Connect with us

Testy a recenzie

Návrat vo veľkom štýle – Test Yamaha XV950 / XV950R

Publikovaný

on

Na slávnej Venice Beach nájdete doslova všetko, uvoľnenú atmosféru, nádherné ženy, vyšportovaných surferov alebo pouličných umelcov. Táto zmeska ľudí premiešaná s turistami z prakticky všetkých končín sveta dáva tomuto miestu neopakovateľnú atmosféru, ktorej okamžite prepadnete. Práve tu sme sa spolu s vybranými európskymi novinármi stretli na prezentácii dvoch noviniek z dielne Yamahy, modelov XV950 a XV950R, ktoré okrem toho, že sa výborne hodili do tohto prostredia, predstavujú nový začiatok japonskej značky na európskom trhu.

Nový začiatok
Yamaha v posledných rokoch príliš neoslňovala záplavou noviniek a priaznivci tejto značky v Európe a Severnej Amerike márne čakali na radikálne novinky, ktorými sa Yamaha vždy prezentovala. Na prezentáciu som aj preto išiel s trochu zmiešanými pocitmi, novinka síce na prvý pohľad vyzerala dobre, ale v Severnej Amerike sa pod menom Bolt predáva už nejaký čas a cestovať na opačný koniec zemegule kvôli motorke, ktorú sme už videli, bolo trochu netradičné. Avšak už počas úvodnej prezentácie sme sa dozvedeli, že v prípade Yamahy sa toho deje oveľa viac a XV950 stojí pri zrode novej filozofie, ktorou sa Yamaha chystá prezentovať v najbližších rokoch.

Prichádza Sport Heritage
Posledných pár rokov bolo pre trhy v Európe a Severnej Amerike mimoriadne náročných a predajné čísla sa strmhlav rútili smerom nadol. No a boli to práve japonské značky, ktoré výrazne utrpeli týmto prepadom. V priebehu krátkeho času sa zmenila štruktúra trhu, modely, ktoré boli predajnými ťahúňmi zrazu prestali byť zaujímavé, priemerný zákazník zrazu o pár rokov zostarol, zmenili sa jeho preferencie a noví, mladí zákazníci akosi neprichádzajú. V tomto prípade len modernizácia jednotlivých modelov zrazu nemusí byť dostačujúca a chce to výraznejšie zmeny v prístupe k trhu. Presne to sa udialo aj v prípade Yamahy a spolu s novými modelmi prichádza aj nová filozofia výrobcu, ktorá je namierená na súčasnú situáciu na trhu. Aj preto vznikla nová samostatná kategória s označením Sport Heritage, ktorá okrem dvojice noviniek XV950 a XV950R zastrešuje aj modely XJR1300 a VMAX. Štvorica športovcov s nádychom klasiky. Motorky stvorené pre jazdcov, ktorí radi vyčnievajú z radu.

Návrat k základom
Dvojica noviniek XV950 a XV950R je priamou odpoveďou na zmeny, ktoré sa udiali v posledných rokoch. Maximálny zdvihový objem a vysoký výkon prestali byť vďaka prísnej legislatíve tak dôležité a do popredia sa dostáva ľahké ovládanie, komfort, priaznivá cena, ale aj čistý a jednoduchý dizajn, ktorý ponúka široké možnosti individuálnych úprav. Inšpiráciu preto konštruktéri hľadali v minulosti a v modeloch, ktoré nepochádzali výlučne z dielne Yamahy, ale od úpravcov, ktorí preferujú dizajn starej školy. Vcelku výstižne preto odznelo konštatovanie, že Yamaha sa musela najskôr obzrieť naspäť, aby mohla vytvoriť motorku pre budúcnosť. Aj preto tento model nie je namierený na tradičného priaznivca cruiserov, ale na dynamického jazdca, ktorý sa pohybuje v prostredí mesta a husto osídlených oblastí.

Fakt povedali Sportster?
Bol to pre mňa menší šok, ale keď došlo na dizajn, tak počas prezentácie niekoľkokrát padlo slovo Sportster. U Japoncov nebýva zvykom, aby pripustili podobnosť s niečím iným na trhu, nakoniec, posledných 20 rokov boli dominantnou silou na motocyklovom trhu a sami určovali dizajnové trendy, no aj toto bol dôkaz nového myslenia zo strany Yamahy, ktoré je oveľa otvorenejšie novým a nekonvenčným riešeniam. Toto prirovnanie bolo pritom myslené skôr v rovine určenia tohto motocykla a išlo najmä o poukázanie na skutočnosť, že XV950 nie je klasickým cruiserom, ale vďaka športovým koreňom oslovuje inú skupinu zákazníkov. Tomu bola samozrejme prispôsobená aj konštrukcia motocykla a nie len samotný dizajn.

Bobber s DNA Yamahy
Dizajn motocykla bol inšpirovaný klasickým strihom bobber a výbava motorky sa nesie v minimalistickom duchu bez akýchkoľvek výstrelkov. Cieľom bolo postaviť jednoduchý koncept, kde je prakticky každá časť vymeniteľná a ponúka tak maximálne možnosti individuálnych úprav. Samozrejme, silueta športovca v štýle spomínaného Sportstera je dominantným prvkom dizajnu, no stále je to Yamaha, ktorá chce osloviť široký okruh zákazníkov. Celý motocykel si zachováva mimoriadnu štíhlosť a podtrhujú to nielen úzke riadidlá, ale aj predĺžená kvapkovitá nádrž. Klasický dizajn je pritom prepletený prvkami moderny ako je digitálny budík, systém ABS alebo LED svetlá v zadnej lampe. Treba však dodať, že nijako nezasahujú do celkového dizajnu motocykla, práve naopak, retro dizajnu dodávajú správny nádych moderny. Motor je uložený v úplne novom dvojitom kolískovom ráme pozváranom z oceľových rúrok. Relatívne krátky rázvor 1 570 mm v kombinácii s nízkym posedom 690 mm prináša ľahkosť, ktorá sa okamžite pozitívne premietne do ovládania. Pruženie tvorí klasická teleskopická vidlica vpredu a dvojica krátkych, postranne uložených tlmičov vzadu. Do kategórie športových doplnkov patrí brzdný systém a najmä vlnkový profil kotúčov je niečo, čo nájdete na športovej motorke. ABS je súčasťou sériovej výbavy len na verzii 950 R, ktorá má naviac kvalitnejšie komponenty pruženia vzadu. V základnej verzii si musíte za ABS priplatiť.

Vzduchom chladené srdce
V ponuke Yamahy sa pre túto príležitosť ukrýva priam ideálny motor v podobe kompaktnej 950-ky, ktorá poháňa cruiser Midnight Star. Klasický, vzduchom chladený dvojvalec ukrýva najmodernejšiu techniku v podobe štyroch ventilov na valec alebo elektronické vstrekovanie paliva s 3D palivovými mapami. Dostatok výkonu a krútiaceho momentu už od najnižších otáčok dáva veci rýchlo do pohybu a jeho nedostatkom rozhodne trpieť nebudete. V prípade nového modelu XV950 sa dočkal menších úprav v podobe preprogramovaných palivových máp a zväčšeného objemu vzduchového filtra. Výkon tak mierne narástol v nízkych a stredných otáčkach. Motor nemá vyvažovací hriadeľ, no napriek tomu je jeho chod kultivovaný bez veľkých vibrácií, a vďaka jeho pevnému uchyteniu v ráme sa k jazdcovi dostáva jemné pulzovanie, ktoré skôr spríjemňuje jazdu.

V LA zažijete všetko
Prvý deň testovania bol spojený s návštevami úpravárenských firiem Deus a Roland Sands Design, a preto sme sa pohybovali väčšinou v prostredí mesta a diaľničných okruhov. Samotná rozloha mesta s priľahlými štvrťami je obrovská a vyskúšali sme si naozaj všetky možné scenáre mestskej a prímestskej dopravy. Yamaha do tohto prostredia zapadla s prirodzeným sebavedomím a istotou. Už prvé naštartovanie má pozitívny vplyv na chlapské ego, keď krátka koncovka vydáva hlboký zvuk, ktorý dobre počuť. Aj vďaka tomu môžeme na križovatke robiť „ramená“, keď sa trochu na drzáka zakaždým tlačíme dopredu bez akejkoľvek negatívnej reakcie zo strany vodičov v autách. Imidž motorky pre zlých chlapov Yamahe svedčí #61514;. Čo však poteší viac, je ľahké ovládanie, ktoré s veľkým a ťažkým cruiserom nemá nič spoločné, motorka je rozmerovo skôr kompaktná a táto ľahkosť sa prenesie aj do ovládania. Prepletanie sa ulicami a pomedzi autá prebieha bez akéhokoľvek stresu spojeného s veľkými cruisermi. To isté platí aj v prípade ovládania spojky, radiacej páky alebo bŕzd. Ideálna motorka, ak človek chce niečo veľké bez toho, aby mal dlhoročné skúsenosti. Motor ponúka dostatok cruiserovského výkonu hneď odspodu. Pri šprinte z jednej križovatky na tú najbližšiu sa bez problémov vzdialim autám, pričom otáčky motora sa svojmu maximu ani nepriblížia. Na druhej strane, nedá sa rýchlo odradiť a so zaradenou 5-kou sa len tak posúvať mestom 50-kou. Motor na to, aby bol spokojný potrebuje otáčky, ale nie je to až tak veľa. Podvozok je vďaka krátkym zadným tlmičom skôr tuhší a horšiu kvalitu cesty pocítite, no vyvažuje to istotou a stabilitou. Cestou k Rolandovi Sandsovi na opačný koniec LA sa nevyhneme diaľničnému presunu, ktorý Yamaha zvláda bez väčších stresov, aj keď cítiť, že to nie je úplne ideálna parketa pre túto motorku. Chýbajúca ochrana a tvrdší podvozok už trochu obmedzí komfort jazdy, ale kratšie presuny v diaľničnom tempe zvláda v pohode. Prvý deň opäť končíme zábavným šprintom z jedných svetiel na druhé, a ak sa našla vec, ktorá by sa po dni strávenom v sedle dala vytknúť, tak je to digitálna prístrojovka ukrytá v kruhovom budíku, ktorá bola na slnku ťažko čitateľná a trochu odvádzala pozornosť od jazdy.

Vypadnime z mesta
Plán druhého dňa bol, aspoň z môjho pohľadu, oveľa zaujímavejší čo sa týka jazdenia. Hneď zrána vyrážame smer Santa Monica, kde sa napojíme na HW1 smerom na sever, ktorá lemuje prakticky celé pobrežie Kalifornie. Tempo takmer vychádzkové s dostatkom času na obzeranie okolia. Zľahka zvlnená cesta s rýchlosťami medzi 80 – 100 km/h ubiehala v sedle Yamahy úplne v pohode, komfort tak akurát, motor sa nijako extra nenamáha, pružne reaguje a ochotne zrýchľuje. V prípade potreby rýchleho predbehnutia je treba podradiť o stupeň nižšie, ale inak motor reaguje s dostatočnou ochotou. Rannú pohodu zavŕši zastávka na kávu v jednom z plážových stredísk na luxusom voňajúcom Malibu Beach a ide sa športovať. Po odbočke smerom do hôr sa čoskoro ocitáme na notoricky známej horskej ceste Mulholland Highway, ktorá je často spájaná s motorkárskymi videami z USA. Pár kilometrov ostrých zákrut, krátkych roviniek a perfektného asfaltu priam volá po obrúsení stúpačiek. Stačí podradiť a vyraziť vpred. Motor síce nie je žiaden šuperšport, ale dokáže poskytnúť dostatok zábavy aj skúsenejšiemu jazdcovi, stačí udržiavať o niečo vyššie otáčky a rýchlosť ide rýchlo hore. Tuhší podvozok zrazu dáva oveľa väčší zmysel ako na hrboľatej diaľnici a bez náznaku nervozity drží stopu aj v náklone. Ovládanie pritom ostáva ľahké, aj keď s dlhším rázvorom nemôžete agresívne zložiť motorku v zákrute ako superšportovú R6-ku. Napriek tomu je to zábava a športovú jazdu si užívam. Nemôžem sa sťažovať ani na brzdy, ktoré pri nájazde do zákrut bez problémov spomalili motorku. Ak bolo niečo, čo kazilo zážitok zo športovej jazdy, tak to boli nízko zavesené stúpačky, ktoré limitovali hĺbku náklonu napriek tomu, že podvozok mal ešte dostatok rezervy na agresívnejšie tempo. V prípade tohto modelu sa však počíta s individuálnymi úpravami a byť majiteľ tohto motocykla, mojim prvým customizerskym počinom by bola úprava stúpačiek pre zvýšenie zábavy, ale to by bolo na začiatok asi všetko, pretože motorka sa mi celkom páči už v sérii, ale pohľad do katalógu originálneho príslušenstvu je naozaj lákavý a časom by som asi neodolal.

Yamaha je späť!
Presne toto ma napadlo, keď sme sa lúčili po skončení prezentácie na Venice Beach. Yamaha sa Európe neotočila chrbtom, práve naopak, v najbližších rokoch nás čaká ešte veľa zaujímavých noviniek, ktoré nadviažu na bohatú tradíciu značky a možno ju posunú do nových dimenzií a spolupráca s malými úpravárenskými dielňami pri vývoji nových modelov je len začiatok. Modely XV950 a XV950R sú len prvými lastovičkami, no je to skvelý príklad toho, ako sa dá vdýchnuť nový život do triedy, ktorá dlhé roky stagnuje. Motocykel priam stvorený na to, aby ku cruiserom pritiahol nové tváre alebo rozdúchal pomaly vyhasínajúcu vášeň v srdci motorkára, ktorý svet dvoch kolies dávno opustil. Dvojica noviniek to však v spoločnosti dlhoročného kráľa nebude mať jednoduché, ale treba dodať, že sú skvele pripravené na to, aby Sportstera poriadne potrápili.

Yamaha XV950 a XV950R

Cena: 8 590 / 9 590 Eur
Motor: 942 ccm, 4 ventily SOHC, V2
Výkon: 52 k pri 5 500 ot./min.
Krút. moment: 79,5 Nm pri 3 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 290 x 830 x 1 120 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 247 / 251 kg (ABS) (prevádzková)
Rázvor: 1 570 mm
Výška sedla: 690 mm
Objem pal. nádrže: 12 l
Pneu: vpredu: 100/90-19, vzadu: 150/80-16

Za pozvanie ďakujeme: Yamaha Motor Middle Europe B. V.



Vitajte v inom svete

Individuálne úpravy a customizácia bola jednou z nosných tém testu a prezentácie modelov XV950 a 950R, vlastne týkalo sa to celej modelovej rady Sport Heritage. Skutočnosť, že jeden z najväčších svetových výrobcov motocyklov vyzdvihuje osobné preferencie jednotlivca a ako vzor si pritom berie prácu japonských, amerických, ale aj európskych úpravcov je niečo, čo sa neuveriteľne dobre počúva. Modelová rada Sport Heritage sa tak stáva základom nového prostredia v rámci Yamahy, kde si na svoje prídu najmä jedinci vyznávajúci jedinečnosť a možnosť dotvoriť si motocykel podľa vlastných predstáv. Yamaha zašla až tak ďaleko, že nás zaviedla priamo do úpravárenských dielní firmy Deus a Rolanda Sandsa. Zhodou okolností Deus má jedno zo svojich sídiel priamo vo Venice Beach (okrem toho nájdete pobočky v Austrálii, Taliansku a Indonézii). Táto austrálska úpravárenská firma má okrem motoriek prsty aj v ďalších aktivitách ako návrhy oblečenia alebo je to výroba surfovacích dosiek a ďalších, na prvý pohľad nesúvisiacich vecí. Pre Yamahu upravila model XJR1300, ktorý nesie názov Project X Deus, ktorý je jedinečným pohľadom na klasického športového naháča. Mimochodom, práve počas zástavky u firmy Deus som si naplno všimol prekvitajúcu kultúru Sports custom v LA a každú chvíľu sa niekto zastavil len tak na kávu na nejakom nádherne urobenom cafe raceri.

Druhá zástavka nás zaviedla na opačný koniec LA k Rolandovi Sandsovi a bol to skutočný zážitok pozrieť si kde tento talentovaný chlapík tvorí. Nedá sa povedať, že sme vtrhli neočakávane a evidentne boli na európskych novinárov dobre pripravení. Napriek tomu sme mali možnosť nahliadnuť prakticky všade a pozrieť sa na čom všetkom práve robí. Samozrejme, hlavný stojan v dielni patril XV950, ktorá sa už postupne menila zo sériovky na niečo športovejšie v duchu americkej plochej dráhy dirt track.

Text: Miro Tamáši, foto: autor a Yamaha

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2013 Janka

Yamaha XV950 z Los Angeles – album k testu – Motomagazín 9/2013

Advertisement

4 komentáre

4 Comments

  1. devill63

    24. septembra 2013 at 13:20

    …no motocykel je to pekný…som zvedavý čo je bude tá nová filozofia v podaní Yamahy….

  2. devill63

    24. septembra 2013 at 15:42

    …heh…edit….čo to bude ta nová filozofia….. 🙄

  3. sHARk

    25. septembra 2013 at 8:31

    Nie som na chopre, ale.. 👍 pekná!

  4. Goldy

    25. septembra 2013 at 10:37

    Nuž, keby som svoje „voľné“ peniaze už neinvestoval do inej moto, asi by som ich vrazil do tejto 👍 . Dúfam že budú predvádzačky u dílerov, pojazdíme, pouvažujeme, možno silno pošetríme 😉

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri