Testy a recenzie
Ski-Doo SUMMIT E-TEC 800R – fínsky test v teplotách do -28˚C
Publikovaný
Pred 14 rokovon
By
VladiB
Fínsko – február 2010, Iso-Syöte, teplota -16, v noci -28, sme asi 130 km od Polárneho kruhu.
Posádka: Slovensko: ja a Dano, niekoľko Rusov, traja Japonci, traja Poliaci a sprievod BRP vrátane majstra Fínska v snowcrosse – Henri Toptalu.
O tom čo značka BRP pripravila nové pre zimné produkty Ski-Doo sme písali na našom portály 26.11. [linka]. V skratke sú to nové pohonné jednotky a to 155 koňový Rotax E-TEC 800R a úsporný Rotax 600 AC. Vysokovýkonná osemstovka sľubuje dojazd až 325 km, pričom úspornejšia 600-vka dokáže spraviť až 500 km na jednu nádrž a to je rádius, ktorý v takom Fínsku ani neviete kedy budete potrebovať. Osemstovku nájdete v sériách MX Z, Renegade, a Summit. Model Summit patrí predovšetkým do zábavnej kategórie a preto aby ste mali správny stroj v rukách máte pri modely X k dispozícii je pás 163“, 146“ a model Freeride s pásom 154“. Rôzna dĺžka pásu umožňuje riešiť rôzne sitácie a preto ak idete jazdiť snowcross je dobré mať krátky pás a v prípade hlbokého snehu a brázdení panenskými zasneženými pláňami je potrebný dlhý pás.
SUMMIT E-TEC 800R…
Tento model dostal nielen nový motor, ale bol priamo upravený podľa požiadaviek získaných z trhu. Úloha bola zľahčiť výjazdy do strmých a extrémnych kopcov, predvídavejšie ovládanie stroja ako i ľahšie otočenie späť po prevrátení sa a nakoniec istejší prejazd šikmými stúpaniami. Preto BRP zvolilo dozadu dlhšiu zadnú pružinu, madlo na riadidlách je z vylepšeného materiálu, u modelu X je osadená nová predná lyža Pilot DS. Model Summit Freeride dostal extra doplnkovú výbavu v podobe nastaviteľného predného tlmiča KYB Pro 40R, nasleduje širší rázvor lyži, nový podvozok SC-5MR. Práve podvozok je nastaviteľný vo dvoch pozíciách a ako celok sa to prejaví väčšou stabilitou v zákrutách, hladšou jazdou vďaka mäkšiemu – lineárnejšiemu nastaveniu zadného pruženia.
Jazda je potom hračkou
Test začínal hneď ráno, keď bolo treba naštartovať skúter SUMMIT X 146 ručne. Na modeloch Touring je štart elektrický, ale ručný štart práve k športovým jednomiestnym skútrom typu Summit, MX Z jednoducho patrí. Trhnúť madlom štartu smerom k sebe vyžaduje určitú dávku sily ale nič, čo by bolo extrémne. Teplota je -16°C, bude zábava. Na moje prekvapenie skúter chytá na 1. krát a už nezhasína. Kúdoly čierneho dymu sa nekonajú a teda žiaden dym vôbec. Výrobca neklamal. Motor pracuje na voľnobehu za pomoci riadiacej jednotky za chvíľu sa stíši a dvojvalec pekne buble. Po chvíľke naša skupina vyráža na trasu určenú pre snežné skútre, ktorých je vraj vo Fínsku viac ako 10 000 km. Rútime sa do cca 2 – 2,5 m širokej lesnej „uličky“, trase ktorá sa pletie pomedzi stromy v neprehľadných zákrutách, hore a dolu. Rozbeh u 800R E-TEC je sprevádzaný vyšším pridaním plynu a skúter sa začína plynule hýbať. „Skútrotrať“ je ako skicrossová dráha, neustále stojím na plošinách. Vodca nás nešetrí a hneď prvé kilometre sú ako preteky. -16°C už neriešim venujem sa samotnému ovládaniu. Som prekvapený neuveriteľne dobrou prácou podvozku. Predné tlmiče absorbujú bubny a nerovnosti priam geniálnym spôsobom, Je jedno či je ľavá lyža na rovine a pravá v jame. Nerovnosti absorbujú tlmiče a do rukovätí sa nedostáva prakticky nič. Zvyšujem rýchlosť a používam podobné návyky ako pri motokrose výnimkou vysúvania nohy. Zadná časť skútra s jednomiestnym sedadlom skáče ako bláznivá, ale to ja necítim, len vidím čo robí skúter predo mnou. Doslova snowcross začína byť nielen jazdou ale i zábavou. Plyn držím v otáčkach a hladké prejazdy zákrut s nekonečnými roletami začínajú byť čoraz viac rýchlejšie. Motor má presnú odozvu na môj pravý palec. Pri kratších roletách preskakujem miestami každý druhú rýchlym pridaním plynu pred vjazdom na roletu. Šetrím tým sily i skúter. Ovládanie jazdy smeru je viac ako presné a ak sa stane chyba, tak som ju spravil ja a určite nie technika v mojich rukách. Prichádza široká a hlboká lúka.
V snehu po pás
Rýchly cca 2 km rovný úsek stredom lúky ma strhol na šprint. Motor nemá diery vo výkone a plynule zrýchľuje podľa mojich povelov. Prudko stlačím plyn a cítim predné lyže vo vzduchu. Smer drží skúter nádherne a výkon je tak veľký, že mi lúka nestačí na jeho koniec. V strede trate je skoro 1 m plynulý dlhý skok. Prechádzam ho maximálne možnou rýchlosťou s tiahlym preletom a veľmi jemným dopadom a následným presním vedením smeru jazdy si to opakujem viac krát. Zatáčam do hlbokého snehu. Tu treba voliť model s pásom minimálne 153“ a viac, pretože s pásom 146“ sa rýchlo zahrabete. Pokúšam osud a zastavujem v hlbokom snehu. Jemným ťahom skúter rozbieham a bez problémov za sebou zanechávam hlbokú stopu. Ani tu mi chýba výkon a plávanie v hlbokom snehu sprava doľava mi dodáva stále väčšiu sebaistotu. Po krátkom brífingu s Danom prehlbujem skúsenosti a riadim skúter v stoji a zatáčam len prenosom váhy tela a jemnou korekciou smeru riadidiel. Tie vlnovky striedajú ponorenie a vyskakovanie lyží v snehu na oboch stranách.
Zábava aj práca
To, že Fíni chodia na snežných skútroch chodia do práce a na nákupy sme videli na vlastné oči. Zároveň je skúter aj zdrojom dobrej športovej, či oddychovej zábavy. Turistické modely vám poskytnú pohodu pre rodinný výlet bez námahy, športové – crossové, či freeridové skútre naopak umožnia zdolávať pretekárske trate, alebo metrové hĺbky nedotknutého snehu. Pri správnej voľbe sa vždy obráťte na odborníka, napr. i priamo v Imidjex Bratislava, pretože skútre sú drahé a pri nesprávnej voľbe môže človek ľahko prerobiť. Či už sa rozhodnete tak, alebo onak, skúter vám dožičí radostné zážitky, na ktoré nezabudnete celý život.
Dano o Rotaxe
Mojím spoločníkom na ceste do Fínska bol Dano Molnár. Môžem len potvrdiť, že slovom i skutkami je odborník na snežné skútre a svojím technickým výkonom na trati ohúril nielen zúčastnených kolegov z okolitých štátov, ale i samotný sprievodný tím BRP a preto pár slov k novinkám na 2011 bude na mieste.
Rotax 800R E-TEC: Minimálne ten motor oveľa menej dymí, ako klasické dvojtaktné motory ktoré tu boli doteraz a má určite viacej sily, ako hociktoré motory ktoré vidíte naokolo. Nemá síce až tak zvýšený výkon (+ 4 k), ale naozaj nemáš pocit, žeby mal nejaké slabiny a bol slabší, pretože zaberá od 2 000 do 8 200 ot., potom zasiahne obmedzovač. V skratke má plnú silu pri výjazde do kopca, v otočkách „nevädne“ a je vyrobený viac, ako výborne. Takže je sa rozhodne na čo tešiť. Myslím si, že tento motor patrí jedine do športových skútrov, kde je úplne ideálny.
+ 4 k výkonu: Hodnota na papieri je jedna vec a ťažko o tom hovoriť, ale keď to zrovnáte s iným skútrom, či už s Arctic Cat-om, alebo Polarisom, tak určite je tam cítiť vyššiu silu a hlavne lineárny priebeh výkonu. Čím je menší, tým menší je aj odpor plynovej páčky, čo je dosť podstatné po niekoľkých hodinách jazdenia denne a určite je tam to dávkovanie sily lepšie, a oveľa lepšia akcelerácia zospodu, z nízkych otáčok a naozaj si myslím, že je to o viac, ako 50% lepšie, ako tie s klasickým karburátorom. Tieto motory už vlastne nemajú karburátory, ale majú škrtiace klapky a vstrekovanie oleja je priamo na kľuku a vstrekovanie benzínu je hore v hlave a trysky tesne pred hornou úvraťou vstrieknu benzín a na to, aby ten motor išiel jemnejšie, tak vždy pri iných otáčkach v inom uhle, alebo v iných stupňoch pred hornou úvraťou striekajú benzín aby dosiahli maximálne dobré hodnoty čo sa týka aj spotreby, krútiaceho momentu a tak isto aj emisií.
Práca motora v teréne: Skúšal som to vo výjazdoch do kopca a keď ten variátor nabieha na plnú rýchlosť, tak aj keď skočíš do veľkého snehu, motor nepridusí, ako pri klasických starších motoroch. Motor dokáže aj pri jazde po rovine v hlbokom snehu aj pri rýchlosti 140 km/h stále ešte zrýchľovať, zatiaľ čo klasické motory pri prevode 21 ku 45 na prevodovke a pri nastavení kalibračných skrutiek na náhonovom variátore majú problém už pri 120 – 130 km/h a tento skúter nemal žiadny problém pri 140 km/h a stále zrýchľoval ďalej, napriek tomu, že to bolo v hlbokom snehu, ktorý mal vyše ¾ metra, čiže aj to je dosť veľký odpor a myslím si, že ten motor nemá zatiaľ nejaké slabé miesta. Pri štarte výrobca tvrdil, že tam bude potreba menšej sily pri štartovaní so štartovacím tiahlom, ale ja som tam žiadny citeľne menší odpor necítil. Mali by tam dať elektrický štartér, kvôli vysileniu keď niekedy máš toho plné zuby a skúter je prevrátený na boku a máš ho držať a zároveň štartovať, čo vyžaduje dosť značnú silu. Tento skúter by som odporučil ľuďom, vrátane mňa, keď necítim rozdiel medzi plnou a prázdnou nádržou, ktorá má 37 litrov, to znamená, že je to podstatne viac, ako štartér s baterkou a celou kabelážou, ktoré vážia skoro 9 kg a nemyslím si, že je to nejaký extrémne veľký problém.
Nové sanie: Motor je citeľne tichší oproti 800 R Power TEC, jednak, že Power TEC mal výfuk s tromi komorami a tento nový E-Tec má 5 komorový výfuk a tým, že má Power TEC nasávanie z obidvoch strán z vrchu z horného panelu je aj tichší motor a nasáva väčšie množstvo vzduchu a nebude taký problém pri hlbokom snehu s upchávaním nasávacieho potrubia. Tento nasávací priestor je urobený zvislo asi pod 60 – 70° uhlom, to znamená, že pokiaľ nebude sneh v hĺbke možno jedného metra, tak na ňom nebude držať ani nalepený sneh, ktorý by vlastne bránil nasávaniu snehu do potrubia. Pri tomto modeli sú už teda len škrtiace klapky, ktoré ovláda plynové lanko a nie je tam ani mechanická olejová pumpa, ktorá bola doteraz používaná pri tomto modeli. A kvôli tomu sa oveľa ľahšie s ním manipuluje.
Rezumé: Bol to najvyšší čas, okolie si myslelo, že motor BRP 800-vky ROTAX je slabý a že Polaris 800-vky silnejší, ale ťažko to posúdiť, lebo sú to dva úplne rozdielne skútre, každý má na to iný názor, niekto tvrdí, že Polaris je ten najlepší a so Ski-Doo sa to nedá porovnať. Väčšina ľudí, ktorých poznám tvrdia presný opak, aj keď neviem, či je to malým počtom Polarisov, či to je dílerskou sieťou, alebo predajnosťou a dostupnosťou náhradných dielov. Motor z Polarisu má možno pocitovo väčšiu silu, ale to je všetko spravené prevodovkou a takto voľným okom je to ťažko odhadnúť. Tvrdia, že Polaris má rovnaký výkon 155 koní ako teraz E-Tec, ale E-Tec je teraz opäť o kus vpredu oproti Polarisu, alebo Arctic Catu v prípade 800 ccm. Netvrdím, že to je obrovský pokrok ale jedno dosť podstatné si myslím, že čo sa týka priebehu krútiaceho momentu, výkonu a spotreby, ktorá je dosť podstatná a aj spotreba oleja. Nemá to nič spoločné s tým, že koľko benzín stojí, alebo nestojí, ale problém je, že v lese nie sú čerpacie stanice a preto je to veľmi zaujímavá hodnota spotreby benzínu a oleja
Za to, že sme mohli vyskúšať nový motor ako jedni z prvých vôbec sa na začiatku musíme poďakovať výhradnému distribútorovi značky BRP v SR, spoločnosti IMIDJEX spol. s.r.o. Bratislava. Pre úplnosť len spomeniem, že spoločnosť Imidjex zastrešuje celú skupinu produktov BRP, teda nie len snežné skútre Ski-Doo, LYNX, ale i štvorkolky Can-Am, extravagantný SPYDER, vodné skútre Sea-Doo, a lodné motory EVINRUDE.
Text a foto. V. Brniak a Dano Molnár
Produkty Ski-Doo – autorizovaný predaj, poradenstvo, servis – všetko tu: www.brp-center.sk: [linka]
Posádka: Slovensko: ja a Dano, niekoľko Rusov, traja Japonci, traja Poliaci a sprievod BRP vrátane majstra Fínska v snowcrosse – Henri Toptalu.
O tom čo značka BRP pripravila nové pre zimné produkty Ski-Doo sme písali na našom portály 26.11. [linka]. V skratke sú to nové pohonné jednotky a to 155 koňový Rotax E-TEC 800R a úsporný Rotax 600 AC. Vysokovýkonná osemstovka sľubuje dojazd až 325 km, pričom úspornejšia 600-vka dokáže spraviť až 500 km na jednu nádrž a to je rádius, ktorý v takom Fínsku ani neviete kedy budete potrebovať. Osemstovku nájdete v sériách MX Z, Renegade, a Summit. Model Summit patrí predovšetkým do zábavnej kategórie a preto aby ste mali správny stroj v rukách máte pri modely X k dispozícii je pás 163“, 146“ a model Freeride s pásom 154“. Rôzna dĺžka pásu umožňuje riešiť rôzne sitácie a preto ak idete jazdiť snowcross je dobré mať krátky pás a v prípade hlbokého snehu a brázdení panenskými zasneženými pláňami je potrebný dlhý pás.
SUMMIT E-TEC 800R…
Tento model dostal nielen nový motor, ale bol priamo upravený podľa požiadaviek získaných z trhu. Úloha bola zľahčiť výjazdy do strmých a extrémnych kopcov, predvídavejšie ovládanie stroja ako i ľahšie otočenie späť po prevrátení sa a nakoniec istejší prejazd šikmými stúpaniami. Preto BRP zvolilo dozadu dlhšiu zadnú pružinu, madlo na riadidlách je z vylepšeného materiálu, u modelu X je osadená nová predná lyža Pilot DS. Model Summit Freeride dostal extra doplnkovú výbavu v podobe nastaviteľného predného tlmiča KYB Pro 40R, nasleduje širší rázvor lyži, nový podvozok SC-5MR. Práve podvozok je nastaviteľný vo dvoch pozíciách a ako celok sa to prejaví väčšou stabilitou v zákrutách, hladšou jazdou vďaka mäkšiemu – lineárnejšiemu nastaveniu zadného pruženia.
Jazda je potom hračkou
Test začínal hneď ráno, keď bolo treba naštartovať skúter SUMMIT X 146 ručne. Na modeloch Touring je štart elektrický, ale ručný štart práve k športovým jednomiestnym skútrom typu Summit, MX Z jednoducho patrí. Trhnúť madlom štartu smerom k sebe vyžaduje určitú dávku sily ale nič, čo by bolo extrémne. Teplota je -16°C, bude zábava. Na moje prekvapenie skúter chytá na 1. krát a už nezhasína. Kúdoly čierneho dymu sa nekonajú a teda žiaden dym vôbec. Výrobca neklamal. Motor pracuje na voľnobehu za pomoci riadiacej jednotky za chvíľu sa stíši a dvojvalec pekne buble. Po chvíľke naša skupina vyráža na trasu určenú pre snežné skútre, ktorých je vraj vo Fínsku viac ako 10 000 km. Rútime sa do cca 2 – 2,5 m širokej lesnej „uličky“, trase ktorá sa pletie pomedzi stromy v neprehľadných zákrutách, hore a dolu. Rozbeh u 800R E-TEC je sprevádzaný vyšším pridaním plynu a skúter sa začína plynule hýbať. „Skútrotrať“ je ako skicrossová dráha, neustále stojím na plošinách. Vodca nás nešetrí a hneď prvé kilometre sú ako preteky. -16°C už neriešim venujem sa samotnému ovládaniu. Som prekvapený neuveriteľne dobrou prácou podvozku. Predné tlmiče absorbujú bubny a nerovnosti priam geniálnym spôsobom, Je jedno či je ľavá lyža na rovine a pravá v jame. Nerovnosti absorbujú tlmiče a do rukovätí sa nedostáva prakticky nič. Zvyšujem rýchlosť a používam podobné návyky ako pri motokrose výnimkou vysúvania nohy. Zadná časť skútra s jednomiestnym sedadlom skáče ako bláznivá, ale to ja necítim, len vidím čo robí skúter predo mnou. Doslova snowcross začína byť nielen jazdou ale i zábavou. Plyn držím v otáčkach a hladké prejazdy zákrut s nekonečnými roletami začínajú byť čoraz viac rýchlejšie. Motor má presnú odozvu na môj pravý palec. Pri kratších roletách preskakujem miestami každý druhú rýchlym pridaním plynu pred vjazdom na roletu. Šetrím tým sily i skúter. Ovládanie jazdy smeru je viac ako presné a ak sa stane chyba, tak som ju spravil ja a určite nie technika v mojich rukách. Prichádza široká a hlboká lúka.
V snehu po pás
Rýchly cca 2 km rovný úsek stredom lúky ma strhol na šprint. Motor nemá diery vo výkone a plynule zrýchľuje podľa mojich povelov. Prudko stlačím plyn a cítim predné lyže vo vzduchu. Smer drží skúter nádherne a výkon je tak veľký, že mi lúka nestačí na jeho koniec. V strede trate je skoro 1 m plynulý dlhý skok. Prechádzam ho maximálne možnou rýchlosťou s tiahlym preletom a veľmi jemným dopadom a následným presním vedením smeru jazdy si to opakujem viac krát. Zatáčam do hlbokého snehu. Tu treba voliť model s pásom minimálne 153“ a viac, pretože s pásom 146“ sa rýchlo zahrabete. Pokúšam osud a zastavujem v hlbokom snehu. Jemným ťahom skúter rozbieham a bez problémov za sebou zanechávam hlbokú stopu. Ani tu mi chýba výkon a plávanie v hlbokom snehu sprava doľava mi dodáva stále väčšiu sebaistotu. Po krátkom brífingu s Danom prehlbujem skúsenosti a riadim skúter v stoji a zatáčam len prenosom váhy tela a jemnou korekciou smeru riadidiel. Tie vlnovky striedajú ponorenie a vyskakovanie lyží v snehu na oboch stranách.
Zábava aj práca
To, že Fíni chodia na snežných skútroch chodia do práce a na nákupy sme videli na vlastné oči. Zároveň je skúter aj zdrojom dobrej športovej, či oddychovej zábavy. Turistické modely vám poskytnú pohodu pre rodinný výlet bez námahy, športové – crossové, či freeridové skútre naopak umožnia zdolávať pretekárske trate, alebo metrové hĺbky nedotknutého snehu. Pri správnej voľbe sa vždy obráťte na odborníka, napr. i priamo v Imidjex Bratislava, pretože skútre sú drahé a pri nesprávnej voľbe môže človek ľahko prerobiť. Či už sa rozhodnete tak, alebo onak, skúter vám dožičí radostné zážitky, na ktoré nezabudnete celý život.
Dano o Rotaxe
Mojím spoločníkom na ceste do Fínska bol Dano Molnár. Môžem len potvrdiť, že slovom i skutkami je odborník na snežné skútre a svojím technickým výkonom na trati ohúril nielen zúčastnených kolegov z okolitých štátov, ale i samotný sprievodný tím BRP a preto pár slov k novinkám na 2011 bude na mieste.
Rotax 800R E-TEC: Minimálne ten motor oveľa menej dymí, ako klasické dvojtaktné motory ktoré tu boli doteraz a má určite viacej sily, ako hociktoré motory ktoré vidíte naokolo. Nemá síce až tak zvýšený výkon (+ 4 k), ale naozaj nemáš pocit, žeby mal nejaké slabiny a bol slabší, pretože zaberá od 2 000 do 8 200 ot., potom zasiahne obmedzovač. V skratke má plnú silu pri výjazde do kopca, v otočkách „nevädne“ a je vyrobený viac, ako výborne. Takže je sa rozhodne na čo tešiť. Myslím si, že tento motor patrí jedine do športových skútrov, kde je úplne ideálny.
+ 4 k výkonu: Hodnota na papieri je jedna vec a ťažko o tom hovoriť, ale keď to zrovnáte s iným skútrom, či už s Arctic Cat-om, alebo Polarisom, tak určite je tam cítiť vyššiu silu a hlavne lineárny priebeh výkonu. Čím je menší, tým menší je aj odpor plynovej páčky, čo je dosť podstatné po niekoľkých hodinách jazdenia denne a určite je tam to dávkovanie sily lepšie, a oveľa lepšia akcelerácia zospodu, z nízkych otáčok a naozaj si myslím, že je to o viac, ako 50% lepšie, ako tie s klasickým karburátorom. Tieto motory už vlastne nemajú karburátory, ale majú škrtiace klapky a vstrekovanie oleja je priamo na kľuku a vstrekovanie benzínu je hore v hlave a trysky tesne pred hornou úvraťou vstrieknu benzín a na to, aby ten motor išiel jemnejšie, tak vždy pri iných otáčkach v inom uhle, alebo v iných stupňoch pred hornou úvraťou striekajú benzín aby dosiahli maximálne dobré hodnoty čo sa týka aj spotreby, krútiaceho momentu a tak isto aj emisií.
Práca motora v teréne: Skúšal som to vo výjazdoch do kopca a keď ten variátor nabieha na plnú rýchlosť, tak aj keď skočíš do veľkého snehu, motor nepridusí, ako pri klasických starších motoroch. Motor dokáže aj pri jazde po rovine v hlbokom snehu aj pri rýchlosti 140 km/h stále ešte zrýchľovať, zatiaľ čo klasické motory pri prevode 21 ku 45 na prevodovke a pri nastavení kalibračných skrutiek na náhonovom variátore majú problém už pri 120 – 130 km/h a tento skúter nemal žiadny problém pri 140 km/h a stále zrýchľoval ďalej, napriek tomu, že to bolo v hlbokom snehu, ktorý mal vyše ¾ metra, čiže aj to je dosť veľký odpor a myslím si, že ten motor nemá zatiaľ nejaké slabé miesta. Pri štarte výrobca tvrdil, že tam bude potreba menšej sily pri štartovaní so štartovacím tiahlom, ale ja som tam žiadny citeľne menší odpor necítil. Mali by tam dať elektrický štartér, kvôli vysileniu keď niekedy máš toho plné zuby a skúter je prevrátený na boku a máš ho držať a zároveň štartovať, čo vyžaduje dosť značnú silu. Tento skúter by som odporučil ľuďom, vrátane mňa, keď necítim rozdiel medzi plnou a prázdnou nádržou, ktorá má 37 litrov, to znamená, že je to podstatne viac, ako štartér s baterkou a celou kabelážou, ktoré vážia skoro 9 kg a nemyslím si, že je to nejaký extrémne veľký problém.
Nové sanie: Motor je citeľne tichší oproti 800 R Power TEC, jednak, že Power TEC mal výfuk s tromi komorami a tento nový E-Tec má 5 komorový výfuk a tým, že má Power TEC nasávanie z obidvoch strán z vrchu z horného panelu je aj tichší motor a nasáva väčšie množstvo vzduchu a nebude taký problém pri hlbokom snehu s upchávaním nasávacieho potrubia. Tento nasávací priestor je urobený zvislo asi pod 60 – 70° uhlom, to znamená, že pokiaľ nebude sneh v hĺbke možno jedného metra, tak na ňom nebude držať ani nalepený sneh, ktorý by vlastne bránil nasávaniu snehu do potrubia. Pri tomto modeli sú už teda len škrtiace klapky, ktoré ovláda plynové lanko a nie je tam ani mechanická olejová pumpa, ktorá bola doteraz používaná pri tomto modeli. A kvôli tomu sa oveľa ľahšie s ním manipuluje.
Rezumé: Bol to najvyšší čas, okolie si myslelo, že motor BRP 800-vky ROTAX je slabý a že Polaris 800-vky silnejší, ale ťažko to posúdiť, lebo sú to dva úplne rozdielne skútre, každý má na to iný názor, niekto tvrdí, že Polaris je ten najlepší a so Ski-Doo sa to nedá porovnať. Väčšina ľudí, ktorých poznám tvrdia presný opak, aj keď neviem, či je to malým počtom Polarisov, či to je dílerskou sieťou, alebo predajnosťou a dostupnosťou náhradných dielov. Motor z Polarisu má možno pocitovo väčšiu silu, ale to je všetko spravené prevodovkou a takto voľným okom je to ťažko odhadnúť. Tvrdia, že Polaris má rovnaký výkon 155 koní ako teraz E-Tec, ale E-Tec je teraz opäť o kus vpredu oproti Polarisu, alebo Arctic Catu v prípade 800 ccm. Netvrdím, že to je obrovský pokrok ale jedno dosť podstatné si myslím, že čo sa týka priebehu krútiaceho momentu, výkonu a spotreby, ktorá je dosť podstatná a aj spotreba oleja. Nemá to nič spoločné s tým, že koľko benzín stojí, alebo nestojí, ale problém je, že v lese nie sú čerpacie stanice a preto je to veľmi zaujímavá hodnota spotreby benzínu a oleja
Za to, že sme mohli vyskúšať nový motor ako jedni z prvých vôbec sa na začiatku musíme poďakovať výhradnému distribútorovi značky BRP v SR, spoločnosti IMIDJEX spol. s.r.o. Bratislava. Pre úplnosť len spomeniem, že spoločnosť Imidjex zastrešuje celú skupinu produktov BRP, teda nie len snežné skútre Ski-Doo, LYNX, ale i štvorkolky Can-Am, extravagantný SPYDER, vodné skútre Sea-Doo, a lodné motory EVINRUDE.
Text a foto. V. Brniak a Dano Molnár
Produkty Ski-Doo – autorizovaný predaj, poradenstvo, servis – všetko tu: www.brp-center.sk: [linka]
Ski-Doo vo Fínsku
Pridaj komentár
SpravodajstvoPred 1 deň
Predstavené nové BMW F 900 R a F 900 XR 2025
SpravodajstvoPred 3 dni
Moto Guzzi V7 Sport: talianska ikona dostala elektroniku
SpravodajstvoPred 4 dni
Triumph Tiger Sport 660 2025: s naloženou výbavou
MotoporadňaPred 1 týždeň
Ako správne zazimovať motorku – 5 krokov!
PodujatiaPred 2 týždne
VIDEO Report EICMA 2024: Kawasaki, CF Moto a Aprilia
SpravodajstvoPred 2 týždne
Triumph Rocket 3 Evel Knievel Limitovaná edícia 2025
PodujatiaPred 2 týždne
VIDEO Report EICMA 2024: Triumph, Suzuki a Morbidelli
SpravodajstvoPred 2 týždne
VIDEO Report EICMA 2024: Honda, Royal Enfield a BENDA
SpravodajstvoPred 2 týždne
Aprilia Tuono 457 2025- Nový naháč pre A2
SpravodajstvoPred 2 týždne
BMW Concept F 450 GS – nejmenšie v ríši GS!
MotoporadňaPred 1 týždeň
Ako správne zazimovať motorku – 5 krokov!
SpravodajstvoPred 4 týždne
Yamaha Tracer 9 pre rok 2025 s high-tech funkciami
SpravodajstvoPred 2 týždne
Nová značka, nový motocykel: Morbidelli T502X 2025
SpravodajstvoPred 4 týždne
NOVÁ Yamaha MT-07 2025 – aj s Y-AMT!
SpravodajstvoPred 3 týždne
Predstavenie Kawasaki Z900 a Z900 SE 2025
NezaradenéPred 4 týždne
Modern Classic Icon Editions 2025: Triumph s logom z roku 1907
SpravodajstvoPred 3 týždne
MV Agusta F3 Competizione 2025 – kolesá z karbónu a 160 koní
SpravodajstvoPred 3 týždne
Predstavujeme: nová Yamaha Ténéré 700 & T7 Rally 2025
PodujatiaPred 2 týždne
VIDEO Report EICMA 2024: Triumph, Suzuki a Morbidelli
SpravodajstvoPred 2 týždne
VIDEO Report EICMA 2024: Honda, Royal Enfield a BENDA
Najčítanejšie
-
MotoporadňaPred 1 týždeň
Ako správne zazimovať motorku – 5 krokov!
-
SpravodajstvoPred 4 týždne
Yamaha Tracer 9 pre rok 2025 s high-tech funkciami
-
SpravodajstvoPred 2 týždne
Nová značka, nový motocykel: Morbidelli T502X 2025
-
SpravodajstvoPred 4 týždne
NOVÁ Yamaha MT-07 2025 – aj s Y-AMT!
-
SpravodajstvoPred 3 týždne
Predstavenie Kawasaki Z900 a Z900 SE 2025
-
NezaradenéPred 4 týždne
Modern Classic Icon Editions 2025: Triumph s logom z roku 1907
-
SpravodajstvoPred 3 týždne
MV Agusta F3 Competizione 2025 – kolesá z karbónu a 160 koní
-
SpravodajstvoPred 3 týždne
Predstavujeme: nová Yamaha Ténéré 700 & T7 Rally 2025