Connect with us

Spravodajstvo

Tiger na štyri spôsoby – predstavenie Triumph Tiger 800 XR / XC / XRx / XCx

Publikovaný

on

Keď sa povie univerzálny model, tak každého logicky napadne motocykel, ktorý bude vyhovovať väčšine a niektorí si ho ešte trošku doklepnú. V Británii na to idú po svojom a pre svoje inovované cestovné enduro Tiger 800 sa rozhodli pre istotu vydať rovno 4 verzie daného modelu. Je to teda univerzál, ktorý pokryje naozaj širokú škálu záujemcov.

Spoločné črty
 Pozrime sa teda najskôr, čo majú všetci štyria súrodenci spoločné. Teda okrem výrobcu. Jedná sa o cestovné enduro poháňané kvapalinou chladeným in-line trojvalcom s rozvodom DOHC a s 12 ventilmi. Objem valcov je 800 ccm, vŕtanie x zdvih je 74,05 x 61,94 mm. Maximálny výkon je 95 koní (70 kW) pri 9 250 ot./min. a maximálny krútiaci moment je 79 Nm pri 7 850 ot./min.
 Na rok 2015 dostal osemstovkový Tiger lepšie pruženie a vynovenú elektroniku. V roku 2015 môžeme teda počítať s elektronicky ovládanou škrtiacou klapkou (Ride-by-wire systém). Výrobca sa pochválil, že sa mu podarilo znížiť spotrebu o neuveriteľných POZOR 17%. Je to neskutočný skok vo svete spotreby, kde sa výrobcovia bežne hrajú s pol percentami. Tak či tak, by nový Tiger mal mať spotrebu 3,6 l/100km a s plnou nádržou teda jazdec zhltne 430 km. Veľmi príjemné hodnoty, najmä keď sa dívame na cestovný potenciál tohto modelu.
 Výkon motora sa prenáša cez šesť stupňovú prevodovku a sekundárny prevod reťazou na zadné koleso. Kolesá majú rozmer 19 palcov vpredu a 17 palcov vzadu. O brzdenie sa stará Nissin. Dvojkotúč s priemerom 308 mm ovládajú strmene vybavené dvojpiestikom vpredu, vzadu je jeden kotúč 255 mm ovládaný strmeňom s  jedným piestikom. V základnej výbave je vypínateľné ABS.

Štyri druhy
 Okrem toho, čo všetko majú Tigre spoločné, sa musíme určite mrknúť aj na to v čom sú rozdielne. Predsa len, keby bol rozdiel iba vo farbe, tak sa z toho nerobí veda. V prvom rade je nutné povedať, že Tigre sa delia na cestovné modely s označením XR a modely s terénnymi ambíciami s označením XC. Nasvedčuje tomu aj pruženie WP, ktoré sa nachádza len na XC modeloch. XR-ká majú liate kolesá, chýba im predný zobák a celkovo pôsobia civilnejšie. XC s výpletom a zobákom nás už ťahá na nespevnený povrch poľnej cesty.
 Ďalšie delenie pre Tigre je pre také tie bežné modely bez malého „x“ a nadštandardne vybavené modely s „x“. Dostávame tak celú škálu modelov XR, XC, XRx a XCx.
 X-kové Tigre sú vybavené palivovými mapami, aby sa dalo správanie motora nastaviť podľa aktuálnych potrieb jazdca a tak isto jeho okolia. Máme na výber teda Road, Rain, Sport a Off-road. Medzi ďalšie vychytávky patrí kontrola trakcie. Táto je v základe vypínateľná a pre verziu „x“ je nastaviteľná aj pre off-road režim.
 Je príjemné vidieť, že výrobca pohol rozumom a umiestnil spodný ochranný plech do základnej výbavy všetkých štyroch modelov. Škoda, že chrániče rúk sú už len v x-verzii.
 Vo vyššej verzii sa môžeme ešte tešiť na komfortnejšie sedadlo, automaticky vypínané smerovky, tempomat a tri jazdné módy, ktoré nám dokážu preddefinovať továrensky nastavené hodnoty pre ABS, kontrolu trakcie a palivovú mapu. Jazdné módy sú určené pre cestu a off-road. Tretí mód je programovateľný, takže si majiteľ môže nastaviť motocykel podľa seba.

Ochrana a komfort
 Doplnková výbava pre Tigre je zameraná na ochranu a komfort. Pozrieme sa len na originál Triumph výbavu, keďže doplnkových predajcov je kvantum a nemá zmysel rozoberať všetko. Čo je teda možné dokúpiť na Tigra? V prvom rade vyhrievané rukoväte, ďalej kufre s nosičmi, topcase, doplnkové svetlá, imobilizér, vyšší štít, kontrolu tlaku v pneumatikách, padacie rámy, väčší plech chrániaci motor, znížené sedadlo, tašky, predĺženia blatníkov a rôzne náhradné diely. Triumph je v tomto smere skutočne špička a dovolí vám upraviť si motocykel presne podľa vašich predstáv a potrieb.

Triumph Tiger 800 XR / XRx / XC / XCx
Cena: od 9 800 Eur
Motor: 800 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3
Výkon: 95 k pri 9 250 ot./min.
Krút. moment: 79 Nm pri 7 850 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 215 x 795 x 1 350 / 2 215 x 865 x 1 390 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 213 / 216 / 218 / 221 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 530 / 1 545 mm
Výška sedla: 810-830 / 840 – 860 mm (XC a XCx)
Objem pal. nádrže: 19 l
Pneu: vpredu: 100/90 – 19 / 90/90 – 21, vzadu: 180/55 – 17 / 150/70 – 19


Článok je publikovaný v časopise Motomagazín 5/2015.
Text: Jozef Jambor, foto: Triumph

Tiger na štyri spôsoby – predstavenie Triumph Tiger 800 XR / XC / XRx

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri