Connect with us

Testy a recenzie

Test KTM 690 Enduro a KTM 690 SMC

Publikovaný

on

Filozofia rakúskej značky – ?ready to race? (pripravený pretekať) je všetkým dobre známa a výrazne športová orientácia je evidentná u všetkých modelov, ktoré vychádzajú z výrobných pásov KTM. Keď sme sa koncom januára presúvali na juh Španielska na novinársku prezentáciu nových modelov rady LC4, tak všetkým bolo jasné, že napriek svojmu ?civilnému? určeniu budú KTM 690 Enduro, 690 SMC a nový Duke predsa len odlišné od bežného štandardu v tejto kategórii. Teraz už môžem povedať, že predpovede a dohady boli pravdivé ? nová generácia jednovalcov LC4 posunula latku civilného športového extrému o poriadny kus smerom nahor.

Po prílete na letisko v Almerii na nás čakalo príjemné slnečné počasie s teplotami tesne nad 20 stupňov, ktoré nám vydržali počas celého testovania. Opäť sa raz potvrdilo, že keď ?najvyšší? rozdeľoval komu a koľko, tak princíp rovnosti nebol ani zďaleka dodržaný . Na druhej strane upršaná zima, ktorá u nás práve vládne, má tiež svoje výhody a namiesto jazdenia a riskovania na cestách môžeme v teple kancelárií a domovov rozjímať nad blížiacou sa sezónou . Počasie v Španielsku skutočne lákalo okrem jazdenia k rôznym iným aktivitám, no KTM-ka mala pre nás pripravený svoj vlastný program a nasledujúce dva dni sme len jazdili. Čakala na nás totiž až trojica modelov, takže času nazvyš naozaj nebolo. Ako sa ukázalo, trojica noviniek bola od seba dosť odlišná a najmä nový Duke je vlastne úplne iným motocyklom.

Špičková technika
Posledné roky sa v prípade KTM niesli v znamení dynamického vývoja a momentálne produkty KTM patria na absolútny vrchol a prinášajú špičkové technológie, ktoré prichádzajú priamo z okruhových alebo terénnych špeciálov. Najmä v prípade nového motora, ktorý mal premiéru minulý rok na modely 690 Supermoto môžeme hovoriť ako o absolútnom vrchole vo svojej kategórii a po technickej stránke nemá momentálne vážnejšieho konkurenta. Jednovalec o objeme 654 ccm vybavený štvorventilovou technikou ovládanou rozvodom SOHC disponuje mimoriadne vysokým výkonom, no napriek tomu spĺňa emisnú normu Euro 3. Vo ?výbave? tohto motora nájdete techniku, ktorú by ste na jednovalci vôbec nehľadali a dokonca aj na väčších motoroch ešte nie je bežným javom. Medzi tieto technické ?lahôdky? určite patrí elektronický systém vstrekovania paliva, ktorý sa prispôsobí nielen studeným štartom, ale aj zmenenej nadmorskej výške a tlačidlom si môžete vybrať inú mapu zapaľovania pri použití nízko oktánového benzínu. Medzi prvky, ktoré patria do kategórie exkluzívnych môžeme zaradiť elektronicky ovládanú škrtiacu klapku (EPT ? Electronic Power Throttle). Podobný systém používa napríklad Yamaha na superšportoch rady YZF-R, kde klasické plynové lanko už neovláda škrtiacu klapku, ale tá je ovládaná elektronicky, pričom jej poloha je daná uhlom pod akým je práve pootočená plynová rukoväť. To je však len časť bohatého arzenálu tohto motora. KTM ako prvá značka použila na jednovalci systém manuálne meniteľnej krivky výkonu. Otočným spínačom pod sedlom si môžete vybrať jednu z 10-tich polôh a upraviť výkonovú krivku podľa vašich požiadaviek od nastavenia so zníženým výkonom, cez široké možnosti štandardného nastavenia až po športové nastavenie, ktoré naopak maximalizovalo výkonový potenciál motora (podobný systém používa Suzuki na superšportoch rady GSX-R). Nesmiem zabudnúť na antihopingovú spojku, ktorá sa stále ešte len udomácňuje na superšportoch a na sériovom jednovalci by ste ju určite nehľadali. Potom je tu ešte niečo ako polohový senzor, ktorý automaticky vypne motor ak zaregistruje ?neobvyklú? polohu motocykla (pád spojený s pretočením cez nádrž) a eliminuje riziko zranenia od otáčajúceho sa zadného kolesa.

Netradičný podvozok
Od motora sa dostávame k podvozku, ktorý je z ?offroadového? pohľadu predsa len trochu netradičný najmä z pohľadu samotného výrobcu. Motor je zavesený v priehradovom ráme pozváranom z oceľových rúrok. Toto riešenie je bežné najmä medzi cestnými motocyklami a KTM ho používa u svojich dvojvalcových modelov. Oproti klasickej kolíske zostáva motor obnažený v celej svojej kráse a je tu väčšia pravdepodobnosť poškodenia, no na druhej strane treba dodať, že KTM sa postarala o dostatočné zakrytie obnažených častí. Medzi netradičné riešenia patrí umiestnenie palivovej nádrže, ktorá sa premiestnila do podsedlovej časti a objemný plastový odliatok okrem toho, že ukrýva 12 l paliva, je vlastne aj podporným podsedlovým rámom. Na miesto nádrže sa presunul vzduchový filter po vzore ?rally? špeciálu, ktorý je teraz položený oveľa vyššie. Okrem zlepšenej brodivosti sa optimalizoval aj tok nasávaného vzduchu. Zadné koleso je odpružené pomocou centrálne uloženej pružiacej jednotky WP, ktorá je o zadnú vidlicu uchytená pomocou tradičného pákového prevodu. Vpredu nájdete robustnú vidlicu typu upside down rovnako od WP. Samozrejme oba konce sú plne nastaviteľné. Brzdný systém KTM už tradične zverila do rúk značke Brembo a výsledky tejto spolupráce v posledných rokoch sú takmer vždy vynikajúce.

KTM 690 Enduro
Ak by som mal tento motocykel porovnávať so svojou civilnou konkurenciou, tak by to skončilo nekonečným ospevovaním kladov tohto motocykla a na nejaký ten nedostatok by som asi aj zabudol. V skutočnosti je naozaj tak dobrý a oveľa objektívnejšie zhodnotenie je, ak sa na tento motocykel pozeráte ako na ozajstný offroadový špeciál. Je to tak trochu aj filozófia KTM, ktorá podsúva tento motocykel niekde medzi ostré špeciály a civilné endurá. Už prvých pár kilometrov na pevnom asfalte naznačuje, že so svojím predchodcom nemá nič spoločné. Relatívne nízky posed ponúka dostatok pohodlia a istoty aj jazdcom pod 180 cm, úplne zmizli vibrácie motora (vďaka vyvažovaciemu hriadeľu) a na ceste je to veľmi príjemný spoločník s pružným a živým motorom. Komfortom a viac ako slušnou dynamikou (max. rýchlosť +180 km/h) určite osloví aj dobrodružných turistov, ktorí stále čakajú na obratný jednovalec. To ale už končí krátky asfaltový presun a zrazu sa ocitáme v miestnom kameňolome, ktorý sa na pár hodín stane miestom nášho jazdenia. Na úvod nás však čaká zhruba 50 km offroadový okruh v spoločnosti celkom svižného sprievodcu z radov KTM. Profil okruhu tvorili rýchle šotolinové cesty plné vytŕčajúcich kameňov. Najväčším problémom však bol prach, ktorý komplikoval situáciu a ak ste neboli priam nalepení na zadné kolesa jazdca pred vami, tak viditeľnosť bola prakticky nulová. Rýchle tempo, ktoré sme zvolili hneď na začiatku motocyklu vyhovovalo a najmä motor nemal problémy s udržiavaním vyšších rýchlostí, na prudšie pootočenie plynovou rukoväťou reagoval plynulou akceleráciou bez trhavých pohybov, aj keď samotné sprevodovanie predstavuje určitý kompromis medzi civilnou jazdou a ostrým tempom v teréne. Výkon tu rozhodne nechýbal, išlo o to ako ho v teréne optimálne využiť. Prvý prevodový stupeň bol v poriadku, no druhý a následne tretí boli zbytočne dlhé, čo trochu uberalo na agresivite motora. Ľahkým riešením je pridať jeden zub na rozete zadného kolesa, čo by určite pomohlo a to by bola asi jediná vec, ktorú tento vynikajúci motor potrebuje. Samozrejme dívam sa na to ako na offroadový špeciál a nie civilné enduro, ktoré možno väčšinu svojej aktívnej kariéry strávi na asfalte. U prevodovky však ešte chvíľu zostanem, už minulý rok som sa na Supermote 690 stretol s problémom s ťažšie zaraditeľnou 6-tkou a žiaľ KTM tento problém stále nevyriešila. Nebolo to pravidlom, ale z času na čas šestka skončila až na druhý pokus. Podvozok rovnako dobre znášal rýchle tempo, plusom je ľahké ovládanie čomu prispieva aj relatívne nízka hmotnosť. Vďaka štíhlej strednej časti sa motocykel dal ľahko stlačiť kolenami, potom už len stačilo poriadne pootočiť plynovou rukoväťou a motocykel pod vami poslúchal úplne na slovo. Menší no určite odstrániteľný problém bol v sériovo nastavenom pružení, ktoré bolo opäť kompromisom medzi civilnou a športovou jazdou. Problémom boli väčšie vytŕčajúce nerovnosti, ktoré predná vidlica absorbovala dosť ?natvrdo?, podobne na nerovnosti reagovala aj zadná pružina a zadné koleso jazdca jemne ?nakoplo?. V tomto prípade je to však otázka nastavenia a prispôsobenia podvozku športovému tempu. Brzdy fungovali bezchybne, skôr si bolo treba dávať pozor na sériové pneumatiky, ktoré boli samozrejme ?pol na pol? a viac sa šmýkali ako zaberali. Po úspešnej rýchlostnej vložke sme sa opäť ocitli v kameňolome za účelom menšej ?zábavy?. Krátky a tesný okruh bol takým ?mini motokrosom?. Tu asi najväčší problém predstavovalo sériové obutie, ktorému sypký a prašný povrch pochopiteľne nesedel, no treba dodať, že agresívnej jazde sa motocykel vôbec nebránil. Obratnosťou sa samozrejme nevyrovnal súťažnej 450-tke, no až prekvapivo ochotne sa nechal viesť tesným terénom. Možno to má na svedomí aj nové umiestnenie nádrže, ktoré mierne presúva ťažisko motocykla a riadenie bolo veľmi ľahké a neutrálne. Podvozok aj so sériovým nastavením zvládal športové tempo. K dispozícii sme mali aj motocykel, ktorý bol obutý do ?drapákov? a mal nastavenú športovú výkonovú krivku. Samozrejme v tomto prípade je porovnanie s ostrým špeciálom ešte výstižnejšie. Zmenená výkonová krivka nepriniesla síce extrémnu zmenu, no motor viac ožil v nižších a stredných otáčkach, čo je v tomto prípade plusom a bolo to cítiť najmä vo výjazdoch. Tu sa opäť prejavilo civilné sprevodovanie a ak prvý prevodový stupeň vykazoval doslova trialové využitie a cez prekážky sa dalo ísť doslova krokom, tak ďalšie dva prevodové stupne boli zbytočne dlhé. Napriek tomu v tejto úprave to už bolo veľmi efektívne športové náradie, s ktorým sa bez obáv môžete postaviť na štart amatérskeho endura.

KTM 690 SMC
Druhá časť dňa bola venovaná modelu 690 SMC. Parkovisko vedľa hotela sa zmenilo na menší okruh a potom bol pripravený zhruba 100 km okruh po okolí so zameraním na zdolanie pár horských sediel, ktorých bolo v okolí mimochodom neúrekom. Až na pár pochopiteľných detailov (pneu, brzdy, atď.) je model SMC prakticky identický s Endurom, no pravdou je, že na ceste tých rozdielov bolo predsa len viac. Posed je ešte o pár milimetrov nižší, čo uľahčuje manipuláciu s motocyklom. Na úvod trochu netradične vyrážame rovno na supermoto okruh. Prvý rozdiel, ktorý som si všimol, bolo o niečo tuhšie riadenie ako na Endure, no v tomto prípade to má na svedomí široká 17-palcová pneumatika, ktorá predsa len kladie o niečo väčší odpor. Bez ohľadu na úvodný pocit motocykel nič nestráca zo svojej obratnosti a po pár minútach sa nevinné vozenie zmenilo na preteky s medzinárodnou účasťou (samozrejme majster Španielska, ktorý bol prítomný a jazdí za KTM, to všetkým novinárom bez väčších problémov ?natrel?, ale držali sme sa statočne ). Aj v tomto prípade je namieste skôr porovnanie so špeciálmi ako civilnou konkurenciou, ktorá čelí KTM. Zaujímavé však je, že pripomienky, ktoré som mal voči Enduru, sa u tohto modelu vôbec neprejavili. Motor oveľa lepšie spolupracoval s prevodovkou. Prvý prevodový stupeň som využíval len minimálne, druhý prevodový stupeň motocykel plynulo ?vytiahol? aj z vyložene pomalých zákrut a rýchlo sa dostal do optimálnych otáčok. V tomto prípade však treba zobrať na vedomie, že supermoto je predsa len o vyšších rýchlostiach ako jazda v teréne, čo len potvrdzuje, že rýchlosť tomuto motoru vyhovuje. K prevodovke patrí aj jedno mínus a to problematická šestka, ktorá sa prejavila aj na Endure. Na trati sa naplno prejavil aj účinok antihopingovej spojky, nájazdy do zákrut boli hladké bez odskakujúceho zadného kolesa a akejkoľvek nervozity. To isté platí aj pre podvozok, ktorý je tuhší a rýchle tempo mu vôbec nevadilo a pruženie bolo nastavené vyložene športovo. Brzdy svojím účinkom patria medzi to najlepšie, čo momentálne na trhu nájdete. Masívny 320 mm kotúč vpredu sa účinkom vyrovná najlepším superšportom a na regulovanie brzdy vám stačia dva prsty. Veľmi dobre sa správa aj zadná brzda a dostať zadné koleso do šmyku nebol žiaden problém, čo je v tejto kategórii viac ako dôležité. Ťažko veriť, že je to len ?civilné? náradie, aj keď v prípade KTM sa tento pojem trochu odlišuje od zaužívaných zvyklostí. Toto supermoto však nie je len rýchlym okruhovým náradím, ale aj vynikajúcim motocyklom na každodenné jazdenie, o čom sme sa presvedčili počas 100 km okruhu. V bežnej premávke je SMC ľahkým, dostatočne pohodlným a najmä svižným motocyklom. Je jedno či ste v preplnenom meste alebo šprintujete na vrchol horského sedla, KTM-ka sa všade cítila ako doma. S maximálnou rýchlosťou +180 km/h (poctivo odskúšané) dokáže rýchlo pokryť aj dlhšie vzdialenosti, ale samozrejme to nie je úlohou tohto motocykla.

A je to za nami
KTM opäť raz potvrdila povesť ?hard core? výrobcu, ktorý vníma každý motocykel ako športové náradie a zdroj poriadnej zábavy. V oboch prípadoch máte pred sebou motocykle, ktoré vám okrem každodenných povinnosti dokážu poskytnúť výkony na hranici športových špeciálov. KTM naviac vsadila na najmodernejšiu techniku a v útrobách tohto jednovalca nájdete špičkové technológie aké sa používajú len na najmodernejších superšportoch. Porovnanie s najbližšou konkurenciou by v tomto prípade ani nebolo fér, jednoducho KTM sa bežnému pojmu civilného endura a supermota trochu vzdialila a posunula latku o dosť vyššie. Na druhej strane porovnanie s ostrými špeciálmi odhalí aj nedostatky, ktoré by ste inak možno neregistrovali, no nikto nepovedal, že byť na vrchole bude jednoduché.

Text: Motomagazín Foto: KTM

Test KTM 690 Enduro a KTM 690 SMC

1 komentár

1 komentár

  1. Marek750

    24. júna 2008 at 20:48

    Určite najlepšie jednoválcové enduro dneška 😇 Motardy mi všeobecne nerežú , pod cestným jednoválcom si predstavujem klasický stroj SR alebo XBR alebo perfektný Scrambler Derbi 660.Technika je perfektná kedˇfunguje , neviem či by som ju vedel v garáži servisovať z bežným vercajchom ako moju starú XTZ.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri