Connect with us

Testy a recenzie

Test: REWACO RF1 GTR Turbo

Publikovaný

on

Cesta do pekla

Šírka 1,88 metra, výkon 185 koní, maximálka 200 km/h. Hľadáte cestu do pekla? Našli ste ju a volá sa REWACO RF1 GTR Turbo. Táto vec vyzerá spredu ako čoper, zboku ako lietadlo a zozadu ako športové auto typu roadster. Z každej strany niečo na vás vystrkuje, tam svetlo, tam rám, tam kapota. Akýsi som rozladený pohľadom na túto trojkolku a dlhšie musím dávať súvislosti dizajnu a konštrukcie dohromady, aby som pochopil autora projektu. Už to chápem – extravagantný rýchly stroj, ktorý nielenže ponúkne posádke pocit z jazdy na motorke, ale i kvalitu a podvozok športového auta. „Čoperauto“ je ten správny názov a hneď ako som do tohto stroja nasadol, moja rozladenosť bola preč.

========================================

Keď sa niečo vydarí ako má
Rewaco má rôznu motorizáciu a v testovanom stroji nájdeme radový štvorvalec z produkcie zn. FORD. Už spomínaných 185 koní sa ovláda cez ručný, typický motorkový plyn na pravej strane dlhých športových riadidiel. Dlhokánska predná vidlica dopomáha k 3,5 metrovej dĺžke trojkolky a s tým súvisí potom všetko, čo sa týka prevádzky tohto stroja. Posádka je z boku chránená masívnym prízemným rámom, ktorý okrem iného slúži i ako plošina na nastupovanie a vystupovanie. Sedačky sú už od oka rýdzo športové a evokujú k športovému zážitku. Nie sú nastaviteľné, a tak si jazdec musí nastaviť nožnú spojku a brzdu podľa svojich parametrov. Hromada chrómu v prednej časti evokuje zasa k zážitku jazdy na čopri.
__________________________________________________

6x6x6
A ak jazdec doslova zapadne do svojho kresla má pred sebou vysoké riaditká a šesť okrúhlych čopráckych analógových ukazovateľov: rýchlomer, otáčkomer, hodiny, stav teploty, paliva a silu batérie. Spredu týmto budíkom kontruje šesť klasicky chrómovaných predných svetlometov a vzadu v kapote nájdete šesť zadných integrovaných svetlometov v chrómovaných rámikoch. Spolujazdec má navyše za chrbtom ochranný rám typický pre roadstery.
__________________________________________________

Falošná nádrž, obrovský kufor
Nádrž medzi kolenami pilota tohto stroja nie je žiadna nádrž, ale kamufláž. Aj keď je krásna typicky čoprácka namiesto benzínu skrýva ústrojenstvo prevodovky pre ručné radenie, ktoré je v tomto prípade čisto automobilové. Zadná rodsterová laminátová časť štýlovo ukrýva motor a palivovú nádrž a ešte vystlaný cestovný kufor o objeme cca 200 l. Kufor prekrýva zadná kapotáž, na ktorej športové prítlačné krídlo tvorí zo stroja priam pretekársky stroj. Takže športové krídlo a čoprácky lenivý dizajn, tak na toto si treba zvykať. Zadné pneu sú nízkoprofilové na hliníkových diskoch so šokujúcim automobilovým rozmerom 335-30/13, predná pneu je motorkárska 200-vka a všetky tri majú označenie Michelin Pilot Sport.
__________________________________________________

Silný motor, obrovský výkon, žiadne ABS, ESP…
To znie dobre nie? GTR-ko nedisponuje žiadnymi hypermoderným fascináciami, ponúka jazdcovi zdravý a priamo kontaktný potenciál pre športovú jazdu bez zásahu elektroniky. Jediná elektronika je tu posilňovač bŕzd a obmedzovač otáčiek motora a dobre, že tam je. Podvozok je trubkový a vzadu je každá náprava samostatne odpružená. Motor je originál s prevodovkou Ford, a tak sa konštrukcia prispôsobila tejto variante a nie naopak. Brzdy – jeden pedál na tri kotúče s posilňovačom, absencia páčky na riadidlách, pedál sa ovláda nohou. Predná vidlica a pruženie v tomto stroji je niečo, s čím sa človek nestretáva denne. Masívne tlmiče sú vlastne len pevné pochrómované rúry, ktoré nie sú tlmiče. Systém pruženia prednej časti je kombinácia jedného centrálneho nastaviteľného tlmiča, ktorému navyše pomáha pružina s dvoma preklopnými ramenami, ktoré spájajú obe časti vidlice. Ako to krásne pracuje, si proste kliknite na video Rewaco. Bude sa vám to páčiť, verte mi.
__________________________________________________

Fascinácia alebo cesta do pekla?
No extravagantný som bol s týmto strojom viac ako dosť a jednoznačne som sa stával všade stredobodom pozornosti. Extravagancie je jedna vec a zážitok z jazdy druhá. Obsadzujem sedačku vodiča a diaľkovým ovládačom treba najskôr odblokovať motor, aby som štartoval motor typickým motorkárskym tlačidlom na ľavej rukoväti. Motor zareve tak, že všetci naokolo otáčali hlavu ako za nadupaným Ferrari. Začiatok je veľmi pekný a priznávam obavy z megašírky stroja. Ľavá noha ovláda spojku, pravá pedál brzdy, pričom to nie je ako na aute, že máte pätu chodidla opretú o podlahu, v tomto prípade o rám a len dvíhate špičku. Tu treba na obe pedálové páky dvíhať nohy. Ale je to nastaviteľné podľa potrieb jazdca. Rovné riadidlá sú v dobrom – nenásilnom dosahu mojich rúk. Vrtím neposlušne plynom a ľavou rukou radím jednotku. Motor nenásilne zaberá a hneď zospodu je cítiť jeho silu. Jednotka je krátka a neskoršie testovacie šprinty veľmi rýchlo zapli obmedzovač motora. Dvojka, trojka a aj štvorka je na mestské presuny najčastejšie zaradený stupeň, päťka fakt len mimo mesto. Chvíľu sa snažím radiť ľavou, potom zas pravou rukou. Rýchlosť radenia je dlhšia, ale zato presnosť prevodovky je veľmi dobrá a rýchlo sa dá na radenie zvyknúť. Hluk motora sa derie cez koncovky výfuku za mnou a ja si užívam tichú bezstarostnú jazdu.
__________________________________________________

Zadným blatníkom zostreľujem chodcov…
Mimoriadna šírka 1 880 mm je viac ako moja Vitara. Ihneď mám potrebu v zákrutách si nadchádzať, pretože jedno koleso vpredu natáča zadné kolesá v zákrute inak ako u auta. Stále mám pocit, že zadným blatníkom zostreľujem chodcov z chodníka. Ale je to otázka zvyku a navyše moja prvá jazda ide stredom preplnenej Bratislavy, tak sa mám na pozore ako nikdy. Kontrolovať trasu zadných kolies sa dá ľahko, pretože stačí bliknúť očami do strany a hneď mám info o tom, aký som široký. Všetko dobre prebieha, ale bezpečnejšie sa cítim mimo Blavy na širších cestách. Ale ešte späť do mesta, som prekvapený ako pohodlne zdoláva podvozok nerovnosti, výmole, jamy, či električkové koľaje. Samozrejme podvozok má svoje limity, ale to každé auto tiež. Obava zo špatného pruženia a zlého zatáčania sa rýchlo rozplynula. Predné koleso v zákrutách vediem stredom vozovky pričom zo zvyku mám stále tendenciu rezať zákrutu na kraji oblúka zákruty ako na motorke, lebo pred sebou vidím štíhly predok motorky. Ale za mnou je široký zadok športového roadstera, a tak sa triafam v zákrutách stredom vozovky s absolútnou presnosťou.
__________________________________________________

Že na zadné??? A potom drift…
Áno na zadné, na to nás naviedol Maťo, inak by sme to neskúšali. Obrovský výkon postaví trojkolku na zadné ako nič. Ak si chcete zadriftovať, je potreba nájsť zaprášené parkovisko, inak 335-tky pneu len tak ľahko neprešmyknú. Už dopredu som odsúdil stroj k nedotáčavosti, a to iba na vizuálnom základe pomeru predného kolesa a zadnej nápravy. Opak je pravdou a stroj nevynáša v zákrute, ale proste ide tam, kam mierite. Naopak pri prudkom pridaní plynu v ostrej zákrute aj na dvojke zadok driftuje a skôr by ma mohol pretočiť vďaka sile motora. Začínam s GTR-kom vyvádzať v zákrutách a na parkovisku, čo by som od tohto stroja nečakal. Ale sám ma navádza na športovú jazdu a podvozok mi ponúka viac, ako by som od neho chcel, presnejšie potreboval. Šprinty ma vyháňajú až do rýchlosti 150 km/h a musím povedať, že je šprintér ako sa patrí. Tlak akým ma zatlačil do sedačky je hodný športového auta. Pri vyšších rýchlostiach je ale potrebná integrálna prilba, pretože už pri 90 km/h vietor fučí na posádku ako uragán. Otvorenú prilbu používam v meste, integrálu na ďaleké trasy, však vzadu je kufor, kde vojdú aj štyri prilby.
__________________________________________________

REWACO RF1 GTR Turbo v skratke
• Cesta do pekla

Extravagantný, výkonný, spoľahlivý dobre fungujúci stroj. Podarená prácička. Rewaco vám ukáže cestu do pekla, ak si nedáte pozor. Pohodlie je zaručené, a ak neviete, čo s peniazmi, máte spoločníka na dlhé a krásne výlety. Jedinou nevýhodou bude tlak vzduchu pôsobiaci na posádku už od rýchlosti 90 km/h. Toto vyrieši buď predné sklo, alebo integrálna prilba. S tým ale súvisí i zlá ochrana pred dažďom a vodou.

• Motor
Strašne nadupaný stroj preháňa 185 koní cez dve širokánske gumy na asfalt. Odmenou je potrebná dynamika, a udalosti potom rýchlo nasledujú. Kvapalinou chladený motor v mestskej premávke neustále spúšťal vrtuľu chladenia. Turbo vám zaručí zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,8 s. Papierová spotreba je v rozpätí od 6,8 do 7,5 l benzínu a podľa mňa aj menej, pretože stroj váži iba necelých 600 kg. Na 100 km trasy sa ručička paliva len mierne odchýlila od FULL.

• Podvozok
Široký, nadrozmerný, dobre odpružený. Posádka si užíva mäkké pohodlné sedačky a nerovnosti vozovky vníma skoro podobne ako na aute, len o trošičku viac. Vzadu sú kolesá samostatne zavesené s unikátnymi tlmičmi Bilstein, vpredu je špecialitka s jedným centrálnym nastaviteľným tlmičom. Funguje to spoľahlivo, bez krútenia rámu a podvozok na mňa pôsobil mimoriadne sebavedome. Dostal som viac ako by som očakával. Bez nadsázky. A navyše celoplošný spodný rám dodáva posádke veľkú dôveru v bezpečnosť stroja.

• Ovládanie, zatáčanie, brzdenie
I napriek neštandardným rozmerom nie je problém si na šírku stroja okamžite zvyknúť. Chce to len viac pozornosti. Radenie je presné, plyn reaguje bez výkyvov. Presnosť riadenia stroja je viac ako obdivuhodná a stroj netrpí očakávanou nedotáčavosťou. Neštandardné je dvíhanie nôh na obsluhu centrálnej brzdy a spojky. Zato obe tieto veci fungujú presne a keď prudko zabrzdíte, stojíte v jednej sekunde ako F1 – vďaka za dvojokruhové brzdy. Po pár minútach jazdy som stroj riadil, akoby som v ňom sedel sto krát. Rešpekt mi ostal v podvedomí trvale, ale nekazil pôžitok z jazdy.
__________________________________________________

Technické parametre:
Cena: 32 990 Eur
Motor: 1 596 ccm, DOHC, radový 4-valec
Výkon: 185 k pri 5 950 ot./min.
Krút. moment: 240 Nm pri 3 800 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová + spiatočka
Rám: trubkový, oceľový
Suchá / užitočná hmotnosť: 598 / 297 kg
Šírka: 1 880 mm, dĺžka: 3 500 mm, výška 1 060 mm
Pneu vpredu: 200-50/17, vzadu: 335-30/18
Objem pal. nádrže: 40 l
Maximálna rýchlosť: 200 km/h
__________________________________________________

Trojkolku na test požičal: support NEW ROCK Welt Servis Slovakia s.r.o. Bratislava
__________________________________________________

plus extravagantný dizajn, výkonný motor, pohodlie, ovládanie, bezpečnosť, podvozok
minus šírka, slabá ochrana pred vetrom a dažďom
__________________________________________________

Text: Vlado Brniak, foto: autor a Š. Hvizdák
Publikované: Motomagazín 11/2010

REWACO RF1 GTR Turbo

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri