Je to neuveriteľné, ale Yamaha s modelom Aerox spravila skoro pred trinástimi rokmi dobrý ťah, keď vďaka nadčasovej technike a dizajnu pustila do predaja model Aerox. Aerox už roky ostáva po technickej stránke bezo zmien a pravidelne sa mení iba grafika skútra. Za jeho obchodným úspechom stojí okrem spomínaných atribútov i história, ktorá zmapovala kvalitu, a tým samozrejme vysokú životnosť skútra. A tak Aerox, ktorý bol od začiatku stavaný do pozície mestského športovca, asi nikdy nezostarne.
Raz to musí prísť Aj keď to ešte chvíľku asi potrvá. Keď vezmeme do úvahy motor s výkonom 3,6 k, bavíme sa dnes o strednom výkone v tejto triede. Nie je to síce mimoriadna hodnota, ale práve motor je polovica silnej stránky Aeroxu. Tento 50-kový športovec si pekne poradí s mestskou premávkou a nevadia mu ani prudšie stúpania. Na plne analógovej prístrojovej doske svieti červený prst, ktorý určuje predpísanú rýchlosť 45 km/h. Faktom je, že motor je technicky obmedzený práve vo variátore, aby dával Aeroxu toto predpísané tempo. Ale s týmto zablokovaním si Aerox poradí aj s rýchlosťou 55 km/h v sólo jazde. Aj keď výrobca píše, že je to dravec, jeho štart na križovatke je skôr ležérnejší, ako športový, ktorý stačí s premávkou v Bratislave, kde sme skúter testovali. Výkon je symetrický rozložený od štartu až po 50-tku. V takomto stave nemá miesta, kde sa prudko, alebo pomaly rozbieha a zrýchľuje, proste symetricky šľape a neprekvapuje ani nesklame. Aerox je vodou chladený dvojtakt, a tak má navrch oproti vzduchom chladenej konkurencii. V 30° C teplotách sa tak neprehrieva, nezadýcha sa a navyše po odblokovaní motora je použiteľný na športové účely, za čo vďačí podvozku a brzdám.
Je to tvrďas Ten, kto si kupuje Aerox by mal mať zmysel pre športové stroje. Aj keď to pri prvom pohľade na Aerox nevyzerá, všetko ju tu nastavené športovo. Napríklad maličkosť ako je štartovacia nožná páka má čisto športový dizajn a výrobca ju ako doplnok ponúka dokonca v štyroch farbách. Aj keď vzadu vidíme iba jeden tlmič a očakávali by sme „húpavý“ skúter, opak je pravdou. Tlmenie na oboch koncoch je nastavené športovo, aby jazdec mal čo najprísnejší dohľad nad 13-palcovým obutím Pirelli pri kontakte s vozovkou. Aerox je teda tvrdším náradím a cítite to pri ponore tlmičov už pri samotnom nasadnutí. Električkové koľaje naprieč zvládne bravúrne, tak ako i priečne nerovnosti a rozbitú cestu, ale riadidlá treba držať pevnejšie. Krásny asfalt nového parkoviska, či cesty považuje za rodnú zem a tu je doma po všetkých stránkach a bez väčšej námahy dovolí robiť so skútrom pekné športové úkony, hlbokým náklonom začínajúc, až po ostrý prejazd zákrutou v šmyku so zadným kolesom za pomoci zadnej brzdy. Proste frajerinky – na to je ako vyšitý.
Brzdy sú presné, ale tvrdé Frajeriny potrebujú dobré brzdy a tie Aerox má. Dostal po jednom 190 mm kotúči vpredu i vzadu, ktoré hryzú ako žralok vo vode. Ale pozor na dávkovanie, pretože v tomto prípade tak ako podvozok, sú obe páčky skôr tvrdšie ako mäkšie a vyžadujú teda silnejší tlak prstov. Vtedy sa dočkáte aj presnejšej odozvy a razantnejšieho výkonu a s tým súvisí aj pohodlie posádky.
Pre jedného, alebo dvoch? Homologizácia hovorí jasne, že pre dvoch. Aerox je ale inšpirovaný športovými motorkami, ktoré na spolujazdca nikdy nebrali ohľad a považujú ho dodnes za zbytočnú záťaž. Preto i presne v tomto prípade je spolujazdec diskriminovaný posedom na nie sedačke, ale tvrdenej pene, ktorá skôr evokuje k športovému spojleru, ale určite nie k sedačke spolujazdca, a podobne je to i s oporou jeho nôh. Zato pilot bude pán priestoru, riadidlá sadnú dobre do ruky, prístrojovka je prehľadná a dobre čitateľná. Navyše pod sedadlo vôjde i integrála a prekvapením je menší odkladací uzamykateľný priestor na podlahe medzi chodidlami. Aerox umožňuje ležérne, ale i športové ovládanie zároveň. Nedisponuje bočným stojanom, ale za príplatok si ho môžete dokúpiť. Za príplatok je i držiak kufríka, ktorý je z oceľových rúrok, či malý športový čelný štít.
Aerox jazdí aj 80-kou Na Slovensku beží aktívne seriál pretekov skútrov a Aerox by sa tu rozhodne nestratil. Potrebujete ale úpravy a prvou by bolo odblokovanie maximálky. V prípade Aeroxa sa to robí úpravou na variátore, ale toto doma radšej neskúšajte, zverte to odbornému servisu. Vtedy sa dostane Aerox do pozície skutočného športovca a ukáže svoj pravý charakter. Na pretekárskej trati potom dosiahne 80-tku a ak pridáte výmenu koncovky výfuku za športovú pokoríte i túto hranicu. V základe už sú dobré brzdy, tuhý podvozok, a tak je pravdepodobnosť, že s Aeroxom môžete stáť i na debni. Pokiaľ teda máte i bunky na pretekanie.
Žeby naozaj nestarnúci? V tejto oblasti sú niekedy aj 2 roky veľa a nieto ešte 13. Aerox má dobrý motor, podvozok, brzdy a v skutku nadčasovú a pravidelne sa meniacu grafiku dizajnu. V detaile dizajnu ale dnes už letia integrované smerovky do kapôt vpredu i vzadu. Navyše LED diódy dávajú aj malým strojom punc moderny a Aerox, aj keď stále úspešný model by možno takéto kozmetické zmeny uvítal. Staromódny sa mi zdá aj prístrojový analógový panel. Na druhej strane asi ale Aerox práve toto robí tým čím je, a preto sa tak dlho v tejto podobe drží na trhu. Aerox dostať v troch farebných kombináciách a tu musíme uznať že všetky tri sú atraktívne a príťažlivé. (Yamaha Blue, Competention White, Tech Armor). Navyše nezabudnime na odvodený, ale drahší model SP55.
Finále Technicky zdatná a nestarnúca technika, športové ladenie dáva Aeroxu jeho dušu a štýl a predurčuje mu majiteľov. Je to jedna z najlepších 50-tok od Yamahy. Má veľa konkurencie ale Aerox je proste Aerox – dizajnom i menom a dnes nenájdete človeka motorkára, ktorý by Aerox nepoznal.
Yamaha Aerox 50 R
Cena: 2 599 Eur
Motor: 49,2 ccm, chladenie vodou
Výkon: 2,7 k pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 1 743 x 690 x 1 170 mm
Hmotnosť: 97kg (prevádzková)
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 828 mm
Objem pal. nádrže: 7 l
Pneu: vpredu: 130/60-13, vzadu: 140/60-13
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ
Text: Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2011
Janka
Nikdy nezostarne? – Test Yamaha Aerox 50 R
Aerox je obratný a stále sympatický
Dizajn Aeroxu je skutočne nadčasový
Tvrdší je podvozok aj brzdy
Päťlúčové 13“ kolesá a nízkoprofilové pneumatiky dovoľujú športové a hlboké náklony
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.