Ešte nikdy v histórii neviselo nad najprestížnejšou kategóriou motocyklového športu toľko otáznikov ako je tomu v súčasnosti. Dôvodom sú samozrejme financie.
Hlavný promotér svetového šampionátu, španielska spoločnosť Dorna, vstúpila do Majstrovstiev sveta cestných motocyklov pred pätnástimi rokmi. Zo šampionátu vybudovala zábavný podnik, ktorý dnes môže hravo konkurovať formule jeden. Toto motorkárske "Las Vegas" však od začiatku prináša aj obete. Najprv sa to dotklo súkromných pretekárov, ktorí postupom času pochopili, že sa v tomto predraženom svete neudržia a prestúpili radšej do predsa prijateľnejších superbikov. A teraz, navyše v čase finančnej krízy, prišiel rad aj na samotné motocyklové továrne. Tento boj o peniaze sa však začal omnoho skôr.
Už pred takmer tromi desaťročiami sa pokúsili špičkoví pretekári, ktorých požiadavky Medzinárodná motocyklová federácia v značnej miere ignorovala, vypísať tzv. "Svetovú sériu", ktorá mala byť vlastne konkurentom MS. Kenny Roberts senior dokázal so svojimi kolegami na svoju stranu dostať dokonca aj výrobcov motocyklov, ale k zrealizovaniu tejto myšlienky chýbal súhlas organizátorov jednotlivých podujatí a celý projekt tak prepadol do zabudnutia.
Koncom osemdesiatych rokov bola FIM opäť pod paľbou kritiky a jej reakciou bolo vyhlásenie, že pre rok 1994 plánuje kráľovskú triedu vypísať ako štvortaktnú. Na to okamžite zareagovali fabriky a vyhrážali sa odchodom zo scény GP. Kto by bol vtedy povedal, že o desať rokov neskôr budú vypísanie štvortaktov sami výrobcovia požadovať.
Ale vráťme sa do roku 1992, kedy sa zásadne zmenil charakter svetového šampionátu. Do hry vstúpil známy podnikateľ Bernie Ecclestone so svojou spoločnosťou TWP (Two Wheels Promotion) a začal prerábať MS motocyklov na podobu šampionátu automobilovej F1. Na svoju stranu si získal asociáciu IRTA (združenie tímov) a začal diktovať podmienky. Keďže to znamenalo prínos do peňaženiek tímov a jazdcov, zúčastnení len mlčky sledovali, že ich vyšší príjem je na úkor iných smutnejších skutočností. Jednou z nich bolo podstatné zvýšenie ceny za možnosť zorganizovania podniku MS organizátormi jednotlivých podnikov a na to doplatilo Brno, ktoré v roku 1992 nedokázalo podmienky splniť a z kalendára vypadlo. Ďalšou z obetí bol šampionát sidecarov, o ktorého rýchlom konci sa noví ?majitelia? MS vôbec netajili. Už čoskoro sa objavili hlasy prvých nespokojných, ktorí tvrdili, že spoločnosť TWP stráca tvár. To starého biznismena akým je Ecclestone nemohlo vyviesť z miery. "Tvár sa môže stratiť, omnoho dôležitejšie je nestratiť peniaze," odkázal všetkým nespokojencom.
Po dvoch rokoch predal spoločnosť španielskej spoločnosti Dorna a ďalej to už poznáte.
Za to, že je motocyklový šport čoraz finančne náročnejší, samozrejme nemôže Dorna, ale niektoré jej kroky sa s odstupom času ukázali ako chybné. Zmenou pravidiel, keď sa stala v roku 2002 kráľovská trieda štvortaktnou s objemom do 990 ccm, sa síce vyšlo v ústrety výrobcom a ich produkčným požiadavkám, ale výdaje na vývoj nových strojov sa vyšplhali do závratných výšin. Do toho sa nikto nový s výnimkou talianskej Ducati nepustil. KTM, BMW a ďalšie fabriky to síce plánovali, ale rýchlo pochopili, že taký drahý špás sa jednoducho nevyplatí. Navyše o štyri roky neskôr sa pravidlá menili opäť a na rad prišli celkom nové motory, ktoré museli mať o 190 ccm menší objem. Ďalším dôležitým faktorom je aj elektronika, ktorá takisto zvýšila výdaje, ale do šampionátu aspoň priniesla vyrovnanosť medzi súpermi. Pravdou totiž je, že súčasné stroje by boli schopní bez tejto vymoženosti ovládať na najvyššej úrovni maximálne traja pretekári.
Súčasná finančná kríza teda nie je jediným dôvodom prečo sa svetový šampionát nachádza tam kde je. V nadchádzajúcej sezóne neuvidíme na štarte továrenský tím Kawasaki a aj keď sa motocykle tejto značky na trati možno objavia, pôjde pravdepodobne len o vlaňajšie modely, s ktorými sa veľa vody nenamúti, keďže Kawasaki spoľahlivo patrila k najhorším aj v roku 2008. Spor o tom, či tím so ?zelenými? motocyklami bude šéfovať Jorge Martinez, alebo doterajší šéf Michael Bartholemy sú preto pre motocyklového fanúšika len sporom dvoch ?dedičov? na pohrebnom kare bývalého ambiciózneho tímu, ktorého pretekári John Hopkins a Marco Melandri zatiaľ netušia čo budú tento rok robiť.
V čase keď svoje testovacie plány rušia aj ďalšie tímy a niektoré fabriky sa dokonca sťahujú z prestížnych šampionátov (Honda dokonca z automobilovej F1) a zvažuje sa prípadný štart Valentina Rossiho v niektorom z podujatí MS superbikov, sa naskytá logická otázka: Quo vadis MotoGP?
Risso46
John Hopkins a značka Kawasaki majú budúcnosť v MotoGP nejasnú
Dakar, Formula 1, rallye, MotoGP, Nascar, a pomaly už aj LeMans, komercia a „profesionalizácia“ zabíja šport. Už minimálne 5 rokov nesledujem podobné podujatia. Radšej sa idem kuknúť k nám do Nového Mesta na podjavorinský okruh a pripomeniem si časy, keď ešte závodníci boli aj mechanikmi, mali gule a hlane závodili, lebo ich t bavilo.
Apropos, to isté platí o každom športe, nielen o motoristickom
Zas az tak tragicky to chlapci neberte, MotoGP je (okrem kolotoca penazi, to nespochybnujem) v prvom rade cirkus a prehliadka novych technologii, prototypov a moznosti ktore sa v buducnosti objavia na produkcnych strojoch. Tiez sa radsej pozriem na WSBK, kde sa motorky viac podobaju na seriove na ktorych sami jazdime, ale bola by skoda aby MotoGP vyhaslo.
…a veterani su kapitola sama o sebe, to ja silno mozem 😉
Riso pekna uvaha… Casy ked boli sukromne teamy v triede 500ccm a dokazali niektore jazdit cely sampionat a niektore na divoke karty su uz asi nenavratne prec… Skoda. Teraz su o to krajsie Superbiky a ak by Rossi presiel do WSBK tak je GP uz fakt na dne. Nechcem aby to vyznelo ako oda na Rossiho ale on ma taku medialnu auru. Ludia , ktory supersport videli akurat tak na obrazku a sa im spomenie meno Rossi hned vedia ze aha preteky motoriek. A teraz co spravila Dorna s Eurosportom len nahrava FGSportu a celkovo WSBK a ich nizsim sutaziam. Fakt sa neviem dockat nedele 🙂 😈
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
RoboNM
23. februára 2009 at 16:29
Dakar, Formula 1, rallye, MotoGP, Nascar, a pomaly už aj LeMans, komercia a „profesionalizácia“ zabíja šport. Už minimálne 5 rokov nesledujem podobné podujatia. Radšej sa idem kuknúť k nám do Nového Mesta na podjavorinský okruh a pripomeniem si časy, keď ešte závodníci boli aj mechanikmi, mali gule a hlane závodili, lebo ich t bavilo.
Apropos, to isté platí o každom športe, nielen o motoristickom
ZOMBY
23. februára 2009 at 17:38
Ono to pomalicky setko pojde tam kam to patri ….!
psik
24. februára 2009 at 3:23
Risso: Skvelá analýza, enem: stručné a jasné. 😕
Puco
24. februára 2009 at 7:07
RoboNM-presne tak, a ja zas chodím do Bolkoviec(pri Lučenci), to je parádička.
ogard
24. februára 2009 at 8:14
Zas az tak tragicky to chlapci neberte, MotoGP je (okrem kolotoca penazi, to nespochybnujem) v prvom rade cirkus a prehliadka novych technologii, prototypov a moznosti ktore sa v buducnosti objavia na produkcnych strojoch. Tiez sa radsej pozriem na WSBK, kde sa motorky viac podobaju na seriove na ktorych sami jazdime, ale bola by skoda aby MotoGP vyhaslo.
…a veterani su kapitola sama o sebe, to ja silno mozem 😉
ope
24. februára 2009 at 19:02
Riso pekna uvaha… Casy ked boli sukromne teamy v triede 500ccm a dokazali niektore jazdit cely sampionat a niektore na divoke karty su uz asi nenavratne prec… Skoda. Teraz su o to krajsie Superbiky a ak by Rossi presiel do WSBK tak je GP uz fakt na dne. Nechcem aby to vyznelo ako oda na Rossiho ale on ma taku medialnu auru. Ludia , ktory supersport videli akurat tak na obrazku a sa im spomenie meno Rossi hned vedia ze aha preteky motoriek. A teraz co spravila Dorna s Eurosportom len nahrava FGSportu a celkovo WSBK a ich nizsim sutaziam. Fakt sa neviem dockat nedele 🙂 😈
cucpo
24. februára 2009 at 20:19
Zomby zomby – vitaj ujo kde sa tulas ?? dlho som ta necital
Alexius
24. februára 2009 at 21:14
No aj to je možné že aj Dorna bude musieť čo to prehodnotiť a vďaka kríze íst s cenami dole ?