Connect with us

Testy a recenzie

Predstavenie: BMW K 1600 GT a K 1600 GTL

Publikovaný

on

Nový štandard dynamiky a komfortu

Sezóna končí, počasie nám začína ukazovať svoju odvrátenú tvár a moto je uložená na zimu. Na stôl sa mi dostáva predstavenie novinky, lepšie povedané noviniek od BMW. Hneď po otvorení fotogalérie ma prechádza chuť na akékoľvek zimné radovánky. Po vzhliadnutí videa vo mne narastá nechuť pracovať a po kontrole rodinného rozpočtu (ak by to náhodou na tú ďalšiu sezónu vyšlo) sa vraciam nazad do reality. Poďme sa na tieto dve turistické novinky pozrieť z blízka.
______________________________________________

Koncept
Prvé informácie o plánovaných novinkách (vtedy ešte nazvané Concept 6) presiakli na trh už na jeseň 2009. Trvalo to teda zhruba rok, ale dočkali sme sa. BMW predstavilo prvé dva modely svojho radového šesťvalca. Šesťvalec, ako typ motora, je na svete už 70 rokov a odjakživa fascinoval motoristov, či už v autách alebo (možno ešte viac) v motocykloch. BMW ponúka hneď dva modely vybavené týmto motorom, ktoré sú si na prvý pohľad dosť podobné, no verzia GT je namierená na aktívneho a dynamického turistu, zatiaľ čo verzia GTL má ambície komfortnej a luxusnej turistiky.
______________________________________________

Pohonná jednotka
Pravdepodobne najväčším problémom šesťvalcového motocyklového motora v minulosti bola jeho váha a jeho šírka. BMW pri vývoji samozrejme zohľadnilo požiadavky a vyvarovalo sa chýb z minulosti. Na svet sa tak dostal šesťvalec s najnižšou váhou motora 102,6 kíl v triede motorov s objemom nad 1 000 ccm. Výrobca dohliadol aj na šírku a snažil sa vytvoriť motor, ktorý bude kompaktný, čo sa mu podarilo aj vďaka zvolenému pomeru vŕtania x zdvihu 72 x 67,5 mm. Konečná šírka motora je teda len 555 mm. Aby výrobca dosiahol tak „úzky“ motor, presunul elektrické jednotky a ich pohon za kľukovku do voľného priestoru nad prevodovkou. Vo finále tak vznikol motor len o niečo širší ako bežný veľkoobjemový štvorvalec. Objem pohonnej jednotky je veľmi slušných 1 649 ccm. Čo sa týka výkonových hodnôt, tak výrobca uvádza 118 kW (160 koní) pri 7 750 ot./min. a maximálny krútiaci moment 175 Nm pri 5 250 ot./min. Sedemdesiat percent maximálneho krútiaceho momentu bude použiteľných už od 1 500 ot./min. Elektronika samozrejme hrá dôležitú úlohu pri riadení motora. Ovládanie škrtiacej klapky je elektronické. Jazdec má k dispozícii tri výkonové režimy, Rain (za dažďa), Road (turisticky ladená jazda) a Dynamic (športová jazda). Motocykel môže byť v doplnkovej výbave doplnený systémom kontroly trakcie DTC (Dynamic traction control). Tradične silnou stránkou motorov BMW je ich spotreba a napriek vysokému výkonu sa 6 valec môže pochváliť príjemnou spotrebou 4,5 litra/100 km pri rýchlosti 90km/h (5,7 litra pri 120 km/h). Hodnoty pre model GTL sú o pár desatín litra vyššie.
______________________________________________

Podvozok
BMW sa nikdy neriadila zaužívanými konvenciami a v prípade konštrukcie podvozku to platí dvojnásobne. Základný dvojitý chrbticový rám je pozváraný z ľahkých zliatin (váži 16 kíl). Naň nadväzuje ľahký podporný rám (vážiaci len 4 kg). Motocykel bol navrhnutý s dôrazom na optimálne rozloženie hmotnosti a preto 52 % váhy je presunuté na predné koleso a 48 % na zadné (u nenaloženého motocykla). O pruženie vpredu sa stará overený systém Duolever s dráhou pruženia 115 mm. Vzadu je systém Paralever s dvojkĺbovým kardanovým hriadeľom a jednostranne uchyteným kolesom. Dráha pruženia vzadu je 135 mm. Za príplatok je možné vybaviť oba modely elektronickým systémom nastavenia ESA II, ktorého výhodou sú tri jazdné módy ("Sport"/"Normal"/"Comfort") pripravené spríjemniť jazdu za každých podmienok.
______________________________________________

Výbava
Novinkou na trhu je adaptabilný predný xenón, ktorý sa natáča spolu s riadením a zvyšuje tak bezpečnosť motocykla a posádky pri jazde v noci. Súčasťou doplnkovej výbavy sú prídavné LED svetlá. Malá revolúcia sa udiala v ovládaní jednotlivých funkcii motocykla, súčasťou prístrojového panelu je malý farebný TFT displej, ktorý jazdcovi podáva všetky informácie úplne novým spôsobom, ktorý je bežný skôr u luxusných automobilov. Novinkou aj centrálny multi ovládač, ktorým jazdec ovláda prakticky všetky dôležité ovládače. Potom sú tu turistické doplnky ako elektronicky nastaviteľný predný štít, ktorý sa po vypnutí zapaľovania automaticky stiahne do základnej pozície, čím okrem iného chráni zabudovaný navigačný systém BMW Motorrad Navigator IV. Tempomat, vyhrievané rukoväte či sedadlá sú samozrejmosťou. To je však len časť výbavy a BMW ponúka na modely mimoriadne bohatú paletu doplnkov.
______________________________________________

BMW K 1600 GT / K 1600 GTL
Cena: neurčená
Motor: 1 694 ccm, 24 ventilov, DOHC, R6
Výkon: 160,5 k pri 7 750 ot./min
Krút. moment: 175 Nm pri 5 250 Ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 319/348 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 618 mm
Výška sedla: 810-830 / 750 mm
Objem pal. nádrže: 24 / 26,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17
______________________________________________

Text: J. Jambor, foto: archív Motomedia
Publikované: Motomagazín 12/2010

BMW K 1600 GTL

BMW K 1600 GT a K 1600 GTL

5 komentárov

5 Comments

  1. majomi

    31. januára 2011 at 17:10

    Krásna mašinka hned by som podviedol svoju a aj by som bol ochotný podať o rozvod nuž ale cena fííííí to bude astronomická premňa 👋

  2. VladiB

    1. februára 2011 at 11:57

    majomi GT v základe cca 19850 Eur a GTL v základe 21800 Eur a myslím, + cca 3 + 3500 Eur za plnku.

  3. senior

    1. februára 2011 at 15:58

    Rejdio a Cendina Nemáte záujem? 😉

  4. Express

    1. februára 2011 at 19:14

    Hmm masinky su to pekne a ked je cena aku pisat vladiB tak ta tiez nie je najhorsia…

  5. VladiB

    3. februára 2011 at 8:48

    Express Express Za tú cenu je to super vyspelá technika a v porovnaní s GW, kde je už teraz vďaka motorizácii porovnanie na mieste budú ľudia zvažovať čo sa viac oplatí.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri