Connect with us

Testy a recenzie

Test: Husaberg FX 450 2011

Publikovaný

on

To najlepšie z oboch svetov

Husaberg prichádza pre rok 2011 s revolučnými zmenami a po prvý krát sa vo výrobnom programe tejto značky objavili dvojtakty. Dá sa povedať, že sa otvárajú ďalšie možnosti pre nových priaznivcov tejto značky. Pravdou však je, že ortodoxní priaznivci štvortaktov môžu zostať pokojní nakoľko práve tie stále hrajú prím v ponuke výrobcu a pestrá paleta ponúkaných modelov je viac ako zaujímavá. Pre priaznivcov country crossu, ktorí sa nevedia rozhodnúť medzi súťažným alebo motokrosovým špeciálom ponúka model FX 450, ktorý spája to najlepšie z oboch svetov.

============================================

Originálny koncept
Husaberg vždy išiel vlastnou cestou, no až spojenie s rakúskou KTM a posledná inovácia spred dvoch rokov ukázala ako veľa sa môže odlišovať od tradičného ponímania štvortaktu. Posledná generácia Husabergov prináša výrazné zmeny v usporiadaní pohonnej jednotky, ktorá mala vplyv na stavbu celej motorky. Motor má valec naklonený dopredu v 70-stupňovom uhle, vďaka čomu sa podiel rotujúcej masy posunul výrazne smerom nadol, čo má nemalý vplyv na ovládanie motocykla. Pohonná jednotka je však výnimočná aj po technickej stránke a radí sa medzi absolútnu špičku. Okrem elektronického vstrekovania paliva má jazdec k dispozícii aj meniteľné výkonové krivky. Motor však tvorí len časť tohto originálneho konceptu a netreba opomenúť pod sedlom uloženú nádrž, ktorá si vymenila miesto so vzduchovým filtrom, ktorý nájdete namiesto nádrže. Kompletná podsedlová časť je vyrobená z plastu. Potom sú tu samozrejme najkvalitnejšie komponenty, ktoré zdobia každú časť motorky.
__________________________________________________

Čo je nové?
Model FX bol predstavený v minulom roku a veľké zmeny sa tak nedali očakávať a na druhej strane ani neboli nutné. Motor sa dočkal len minima úprav v podobe nového odolnejšieho materiálu na spojnici sacieho hrdla a valca. Podložky na pružinách ventilov sú rovnako vyrobené z odolnejšieho materiálu a zaručujú vyššiu životnosť motora. Ďalšie zmeny sa dotkli podvozku v podobe vystuženého rámu v oblasti hlavy riadenia. Výsledkom by mala byť zvýšená stabilita a tuhosť podvozku. No a samozrejmosťou je nová grafická úprava.
__________________________________________________

Komu je určená?
Husaberg FX 450 je namierený na široký okruh jazdcov od špecialistov jazdiacich country cross až po amatérskych motokrosárov, ktorí hľadajú niečo priateľskejšie ako agresívnu motokrosovú 450-tku. V porovnaní so súťažným špeciálom tak ukrýva zopár rozdielov, ktoré na trati určite pocítite. Motor sa od súťažného špeciálu príliš neodlišuje a jediný rozdiel predstavuje iné sprevodovanie 6-stupňovej prevodovky, ktoré viac zodpovedá potrebám jazdy na uzavretom okruhu. Medzi najdôležitejšie rozdiely tak patrí tuhšie nastavenie podvozku, ktorý je lepšie pripravený zvládať záťaž motokrosového okruhu. Spomeniem ešte 19-palcovú pneumatiku vzadu a chýbajúce svetlá, vďaka čomu je FX o pár kilogramov ľahšie ako enduro aj keď v porovnaní s motokrosovým špeciálom je Husaberg o niečo ťažší.
__________________________________________________

Na trati
Husaberg je jedinečná motorka nielen svojou konštrukciu, ale aj vysokou kvalitou dielenského spracovania a množstvom detailov, ktoré vám spríjemňujú život. Elektrický štart, hydraulická spojka, meniteľné výkonové krivky, nastavenie prednej vidlice otočnou hlavicou bez potreby použitia extra náradia. To je len časť zo štandardnej výbavy tohto motocykla a tých „detailov“ je oveľa viacej. Je to však ešte lepšie a stačí len naštartovať. Motor sa okamžite preberie k životu a na rozdiel od hlučného motokrosového špeciálu je to o poznanie tichšie, koncovka výfuku je rovnaká ako na enduro verzii. Už som spomínal vyššiu hmotnosť Husabergu, ktorá je však v prípade tohto motocykla veľmi relatívna veličina, pretože stačí sa dať do pohybu a hmotnosť rázom zmizne.

Ovládanie je skutočne jednou z najväčších predností tohto motocykla. Spôsob akým sa Husaberg ovláda by sa dal označiť ako ľahký a hravý, motorka bez problémov reaguje na každý jazdcov podnet a vynikajúco sa cíti aj v tesných enduro sekciách, kde normálne máte v sedle každej 450-ky plné ruky práce. Riadenie je vďaka posunutému ťažisku ľahké, no stabilita tým nijak netrpí a aj vo vysokých rýchlostiach sa motorka správa isto bez náznaku nervozity. Toto všetko však platí aj pre súťažnú verziu FE, no v momente keď vyrazíte na motokrosovú trať, tak rozdiely sa okamžite prejavia. Podvozok modelu FX je citeľne tuhší, pruženie absorbuje aj dopady z veľkých skokov bez toho, aby išlo na doraz a na trati zvláda agresívnejšie tempo. Výhodou však je, že v úvodnej časti zdvihu si zachováva mäkšiu charakteristiku endura a menšie nerovnosti zvláda v plnom komforte.

Vynikajúci podvozok dopĺňa výkonný brzdný systém Brembo, ktorý už tradične patrí medzi to najlepšie na trhu. Motor sa nespráva ako typický výbušný motokros a najmä z nízkych otáčok zaberá jemnejšie a podobne ako enduro verzia nepotrebuje naháňať maximálne otáčky. Nedostatkom výkonu však rozhodne netrpí a častejším radením ľahko využijete výborný výkonový potenciál, ktorý máte k dispozícii. Na druhej strane nie je to ani typické enduro a dlhší prvý a druhý prevodový stupeň vyžaduje o niečo agresívnejší prístup, no stále máte k dispozícii motor, ktorý si užijete v náročnom teréne bez toho, aby spojka v rukách priemerného jazdca nadmerne trpela, ako v prípade čistokrvného motokrosového špeciálu. Potom sú tu samozrejme meniteľné výkonové krivky a v prípade potreby tak môžete upraviť priebeh výkonu motora podľa potrieb. K dispozícii je niekoľko režimov aj keď rozdiel na stupňoch 2-9 je minimálny a vlastne dôležitý je stupeň 3 (max ) a 1 (min), kde pocítite najväčšie rozdiely. Napriek tomu meniť výkonové krivky nebudete meniť príliš často, pretože aj na maximálnom nastavení si poradíte aj v tesných sekciách.
__________________________________________________

Husaber FX 450 v skratke
• Motor

Tento motor výrazne zmenil pohľad na možnosti moderného štvortaktu. Radikálne usporiadanie má citeľný vplyv na ovládanie a jazdné vlastnosti motocykla. V verzii FX ponúka ideálny kompromis medzi výbušným motokrosom a lineárnym súťažným špeciálom. Motor svojím jemnejším nábehom výkonu na trati tak rýchlo neunaví, no stále ponúka výkon otvorenej 450-ky.

• Rám
Dvojitý chrbticový rám je prispôsobený netradičnej konštrukcii motora a vyniká vysokou svetlou výškou, a má nemalý podiel na ľahkom ovládaní motocykla. Zaujímavosťou je podsledová časť, ktorá je vyrobená z plastu a ukrýva aj nádrž. Vystužená hlava riadenia prináša vyššiu tuhosť a stabilitu pri vysokých rýchlostiach.

• Pruženie
Komponenty pruženia už v sérii ponúkajú tuhšie nastavenie, vďaka čomu motocykel nemá problém ani na motokrosovej trati a bez mihnutia zvláda agresívne tempo. Najmä predná vidlica veľmi dobre odoláva aj veľkým nárazom. Plusom pruženia je, že si poradí aj v prostredí endura.

• Brzdy
Výkonné brzdy Brembo patria medzi absolútnu špičku na trhu a podobne ako v prípade motocyklov KTM ponúkajú mimoriadny výkon spojený s citlivým dávkovaním. Napriek menšiemu technickému problému so zadnou brzdou zanechali výborný dojem.

• Sumár
Na trhu momentálne nenájdete veľa offroadových špeciálov ako je Husaberg FX 450. Nemyslím teraz na unikátne technické riešenia, ktoré Husaberg ukrýva, skôr mám na mysli schopnosť osloviť mimoriadne široký okruh jazdcov. Pre priemerného motokrosára, ktorý nemá čas udržiavať sa neustále v top kondícii je motocyklom, ktorý mu umožní stráviť v sedle viac času bez pocitu únavy a pri tom má stále k dispozícii viac výkonu ako reálne potrebuje. No a ak holdujete country crossu, tak Husaberg vám už v sérii ponúkne to, čo by ste museli dodatočne urobiť so svojím motokrosovým špeciálom pokiaľ chcete naplno využiť jeho potenciál.
__________________________________________________

Husaberg FX 450
Cena: 9 110 Eur
Motor: 449 ccm, 4 ventily, SOHC
Výkon: výrobca neudáva
Krút. moment: výrobca neudáva.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 112,8 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 475 ± 10 mm
Výška sedla: 985 mm
Objem pal. nádrže: 22,7 l
Pneu: vpredu: 80/100-21, vzadu: 110/90-19
__________________________________________________

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE s. r. o., Bratislava
__________________________________________________

plus ľahké ovládanie, univerzálny podvozok, ľahko využiteľný výkon motora
minus predná brzdová hadička predrala čelný plast už po 10 motohodinách
__________________________________________________

Text: Miro Tamáši, foto: Števo Hvizdák
Publikované: Motomagazín 11/2010

Test: Husaberg FX 450 2011

1 komentár

1 komentár

  1. kxbibo

    17. januára 2011 at 17:58

    Aj ja chcem také.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri