Connect with us

Testy a recenzie

Test Yamaha XVS 1300 Midnight Star

Publikovaný

on

Ďalšia polnočná hviezda na obzore

V posledných rokoch rozruch okolo cruiserov v Európe trochu ustal, objemové ?vojny? stratili na intenzite a jednotliví výrobcovia prestali s chrlením nových modelov, ktoré sa nakoniec aj tak točili okolo toho istého. Vývoj sa samozrejme nezastavil, možno len nastal čas namiesto kvantity ponúkať kvalitu. Práve v tomto duchu prichádza posledný model XVS 1300 Midnight Star z dielne Yamahy, ktorý sa ocitol v redakcii.

Napriek tomu že Yamaha v tomto segmente vyrába niekoľko cruiserov, mám na mysli modely rady Drag Star, tento rok vypustila nový model, Yamaha XVS 1300 Midnight Star, ktorý nadväzuje na minuloročnú novinku Yamahu XVS 1900A Midnight Star. Oproti väčšej sestre sa trocha viac šetrilo, ale vzhľadovo ide o klasický robustný cruiser, ktorý na prvý pohľad vzbudí rešpekt u každého, kto sa naň pozrie a keď má tú možnosť ako ja, aj zvezie.

Tradícia a moderná technológia
Široké riadidlá, pohodlné rozmerné sedadlo to je klasika, ale veľmi zaujímavý tvar predného aj zadného svetla v sebe nezaprú niečo originálne. Samozrejme chrómom sa tiež nešetrilo, niektoré diely ako bočné skrinky sú plastové, našťastie, nie je ich veľa, väčšina dielov je poctivé železo. Možno si poviete nič nové sa nedeje, no Yamaha pripravila pre tento cruiser úplne nový motor, ktorý koncepčne trochu vybočuje z predstavy nízkootáčkových dvojvalcov. Najmä svojou konfiguráciu s krátkym zdvihom na úkor väčšieho vŕtania skôr pripomína športové dvojvalce, no práve tento koncept by mal jazdcovi ponúkať okamžitú odozvu na pootočenie plynovou rukoväťou. Valce medzi sebou zvierajú kompaktný 60-stupňový uhol, vďaka čomu valce odpaľujú v nepravidelnom intervale pri 300 a 420-stupňoch, čo sa prejaví špecifickým pulzujúcim chodom. Tento interval zaručuje široký rozsah krútiaceho momentu, ktorý má jazdec k dispozícii. Na eliminovanie nežiaducich vibrácii slúžia až dva vyvažovacie hriadele po stranách motora. Elektronické vstrekovanie paliva a štvorica ventilov v každom valci je samozrejmosťou. Kvapalinové chladenie motora je veľmi umne ukryté pod mohutným rebrovaním motora, no jeho výhody sú neodškriepiteľné. Medzi zaujímavosti pohonnej jednotky patrí aj náhon zadného kolesa pomocou ozubeného remeňa, ktorý okrem vysokej životnosti ponúka bez údržbovú prevádzku, minimálnu hlučnosť a navyše znižuje hmotnosť celého motocykla. Podvozku dominuje nový dvojitý chrbticový rám pozváraný z oceľových rúrok, ktorý okrem zvýšenej tuhosti má najväčší podiel na optimálnom rozložení hmotnosti v pomere 48/52 % na predné a zadné koleso. Opäť sa konštruktéri nechali inšpirovať športovými motocyklami a poznať to na jazdných vlastnostiach motocykla. Brzdy vpredu, dvojkotúč vzadu jeden. Na môj vkus predná trochu slabšia, zadok celkom dobre. Samozrejme nie je to cesťák, takže na klasické choprácke tempo do 120 km/h to plne vyhovuje, chce to len viac zatiahnuť za páčku. Zaujímavým prvkom je prístrojovka podsvietená na červeno, ktorá v sebe ukrýva všetky základné kontrolky spolu z tachometrom a počítadlom kilometrov. Na pravej rukoväti sa dá prepínať a resetovať denné počítadlo hodiny a celkový stav kilometrov. Spínacia skrinka je medzi predným svetlom a riaditkami. Nádrž má kvapkovitý tvar, ale ten uzáver mohol byť predsa len viac originálny. Ale bude to tým, že toto predsa nie je vlajková loď Yamahy, ale stroj pre širšie masy s cenou, ktorá je primeraná tomu, čo tento motocykel ponúka. Pod sedadlom som čakal nejaký úložný priestor, ale márne, jediné, čo sa výrobcovi podarilo vtesnať, je náradie. Škoda, že na tak veľkej motorke nie je žiadne miesto na mobil, lekárničku či okuliare a pod.

Správna klasika
Poďme sa už konečne previezť. Po otočení kľúčika sa ručička tachometra prebehne na doraz a rozsvietia sa všetky kontrolky, zabzučí benzínové čerpadlo a môžeme štartovať. Po naštartovaní sa ozve z pochromovanej koncovky výfuku bublavý uchu lahodiaci zvuk, ktorý ku klasikom bezpodmienečne patrí. Radím jedna a vyrážam plný očakávania, čo sa v tejto hore železa skrýva. Preplietam sa mestom a zisťujem, že tých tristo kilo nie je zas až tak veľa a ovládanie motocykla je aj v preplnenom meste ľahké, no na druhej strane s hmotnosťou musíte počítať najmä pri brzdení a samozrejme pri parkovaní. Za mestom radím štvorku a asi pri 90 km/h päťku. Akcelerácia celkom slušná, len jednotlivé prevody sa mi zdajú trochu dlhšie a hlavne posledná je na rýchlejšie obiehanie slabá a na svižné predbehnutie je potrebné podradiť. Má to ale aj svoje výhody hlavne spotreba okolo päť litrov na sto kilometrov je celkom slušná. Skúsil som aj športovejšie tempo okolo 130-140 km/h, tak ako som zvyknutý na svojom Fazery. Motorke to vôbec nevadilo, ale nápor vetra je už príliš veľký a namiesto pohody a vychutnávania si jazdy márne ?bojujem s vetrom? a po chvíli to radšej vzdám. Je to trochu škoda, pretože motor ukrýva v sebe veľké rezervy a rýchle presuny a vyššie otáčky mu vôbec neprekážajú. Preto každému, kto nechce zápasiť s vetrom, vrele odporúčam predné plexi, ktoré je súčasťou bohatej doplnkovej výbavy výrobcu. Pokiaľ som dodržiaval maximálne 110 km/h, všetko išlo pomerne hladko, motor si len tak priadol. Skúsil som aj horské sedlo na Makove a bol som prekvapený, že aj s takou veľkou a ťažkou motorkou sa dá celkom pohodlne naklápať a vychutnať si zákruty. Samozrejme, netreba to preháňať hlavne cestou z kopca, kedy vás tá váha trocha viac tlačí dopredu a treba brzdiť aj motorom. Čo sa týka motora, ide veľmi hladko a netrpí žiadnymi nadmernými vibráciami. Bude to asi tým, že má na cruiser pomerne krátky zdvih a vyššie maximálne otáčky. Osobne mám pocit akoby tento motor chceli v Yamahe ešte namontovať do iného typu motocykla, napríklad v takom Buldogovi by bol celkom na mieste, pretože ten pôvodný z Viraga už je predsa len zastaraný a slabý. To isté čo o motore platí aj o prevodovke, ide presne a ľahko, snáď len prvý prevodový stupeň zaskakuje trochu hlučnejšie, no aspoň viete, že ho tam máte. Podvozok na tomto motocykli nemá väčšie nedostatky dobre drží stopu a dokáže odfiltrovať väčšinu nerovností na našich cestách a pri tom nepláva.

Záver
Je pravda, že s cruisermi sa nestretávam až tak často, no táto motorka urobila na mňa dobrý dojem a bol som prekvapený, že aj s takýmto typom motocykla sa dá povoziť a užiť si. Tí, pre ktorých je tento stroj určený, prepáčia isto drobné mínusy, no tých je na tomto motocykli minimum. Cruiser nie je krátkodobou investíciou a je to motocykel, ktorý majiteľa tak často nemení. Ak práve hľadáte takýto motocykel, tak Yamahu XVS 1300 Midnight Star vám môžem vrelo odporučiť, určite nebudete sklamaní.

+ – motor, rám, spracovanie, spotreba, imidž
– – slabšia predná brzda, slabá ochrana pred vetrom, chýbajúci úložný priestor

Technické parametre:

MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do "V", rozvod SOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 100 x 83 mm
Zdvihový objem: 1 304 ccm
Kompresný pomer: 9,5:1
Max. výkon: 73 k pri 5 500 ot./min
Max. krútiaci moment: 106 Nm pri 4 000 ot./min
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: digitálne
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 5-stupňová
Sekundárny prevod: ozubený remeň
PODVOZOK
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 490 x 980 x 1 115 mm
Rázvor: 1 690 mm
Výška sedla: 715 mm
Objem palivovej nádrže: 19 l
Pneu: vpredu: 130/90-16, vzadu: 170/70-16
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, zdvih 135 mm, vzadu: centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 110 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúčová, priemer kotúča 298 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 298 mm
Hmotnosť: 283 kg
Cena: 375 000,- Sk

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Czech, spol s r. o.

Text: T. Závracký
Foto: Motomagazín

Článok bol uverejnený v Motomagazíne 10/2007

Test Yamaha XVS 1300 Midnight Star

2 komentáre

2 Comments

  1. MartineR

    14. júla 2008 at 6:07

    Tamasi kde si zobral modelku na fotenie ? 😈

  2. Lehy

    14. júla 2008 at 19:01

    Tá spolujazdkyňa je bonus k motorke? 😁 😁

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri