Connect with us

Testy a recenzie

REBORN IN BARCELONA – test H-D novinky 2016

Publikovaný

on

– Nové grafické línie

Progresívne pruženie

Viac výkonu u Softail

Custom v pravom zmysle

– Holá krása pripravená pre vlastný štýl  

Foto

Barcelona 24. – 26. 8. 2015  

 Harley-Davidson 2016 *STREET 750 * IRON 883 * FORTY-EIGHT * FAT BOB * STREET BOB SPECIAL * STREET BOB * SOFTAIL SLIM S * FAT BOY S    

V strede leta sme navštívili Barcelonu, kde nás čakal tím ľudí z Harley-Davidson s novinkami pre rok 2016. Barcelona je moderné, explozívne mesto plné kreatívnych nápadov, tvorivýchľudí excentrickej architektúry a zároveň mestom slobodných myslí,kde dnešný nápad či myšlienka už zajtra môžu byť reálne sa rodiacou skutočnosťou. Barcelona je presne ako platforma DARK CUSTOM – panenské, tmavé maliarske plátno, ktoré čaká na inšpiratívnu dušu. To plátno je Harley v čistej nahote, a tak ako je podaný, ponúkamožnosť explozívnym nápadom svojich majiteľov, tak aby každý jeden kus nakoniec dospel k neopakovateľnej individualite. „Reborn in Barcelona“ pre nás znamenalo krátku večernú jazdu centrom Barcelony a druhý deň cca 100 km jazdy rôznymi prostrediami s možnosťou vyskúšať novinky H-D 2016 naživo. Keďže na jednotlivých modeloch sme všetci sedeli iba krátko, prinášame vám prvé dojmya dúfame, že sa k niektorým modelom dostaneme na trošku dlhšie a prinesieme vám v budúcich vydaniach i viac podrobnejších testov.    

 

48 – Forty-Eight – charizma a jedinečnosť

Foto

K Forty-Eight neodmysliteľne patrí tvar nádrže, ktorý bol prvýkrát zavedený v roku 1948 a dodnes nemá obdoby. Minimalistická nádrž o objeme iba 7,9 litra dodá s výkonným motorom o objeme 1200 ccm zaujímavý akčnýrádius, pretože spotreba je pod 5 l na 100 km. A práve grafika dominujúca na nádrži je nová a je jej neustále venovaná pozornosť, pretože nový grafický prvok – horizontálne pruhy nie sú modernou, ale kopírujú 70-te roky. Je to spájanie sa moderny s minulosťou balansujúcej na hrane zdravej fantázie art dizajnu. Ajpreto na nádrži nenájdete len zalakovanú nálepku H-D, ale pravé 3D kovové logo. Motocykel je rady Sportster a nie je smerodajne určený na turistiku, ale podobne ako Sportstre viac do mesta či kratšie výlety. V prípade 48-čky nejde ani o omladzovanie, ale vylepšenie niektorých vecí hlavne v oblasti podvozku a pohodlia. Pneumatiky väčšieho objemu tu boli aj predtým, nové sú ale ráfy kolies obuté do vynikajúco technicky premyslenej pneumatiky MichelinScorcher najnovšej generácie. V oblasti pruženia stroj získal novú 49 mm prednú vidlicu a úplne nové zadné progresívne, nastaviteľné pruženie. Neprehliadnuteľné sú i rebrované chrómované kryty koncoviek výfuku evokujúce k športu a ak budete stáť za strojom, zistíte, že zadné svetlá sú typu LED. Snáď samostatnú kapitolu zaslúži motor, ktorý je dizajnérskym kúskom vďaka kombinácii matnej práškovej a čiernej lakovanej farby a chrómu sa stáva spolu s nádržou najočumovanejšími prvkami stroja.    

 

Strhujúca jazda Barcelonou

FotoMotorický svalovec, zaoblené pneumatiky a sila motora vás z bočného pohľadu prekvapuje mohutnosťou. Sadnutie do novo tvarovaného sedadla vás opäť dostane späť do rady Sportster, ktorá je charakterizovaná práve štíhlou líniou stroja. „Proklete“ nízke stúpačky, späťáky pod rukoväťami a v tejto chvíli Barcelona patrí Harley-u. Motor mi pekne kúri pod zadkom a horúci vzduch mi odznenia v mojej jet prilbe až musímdoplna vyklopiť plexi. Je to aj tým teplým barcelonským vzduchoma dusným dňom.Medzi sedadlom a nádržou vidím kus oceľového rámu a na spätné zrkadlá pod riadidlami si za „bo.a“ neviem zvyknúť, tak pri každej zmene smeru opäť a opäť hádžem pohľad ponad plece. Motor má sily na rozdávaniea páči sa mi ten mohutný zvuk, ktorý je v mieste vodiča citeľnejší. Minimalistický dizajn trubkových riadidiel a holý budík so základnými údajmi – to je 48-ka. Prepletanie sa mestskou premávkou je pre 48-čku veľmi akčné a pohodové. Krátky úsek diaľnice nás dostáva mimo mesto a som nadmieru spokojný s rýchlou a presnou akceleráciou. Hravo a rýchlo prekračujem rýchlosť 130 km/h, pričom motor má sily stále dosť. Strmé zákruty v kopcoch nad morom motor nezadýchajú, treba ale častejšie radiť a v ostrých vracákoch až na jednotku. Motocykel sa nebráni rýchlej športovej jazde, bránia mu v tom ale dorazy stúpačiek, ktoré vlečiem po zemi v každej zákrute. Slovo sport k tomuto stroju celkom patrí a mohutné pneumatiky vcelku pekne v zákrutách držia. Burcujúci zvuk našej H-D kolóny vzbudzuje pozornosť okolia a jeho neskrývaný záujem nám dvíha sebavedomie. Akčná jazda mestom vyžaduje veľmi časté a ostré brzdenie. Pokiaľ vás napadla teraz myšlienka, že hádečko nebrzdí, tak sa mýlite. Brzdy sú celkom presne dávkovateľné a zároveň sa vcelku teším, že jazda typu brzda-plyn-brzda môže byť aj zábavná a poučná v tom, že tento motocykel absolvovaný typ jazdy zvláda vskutku dobre. Čo mi lezie na nervy je páčka bočného stojanu, ktorá je kdesi až za motorom a nikdy ju neviem bez pozretia nájsť. Za tak krátky čas sme si porozumeli a pochopili sa navzájom. Motocykel si vyžaduje trochu zvyku v smere charakteru radenia, dorazov stúpačiek, spätných zrkadiel, či minimalistických informácii na palubnom prístroji… teda na veci ktoré dnes beriem akosi samozrejme u iných značiek a neuvedomujem si pritom, že tu mám k dispozícii napríklad bezkľúčový štart, imobilizér a pri jazde úsmev na tvári. A o tom práve tento Harley je! A dovolím si tvrdiť, že 48 bude doslova ikonou v tejto triede a vždy si nájde svojich priaznivcov.  

Hovorí Ben McGinley, Industrial Designer / Stylist H-D, hlavný dizajnér tohto projektu: „Nízke riadidlá a dopredu umiestnené nožné ovládacie prvky posadia jazdca Forty-Eight do agresívnej polohy, čo sme doplnili o poriadnu dávku štýlu. Veľké predné koleso sa valí ulicou ako parný valec. Oceľový vzduchový filter sme zmenšili a výfukovému systému pridali chróm, čo rozhodne priláka mnoho zvedavých pohľadov na motor, ktorý pôsobí pod palivovou nádržou väčším dojmom. Tento motocykel by som slovami opísal ako funkčný sval“.  

 

IRON 883 -kúzlo jednoduchosti a železa…

Foto

Stroj určený do rušného mesta na denné používanie a pre tých, čo sa nevedia dočkať svojho Harley-a pre nízky vek, môžu sedlať 35kW verziu už od 18-rokov.Iron 883 patriaci do kategórie Sportster je zároveň sprevádzaný nízkou cenou a začína už na 8 135 Eur bez DPH a dočkal sa z celej série 2016 najväčších úprav a dalo by sa teda povedať, že je skoro celý nový. Tento motocykel je veľmi štíhly, nízky, jednoduchý a zároveň doposiaľ podliehal i najväčšej kritike z oblasti techniky, hlavne čo sa podvozku týka. Skvele sa hodí do mesta, a svojím rebelským štýlom neskutočne evokuje k slobodomyseľnosti človeka, teda: „robím si čo chcem a nič ma nezaujíma len jazda“. Pretože k podvozku boli v minulosti najväčšie výhrady, technici v H-D sa najviac pre rok 2016 povenovali práve tomuto modelu a vsadili na to, že kritika posúva veci dopredu – k lepšiemu. Motocykel dostal úplne nové predné i zadné tlmiče. Zatiaľ čo vpredu nájdeme tlmiče vylepšené novou komorou (cartridge), vzadu sa pruženie zmenilo úplne. Progresívne pružiny sú nastavovateľnéšpeciálnym kľúčom, ale netrvá to dlho, pričom kľúč je súčasťou výbavy motocykla. Stŕpajúci efekt prechodu nerovnosťami sa teda v maximálne možnej miere týmto eliminoval a viete si stroj otestovať a nastaviť na svoje potreby, či váhu. Pokiaľ ste prekvapený, prečo 88-trojkanemá sedadlo spolujazdca, tak je v doplnkovej výbave, lenže verte i v to, že na tejto motorke vyžarujúcej rebelstvo a individualizmus je spolujazdec doslova nechcený. I preto prišli na scénu nové farby, pohodlnejšie sedadlo a možnosť si stroj pomocou doplnkov individualizovať.    

 

Rebelská jazda

FotoPrebiehala uličkami a aj centrom Barcelony. Tento na mieste prudko vibrujúci stroj vydáva dobre čitateľný harley zvuk. Veľmi nízko položené sedadlo, robí zo mňa menšieho chlapa, aký v skutočnosti som a stroj s váhou 247 kg je dôkaz toho, že v Harley-i železom nešetria. Vzduchom chladený Evolution V-Twin je nestarnúcou ikonou a dôkazom toho, že vibrácie k motorke patria a aj keď si teda kávu na nádrž nepostavím, mám pod zadkom drsnú a zároveň krotkú ľahkú zbraň s ktorou sa prepchaté mesto vcelku spoľahlivo dobíja. Päťstupňová prevodovka ide do jednotky pekne hlasno a tvrdo. Už na mieste krátke blatníky evokujú k slovu šport a úzke riadidlá sľubujú bezproblémový prejazd pomedzi medzierky medzi autami na križovatkách. Všetko sa takto i deje a naviesť presne stroj v týchto pasážach mesta je priam ideálne. Skromné údaje na budíkoch mi hovoria „Čo čumíš aj tak tu ničnie je, kukaj radšej na baby na chodníkoch“ a tak i konám. Smer trasy za Barcelonu prezrádza charakter dynamiky motora, ktorý tak ako v meste vyžaduje aktívne radenie podľa tohto, čo sa aktuálne v premávke deje. Čím rýchlejšie, týmmenej vibrácii, tie sa skoro strácajú okolo +100 km/h, ale ak by úplne zmizli, tak Harley nechcem ani vidieť. Akcelerácia je vzhľadom na charakter stroja viac ako dostatočná, je len na mne ako chcem byť rýchly. Brzdy sú štandardne tvrdšie, ale s pomocou ABS veľmi efektívne riešim viacero problematických situácii v Barcelone bez náznaku nebezpečenstva. Inak disky pochádzajúce z projektu Rushmore sú obuté do zaujímavých plášťov Michelin, ktoré evokujú k vysokému kilometrovému výkonu a ešte dôležitejší je ich grip, ktorý na rozpálenej vozovke testujem prudkým brzdením až k nástupu ABS. Skutočne veľa sa zmenilo a i sekundárna práca nového podvozku vďaka novému pruženiu donúti rozmýšľať majiteľov Sportsterov staršej rady o skorej výmene za model 2016. Všetky zmeny teda viedli k lepšiemu a je dobré, že Harley nevenoval celú pozornosť len modelom vyššej triede, ale dalo by sa povedať, že na poslednú chvíľu sa pozrel i tu!  

Foto

 

 

Dais Nagao, hlavný dizajnér modelu Iron 883: „ Mal som víziu, že stroj bude vyzerať lepšie s trochou špiny a patiny. Je rýchly a obratný a nabáda jazdca, aby podržal plyn. Jazdením môže získať nejaké škrabance. To ale v továrni vyrobiť nedokážeme. Je to výsada majiteľa a stáva sa súčasťou príbehu každého motocykla“.      

 

 

Extra sila pre SOFTAIL SLIM S a FAT BOY S

Foto

V prvom rade vásprekvapí dizajn a v druhom vzrušujúca sila. Oba modely s označením „S“ dostali do daru výkonné motory Screamin´ Eagle Twin Cam 110, namiestoHigh Output Twin Cam 103. Nedajte sa pomýliť, pretože i pre rok 2016 ostávajú modely SOFTAIL SLIM & FAT BOY v aktuálnej ponuke s pôvodným motorom High Output Twin Cam 103 (1 690 cm³). Motor S´.E.T.C. 110B, teda s objemom 1801 cm³ bol doposiaľ výsadou iba CVO modelov: Street Glide, Road Glide® a Ultra Limited®, a ktoré disponujú i vodným chladičom. V spomínaných modeloch SOFTAIL SLIM & FAT BOY je v oboch prípadoch motor chladený vzduchom, a preto vás možno zaskočia odlišné hodnoty krútiaceho momentu, kde u vodou chladeného motoraje táto hodnota 156 Nm pri 3 750 ot./min, tak u modelov „S“ je hodnota nižšia 136 Nm pri 3 500 ot./min, čím smelo môžeme povedať, že sa vlastne jedná o novú motorizáciu a tým i najvýkonnejšie modely v rade cruiser vôbec v histórii H-D. Ak hľadáte ďalšie technické rozdiely medzi modelmi s a bez „S“, tak nájdete len drobné bezvýznamnérozdiely ale to najhlavnejšie sa odohráva i tak v grafickom prevedení. Keďže oba modely patria do kategórie limitovanej edície, sú patrične odlíšené dizajnom. Zatiaľ čo Softail Slim S bude v premávke neprehliadnuteľný vďaka olivovo zelenej farbe (Olive Gold Denim) s päťcipou armádnou hviezdou na nádrži, čiernymi zvodmi i koncovkamivýfuku a nenájdete na ňom kúsok chrómu, tak Fat Boy S dominuje tmavou matnou farbou skoro úplne všade so železným 3D logom na nádrži.  

Foto

 

 

 

Tempomat na všetky modely Softail Pre rok 2016 sa Harley rozhodolpre vybrané modely rady SOFTAIL už v základe dodávať elektronický tempomat, čo sa týka oboch predstavovaných modelov série „S“, Heritage Softal Classic a Sofail Deluxe. Pre zvyšné modely rady Softail bude tempomat dostupný ako voliteľné príslušenstvo.  

 

 

SLIM/ BOY = vyšší komfort

FotoPresadnúť z rady Sporster na modely rady Softail je skokpo všetkých stránkach. Zatiaľ čo jednoduchý rebelský štýl právom vyhovuje modelu 48 a Iron 883. Modely SOFTAIL SLIM S & FAT BOY S sú v kategórii pohodlia a ovládania priaznivejšie v prospech jazdca. Už okamžite pri sadnutí dostávate oveľa väčšiu dávku pohodlia , luxusu a tu sa cítim ďaleko väčší chlap, čo drží v ruke ďaleko ťažší kus železa (Slim – 308 kg, Boy – 320 kg suchá váha). Už na parkovisku ma zaujalSOFTAIL SLIM S. Priznávam nechal som sa zlákať vojenskou americkou hviezdou, ale zároveň sa mi motocykel zdal už na pohľad veľmi komfortný. Všetko na ňom je matné, až na lesklý čierny predný svetlomet a kryty prednej vidlice. Masívne pruženie vpredu, plošinové stúpačky, tempomat, vypletané kolesá. Prejav motora je už v základe iný na parkovisku, motocykel sa vám okamžite podvolí a nie je si v tomto prípade na čo zvykať. Proste sadnem, naštartujem a idem. Masívne valiace sa kolesá mi dodávajú pocit istoty o neohrabanosti stroja nemôže byť ani reči. Už v prvý deň večerné fotografovanie, kde sa krútime na ulici doslova okolo nohy mi dáva víziu dlhšieho výletu ako len motanice sa po Barcelone. Samozrejme nahý stroj vám naženie vietor pod štít prilby, ale je to vyvážané vysokým a nenáročným pohodlím posedu v nezložitej prirodzenej polohe. Už samotný názov rady Softail vás dostáva do zamatovej pozície práce podvozku, ktorý vie výborne operovať aj v rýchlych horských vracákoch nad Barcelonou. Motocykel je vďaka sile motora veľmi aktívny, vstrekovanie reaguje na pokyny netrhavo a príjemne. 6-stupňová prevodovka je to, čo tento motocykel rozumne využíva naplno, je vcelku tichá, aj keď dráha páčky je dlhšia. Vyzdvihujem hladkosť prejavu motora a tým ladnú, dobre kontrolovateľnú jazdu. Vyššie rýchlosti podvozku sedia, diaľničnýpresun berie ako dragster dráhu.Prekvapením sú páčky brzdy, ktoré sú jemne dávkovateľné, ako jazda sama. Výrobca tvrdí, že treba na ne o 40% menej sily, za čo môže nový brzdný strmeň a aj keď v tejto triede nájdete len po jednom kotúči vpredu i vzadu netreba sa báť slabého brzdného efektu v krízovej situácii. Navyšesa môžete oprieť nohami do nových plošinových stúpačiek pogumovaných s protišmykovým vzorom.  

 FAT BOY S vsadil na tmavý dizajn

Foto

Najväčšia zmena je samozrejme spomínaná motorizácia, ktorá motorke jednoznačne prospeje a dáva tomuto modelu nové dimenzie. Písmenko „S“ ale znamená nové farebne prevedenie, ktoré miluje čiernu farbu či v laku, alebo matnú. Odrazilo sa to na diskoch kolies, motore, koncoviek výfuku, ale i čelnej maske pod svetlom, riadidlách a dokonca i páčkach spojky a brzdy. Dokonca aj kryty matíc kolies sú čierne. Motoru dominuje veľké obvodové sanie filtra, pre dodanie maximálneho množstva energie pre motor.Masívne obutie vpredu 140 mm a vzadu 200 mm zabezpečil Dunlop a pneumatiky už na pohľad vzbudzujú dôveru bezpečného gripu. Bezkľúčový štart, imobilizér, tempomat, širokánske riadidlá, vynikajúci výhľad dozadu cez zrkadlá, silný motor, kultivovaná prevodovka a tmavý dizajn vám do mozgu vyrežú závit sebavedomia s ktorým nie je problém potom žiť, pokiaľ Fatboy vlastníte. Ak vás zaujíma aká bude vaša ekonomika prevádzky, tak by ste mali vedieť, že výrobca udáva hodnotu 5.6 l na 100 kilometrov a nebude to ďaleko od pravdy, pretože i hádečka čo sme tento rok testovali, prekvapivo po teste moc benzínu dotankovať nepotrebovali. Dúfam, že sa čoskoro so všetkými, alebo aspoň s niektorými modelmi stretneme i v našom domácom prostredí na dlhší čas, pretože by sme vám radi priniesli podrobnejšie testy.

Za pozvánku ďakujeme: Harley-Davidson Central Eastern Europe.    

Ceny Harley-Davidson:

IRON 883 od 8 135Eur + DPH

FORTY-EIGHT od 10 040 Eur + DPH

FAT BOB od 14 050 Eur + DPH

STREET BOB od 11 860Eur + DPH

SOFTAIL SLIM S od 17 230 Eur + DPH

FAT BOY S od 18 820 Eur + DPH  

 

 Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 10 / 2015

Autor: Vlado Brniak, foto: H-D      

REBORN IN BARCELONA – test H-D novinky 2016

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri