Connect with us

Testy a recenzie

Suzuki RM-Z 2015 Test Day

Publikovaný

on

Suzuki RM-Z 2015 Test Day

Šenkvice, 24. 9. 2014

Svet motokrosu je postavený na nikdy nekončiacich inováciach a každý rok nás výrobcovia zásobujú novinkami, ktoré neustále posúvajú súčasné offroadové špeciály na vyššiu úroveň. Suzuki v tomto smere patrí medzi najaktívnejšie značky a modelový rok 2015 prináša výrazné inovácie na väčšej 450-ke a drobným úpravám sa podrobila aj menšia 250-ka.

Od svojho posledného stretnutia s offroadami Suzuki už nejaký čas ubehol a pozvánka na testovací deň do Šenkvíc bola preto príjemným prekvapením. Na perfektne pripravenej trati šenkvického areálu na skupinku novinárov čakala štvorica úplne nových modelov RM-Z450 a RM-Z250. Hneď ráno vykuklo slnko a pred nami bol priam ideálny deň na motokros.

RM-Z450 – rovnaká technika ako na továrenských špeciáloch
Istota a dôvera v motorku je pre motokrosového jazdca jednou z najdôležitejších vecí a možno aj preto vsadila Suzuki na výrazné inovácie existujúceho modelu, ktorý je dnes jednou z najvyváženejších 450-tok na trhu. Napriek tomu novinky nájdete prakticky na každom kúsku Suzuki RM-Z450 a v porovnaní s minuloročným modelom je to výrazne zmenená motorka. Tou najdôležitejšou zmenou je nová vzduchová predná teleskopická vidlica Showa SFF. Klasická pružina vo vnútri vidlice je nahradená stlačeným vzduchom. Na nastavenie stačí jednoduchá ručná pumpa. Vo vnútri klzákov sa nachádzajú tri samostatné komory, kde každá má na starosti inú činnosť pruženia. Podobnú prednú vidlicu používali aj tohtoročné továrenské špeciály.    

Nástup elektronických pomôcok
Až na prítomnosť elektronického vstrekovania paliva a meniteľných výkonových máp boli motokrosové špeciály doteraz tak trochu na okraji záujmu elektronickej revolúcie, ktorá panuje na cestných motocykloch. No ako sa zdá aj tomu je pomaly koniec. Suzuki je najnovšie vybavená podporným elektronickým štartovým systémom S-HAC, ktorý upravuje výkonovú krivku motora tak, aby sa počas štartu na zadné koleso dostalo maximum výkonu bez straty trakcie. Systém ponúka dva stupne nastavenia a jazdec si môže vybrať agresívnejšie alebo naopak jemnejšie nastavenie výkonu podľa povrchu na akom sa jazdí. Systém sa po určitom časovom intervale alebo preradení 4. prevodového stupňa sám vypne. Počas skúšania na štartovej rovinke bol rozdiel medzi zapnutým a vypnutým systémom S-HAC citeľný a udržať predné koleso počas akcelerácie na zemi bolo o niečo ľahšie. Stále však rozhodujúcu úlohu hrá jazdcové pravé zápästie a ľavá ruka, ktorá ovláda spojku.

Ľahké štartovanie a presné dávkovanie výkonu
Jednou zo slabších stánok nielen tohtoročnej Suzuki RM-Z450 bolo štartovanie, ktoré občas vyžadovalo viac ako len jedno nakopnutie štartovacej páky. Modelový rok 2015 tento problém veľmi účinne rieši a motor sa štartuje s ľahkosťou 250-ky. Môže zato najmä predĺžená štartovacia páka a upravený prevod štartovacieho mechanizmu. Okrem toho sa úpravám nevyhla vačková hriadeľ ovládajúca výfukové ventily a dekompresný systém. Vďaka týmto zmenám zmizla z riadidiel páčka horúceho štartu a motor ľahko naskoči za studena ale aj za tepla. Výkonová krivka sa dá meniť v dvoch režimoch jednoduchou výmenou naprogramovaných konektorov, ktoré sú umiestnené na ráme pri hlave riadenia. Biely konektor prináša agresívnejšie nastavenie výkonu a rýchlu reakciu motora. Naopak šedý konektor prináša jemnejší nárast výkonu vhodný skôr do klzkých podmienok a pomáha zadnému kolesu nájsť v týchto podmienkach optimálnu trakciu.

Inovovaný rám prináša ľahšie ovládanie
Podvozok Suzuki sa dlhodobo radí medzi najlepšie a najmä ľahkosť ovládania je u tohto motocykla priam ukážková. Modelový rok 2015 prichádza s tenšími rúrkami spodnej kolísky rámu (úspora hmotnosti o cca 4%) a nosné profily rámu majú upravenú tuhosť tak, aby sa motocykel správal v zákrutách ešte lepšie.

Najovládateľnejšia 450-ka
Keď sa pred viac ako 14-timi rokmi objavila prvá generácia moderných štvortaktov, tak viac som inklinoval k menším 250-kám, ktoré síce neboli tak výkonné, no výkon sa dal využiť naplno. Veľké 450-ky disponovali síce ohromným, no zároveň aj agresívnym výkonom, ktorý okrem skúseností vyžadoval aj top kondičku, ak ste si to chceli poriadne užiť. Posledné 2-3 roky, ktoré sú spojené s príchodom elektronického vstrekovania sa však situácia mení a výkon veľkého štvortaktu síce nič nestratil zo sily, no dávkuje sa oveľa lepšie a užije si ho aj vyjazdený hobík. Nová Suzuki tento trend supervýkonných a ľahko ovládateľných 450-tok spĺňa do bodky. Prvým signálom toho, čo bude nasledovať je štart a tú 450-ka obstála na výbornú. Štartovacia páka je síce dlhšia a nohu tak musíte zdvihnúť o máličko vyššie, no nasleduje ľahké nakopnutie a motor okamžite naskočí na prvý pokus. Toto som si v priebehu dňa vyskúšal ešte pár krát a zakaždým s rovnakým výsledkom okamžitého štartu motora. Samotný motor vám ponúkne prebytok výkonu na aký ste u 450-ky zvyknutí, no zároveň jeho dávkovanie je lineárne a presné. Dostatok výkonu máte k dispozícii hneď od voľnobežných otáčok a rovnomerne narastá až do maxima. Rozsah využiteľných otáčok je naozaj poriadne široký. Na šenkvickej trati si tak mohol s 2. – 3. prevodovým stupňom vystačiť nielen rýchly profík ale aj pohodový hobby jazdec, bez toho aby výrazne stratil na rýchlosti. Ďalšou silnou stránkou tohto motocykla bolo ovládanie a ľahkosť s akou sa dala na poslednú chvíľu meniť koľaj alebo absolvovať ostrú zákrutu pod plynom chvíľami pripomínala skôr nadupanú 250-ku ako veľký štvortakt. Daňou za ľahké ovládanie väčšinou býva slabšia stabilita pri vyšších rýchlostiach, no v prípade Suzuki to neplatilo. Svoj podiel na tom určite má aj predná vidlica, ktorá výborne filtrovala nielen malé nerovnosti ale aj tvrdé dopady zo skokov. Kvalitný podvozok dopĺňali aj výkonné brzdy, aj keď tu by najmä prednej brzde nezaškodilo o máličko citlivejšie dávkovanie. Brzdný účinok sa dostavil okamžite, no uvítal by som jemnejšie dávkovanie.

RM-Z250 stojí na pevných základoch
Malý štvortakt sa výraznej modernizácie dočkal pred dvomi rokmi a Suzuki sa rozhodla preniesť tento úspešný koncept aj do modelového roku 2015. Až na novú grafiku preto žiadne zmeny nehľadajte, no nie je ani treba. RM-Z250 pre rok 2015 je výkonným a zábavným motokrosom, ktorému moderná šenkvická trať plná skokov a ostrých zákrut dokonale vyhovuje.

Výborná voľba pre rýchlych paličov
RM-Z250 má povesť motorky, ktorú v plnej rýchlosti pošlete presne tam, kam potrebujete a  otočíte doslova na milimetrovom priestore. Dobrou správou je, že na tomto sa nič nemení ani pre rok 2015. Vďaka ľahučkému ovládaniu som mal pocit, že urobí doslova všetko, čo po nej chcem a limity má posunuté do sfér profi superkrosu, kde jazdec robí rozhodnutia v zlomku sekundy na minimálnom priestore. 250-ka má síce inú prednú vidlicu ako 450-ka, no stabilita bola výborná aj v rýchlejších pasážach. Jediným miestom kde som pociťoval maličkú nervozitu podvozku bol rýchly zjazd, na konci ktorého, bol rozbitý úsek trate, kde sa intenzívne brzdí. Práve v tomto bode sa 450-ka cítila istejšie ako malý štvortakt. Je to však len otázka individuálneho nastavenia pruženia a v tomto smere ponúka podvozok Suzuki široké možnosti.
Motoru výkon rozhodne nechýba a jeho podstatná časť je sústredená do stredných otáčok. Namiesto zbytočného naháňania maximálnych otáčok, kde už výkon skôr vädne sa ako oveľa efektívnejšie ukázalo časté radenie a udržovanie otáčok v stredných otáčkach. V tomto režime je 250-ka rýchlym a poriadne zábavným športovým náradím, ktoré výborne sadne nielen vyjazdeným strelcom ale aj rýchlym hobíkom.

Text: Miro Tamáši, foto: Suzuki
Oblečenie venoval Fox Racing Slovakia
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 11/2014.

Suzuki RM-Z 2015 Test Day – Album k testu, Motomagazín 11/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri