Connect with us

Testy a recenzie

Test Honda CB1000R

Publikovaný

on

Majstrovské dielo

Honda začala s oficiálnymi novinárskymi prezentáciami nových modelov na rok 2008 prakticky už na konci minulého roku a dá sa povedať, že ponuka pekne gradovala. Na úplný záver nám tak zostala jedna z najočakávanejších tohtoročných noviniek ? Honda CB1000R. Na prezentáciu tohto modelu si Honda vybrala vskutku originálne miesto a spolu s ďalšími európskymi novinármi sme sa začiatkom apríla ocitli v centre svetovej módy v Miláne v Taliansku.

Toto miesto nebolo zvolené len tak náhodou, filozofia výrobcu tento motocykel predurčuje ako štýlové vozidlo vhodné aj do rušného veľkomesta a Miláno tieto parametre jednoznačne spĺňa. Potom je tu ešte jeden dôvod, ktorý v konečnom dôsledku zavážil možno ešte viac, dizajn novej Hondy CB1000R je dielom vývojového centra Hondy R&D, ktoré sídli v Ríme a Taliani Hondu CB1000R tak považujú aj za svoje dielo.

Taliansky dizajn a japonská technika

Tak tento výraz asi často nepočujete, ale možno si budeme musieť zvykať. Nakoniec nie je to žiadnou novinkou a prakticky všetky japonské značky majú v ponuke modely, ktoré boli ?šité na mieru? európskym zákazníkom. No a ak mám byť úprimný, tak sa tomuto slovnému spojeniu ani nebránim, nakoľko Honda CB1000R vyzerá už na prvý pohľad naozaj skvelo a je jasným signálom do budúcna. Honda sa v posledných rokoch v oblasti dizajnu možno aj trochu neprávom dočkala označenia konzervatívneho výrobcu, ktorý extravaganciu spojenú s rizikom neúspechu nahradila síce prepracovaným dizajnom, no ten sa držal v pevne stanovených mantineloch, ktoré prílišný extrém nepripúšťali. Posledné 2-3 roky však priniesli zmenu a po malom Hornete sú tu modely ako posledná generácia superšportu CBR1000RR Fireblade, vyložene extravagantného hybridu DN-01 a samozrejme CB1000R, kde o konzervatívnom dizajne nemôže byť ani reči. V prípade športového naháča CB1000R tak môžeme hovoriť o agresívnom a zároveň mimoriadne atraktívnom výzore, ktorý dopĺňa špičková technika.

Vývojové úlohy

Jednou z hlavných úloh pri tvorbe dizajnu bolo vytvoriť motocykel, ktorý by bol už na prvý pohľad rýchly bez toho, aby sa vôbec hýbal. Na druhej strane atraktívny výzor by mal neustále priťahovať pozornosť okolia pri presunoch po meste a vlastne všade, kde sa objavíte. Motocykel, ktorý by sa ľahko ovládal pri jazde po meste, no zároveň by bol aj zdatným športovcom disponujúcim mohutným záťahom ?litrového? motora a špičkovým podvozkom. V prípade dizajnu sa Honda spoliehala už na spomínané európske vývojové centrum a urobila dobre. Tento motocykel určite patrí do kategórie ?nepriehľadnuteľných?. Opticky je všetko posunuté čo najviac dopredu, a široké a masívne partie vpredu dopĺňa štíhla dohora stúpajúca podsedlová časť. Trojuholníková predná maska svojim tvarom naznačuje príbuznosť s menším modelom CB600F Hornet, no určite je oveľa prepracovanejšia a na pohľad efektívnejšia, najmä okrúhly obrysový svetlomet vytvorený z LED-diód dodáva čelným partiám exkluzívny výzor. Samozrejme, čo sa týka výzoru, nesmiem zabúdať na krátku koncovku výfuku ústiacu tesne za motorom a jednoramennú kyvnú vidlicu, ktorú okrem tohto modelu Honda používa len na športovej turistike VFR800.
Dizajn v tomto prípade predstavuje len časť úspechu správneho športového naháča a nemej dôležitý je motor a podvozok. Tu už sa vývoj presunul do Japonska a Honda siahla po tom najlepšom, čo mala momentálne k dispozícii a v hliníkovom chrbticovom ráme sa objavil kompaktný radový štvorvalec zo superšportu CBR1000RR modelový rok 2007. Samozrejme vyladenie pohonnej jednotky je úplne iné a výkon bol presunutý oveľa nižšie ako v prípade superšportu a až do cca 8 000 ? 9 000 otáčok máte dokonca k dispozícii viacej výkonu ako na Fireblade. Svoje maximum 125 k dosahuje motor pri 10 000 ot./min, čo v porovnaní so superšportom nemusí byť až tak veľa, no vzhľadom na priebeh výkonu ho máte v skutočnosti viac ako dosť. Honda dokonca používa termín ?fun power?, ktorým označuje spontánnu reakciu motora na prudšie potočenie plynu a jednou z podmienok vývoja bolo, aby motor dokázal odlepiť predné koleso od zeme bez použitia spojky, čo určite nie je bežnou požiadavkou. Motor ponúka však aj mimoriadne kultivovanú tvár a vďaka vyladeniu dokáže ponúkať plynulý záber už pod 2 000 ot/min. K ešte ľahšej kontrole tohto výkonu prispieva mimoriadne ľahko ovládateľná spojka a dokonca aj prevodovka bola upravená tak, aby sa dal tento výkon využiť bez rizika náhleho zhasnutia motora.
Podvozok je posledným dielom skladačky menom CB1000R a aj v tomto prípade v Honde rozhodne nešetrili. Cieľom bolo postaviť motocykel, ktorý by bol najobratnejší a najkompaktnejší vo svojej triede, a vlastne svojimi rozmermi by mal bližšie skôr k 600-vkám ako k veľkoobjemovým ?litrom?. Ako základ poslúžil jednoduchý chrbticový rám pozváraný z hliníkových profilov, ktorý sa po prvý krát objavil na minuloročnom Hornete. Ľahký a tuhý rám má nemalý podiel na vynikajúcich športových jazdných vlastnostiach motocykla. V športovo ladených komponentoch však išla Honda ešte ďalej a predná vidlica aj zadný tlmič pruženia pochádzajú zo superšportu CBR1000RR Fireblade, samozrejme s iným nastavením. Po dlhšej dobe je to ďalší model, ktorý používa jednostrannú kyvnú vidlicu, no v tomto smere ide skôr o estetický prvok, ktorý dá naplno vyniknúť novému štvorlúčovému kolesu. Aj v prípade brzdného systému sa hovoriť ako o špičke a dvojica predných strmeňov rovnako pochádza priamo z litrového superšportu. Okrem vynikajúceho výkonu však brzdný systém disponuje aj patričnou dávkou bezpečnosti, v ponuke je aj verzia s protiblokovacím systémom ABS. Nedá mi nespomenúť hmotnosť, Honda prešla na nový údaj prevádzková hmotnosť, ktorá v tomto prípade dosahuje hodnotu 217 kg. Treba však odpočítať cca 25 kg, čo predstavujú všetky náplne a dostanete približný údaj suchej hmotnosti, ktorý udáva aj konkurencia. Výsledný údaj na hranici 190 kg je v tomto prípade veľmi dobrý a najmä ak to porovnáme so 4-valcovou konkurenciou, tak je hmotnosť Hondy špičková.

Naháňačka pomedzi dažďové kvapky

Ozaj už spomínal, že pršalo? Zabudnite na reči o krásnom talianskom podnebí, sever Talianska bol počas testovacích dní Hondy poriadne zatiahnutý, dážď a mokré cesty nás sprevádzali počas celého dňa, takže naplno vyskúšať, čo vlastne tento motocykel ponúka, bolo prakticky nemožné. Ráno to však vyzerá celkom nádejne a pred hotelom v centre Milána na nás už čakajú pripravené motocykle. Doprava v Miláne má svoje čaro a dala by sa zhrnúť ako šprint od jednej svetelnej križovatky po druhú. Honda asi vedela prečo zorganizovala tento test práve tu. Naviac domáci sú skutoční znalci motocyklov a CB1000R zožala svoj podiel obdivných pohľadov. Musím sa priznať, že v mojich predstavách ideálneho mestského motocykla litrový naháč doteraz nikdy vysoko nefiguroval, nie že by do mesta nepatril, no vždy sa našlo niečo ľahšie, obratnejšie s ľahšie kontrolovateľným výkonom. Honda mi s týmto modelom však urobila poriadny ?škrt cez rozpočet?. Už po pár metroch jazdy sa stráca rešpekt pred veľkosťou, v skutočnosti je to naozaj kompaktný motocykel, ktorý má rozmerovo oveľa bližšie k 600-vkám ako väčším litrom. Nízke ťažisko nie je len obyčajnou frázou, ale v tomto prípade je ovládanie naozaj ľahké a v meste viac ako bezproblémové. Riadenie má neuveriteľne veľký ?rajd? a otočiť sa dá doslova okolo nohy. Potom je tu motor, ktorý má dve tváre a v meste rozhodne využijete tú vľúdnejšiu. Spomínaná pružnosť z úvodu je realitou a na šiesty prevodový stupeň môžete bez obáv nechať otáčky motora padnúť hlboko pod hodnotu 2000 otáčok. Motor aj v tomto režime pracoval hladko a dokázal plynulo zrýchľovať. V meste to tak bol viac ako priateľský motor, ktorý vás ničím neočakávaným neprekvapí a na presúvanie v pomalšej premávke je to vynikajúci spoločník. No a potom je tu tá druhá tvár, ktorá vás bude možno zaujímať oveľa viacej. Pomaly vychádzame z centra na diaľnicu, cesta je stále ešte relatívne suchá, pri cca 80 km/h podradím o dva stupne nižšie a poriadne zatiahnem za plynovú rukoväť, odozva bola okamžitá a digitálny ukazovateľ rýchlosti sa v priebehu pár sekúnd priblížil k 200 km/h hranici. Našťastie sa opäť nachádzame v krajine, kde musí byť polícia mimoriadne tolerantná (sprievodca, ktorý nás vedie a určuje tempo je Talian) a diaľnicu tak absolvujeme v tempe, ktoré jemné povedané vysoko prekračovalo rýchlostné limit. Tu sa naplno prejavila pružnosť motora, ktorý od cca 100 km/h výrazne zrýchľoval až do svojho maxima a vlastne podraďovať ani nebolo potrebné, jednoducho na radenie môžete zabudnúť a sústrediť sa na jazdu. Vo vysokých rýchlostiach Honda prekvapila aj veľmi dobrou ochranou pred vetrom, a to čo sa tvári ako nenápadný kryt prístrojovky, je v skutočnosti dobre fungujúci čelný štít, ktorý dokáže veľmi dobre chrániť jazdca aj pri vysokých rýchlostiach. Nemôžete v žiadnom prípade očakávať pohodlie športovej turistiky, ale udržiavať vysoké nerobilo tomuto motocyklu žiaden väčší problém. Schádzame z diaľnice a pomaly stúpame do hôr za pravou zábavou, no to, čo malo pôvodne byť vrcholom testovacieho dňa, sa nakoniec obrátilo na ?mokrý? test a tej zábavy sme si ani zďaleka neužili toľko, čo CB1000R ponúka. Pár suchých úsekov, ktoré nás na nádhernom horskom okruhu v okolí jazera Lago di Lecco zastihli síce deň nezachránili, ale aspoň naznačili, čo sa v Honde ukrýva. Motor v sebe ukrýva výbušnú povahu a na prvých dvoch prevodových stupňoch nie je problém odlepiť kolesá od zeme, alebo v prípade vlhkej vozovky roztočíte zadné koleso do niekoľko stometrového ?burnout-u?, stále si však zachováva priateľský charakter a neprekvapí vás ničím neočakávaným. Ponúka veľmi široký okruh využiteľných otáčok a do cca 9 000 ot. je toho výkonu k dispozícii viac ako dosť. K tomu ešte treba pripočítať ľahké a presné radenie. Podvozok mi trochu pripomínal malý Hornet, ktorý je naozaj hravý a nemá najmenší problém s okruhovou záťažou, presne tak sa správal aj na väčšej 1000-ke, ovládanie je ľahké a presné, no motocykel je mimoriadne stabilný vo vysokých rýchlostiach. Pruženie nemalo s rýchlym tempom najmenšie problémy. Príjemne prekvapili brzdy, ktoré ponúkali výkon na úrovni superšportov, no zároveň boli mimoriadne priateľské a ľahko dávkovateľné, čo v meste alebo na mokrej vozovke bolo citeľným prínosom.

Bude to všetko stačiť?

Mnohí vnímajú veľké športové naháče ako pravých svalovcov ?muscle bikes?, kde najdôležitejším ukazovateľom je výška maximálneho výkonu. Potom je tu tá druhá možno o niečo menšia, no skúsenejšia skupinka, ktorú viac ako maximálne čísla zaujíma priebeh výkonovej krivky a ktorí hľadajú správny výkon v správny čas. Hondu CB1000R môžeme bez mihnutia oka zaradiť do tej druhej skupiny, kde sa okamžite zaradila na samý vrchol. Z pohľadu dizajnu, výkonu a funkčnosti je nová Honda CB1000R skutočne majstrovským dielom a je na najlepšej ceste stať sa novým štandardom v triede litrových naháčov.

plus pružný a výbušný motor, agresívny dizajn, kompaktné rozmery, vynikajúce brzdy

minus na slovenskom trhu až od júna



MOTOR

Typ: kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec, rozvod DOHC, 16 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 75 x 56,5 mm
Zdvihový objem: 998 ccm
Kompresný pomer: 11,2:1
Max. výkon: 125 k pri 10 000 ot./min
Max. krútiaci moment: 99 Nm pri 7 750 ot./min
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: digitálne
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz

PODVOZOK

Rám: jednoduchý chrbticový pozváraný z hliníkovej zliatiny
Rozmery (D x Š x V): 2 090 x 775 x 1 090 mm
Rázvor: 1 445 mm
Výška sedla: 828 mm
Objem palivovej nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70-17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, priemer klzákov 43 mm, zdvih 120 mm, vzadu: centrálne umiestnený tlmič pruženia, zdvih 128 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúčová, priemer kotúča 310 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 265 mm
Hmotnosť: 217 kg (pohotovostná hmotnosť)
Cena: 299 900 Sk (9 954,86 EUR)

Text, foto: Motomagazín

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 06/2008

Test Honda CB1000R

5 komentárov

5 Comments

  1. Matooo

    2. decembra 2008 at 9:31

    Vyzera to zpredu ako skuter 🙄

  2. Bubo

    2. decembra 2008 at 10:02

    Matooo : tak odteraz sa nezdravíš skútristom a CB-čkárom, čo? 😁

  3. Matooo

    3. decembra 2008 at 9:35

    Bubo nemozem to brat zase az tak dramaticky ved aj ja mam honduuu 😎

  4. misi

    5. decembra 2008 at 21:36

    Vauuuu. To je stroj na poje… Ja som ju videl na živo nedávno v Ba. Ta zadna časť je doslova fascinujuco pekna a to zadné koleso je ….. Ten displej je uz na mna moc moderný, ale to sa jej da prepaciť. Mala farbu zrovna taku istu ako tato, ale HONDA ponúka perleťovu bielu COOL a este aj striebornu metalizu DARGO. No ta biela by stala za hriech. Riadidlá su na moj vkus troška úske, ale podla mna by sa to dalo rychlo a ľahko vymeniť za širšie RENTHAL-ky. Aj momentálna cena je fakt dobra 299 990 Sk. Treba uznať, že HONDA odviedla kus prace. Na jar chcem vymenit moju starú za novú a poviem úprimne, že o nej dosť vážne uvažujem. Dufam, že to neoľutujem. PS: Fakt to vyzerá zpredu ako skúter 😛 , ale určite to nie je skúter 😀 aspon dúfam, ešte som nemal tú česť. 😈

  5. kuzelinko

    5. decembra 2008 at 22:44

    Matooo no… a keby tak mala zadny disk otoceny zrkadlovo… vsetci budhisti by ju chceli. (znak slnka)
    😁

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri