanok.
      Pripomenul mi, ze musim kupit vzduchovy filter do mojho milacika 😀

    7. duggo

      4. novembra 2005 at 19:25

      asi nechapem 15 dielikov vzduchu a 1 dielik paliva 😟 to akoze na 1 liter bezninu spotrebuje 15 litrov vzduchu 😕 mne to o kapanek zere toho vzduchu viacej 😁 filter ma 16800km , takze menit zatial netreba 😁

    8. kxbibo

      5. novembra 2005 at 12:54

      nie karburator je konstruovany tak aby miesal zmes benzin + vzduch v pomere 1:15 ale tento pomer moze byt aj iny napriklad ked zapneme sytic tak sa pomer meni u niektorych moze dosahovat aj pomer 1:5 a tiez sa meni ak ma karburator akceleracnu pumpu.

    9. Furby

      8. novembra 2005 at 10:21

      co sa tu clovek este nove nedozvie. idem si zaobstarat KN filter do mojej jawasaki 🙄 F!

    Komentuj článok

    Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

    Advertisement

    Najčítanejšie

    Partneri