Connect with us

Testy a recenzie

Nečakané prekvapenie – Test ATV XY Mastiff 500

Publikovaný

on

Trh štvorkoliek je neustále v pohybe a za rýchlymi zmenami nemusia vždy stáť len renomované značky, ale stále viac o sebe dávajú vedieť ázijské značky, ktoré sa dokážu veľmi rýchlo prispôsobiť požiadavkám na trhu. Stále častejšie sa objavujú v objemových triedach, ktoré boli ešte pred pár rokmi doménou renomovaných výrobcov zo Severnej Ameriky a Japonska. S rastúcim zdvihovým objemom prichádza aj nová kvalita a občas dokážu príjemne prekvapiť, napríklad tak, ako Mastiff 500 z dielne XY Power, ktorý sme podrobili nášmu redakčnému testu.

Obrázok toho veľa nepovie
Priznám sa, že v prípade testovaného Mastiffa neboli naše počiatočné očakávania príliš veľké a materiály, ktoré sme mali k dispozícii toho príliš neprezrádzali a na obrázku Mastiff vyzeral len ako ďalšia ázijská štvorkolka, ktorá je síce lacná, no tomu zodpovedá aj technika. Veci sa však rýchlo zmenili v momente, keď sme uvideli túto úžitkovú štvokolku naživo a bližšie sa pozreli na techniku, ktorú ukrýva. Moderný, kvapalinou chladený jednovalec o objeme 498 ccm je vybavený štvorventilovou technikou. Viac ako slušný výkon sa na obe nápravy prenáša pomocou kardanového hriadeľa. Samozrejmosťou je elektronicky aktivovaný predný náhon a elektronicky aktivovaná uzávierka prednej nápravy. Ďalším príjemným prekvapením bol robustný podvozok, ktorý je vybavený nezávislým zavesením všetkých štyroch kolies, a určite oceníte aj kvalitu a úroveň dielenského spracovania. Vrchné ramená závesov sú dokonca vyrobené z hliníka, čo nie je bežným zjavom ani u oveľa drahšej konkurencie. Pruženie ponúka možnosť nastavenia predpätia na oboch koncoch. O spomalenie sa stará trojica kotúčov, pričom zadnú nápravu brzdí jeden kotúč umiestnený priamo na kardanovom hriadeli. Už v sérii je Mastiff vybavený 14-palcovými hliníkovými ráfmi kolies, pevnými oceľovými nárazníkmi a elektrickým navijakom. Mimochodom, zaujímavá je aj ďalšia ponuka doplnkov, ktorú nájdete v ponuke samotného výrobcu a štvorkolku si môžete skutočne dovybaviť všetkým, čo táto kategória ponúka. Pracovisko vodiča je vybavené štandardne, radenie dvojstupňového variátora obstaráva páka na ľavej strane, brzdy sa ovládajú trojicou páčok, pričom páčka na ľavej strane riadidiel aktivuje len ručnú brzdu. Brzdenie počas jazdy tak obstaráva pravá páčka prednej brzdy a nožná brzda, ktorá spomaľovala všetky štyri kolesá. Digitálny displej ponúka všetky potrebné údaje a v dosahu jazdca nechýba ani praktická 12V zásuvka. Naopak trochu mimo dosah je umiestnený zámok riadenia, ktorý sa ukrýva pod plastovými kapotážami a je vydaný napospas vode a blatu, čo sa určite po krátkom čase prejaví na jeho funkčnosti.

Smer terén
Vizuálna prehliadka dopadla nadmieru pozitívne a nič nám nebráni vyraziť smerom do terénu. Rozmerovo Mastiff ničím nevybočuje zo štandardu úžitkových štvorkoliek (v ponuke je aj predĺžená verzia Long), vďaka čomu na vás čaká adekvátny komfort. V sedle sa budete okamžite cítiť pohodlne, čo aj vystihuje celkové nastavenie Mastiffa, ktoré je skôr mäkšie a je to hlavne o pohodlí. Podvozok veľmi dobre kopíroval menšie nerovnosti. Plusom bola aj vysoká svetlá výška a prekonávanie väčších nerovností tak rovnako nepredstavovalo problém. Dominantou boli určite 14-palcové kolesá, ktoré naplno vypĺňali voľné miesto pod blatníkmi. Limity podvozku prichádzali so zvyšujúcou sa rýchlosťou, a na nejaké skákanie na motokrosovej to určite nie je, ale Mastiff svojím zameraním ani nemá také ambície. Napriek tomu sa štvorkolka agresívnejšiemu tempu nebráni, práve naopak. Môže za to najmä motor, ktorý svojím výkonom posúva dynamické hranice tejto štvorkolky na vyššiu úroveň. Aj v náročnejšom teréne tak môžete jazdiť na rýchlom prevode bez toho, aby ste sa museli v stúpaní obávať, či to motor zvládne. Naopak pomalý prevod okrem toho, že zvládol aj najnáročnejšie stúpania bez problémov, tak bol zároveň aj dosť rýchly, takže vlastne máte na výber z dvoch prevodov. Variátor zaberá plynulo už od najnižších otáčok a aj v pomalých sekciách sa dalo pohrávať s plynom a posúvať sa takmer trialovým tempom. Variátor má však aj jednu vlastnosť, ktorá sa v kategórii úžitkových štvorkoliek už príliš „nenosí“, chýba mu systém brzdenia motorom. V momente keď necháte klesnúť otáčky motora na voľnobeh, tak sa variátor odpojí a štvorkolka sa ocitne akoby so zaradeným neutrálom. Na opätovné zopnutie variátora bolo potrebné zvýšiť otáčky motora. Nie je to nič, čo by výrazne znižovalo kvalitu jazdy, no napríklad v strmých klesaniach je potrebné strážiť otáčky motora pozornejšie, pretože v opačnom prípade sa variátor odpojí a musíte sa spoľahnúť len na účinok bŕzd, čo môže najmä menej skúsených jazdcov spočiatku trochu zaskočiť. Samotné brzdy však svojím účinkom nesklamali, no bolo potrebné brzdiť hlavne nožnou brzdou, ktorá spomaľuje všetky štyri kolesá a rýchlo si dokáže poradiť. Páčka na riadidlách spomaľovala len predné kolesá, čo bolo v prípade +300 kg Mastiffa (s náplňami) trocha málo. Naopak, elektronická aktivácia predného náhonu fungovala bezchybne a to isté platí aj o aktivácii uzávierky. Vtedy sa Mastiff zmení na nezastaviteľné vozidlo.
Prednosti 500-vky oceníte aj v momente, keď sa ocitnete na asfalte. Na rýchlom prevode dokáže Mastiff pokoriť hranicu 100 km/h, vďaka čomu aj dlhšie presuny zvláda svižne a bez problémov.

Záver
Ak vám značka XY Power toho veľa nehovorí, tak sa nemusíte obávať, nie ste sami. Podstatné je skôr to, čo sa za touto značkou ukrýva. V prípade úžitkového Mastiffa na nás čakalo príjemne prekvapenie v podobe plnohodnotného úžitkového náradia, ktoré si užijete aj vo voľnom čase. Možno to nebol dokonalý úžitkový stroj, no aj vzhľadom na viac ako priaznivú cenu mu tých pár drobností radi odpustíte.

ATV XY Mastiff 500

Cena: 5 263 Eur
Motor: 498 ccm, 4 ventily, SOHC, R1
Výkon: 19 k pri 5 800 ot./min (38 k offroad verzia)
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 133 x 1 181 x – mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 285,7 kg (suchá hmotnosť)
Rázvor: 1 300 mm
Výška sedla: 865 mm
Objem pal. nádrže: 22,1 l
Pneu: vpredu: 26×9-14, vzadu: 26×11-14
Homologácia: áno

Motocykel na test zapožičal: Xquad centrum Košeca, Košeca, výhradný dovozca do SR


Text: Miro Tamáši, foto: V. Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2011 Janka

Nečakané prekvapenie – Test ATV XY Mastiff 500

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri