Connect with us
Aprilia Tuareg 660

Motoporadňa

Priťahovacie momenty

Publikovaný

on

01 Skrutkové spoje majú v konštrukcii motocykla nezastupiteľnú úlohu. Použité sú v konštrukcii motora, riadenia, uchytenie kolies a pod. Pretože každý kilogram zbytočnej hmotnosti sa prejaví vo zvýšenej spotrebe a zhoršených dynamických vlastnostiach, snahou konštruktérov ja navrhovať aj spojovacie súčiastky čo najľahšie. Z toho vyplýva, že skrutkový spoj je mimoriadne chúlostivý na správnu montáž. Nepríjemný zážitok pri opravách a údržbe našich motorových miláčikov je strhnutý závit či už na skrutke alebo matici alebo v bloku motora. Taktiež je nepríjemná zalomená skrutka. Väčšinou to býva spôsobené nadmernou silou dotiahnutia skrutkového spoja alebo nesprávnou montážou (tzv. trafenie závitu). Určite poznáte že vám neraz vnútorný hlas v hlave hovoril: ?Musím to poriadne dotiahnuť aby to držalo.? Čo si drvivá väčšina mechanikov – amatérov, ale aj profesionálov neuvedomuje ja fakt, že osová sila v skrutke značne kolíše v závislosti na montážnych podmienkach – najmä koeficient trenia medzi maticou a skrutkou je veľmi dôležitý. Avšak veľkosť koeficientu trenia nie je jediným činiteľom ovplyvňujúcim správne pritiahnutie spoja. Z toho dôvodu výrobcovia pre osobitne chúlostivé spoje predpisujú nielen veľkosť momentu, ale aj spôsob priťahovania. Tieto postupy treba striktne dodržiavať, pretože akékoľvek experimentovanie by mohlo mať nepriaznivé následky. Na dodržiavanie presného priťahovacieho momentu sa používajú špeciálne momentové kľúče a to buď ohybové alebo torzné. Ohybové momentové kľúče sú založené na princípe stláčania vinutej pružiny a torzné momentové kľúče merajú priťahovací moment podľa skrútenia kovovej tyče.

 

02 03

V núdzovom prípade si môžeme pomôcť použitím vzťahu pre jednoramennú páku.

M = F . l

Kde M ? priťahovací moment (N.m)
F ? sila (N)
l ? rameno páky (m)

Teda napríklad pri pritiahnutí skrutky potrebujeme dosiahnuť priťahovací moment M = 80 N.m. To znamená, že priťahovací moment dosiahneme silou 160 N na ramene páky l =0, 5m. Týmto spôsobom môžeme priťahovať len menej chúlostivé skrutkové spoje ako napr. skrutky a matice kolies.

04

Priťahovacie momenty skoro všetkých skrutkových spojov bývajú väčšinou súčasťou servisného manuálu motocykla. Nasledujúca tabuľka udáva orientačné priťahovacie momenty skrutiek a matíc pre momentové kľúče:

 

Závit

M6

M8

M10

M12

M14

M16

M18

M20

M22

M24

M27

M30

Mechanické vlastnosti

Hodnoty priťahovacích momentov (N.m)

5 D
5 S
8 G
10 K
12 K

4,9
6,9
9,8
13,7
16,7

10,8
15,7
22,6
32,4
38,3

21,6
31,4
44,1
61,8
73,6

36,2
53
74,6
105
126

58,9
78,5
118
165
196

78,5
113
165
226
275

118
172
245
343
412

157
226
314
441
530

196
284
392
559
667

275
392
549
755
932

363
520
716
1020
1230

510
736
1020
1440
1720

4 komentáre

4 Comments

  1. raptor

    25. novembra 2006 at 19:44

    mna najviac momentalne pritahuje claire forlani 😀

  2. BacilBA

    26. novembra 2006 at 17:21

    Heh, to som si myslel, že nejaké skúsenosti + trocha citu v rukách a nemožem to pokaziť aj keď nemám momenťák. Minulý mesiac som musel meniť hlavu motora a celý ten hlinníkový domček čo drží vačku s ložiskami. Akosi podľahli deformáciám po mojom predošlom „odbornom“ zásahu , až sa rozpadlo ložisko na vačke. Na novú hlavu som si už požičal momentový kľúč. Odhadom som potrebnú silu 20Nm prekročil min. 3-násobne. 😠
    To si mal skôr zverejniť, nejakú tú tisícku by som hádam ušetril… 😕

  3. packy

    28. novembra 2006 at 10:41

    to je vonco 😉 😁 😘 rozumiem sice kazde desiate slovo, ale bibo je odbornik ,to sa musi nechat… xixi

  4. Lorenzo

    29. novembra 2006 at 10:09

    Kxbibo, správna téma 😉

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri