Ako milovník športovo-turistických motoriek pre mňa znamená Honda VFR1200F lahôdku na testovanie. Som človek čo vyrastal na Kawasaki ZZR, či Honde Super Blackbird, takže tejto kráske sa pekne pozriem pod sukňu. Ako lepšie zistiť jej prednosti ako rýchlym presunom do rakúskych Álp. Jej športového ducha vyskúšam na horských priesmykoch a turistického pomocou bezstarostného dvojspojkového automatu na dlhých presunoch.
Motocykel preberám iba po prvom zabiehacom servise a hneď aj v „Travel“ verzii, čo predstavuje trojicu kufrov vo farbe kapotáže, deflektor na plexi a centrálny stojan. Naviac je táto VFR-ka vybavená aj duálnou spojkou, ku ktorej sa ešte vrátim.
Zoznámenie Dizajn je veľmi subjektívna záležitosť, no mne osobne sa zdajú kapoty na VFR-ke ako najprepracovanejšie vôbec. Nedá mi a rukou po nej prechádzam, všímam si každý detail. Až pri podrobnom skúmaní zisťujem, ako krásne ladí prekladanie viacerých plastov pri svetlomete, a celkovo so svojimi špecifickými krivkami vytvárajú nádherný jeden kus. Priznám sa, že po dlhej dobe ma fascinoval vzhľad sériového motocykla. Prestávam hladkať kapotáž a sadám do sedla.
Po usadnutí potrebujem chvíľu na rozhliadnutie. Je tu trocha viac ukazovateľov a ovládačov ako na bežnej motorke, a aby v tom bol ešte väčší chaos, tak tu chýba páčka spojky a radička prevodových stupňov. Poďme teda poporiadku. Prístrojovému panelu dominuje veľký otáčkomer a menší digitálny tachometer. Jazdec tu nájde okrem bežných ukazovateľov aj ukazovateľ zaradeného stupňa, zvolený mód jazdy, či kontrolku ručnej brzdy. Áno, dobre počujete. O kúsok nižšie sa naozaj nachádza malá páčka, ktorá je obdoba ručnej brzdy, ktorú poznáme z áut. Keďže motor sa pri vypnutí radí automaticky do neutrálu, tak sa mi niekoľkokrát zišla pri parkovaní v náklone. Intenzita zabrzdenia je veľmi nízka a pri väčšom potlačení ju viete aj zabrzdenú posunúť. Na pravej rukoväti je prepínač s voľbou jazdného módu na Drive, Sport alebo neutrál. Na druhej strane zasa pribudli tlačidlá na radenie prevodových stupňov smerom nahor a nadol. Keďže ide o automatickú prevodovku, tak zmizla už spomínaná páčka spojky a radička pri stúpačke.
Režim Drive a Sport Vyrážam vpred, a tak sa prepínam do režimu Drive. Motorka cvakne a mierne trhne ako pri klasickom zaradení jednotky. Potom už len stačí otáčať plynom ako na skútri. Teda nie tak úplne. Zo začiatku si treba zvyknúť, že máte pod sebou 170 koní a 129 Nm, takže otáčanie plynom je treba robiť s rešpektom. VFR-ka preraďuje veľmi skoro, a tak pri 60 km/h už automat nakvaltuje 6. prevodový stupeň. Na úsporu benzínu veľmi dobrý nápad, avšak nie v meste, lebo predbehnutie pomalého autobusu, napríklad do kopca a ešte so spolujazdcom, trvá naozaj dlho, nakoľko akcelerácia z 2 500 otáčok si vyžaduje istý čas. Vyriešilo by to aj preprogramovanie mozgu preraďovania, pretože podraďuje na základe rýchlosti a nedokáže si pri prudkom otočení plynu podradiť ako je to pri autách. Naopak, napríklad na diaľnici som tento režim ocenil, a tak som si ho nazval ako „diaľničný“. V meste som radšej jazdil v režime Sport. Vtedy sa motor nechá viac vytáčať a radí neskôr. Jazdec má priestor na nádhernú akceleráciu, avšak mimo mesta mi bol na obtiaž, lebo aj na dlhých rovinkách zbytočne motor točil vysoké otáčky. Nuž, počítačom sa nezavďačíš a preberám radenie do svojich rúk.
Manuálne radenie Pri manuálnom radení jazdec mení prevodové stupne tlačidlami na pravej rukoväti. Práve toto radenie mi sedelo najlepšie. Tá plynulosť preraďovania je naozaj prepracovaná. Je to aj vďaka použitiu dvojspojkovej technológie, kedy jedna spojka preraďuje na nepárnych prevodoch a druhá na párnych. V reále to potom funguje tak, že jeden prevod sa pomaly pripája a druhý pomaly odpája a výsledný efekt je preradenie bez trhnutia. Keď ku tomu pridám silný motor a bezstarostný kardan, tak z toho výjde VFR-ka naozaj pripravená na turistiku. Našiel som si aj nový spôsob uspokojenia, keď pri výjazdoch z križovatiek otočíte plyn, držíte ho a postupne si iba cvakáte rýchlosti. Je to spojenie sily motora, akcelerácie a jednoduchosti radenia. Žiadne sústredenie, aby ste naraz trafili pohyb plynu, spojky a nohy pri preraďovaní. Taktiež sa mi páčilo aj podraďovanie v krízových situáciách, kedy musíte bleskovo zabrzdiť a zastaviť. Jednoducho iba stlačíte brzdu a motorka si sama podradí bez toho, aby vám zhasol motor. Čím viac som jazdil s touto dvojspojkovou verziou, tým viac sa mi začínala páčiť, aj keď sa priznám, že 80 % som si radil sám cez tlačidlá, keďže radenie pomocou umelej inteligencie nebolo vždy podľa môjho gusta.
Športovec a turista v jednom Pri mojom výlete do Álp, konkrétne do Tirolska som vystriedal postupne všetky štýly jazdy. Na diaľniciach som nemal žiaden väčší problém s vetrom aj vďaka pomerne robustnej kapotáži a deflektoru na plexi, ktorý na mňa smeroval vzduch bez zbytočných turbulencií, čím sa dalo ísť aj dlhodobo bez problémov vo vysokých rýchlostiach. Daň za športový charakter cítili najmä zápästia, na ktorých je kvôli športovejšiemu posedu väčšia váha. Taktiež by som privítal mäkšie sedlo, čo som po 4 hodinách jazdy pociťoval viac ako inokedy. Aj napriek hmotnosti 277 kg ide pekne do zákrut a jazdcovi dáva pocit istoty. V spojení s veľmi dobre dávkovateľnými brzdami a výkonným motorom (170 koní) bolo cestovanie s plnou motorkou cez alpské priesmyky hračka a zábava. S čistokrvným turistom by som si tak neužil zákruty a so superšportom zasa dovolenku s plnými kuframi a spolujazdcom ako teraz s VFR-kou.
Verdikt Honda VFR 1200F DCT ponúka pravý športovo-turistický charakter s nadčasovým dizajnom a množstvom nových technológii. Dvojspojková technológia nemusí každému sadnúť v automatickom režime, avšak v manuálnom sa správa ako bežná motorka s tým rozdielom, že povely na preradenie nedávate nohou, ale prstami. K dokonalosti by chýbal už iba jeden senzor navyše k riadeniu trakčnej kontroly, alebo jedno tlačidlo naviac na ovládanie palivovej mapy, či pruženia priamo cez menu ako u konkurencie. Aj tak si myslím, že Honda takto otvorila bránu trhu k automatickým prevodovkám na veľkoobjemových motocykloch.
Honda VFR1200F DCT
Cena: 15 390 Eur
Motor: 1 237 ccm, 16 ventilov, UNICAM, V4
Výkon: 173 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 129 Nm pri 8 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová / automatická DCT, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 250 x 755 x 1 220 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 277 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 18,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17
Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia spol. s r. o., Bratislava
Text a foto: Paľo Škorpík
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2011
Janka
Rýchle cestovanie bez starostí – Test Honda VFR1200F Dual Cluth Transmission
Honda VFR je kombináciou pohodlného diaľkového turistu a obratného športovca
Páčka spojky je v tomto prípade už minulosťou. V manuálnom režime na radenie používate palec a ukazovák ľavej ruky
Dokonalé dielenské spracovanie Hondy najlepšie vidieť na vrstvenej kapotáži, kde jednotlivé časti do seba zapadajú s milimetrovou presnosťou
Pekny clanok. Ta vrstvena kapotaz ma vsak aj minus – tym ako je spravena sa bude tazko opravovat 🙂
Hold, clovek nesmie padat…
Zviezol som sa na nej iba ca 30min, ale pacilo sa mi to.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
milan3232
18. októbra 2011 at 8:48
Pekny clanok. Ta vrstvena kapotaz ma vsak aj minus – tym ako je spravena sa bude tazko opravovat 🙂
Hold, clovek nesmie padat…
Zviezol som sa na nej iba ca 30min, ale pacilo sa mi to.
JFK
18. októbra 2011 at 14:39
Krásna motorka, a po prečítaní článku som sa i uistil, ze je parádna. Cena 15-tisíc je pomerne adekvátna, no pre mňa nereálna. 😠