Connect with us

Testy a recenzie

Malý dravec – Test Yamaha YFM250R Raptor

Publikovaný

on

Predstava dospelého športového quadu normálne začína niekde okolo 400 ccm, no ako sa hovorí výnimky potvrdzujú pravidlo. Tou výnimkou v tomto prípade je malý športovec z dielne Yamahy s označením YFM 250R Raptor a ako sme mali možnosť presvedčiť sa v našom redakčnom teste, tak označenie „quad“ si plne zaslúži.

Športovec pre široké masy
Len málo výrobcov na našom trhu má momentálne tak bohatú ponuku športových quadov ako Yamaha. Paleta športovcov z dielne Yamahy obsahuje až šesť rôznych modelov, pričom testovanú 250-ku môžeme posunúť skôr medzi hobby vozidlá namierené na široké spektrum jazdcov. Možno by sa dal označiť za model, po ktorom siahne prakticky každý člen rodiny a v sedle si užije maximum zábavy v ľubovoľnom prostredí. Pomer využiteľného výkonu a športových jazdných vlastností je naozaj mimoriadne široký a v silách Raptora je osloviť úplného začiatočníka, ale aj vyjazdeného strelca.

Gény pretekára
Už na prvý pohľad je jasné, že malý Raptor je pripravený aj na vážnejšiu zábavu ako vozenie sa po lúke. Osvedčený, vzduchom chladený štvortakt možno nepatrí na samý vrchol modernej techniky, no je vyladený mimoriadne športovo a reakcia na plyn je okamžitá. Jazdec má k dispozícii 5-stupňovú manuálnu prevodovku s tesne za sebou odstupňovanými prevodmi. O tom, že máte pred sebou skutočné športové náradie vás však presvedčí pohľad na podvozok, ktorý svojou konštrukciou vo veľkej miere hľadal inšpiráciu v špičkovom športovom quade YFM450R a praktický kompletný systém zavesenia predných kolies mimo tlmičov pruženia je konštrukčne identický so 450-kou. Niečo podobné na vás čaká aj vzadu v podobe klasickej kyvnej vidlice s centrálne uloženým tlmičom pruženia a tuhou zadnou nápravou. Oba konce sú nastaviteľné, no upraviť si môžete len predpätie pružiny. Športový podvozok dopĺňa trojica výkonných kotúčových bŕzd, ktoré podobne ako zavesenie kolies využívajú niektoré časti, ktoré nájdete aj na špičkovej 450-ke. Svoju príbuznosť k športovej modelovej rade YFM Raptor podtrhuje aj svojím dizajnom, ktorý je skutočne vydarený a je takou malou kópiou svojich väčších súrodencov.

Prekvapenie na trati
Musím sa priznať, že moje skúsenosti s malými štvortaktnými športovými štvorkolkami väčšinou nedopadli úplne podľa mojich predstáv a či už to bola absencia výkonu alebo nedostatky podvozku, tak prvotné nadšenie rýchlo vystriedalo vytriezvenie. Možno aj preto neboli moje očakávania v prípade Raptora nijako veľké. Na sverepeckej trati som tak hľadal jednoduchý okruh bez strmých výjazdov a veľkých skokov. Na druhej strane malý quad už na prvý pohľad hovoril niečo iné a svojím agresívnym dizajnom, kompaktnou konštrukciou, a ultrakrátkym rázvorom jasne dával najavo svoje vysoké športové ambície. Napriek menším rozmerom sa do sedla bez väčších ťažkostí „vsúka“ aj dospelá osoba, no pripomínalo mi to trochu pocit ako na pit biku, ktorý je rovnako určený pre dospelých, no komfort dospelého motocykla to nikdy nebude. Malý štvortakt sa rýchlo preberá k životu a zrazu sa mení môj pohľad na Raptora. Okamžitá reakcia na plyn nekompromisne odlepí na jednotke predné koleso od zeme a ešte na druhom prevodovom stupni stačí jemne potiahnuť za riadidlá a kolesá sú okamžite vo vzduchu. Nakrátko odstupňovaná prevodovka naviac umožňuje častým radením udržiavať otáčky a tempo jazdy neustále na vysokej úrovni. Motor však nie je čistokrvný športovec a disponuje využiteľným výkonom prakticky v celom rozsahu otáčok, takže nie je nutné naháňať maximálne otáčky, ale prakticky už od voľnobehu je motor mimoriadne pružný a priateľský. Rozbehnúť sa z miesta preto nepredstavuje väčší problém ani pre jazdcov s malými skúsenosťami. V tomto smere dokázal byť Raptor mimoriadne tolerantným športovým náradím. Samozrejme, na maximálne využitie športového potenciálu štvorkolky sa budete pohybovať najmä vo vrchnom spektre otáčok a musím povedať, že motor sa tomu nebránil, práve naopak a rýchlo mením plány ohľadom vytýčeného testovacieho okruhu. Raptor, aj s mojou + 90 kg vážiacou maličkosťou, bez najmenšieho zaváhania vystrelí na vrchol najstrmšieho výjazdu sverepeckej trate a každý výjazd zo zákruty absolvuje kontrolovaným driftom. Zrazu mám pod sebou ostré športové náradie, ktoré priam volá po zábave.
Motor v tomto prípade tvorí len jednu časť tejto zábavy a tú druhú má na starosti podvozok. Ak sa dá v prípade štvorkoliek hovoriť o ľahkom ovládaní, tak u Raptora to platí do bodky. Tuhý rám a ultrakrátky rázvor umožňujú rýchle zmeny smeru, ktoré si nedovolíte ani v sedle podstatne výkonnejšej 450-ky. Dalo sa otočiť doslova „okolo nohy“, čo tento malý quad priam predurčuje na objavné cesty do najzastrčenejších kútov lesa, kde sa prepletáte hustým porastom. Pravdou však je, že Raptor patrí skôr na trať, kde dokáže byť viac ako len zábavným spoločníkom a na trati sa vie poriadne odviazať. Spoľahnúť sa pri tom môžete na jedovaté brzdy, ktoré dokázali s rezervou štvorkolku spomaliť. Ak by sa na Raptore našlo slabšie miesto, tak by to boli komponenty pruženia, ktoré majú svoje limity a rýchlejší alebo ťažší (môj prípad) jazdec ich čoskoro odhalí. Pocítite to však len v prípade ak vaše kroky budú smerovať na trať. Netreba to však brať tragicky, pretože na bežné vybláznenie postačí aj sériové pruženie a pre vážnejších jazdcov je tu možnosť dokúpenia kvalitnejších komponentov, čo je v prípade pretekárov bežná prax.

Verdikt
Yamaha vo forme malého quad-u YFM250R splnila to čo deklarovala od samého začiatku a je to skutočne vozidlo, po ktorom s chuťou siahne každý člen rodiny. Pre vaše dospievajúce ratolesti je to ostré športové náradie, s ktorým môžu každý víkend vyraziť na pretekársku trať. Naopak pre dospelého je to zdroj nekonečnej zábavy, ktorý je naviac ponúkaný aj v homologovanej verzii YFM250R-W a môžete ho tak využiť aj v bežnej premávke. Prekvapením na záver je napokon cena, ktorá je vzhľadom na jazdné vlastnosti Raptora vynikajúca.


Yamaha YFM250R Raptor

Motor: 249 ccm, 4 ventily, SOHC, R1
Prevodovka: 5-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 1 625 x 1 072 x 1 040 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 150 / 160 kg (model s homologáciou)
Rázvor: 1 110 mm
Výška sedla: 730 mm
Objem pal. nádrže: 9 l
Pneu: vpredu: 20 x 7 – 10, vzadu: 19 x 1 – 9
Homologácia: áno
Cena: 3 299 / 4 499 Eur (homologovaná verzia)

Štvorkolku na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ

+ – výborné športové náradie, výkonný motor, kompaktný podvozok, priateľské správanie motora
– – mäkšie pruženie na mx trati

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2011 Janka

Malý dravec – Test Yamaha YFM250R Raptor

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri