Connect with us

Testy a recenzie

Nadčasová záležitoť – Test BMW K 1600 GT

Publikovaný

on

Test BMW K 1600 GT


BMW po prvý krát predstavilo poslednú generáciu športovo-turistického modelu GT koncom roku 2010, no aj po štyroch rokoch aktívnej služby sa okolo tohto motocykla stále vznáša aura jedinečnosti a exkluzivity. Ponuka vyskúšať si takýto motocykel sa jednoducho neodmieta a naše zadky bude najbližších pár dní doslova hýčkať K 1600 GT modelový rok 2013.

Motorka plná superlatívov
Pre bavorskú značku je modelová rada K 1600 GT / GTL akousi výkladnou skriňou technických inovácii a len samotné naštudovanie technických parametrov vám zaberie nemálo času. Potom je tu vizuálna obhliadka, ktorá rovnako bude chvíľu trvať a aj keď som už v minulosti mal zopár možností stráviť nejaký čas v sedle tohto motocykla, tak stále ma dokáže nadchnúť úroveň dielenského spracovania a technika, ktorú tu nachádzam. Nie je žiadnym tajomstvom, že konštruktéri sa pri vývoji tohto motocykla nechali inšpirovať automobilovou technikou, kde BMW už dlhé roky patrí medzi absolútnu špičku a K 1600 GT / GTL tak prináša do motocyklového priemyslu prvky, ktoré tu doteraz neboli.

Vstupenka do klubu výnimočných
Výnimočnosť tohto motocykla sa aspoň z môjho pohľadu neukrýva len v elektronických pomôckach, ale najmä v jedinečnom radovom šesťvalci, ktorý patrí medzi najkultivovanejšie motory aké motocyklový priemysel momentálne ponúka. Pohonná jednotka o objeme 1 649 ccm produkuje 160 k pri 7 750 ot./min a krútiaci moment vrcholí na ohromnej hodnote 175 Nm pri 5 250 ot. Naviac až 70% tejto hodnoty má jazdec k dispozícii už od 1 500 ot. Naviac, čo si budeme hovoriť, 6-valec vôbec nie je bežný jav v motocyklovom svete a tento motor radí BMW do úzkej skupiny výrobcov, ktorí ponúkli 6-valcový motor. BMW je tak po Honde, Benelli a Kawasaki ďalším výrobcom, ktorý posunul radový 6-valec do sériovej výroby. Radový 6-valec sa objavil aj v koncepte Suzuki Stratos z roku 2006, no ten sa nikdy nedostal do sériovej výroby. Čo je však dôležitejšie konštatovanie 6-valec z dielne BMW funguje vskutku výnimočne.

To čo iní neponúkajú
Ak chcete exkluzivitu, ktorú inde nenájdu, tak ste na správnej adrese. Ohliadnuc od samotného radového 6-valca je tu exkluzívna technika BMW, ktorá mala na tomto modeli premiéru a až teraz sa dostáva do ďalších modelov nemeckej značky. Začnem adaptívnym predným svetlometom, ktorý kopíruje smer jazdy a svieti vždy tam, kam máte natočené riadidlá. Na ovládanie palubného počítača, audiosystému a GPS používate otočný veniec na ľavej rukoväti. Preklikávanie sa cez množstvo funkcii je zrazu jednoduchšie, prehľadnejšie a zrozumiteľnejšie. Jazdec sa tak môže sústrediť hlavne na jazdu, aj keď priznávam, najmä spočiatku som s tým mal problémy a neodolal som možnosti neustále niečo nastavovať a kontrolovať.

Pozor je toho viac
Testovaný model bol vybavený bezpečnostným balíkom, ktorý obsahoval už spomínaný adaptívny svetlomet, denné LED osvetlenie a senzory kontroly tlaku v pneumatikách. V prípade modelového roku 2014 je tento balík rozšírený o bezkľúčový štart a asistent rozbehu do kopca. Okrem toho nechýbala doplnková výbava v podobe alarmu, centrálneho zamykania, elektronického nastavenie podvozku ESA, Bluetooth, prípravu na rádio a rádio ECE, a príprava na navigáciu a prídavné svetlomety. To samozrejme, nebolo všetko elektronika ovládala čelný štít, vyhrievanie rukovätí a sedlo. Určite spomeniem výborne fungujúci tempomat, trakčnú kontrolu alebo prepínateľné výkonové režimy. Je pravda, že som sa trochu stratil v tom, čo vlastne motorka ponúka bez príplatkovej výbavy, no ak sa pozriete na predajné výsledky bavorskej značky, tak len mizivé percento modelov sa k zákazníkovi dostane v základnej výbave. Nedá sa to označiť inak ako výborne zvládnutý marketing a v prípade prémiovej značky zákazník v drvivej väčšine prípadov požaduje len to najlepšie a je ochotný priplatiť. No a keď sa bavíme o top modelovej rade K 1600 GT/GTL, tak to platí dvojnásobne.

Ráno vyrazím a poobede sa kúpem v mori
Možno niekto namietne, že takýto rýchly turistický trip z tepla domova k najbližšiemu morskému pobrežiu dnes už zvládne veľa motoriek, no otázkou je v akom stave vás spolu s prípadným pasažierom na miesto dopraví. V prípade 6-valcového bavoráku môžeme povedať, že na trhu momentálne nenájdete veľa motoriek, ktoré to dokážu lepšie a rýchly celodenný presun nie je pre túto motorku nutným zlom ale skôr poslaním a poobede zosadáte s úsmevom na tvári. Bavorák síce nie je žiadna ľahká váha a to aj v porovnaní s priamou konkurenciou, kde s rázvorom 1 680 mm a hmotnosťou 332 kg (prevádzková) kraľuje triede veľkých športových turistov. Tento z pohľadu športovej jazdy menší hendikep sa však po pár metroch jazdy stráca. Rozloženie hmotnosti s extra nízkym ťažiskom pripomína skôr dvojvalcový boxer ako radový 6-valec a tomu zodpovedá aj ovládanie, ktoré je ľahké a presné pri ľubovoľnej rýchlosti. Motorka vám svoju hmotnosť dá najavo až pri agresívnejšej jazde, no vzhľadom na spomínanú hmotnosť sú tieto limity posunuté poriadne ďaleko. Môže zato samozrejme aj vynikajúci podvozok s predným uchytením Duolever. Motorka sa ani počas intenzívneho brzdenia neponára a rázvor zostáva rovnaký aj počas prepruženia v hlbokých náklonoch. Po presadnutí z bežnej motorky na BMW to okamžite zaregistrujete, no skôr v pozitívnom slova zmysle a ľubovoľnej situácii je stabilita neochvejná. Výborným pomocníkom je v tomto smere aj elektronicky nastaviteľný podvozok ESA, ktorý vám nastaví podvozok presne podľa štýlu jazdy a prostredia kde sa nachádzate a podľa posádky a zaťaženia. Ladne sa húpajúci turista sa dokáže rýchlo zmeniť na tuhého a presne reagujúceho športovca v priebehu pár sekúnd.

Za všetkým hľadaj 6 valec
Bavorák je v mnohých smeroch výnimočný, no ako som zistil vždy som sa prichytil pritom ako v duchu donekonečna vychvaľujem hladký a extra výkonný motor. Vďaka úžasnej pružnosti a zamätovo hladkému chodu motora je jazda luxusným zážitkom. Dokonca som sa prichytil pri myšlienke, či takýto motor potrebuje meniteľné výkonové režimy, pretože motor dokázal plynulo zareagovať prakticky z voľnobežných otáčok aj pri zaradenej 6-ke a dávkovanie výkonu je ľahké a presné. V meste sa mi napríklad výborne osvedčil 5-ty prevodový stupeň (4-ka bola až zbytočne agresívna), ktorý zvláda všetko od rýchlostí 30 km/h až do +200 km/h. Naopak na diaľnici plne postačoval 6-ty stupeň a ak radi kazíte ilúzie majiteľom najsofistikovanejších štvorkolesových TDI-čiek o ich dokonalosti, tak bavorák je na to ideálny nástroj. Keď sa blikajúci „rýchlik“ v ľavom pruhu nervózne lepí na vaše zadné koleso, tak stačí potiahnuť za plynovú rukoväť a po pár sekundách je spomínané auto len malou bodkou v spätnom zrkadle :). No a dobrou správou na záver je určite spotreba, ktorá sa aj pri poriadne svižnej jazde udržala pod hranicou 6 l/100km. Aby som však len nechválil, tak menšia výčitka k motoru predsa len je, aj keď je to len otázkou zvyku a po zžití sa s motorkou to viac neriešite. Plynová rukoväť je celkom citlivá a pri rozbehu sa mi zopár krát stálo, že som si nechtiac vypočul inak nádherný rev 6-valca, keď mi otáčky vystrelili nahor už pri ľahkom pridaní. Na druhej strane je to ideálny spôsob ako pritiahnuť na seba pozornosť okolia, pretože z výfuku prichádza zvuk, ktorý zatieni aj nadupané športové stroje.

Rýchlo a pohodlne
BMW K 1600 GT vie byť poriadne rýchlou motorkou ale čo je dôležitejšie aj maximálne komfortnou motorkou. Sedlo v nižšej polohe je nad zemou len 810 mm, čo vôbec nie je veľa a aj nižšie postavy majú nohy pevne na zemi. Keď k tomu pripočítame široké riadidlá, tak jazdec okrem pohodlia vzpriameného posedu, má aj potrebnú istotu pri manévrovaní s nie práve ľahkou motorkou. O ochranu sa stará polohovateľný čelný štít, ktorý má naviac aj pamäťovú funkciu a po opätovnom naštartovaní sa vráti do poslednej polohy. Ani v najvyššej polohe štítu jazdec nie je v úplnom závetrí, čo pocítite pri vysokých rýchlostiach, no aj tak je ochrana vynikajúca a ani celý deň strávený na diaľnici neunaví. Napríklad rádio sa dá zrozumiteľne počúvať až do rýchlostí +100 km/h, čo len potvrdzuje veľmi dobrú účinnosť čelného štítu. Podobne sú na tom aj spodné partie a nohy sú dokonale ukryté za bočnými kapotážami. K celkovému komfortu prispieva aj „user friendly“ charakter ovládacích prvkov a či už je to spomínaná otočná hlavica ovládajúca väčšinu funkcii palubného počítača a nastavenia motocykla, tak sú tu ďalšie drobnosti ako centrálne zamykanie, ktoré jedným tlačidlom uvoľní prístup do kufrov a uzamykateľných skriniek na motorke, takže nepotrebujete kľúče aby ste otvorili napríklad postranný kufor.

Motorka na dlhé roky
Veľké športovo-turistické motorky sú v mnohých smeroch vrcholom snaženia motocyklových výrobcov a zo strany majiteľov sú na tieto motorky kladené tie najvyššie nároky. Maximálny komfort, špičkové dynamické parametre a najmodernejšia technika sú kombináciou, ktorá je zárukou, že takýto motocykel dlhé roky nezmení spokojného majiteľa. Presne toto dnes ponúka BMW K 1600 GT, ktoré bude ešte pekných pár rokov top voľbou športovo-turistického motocykla, nielen pre fanúšikov tejto značky ale pre všetkých, ktorí hľadajú rýchlu a pohodlnú motorku na dlhé roky.

BMW K 1600 GT
Cena: 21 000 Eur / 23 200 Eur (testovaný model)
Motor: 1 649 ccm, 24 ventilov, DOHC, R6
Výkon: 160,5 k pri 7 750 ot./min.
Krút. moment: 175 Nm pri 5 250 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 324 x 1 000 x 1 440 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 332 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 680 mm
Výška sedla: 810 – 830 mm
Objem pal. nádrže: 24 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17
 

Motocykel na test zapožičal: BMW Group Slovakia, Bratislava
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 10/2014.
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

 

BMW K 1600 GT – Album k testu, Motomagazín 10/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri