Skrutkové spoje majú v konštrukcii motocykla nezastupiteľnú úlohu. Použité sú v konštrukcii motora, riadenia, uchytenie kolies a pod. Pretože každý kilogram zbytočnej hmotnosti sa prejaví vo zvýšenej spotrebe a zhoršených dynamických vlastnostiach, snahou konštruktérov ja navrhovať aj spojovacie súčiastky čo najľahšie. Z toho vyplýva, že skrutkový spoj je mimoriadne chúlostivý na správnu montáž. Nepríjemný zážitok pri opravách a údržbe našich motorových miláčikov je strhnutý závit či už na skrutke alebo matici alebo v bloku motora. Taktiež je nepríjemná zalomená skrutka. Väčšinou to býva spôsobené nadmernou silou dotiahnutia skrutkového spoja alebo nesprávnou montážou (tzv. trafenie závitu). Určite poznáte že vám neraz vnútorný hlas v hlave hovoril: ?Musím to poriadne dotiahnuť aby to držalo.? Čo si drvivá väčšina mechanikov – amatérov, ale aj profesionálov neuvedomuje ja fakt, že osová sila v skrutke značne kolíše v závislosti na montážnych podmienkach – najmä koeficient trenia medzi maticou a skrutkou je veľmi dôležitý. Avšak veľkosť koeficientu trenia nie je jediným činiteľom ovplyvňujúcim správne pritiahnutie spoja. Z toho dôvodu výrobcovia pre osobitne chúlostivé spoje predpisujú nielen veľkosť momentu, ale aj spôsob priťahovania. Tieto postupy treba striktne dodržiavať, pretože akékoľvek experimentovanie by mohlo mať nepriaznivé následky. Na dodržiavanie presného priťahovacieho momentu sa používajú špeciálne momentové kľúče a to buď ohybové alebo torzné. Ohybové momentové kľúče sú založené na princípe stláčania vinutej pružiny a torzné momentové kľúče merajú priťahovací moment podľa skrútenia kovovej tyče.
V núdzovom prípade si môžeme pomôcť použitím vzťahu pre jednoramennú páku.
M = F . l
Kde M ? priťahovací moment (N.m)
F ? sila (N)
l ? rameno páky (m)
Teda napríklad pri pritiahnutí skrutky potrebujeme dosiahnuť priťahovací moment M = 80 N.m. To znamená, že priťahovací moment dosiahneme silou 160 N na ramene páky l =0, 5m. Týmto spôsobom môžeme priťahovať len menej chúlostivé skrutkové spoje ako napr. skrutky a matice kolies.
Priťahovacie momenty skoro všetkých skrutkových spojov bývajú väčšinou súčasťou servisného manuálu motocykla. Nasledujúca tabuľka udáva orientačné priťahovacie momenty skrutiek a matíc pre momentové kľúče:
Heh, to som si myslel, že nejaké skúsenosti + trocha citu v rukách a nemožem to pokaziť aj keď nemám momenťák. Minulý mesiac som musel meniť hlavu motora a celý ten hlinníkový domček čo drží vačku s ložiskami. Akosi podľahli deformáciám po mojom predošlom „odbornom“ zásahu , až sa rozpadlo ložisko na vačke. Na novú hlavu som si už požičal momentový kľúč. Odhadom som potrebnú silu 20Nm prekročil min. 3-násobne. 😠
To si mal skôr zverejniť, nejakú tú tisícku by som hádam ušetril… 😕
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
raptor
25. novembra 2006 at 19:44
mna najviac momentalne pritahuje claire forlani 😀
BacilBA
26. novembra 2006 at 17:21
Heh, to som si myslel, že nejaké skúsenosti + trocha citu v rukách a nemožem to pokaziť aj keď nemám momenťák. Minulý mesiac som musel meniť hlavu motora a celý ten hlinníkový domček čo drží vačku s ložiskami. Akosi podľahli deformáciám po mojom predošlom „odbornom“ zásahu , až sa rozpadlo ložisko na vačke. Na novú hlavu som si už požičal momentový kľúč. Odhadom som potrebnú silu 20Nm prekročil min. 3-násobne. 😠
To si mal skôr zverejniť, nejakú tú tisícku by som hádam ušetril… 😕
packy
28. novembra 2006 at 10:41
to je vonco 😉 😁 😘 rozumiem sice kazde desiate slovo, ale bibo je odbornik ,to sa musi nechat… xixi
Lorenzo
29. novembra 2006 at 10:09
Kxbibo, správna téma 😉