Connect with us

Testy a recenzie

Pokrok nezastavíš – Test Kawasaki ZX-10R Ninja

Publikovaný

on

Litrové superšporty z dielne Kawasaki vždy boli trochu iné a medzi japonskou štvorkou si vyslúžili povesť nekompromisných športovcov, ktorí sa svojou výbušnou povahou a radikálnou ergonómiu najviac blížili k definícii pravého okruhového superbiku. Vďaka týmto vlastnostiam sa Ninja vždy tešila priazni najmä medzi „hard core“ jazdcami, pre ktorých priateľský charakter a komfort nie je až tak dôležitý. Presne takto sa do povedomia zapísala posledná generácia tohto modelu. Pre rok 2011 však prichádza nová generácia ZX-10R, ktorá je vybavená najmodernejšou elektronikou a má ambície postaviť sa na úplný vrchol v triede veľkých superšportov.

Nová technika
O novej generácii tohto modelu toho bolo popísané už dosť, preto len v krátkosti nakukneme „pod kapotu“. Tento motocykel bol už od začiatku vyvíjaný ako okruhový motocykel a civilné využitie bolo tak trochu druhoradé. V Kawasaki išli opačným postupom a namiesto toho, aby z civilného motocykla urobili superbike, tak naopak najskôr postavili okruhový superbike, ktorý len obliekli do civilného šatu. Výsledkom je nový radový štvorvalec o výkone 200 k (s použitím náporového sania), ktorý je osadený v novom kompaktom ráme. O pruženie sa vpredu stará výborná vidlica Showa BPF, ktorá sa pomaly ale isto stáva štandardom v kategórii superšportov. Novinkou je aj nový horizontálne uložený tlmič pruženia vzadu, ktorý posúva mechaniku prepákovania nad kyvnú vidlicu, toto riešenie prináša lepšie rozloženie hmotnosti a má pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti. Brzdný systém Tokico využíva radiálne uchytené strmene v kombinácii s kotúčmi vlnkového profilu, súčasťou doplnkovej výbavy je aj elektronicky ovládaný systém ABS s označením KIBS, ktorý vyhodnocuje nielen údaje na kolesách a brzdných strmeňoch, ale získava aj informácie z centrálnej riadiacej jednotky a patrí medzi najdokonalejšie športové systémy ABS, ktoré sú momentálne na trhu. Hlavnú úlohu na novej Kawasaki však hrá elektronika a menovite nový systém trakcie S-KTRC, ktorý bol vyvinutý v seriáli MotoGP a momentálne patrí medzi absolútnu špičku. Súhrn senzorov monitoruje obe kolesá naraz spolu s ďalšími údajmi o rýchlosti, otáčkach, polohe škrtiacej klapky a dokáže ponúknuť v reálnom čase presný obraz o tom, čo sa práve deje a presne vyhodnotiť situáciu. Na rozdiel od obyčajného systému kontroly trakcie tento systém bol vyvinutý tak, aby ste boli na trati rýchlejší. Napríklad rozozná rozdiel keď predné koleso vystrelí do vzduchu náhle po chybe jazdca alebo keď sa dostane do vzduchu na základe plynulého nárastu výkonu počas akcelerácie. V prvom prípade okamžite zakročí a naopak v druhom prípade ponechá koleso vo vzduchu pokiaľ to neovplyvňuje akceleráciu. Jazdec má na výber z troch výkonových režimov, ktoré sú prispôsobené rôznym podmienkam alebo môžete trakčnú kontrolu vypnúť úplne.

Stará láska nehrdzavie
Je rozdiel v novej technike tak veľký, že predošlá generácia je úplne zastaraná? Túto otázku sme si položili keď sme pripravovali test novej Kawasaki, a tak sme si pre istotu požičali aj predchádzajúcu generáciu tohto modelu (m. r. 2008 – 2010), ktorý sa naviac na Slovensku stále predáva za veľmi atraktívnu cenu 10 900 Eur. Je pravda, že v porovnaní s najnovším modelom je o cca 10 kg ťažší a o cca 10 k slabší, elektroniky tu až tak veľa nenájdete, no ešte pred rokom to bol jeden z najvýkonnejších a najagresívnejších litrov na trhu. Agresivitu vám dá hneď najavo svojim výzorom, ktorý ešte stále má čo ponúknuť. Vkĺznete do sedla a okamžite viete kde ste, dohora stúpajúce sedlo a nízko uchytené riadidlá sú zárukou superšportového posedu a o komforte na dlhé cesty to moc nie je. Motor vás po prvých metroch prekvapí svojím chovaním a v nízkych otáčkach je vzhľadom na svoj výkon neuveriteľne priateľský a na presuny po bežných komunikáciách celkom príjemný, no je to len prvý moment a so stúpajúcimi otáčkami razantne stúpa aj výkon a pri 7 000 min začína peklo, ktoré končí až niekde pri 12 000 otáčkach. Jednoducho, litrové monštrum, ktoré vyžaduje skúseného jazdca. Podvozok je presný a udržať veci pod kontrolou vám pomáha kvalitný tlmič riadenia Öhlins. Výkonné brzdy nepotrebujú extra komentár. Kawasaki ZX-10R modelový rok 2010 je tak stále úžasným športovým náradím, ktoré v rukách bežného smrteľníka, ale aj ostrieľaného borca predstavuje viac ako dokážete reálne využiť.

Nástup novej techniky
Medzi najväčšie prínosy modernej elektroniky na novej generácii supertšportov je schopnosť efektívnejšie a bezpečnejšie preniesť ohromný výkon litrových motocyklov na zadné koleso. V konečnom dôsledku vám tak elektronika pomáha zrýchliť a lepšie využiť ohromný potenciál motocykla. Presne v tomto duchu prichádza aj nová Kawasaki. Nový motocykel sa snaží dizajnom výraznejšie odlíšiť od svojho predchodcu, no stále je to výzor agresívneho dravca pripraveného kedykoľvek zaútočiť, akurát oblé línie nahradili ostré hrany. Prvú zmenu však postrehnete hneď po posadení do sedla. Motorka je komfortnejšia a nie tak agresívna, ako tomu je u predchádzajúcej generácie. Kawasaki je štíhla a kompaktná, takmer ako 600-vka. Motor sa na prvý pohľad správa dosť podobne ako na staršej verzii a výkon v nižších otáčkach by sa dal označiť skôr za príjemný. Pri pomalých presunoch mestom vás neprekvapí a pružne reaguje. Pocitovo je to však dokonalejšie bez nejakých výkyvov a s presným dávkovaním. Výkon narastá v dokonale lineárnej krivke bez výkyvov a s pribúdajúcimi otáčkami dáva najavo svoju silu. Tá sa začína naplno prejavovať po prekročení cca 8 000 otáčok a pokračuje v rovnakom tempe až do svojho maxima niekde pri 13 000 ot. V tomto rozmedzí už máte k dispozícii silu, ktorá bez problémov odlepí predné koleso od zeme alebo vo výjazde roztočí zadné koleso tak, že za vami zostane čierna čiara. Práve tu prichádza na rad elektronika, ktorá na „najmäkšom“ nastavení výkonovej krivky zasahuje aj na suchej ceste jemným prerušením výkonu. Naopak najsilnejšia výkonová krivka zasahuje len minimálne s mimoriadnou citlivosťou, môžete si tak naplno vychutnať silu a ohromnú akceleráciu štvorvalca. Problém je, že v podmienkach bežnej premávky sa do tohto pásma otáčok dostanete len výnimočne. Na prvý pohľad je tak prítomnosť elektronických pomôcok v bežnej premávke ťažko využiteľná, no elektronické systémy zasahujú veľmi citlivo a ich prítomnosť takmer ani nepociťujete. Podvedome tak môžete potiahnuť za plynovú rukoväť rýchlejšie a elektronika urobí potrebné korekcie, no pravdou je, že skutočné využitie tohto systému predstavuje uzavretý okruh, kde sa pohybujete vo vrchnom spektre otáčok. Najnovšia generácia ZX-10R je momentálne najľahším litrom na trhu a s náplňami váži len 198 kg, čo sa pozitívne prejavuje aj na ovládaní. Kawasaki ochotne reaguje na všetky vaše podnety, nie je to síce ľahkosť 600-vky, no zmena smeru vyžaduje minimum námahy. Rýchle ovládanie pritom neovplyvňuje stabilitu, no môže zato najmä prítomnosť tlmiča riadenia, ktorý odvádza vynikajúcu prácu. Brzdy testovaného modelu neboli vybavené novým systémom ABS, napriek tomu ponúkajú špičkové parametre a dokážu veľmi rýchlo a s istotou spomaliť motorku aj z najvyšších rýchlostí. Za pocit istoty môže aj predná vidlica BPF, ktorá aj pri agresívnom brzdení a plnom ponorení ponúka vynikajúci pocit spätnej väzby.

Je teda nová technika lepšia?
Jednoznačnou odpoveďou je áno a novinka prekonáva svojho predchodcu prakticky vo všetkých ohľadoch. Už len fakt, že nový model vám ponúkne viac istoty ako si dokážete vôbec pripustiť stojí zato a je to silne návyková vlastnosť. Otázkou však je, kde sa hodláte s motorkou pohybovať, pretože to najlepšie vám elektronika ukáže keď jazdíte blízko maxima, a to môžete viac-menej len na uzavretom okruhu. Vtedy však máte pod sebou motorkou, ktorá vám dovolí relatívne bezpečne posúvať vaše osobné limity smerom vpred. Zrazu sa prichytíte ako vo výjazde potiahnete za plyn skôr a motorka reaguje s istotou a bez náznaku nervozity.
Ak však vaše ambície nesiahajú do okruhových výšok, tak staršia verzia zrazu vystupuje z tieňa nového modelu. Pomer kvality a ceny je vynikajúci, stále je to úžasne výkonný stroj, ktorý dokáže byť na okruhu poriadne rýchly, a naopak v podmienkach bežnej premávky vás prekvapí ľahko dávkovateľným výkonom, čo je na +180koňový superšport celkom slušná vizitka.

Kawasaki ZX-10R

Cena: 14 995 / 15 995 Eur (ABS)
Motor: 998 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 200,1 k pri 13 000 ot./min.
Krút. moment: 112 Nm pri 11 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 075 x 715 x 1 115 mm
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 198 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 425 mm
Výška sedla: 813 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17

Motocykel na test zapožičal: U.M.S., s.r.o. Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2011 Janka

Pokrok nezastavíš – Test Kawasaki ZX-10R Ninja

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri