Connect with us

Testy a recenzie

Niekto to rád horúce – KTM 690 Enduro R

Publikovaný

on

Test KTM 690 Enduro R

KTM pomaly rozširuje ponuku modelov vybavených jednovalcom LC4 novej generácie, ktorá je tak z roka na rok zaujímavejšia. V tejto pestrej palete modelov nájdete prakticky všetko, počnúc športovým naháčom a poriadnym ?hard core? endurom končiac. Práve pre priaznivcov endura je určená posledná novinka s označením 690 Enduro R, ktorá sa do výroby dostala v tomto roku.

Kto bližšie pozná históriu značky KTM, tak asi bude trochu zaskočený, že enduro je vlastne posledným prírastkom do rodiny s označením LC4, no nie je to úplne pravda. Enduro s novou pohonnou jednotkou sa na trhu objavilo už minulý rok a vo svojej triede sa okamžite zaradilo na samú špičku. Otázkou teda je, prečo je tu ďalšie enduro?

?R? je niečo extra
KTM už niekoľko rokov rozširuje svoju ponuku civilných modelov aj o špeciálne verzie s označením ?R?, ktoré ešte zvýrazňujú športové ambície jednotlivých modelov. Nie je tomu inak ani v prípade modelu Enduro, ktorý sa vo verzii ?R? dočkal nových komponentov, ktoré ešte výraznejšie približujú toto už aj tak kvalitné športové náradie ešte bližšie k terénnym špeciálom. V prípade tohto motocykla ide najmä o nové komponenty pruženia, ktoré okrem vyššieho zdvihu predčia pôvodné pruženie aj vyššou kvalitou. Okrem pruženia pribudli nové pneumatiky s ?drsnejším? dezénom. Okrem toho sa motocykel odlišuje od štandardnej verzie oranžovým rámom (výsada všetkých modelov rady ?R?) a novými polepmi. Pohonná jednotka zostala bezo zmien, no v tomto prípade ani neboli príliš nutné.

Kvalitný základ
Na prvý pohľad drobné zmeny, ktoré na verzii ?R? nájdete, nehovoria o neochote KTM investovať do nových modelov, ale skôr poukazujú na vynikajúcu kvalitu, ktorú dostávate už so základným modelom. Platí to aj pre Enduro, ktoré sa okrem výkonného jednovalca môže oprieť aj o kvalitný podvozok, ktorého základ tvorí priestorový rám pozváraný z nakrátko pozváraných oceľových rúrok. Ľahký a mimoriadne tuhý celok nevytvára uzavretú kolísku, ako sme u terénnych motocyklov zvyknutí, ale motor je v ráme zavesený podobne ako je to u cestných motocyklov. Toto riešenie však funguje úplne bez problémov. Ďalším inovatívnym riešením je nová plastová nádrž, ktorá je umiestnená pod sedlom v priestoroch, kde sa normálne nachádza vzduchový filter (ten sa pre zmenu posunul do prednej časti, kde by ste normálne hľadali nádrž). Samotná plastová konštrukcia nemá za úlohu len ukrývať palivo, ale plní aj funkciu podsedlového podporného rámu, na ktorom je uchytené sedlo a zadný blatník. Toto riešenie okrem nespornej úspore hmotnosti prispieva aj k jej dokonalejšiemu rozloženiu. Potom netreba zabúdať na najkvalitnejšie komponenty, ktoré na KTM nájdete na každom kroku…

Celý test si môžete prečítať v Motomagazíne č.: 9/2009. Na stánkoch už od tohto štvrtka 20-teho augusta.

KTM 690 Enduro R
MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, SOHC, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 102 x 80 mm
Zdvihový objem: 654 ccm
Kompresný pomer: 11,8:1
Max. výkon: 62 k pri 7 500 ot./min.
Max. krútiaci moment: 64 Nm pri 6 000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva Keihin EMS
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: priestorový pozváraný z chrómmolybdénových rúrok
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rázvor: 1 498 ? 15 mm
Výška sedla: 930 mm
Objem palivovej nádrže: 14,5 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 140/80-18
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, priemer klzákov 48 mm, zdvih 275 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 275 mm
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 300 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 240 mm
Hmotnosť: 138,5 kg (bez paliva)
Cena: 8 850 Eur (266 615,- Sk)

Text: M. Tamáši, foto: V. Brniak

Niekto to rád horúce

1 komentár

1 komentár

  1. kxbibo

    21. augusta 2009 at 6:54

    Tak táto motorka mňa osobne teší, lebo zapchala určitú dieru na trhu vo výbere endura. Desingovo ju považujem za veľmi vydarenú a aj jazdné vlastnosti sú dosť chválené, no dúfam, že si ju niekedy vyskúšam.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri