Connect with us

Testy a recenzie

TOTAL CONTROL – Test Honda CBR1000RR Fireblade, Portugalsko – Portimao 25. 11. 2011

Publikovaný

on

CBR1000RR slávi okrúhle 20. výročie a aj pri tejto príležitosti nás Honda pozvala na pretekársky okruh do portugalského Portimao, aby sme v praxi overili inovácie, ktorým sa pre nastávajúcu sezónu podrobil tento, dnes už legendárny, superšport. V Motomagazíne č.: 11 sme si CBR-ku 2012 predstavili, a tak sa len v krátkosti vrátim k tomu, čím bude tento model pre budúci rok zaujímavý. Niekto by povedal, že totálna kontrola pri pilotovaní tohto stroja v dnešnej dobe je možná už len s asistenciou trakčnej kontroly, ktorú stále CBR-ka ignoruje, ale vôbec to neznamená, že tento stroj je kvôli tejto veličine menejcenný. Honda pripravila niekoľko inovácií, ktoré kontrolu nad motorkou jednoznačne zvyšujú. Úpravy sa dotkli predovšetkým pruženia vpredu aj vzadu, vstrekovania, tlmiča riadenia, zmeny kapotáže, diskov kolies a pre lepšiu orientáciu pribudol nový prístrojový panel.

Zmenený dizajn
Na prvý pohľad skoro nerozpoznateľné predné partie sa ale predsa len zmenili. Honda nabrala mierne agresívnejší vzhľad a použila vrstvenú kapotáž. Pretekajúci vzduch teraz ešte lepšie odvádza teplo od motora a lepšie tvaruje prúd vzduchu okolo jazdca, čo je citeľné pri vysokých rýchlostiach.

Predné a zadné pruženie
Vlastne po prvýkrát v histórii Honda používa na sériovom motocykli nový zadný centrálny tlmič pruženia, ktorý pracuje na inom princípe. Showa pridala do tlmiča jeden vnútorný plášť a preorganizovala systém tlmenia pomocou prietoku oleja v komorách tlmiča a tým sa mení jeho správanie hlavne v kritických situáciách. Okrem toho sa priestorovo a technicky zlepšil prístup k nastaveniu tohto tlmiča a jeho názov je Balance Free Rear Cushion. Vpredu sa objavila nová vidlica Showa BFP, ktorá poskytuje jazdcovi okamžitú spätnú väzbu, a tak dostať pod kontrolu nerovnosti a nástrahy či už pretekárskej trate, alebo bežnej cesty, je s novou CBR opäť ľahšie, presnejšie a bezpečnejšie.

Krotenie 177 koní
Motor pre rok 2012 konštrukčne neprešiel zmenami, avšak zmenou prešlo elektronické vstrekovanie paliva PGM-DSFI. Podstatou zmeny bolo nastaviť dávkovanie výkonu pri výjazdoch z pomalých zákrut alebo pri pomalej, napríklad mestskej jazde. V praxi to znamená, že ak pracujete s plynovou rukoväťou do 25 % výkonu motora, výkon je presnejšie a jemnejšie dávkovateľný a pri náhlom pridaní plynu je krivka nárastu výkonu strmšia, avšak v maximálne lineárnom tvare bez razantných výkyvov.

12 lúčov na diskoch
Úplne nové disky s kotvením na 12-tich bodoch na vonkajšom ráfe majú svoj zmysle v „total control“. Zvýšila sa ich vertikálna tuhosť a ich tvorcovia si od nich sľubujú presnejšie vedenie stroja a lepšiu spätnú väzbu. Navyše sú aj vizuálne ďaleko krajšie, a tak sú naraz splnené dve úlohy.

Nový tlmič riadenia a brzdy
Táto čisto elektronická vec sa v CBR1000RR 12“ označuje ako 2. generácia HESD. Tlmič monitoruje aktuálnu rýchlosť motocykla, pričom okamžite reaguje na správanie sa riadenia v závislosti na rýchlosti. Čím rýchlejšie – tým tuhšie, tým presnejšie. V spolupráci s kombinovaným brzdným systémom ABS (C-ABS) je toto prvok, ktorý titulný názov tohto článku opäť len potvrdzuje.

Úplné nová prístrojovka
Nestačí len cítiť, treba aj vidieť čo motorka robí. Skúsenosti z okruhových špeciálov viedli k civilnejšiemu poňatiu palubného počítača, a tak plne digitálny displej teraz ponúka možnosť nastavenia ukazovateľa otáčok, ich farebného rozlíšenia s možnosťou prepnutia, podľa toho ako chce majiteľ stroja údaje rozoznávať. Sem-tam mrknem i na ukazovateľ zaradenej rýchlosti a v hornej časti zaujme 5 indikačných LED diód, ktoré sú nastaviteľné opäť podľa osobných požiadaviek. Preblikovanie je nastaviteľné v rozmedzí otáčok od 4 do 13 000 a silou jasu diód máte pod kontrolou aktuálny stav. Aj keď, ktorý pilot toto stíha sledovať? V civilnom prostredí je to samozrejme pomôcka.

Fireblade a vyhrievané rukoväte?
A prečo nie. Fireblade sa dá krásne doladiť karbónovými doplnkami, zadným blatníkom, krytom sedadla spolujazdca, a dokonca i tankvakom a vyhrievanými rukoväťami. Všetko toto originálne príslušenstvo je honďácke a okamžite na motorke sedí bez dolaďovania či dorábania.

Na okruhu v Portimao
Tento členitý okruh s výškovými rozdielmi, neprehľadnými horizontmi a ostrými vracákmi do a z kopcov je priam ideálnym spoločníkom na testovanie tohto náradia. Prvých 20 zoznamovacích minút nebolo ani o motorke, ale o správnosti prechádzania jednotlivých pasáží. Karl Muggeridge, ako navádzajúci pilot, nám v prvých minútach ukázal nástrahy trate, a potom sme individuálne testovali CBR na úplne nových sériových pneumatikách Bridgestone Battlax Hypersport S20 a na poobedné jazdy sme obuli Bridgestone Battlax Racing R10. Veľmi dobrá skúsenosť bola aj práve táto jazda, kedy človek nie je celkom pripravený do neznámeho okruhového prostredia a mozog mi zapne sústredenie sa viac na asfalt, ako na samotný stroj.

Výborný prehľad, super kontrola
Zvyšok dňa som sa venoval už len technike stroja. Obrovskou výhodu práve superšportov od Hondy – pokiaľ ste ich v minulosti jazdili, je to, že táto technika bola vždy vyvíjaná do rýchleho prostredia bez potreby dlhých návykov pochopiť ovládanie stroja. To ma doslova zachránilo v prvej dvadsaťminútovke, kde sme sa všetci pasovali s nástrahami trate. Teraz je trať otvorená a sústredím sa na dávkovanie plynu. Začnem cieľovou, kde pri rýchlosti cez +250 km/h zaľahnutý za sklom neviem nájsť koniec výkonu motora a ani som ho nenašiel. Motor s obrovskou rezervou sekunduje bezproblémovému obtekaniu vzduchu okolo mňa. Volím na rovinke mierne zatáčanie do smerov a motocykel bez minimálneho náznaku nebezpečenstva kopíruje trasu podľa mojich očí.

Ostré brzdy, ešte ostrejšie pasáže
Nastáva začiatok prudkého brzdenia, CBR je vybavené C-ABS a z vysokej rýchlosti bez náznaku nervozity motocykel dobrzďuje s geniálnou presnosťou. C-ABS je nastavené na minimálny zásah do riadenia a napr. jazdec predo mnou bez problémov využíva pred zákrutou ľahký drift. V pravotočivej ostrej mám zaradené za dva, ťahám za plyn v hlbokom náklone. Toto je tá situácia kedy prichádza výjazd z pomalšej zákruty. Hneď ako slider stráca kontakt s asfaltom plynule točím rukoväť a predné koleso opúšťa asfalt. Prichádza horizont, kde je treba pridávať ešte viac a tlačiť predok dolu a opäť ostrá zákruta s prudkým brzdením. Vďaka za antihopping a premietam si o dve generácie starší model ako mi v tomto prípade cvakalo so zadným kolesom. Všetko teraz ale ide hladko aj na krátkej rovinke, kedy využívam trojku a snažím sa dostať motocykel do rýchlej zákruty čo najpresnejšie. Trať má v rôznych zákrutách rôzne sklony a prichádza ťažká situácia pred cieľovkou, kedy treba získavať sekundy v rýchlej lámanej pravotočivej zákrute a neustále pridávať. Stabilita akou motorka bravúrne zvláda situáciu je neuveriteľná. Veľkú úlohu v tejto pasáži zohráva práve nové pruženie, ktoré s absolútnou presnosťou pritláča zadné koleso k asfaltu aj v tých najrozbitejších pasážach trate, ktorých bolo v Portiomao viac ako dosť. Priznám sa, že som bol tak zaujatý riadením, že na displej som mrkal iba vtedy ak som chcel vidieť zaradený rýchlostný stupeň. Motocykel ale bude k dispozícii na test aj v civilnom prostredí, a tak sa o ňom dozviete od nás ešte raz z iného ako okruhového prostredia.

Total Control?
Honda ide stále vlastným smerom a inovácie a technické riešenia pre rok 2012 vo Fireblade vypovedajú, že systém trakčnej kontroly je síce geniálna vec, ale neznamená všetko. Preto Honda nastavila túto okruhovú techniku tak, že Fireblade je pod dokonalou kontrolou aj bez zásahov všadeprítomnej elektroniky. Práve preto je Fireblade považovaný za jeden z najlepšie ovládateľných superšportov ako na okruhu, tak aj v civilnej premávke. Total Control? Áno!


Honda CBR1000RR Fireblade 2012
Motor: 999 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 177 k pri 12 000 ot./min.
Krút. moment: 112 Nm pri 8 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 077 x 685 x 1 135 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 200 / 210 kg (ABS) (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 407 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem pal. nádrže: 17,7 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/50-17

Za pozvanie ďakujeme: Honda Slovakia spol. s.r.o.

Text: Vlado Brniak, foto: Honda

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2011 Janka

TOTAL CONTROL – Test Honda CBR1000RR Fireblade, Portugalsko – Portimao 25. 11. 2011

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri