Connect with us

Testy a recenzie

Vrecková raketa – test Yamaha MT-03

Publikovaný

on

Nedá mi to a musím začať spomienkou na svoju starú „tri-a-polu“, ktorá mi pár rokov veľmi slušne slúžila na cestách. Prečo začínam práve „tri-a-polou“? Je to jednoduché. Dostal som možnosť otestovať novinku MT-03 od Yamahy, čo je tak isto radový dvojvalec s objemom niečo málo nad 300 ccm. Tak ma prepadla taká nostalgia, teda až kým som na MT-03 nesadol.  

 

300-vky na vzostupe

Yamaha MT-03 je novinkou roku 2016 a s predchádzajúcim modelom s označením MT-03 (vyrábaný v rokoch 2004 až 2013) nemá nič spoločné. Ten starý bol jednovalec posadený niekde medzi naháča a funbike, zatiaľ čo nová MT-03 je naháč ako vyšitý so všetkým čo k nemu patrí. Objemová trieda 300 kubíkov si opäť začína vydobýjať svoje miesto na trhu. Predsa len Yamaha nie je jediný výrobca s modelom v danej kategórii. Možno vás napadne otázka, že načo je to vo svete šesťstoviek a litrov dobré. Nenechajte sa však oklamať rozmerom valcov. MT-03 je veľmi schopný naháč a čo je dôležité, je dostupný v kategórii vodičákov A2.  

 

Agresívne línie športovca

MT-03 má hneď na prvé pozretie ostré športové rysy. Keďže sa jedná o člena rodiny MT, ktorá dostala podtitulok „Temná strana Japonska“, tak aj MT-03 má opticky svalnatú prednú časť, ktorá je zdôraznená polokapotážou pod motorom (mimochodom veľmi vkusnou). Nič na motocykli nevyčnieva a neruší celkovú siluetu so zdvihnutou zadnou časťou. Kryty nádrže tvarované ako sanie nesú názov modelu, zatiaľ čo samotná krásne tvarovaná nádrž má na sebe 3D znak Yamahy. Spomínam ho schválne, lebo je to veľmi pekný detail, ktorý som nie raz počas testu prešiel rukou. Sedadlo je výškovo rozdelené pre jazdca a spolujazdca. Plusom je, že spolujazdec má k dispozícii madlá, na druhú stranu som sa však celkom musel popasovať s uchytením sieťky, keďže som nenašiel žiadne očko. MT-03 má však natoľko zdvihnutý zadok, že sa sieťka dá pretiahnuť popod sedadlo a uchytiť tak o samú seba.

 

Na začiatok ideálne rozmery

Na prvý pohľad mi motocykel príde dosť kompaktný. Na sedadlo sa však napriek rozmerom (mojim) skladám úplne v pohode. Okrem toho sú stúpačky umiestnené v správnej / pohodlnej polohe, teda nie sú ani vysoko, ani vzadu. Vďaka tomu motocykel umožňuje pohodlný posed a začínajúci jazdec vždy s istotou nájde stúpačku presne tam, kde by ju čakal. Sedadlo je sklonené dopredu a tlačí tak jazdca do športovejšieho posedu s náklonom na riadidlá. Posed celkovo je úplne v poriadku len pozor na prejazd jám, aby vás sedadlo nenarazilo rozkrokom na nádrž. Vrátim sa ešte k rozmerom, aby ste nemali dojem, že sa jedná o prerastenú 50-tku. V porovnaní so súrodencami je MT-03 rovnako dlhá ako MT-07 aj MT-09, rovnako široká ako MT-07, o 5,5 cm nižšia ako MT-07 a s o 2 cm nižším sedadlom oproti MT-07. Je však o 11 kíl ľahšia. Mimochodom váhovo aj rozmerovo je na úrovni mojej starej tri-a-poly, ale namiesto dvojtaktných 23 koní má štvortaktných 42 koní, čo je diametrálne odlišný bike a porovnanie uvádzam len kvôli predstave rozmerov.  

 

0-1 ideme

0-1 je správanie plynu po otočení. Moment, kedy plyn zaberie je doslova citeľný. Mne osobne to nevadí, ale niekomu môže chvíľu trvať kým si zvykne. Radový dvojvalec s objemom 321 ccm poskytuje dostatok výkonu. Predsa len 42 koní a 30 Nm pochádzajúcich z modelu YZF-R3 dokáže túto mušiu váhu rozkývať bez náznaku zaváhania. Od prvej chvíle si teda s motocyklom rozumiem. Dalo by sa povedať, že mi sadol do ruky. S MT-03 sa podľa mojej skúsenosti dá jazdiť dvoma spôsobmi. Prvý je, že tam človek čo najskôr vrazí 6-ku rýchlosť a MT-03 ho povezie ako skúter bez jediného zadýchania. Druhý spôsob je, že jazdec vytočí motor nad 7 000 otáčok. Motor tak chytí športový dych, zmení zvuk na závodný a jednoducho sa prepne na športový nástroj, ktorý likviduje vozidlá okolo seba. Presne toto správanie sa mi osvedčilo či už v bežnej premávke, kde bez podradenia môže byť motocykel trochu lenivý pri predbiehaní (mimo mesto, čiže rýchlosťou niekde okolo 90-100 km/h), avšak s podradením lúpe tie autá ako pomaranče. Jazdca určite poteší, že MT-03 nemá taký ten hnusný škrekľavý zvuk. Koncovka výfuku si svoju úlohu plní nad očakávania a motor ma veľmi príjemnú zvukovú kulisu v akýchkoľvek otáčkach. Prekvapením pre mňa bola jazda po diaľnici. Pri tak krátkom a ľahkom motocykli som očakával vlnenie, trasenie a bohvie čo ešte, ale MT-03 si jednoducho chytila svoj športový dych a svižnou 130-kou ma previezla po diaľnici bez zachvenia a s dostatočnou výkonovou rezervou. Motorka je veľmi ľahko ovládateľná a určite sa hodí jak úplnému nováčikovi, tak bežnému jazdcovi na dochádzanie do práce a na víkendový výjazd za mesto. Pri jazde ma trochu pobolievajú ruky, čo je spôsobené posedom, na ktorý nie som zvyknutý. Riadidlá sú totiž na MT-03 dostatočne vysoko umiestnené a správne široké. Ďalšia vec, ktorú po čase vnímam sú vibrácie v riadidlách, čo je samozrejme spôsobené usporiadaním motora.  

 

Jazdecký priestor

O sedení a jazde som už čo to napísal, ale v akom priestore sa vlastne jazdec ako taký pohybuje? V prvom rade nič neruší výhľad na cestu. V spodnej časti zorného poľa mám čitateľné budíky a po stranách zrkadlá. Tu by som rád upozornil, že v zrkadlách som za seba videl. Teda aspoň vo veľkej časti zrkadiel, v tom zvyšku som mal plecia. Budíky sú ľahko čitateľné. V ľavej časti je analógový otáčkomer so zabudovanými kontrolkami, digitálnym stavom nádrže, digitálnou teplotou motora a (pre mňa) absolútne nečitateľnými hodinami. V pravej časti je digitálny rýchlomer a multifunkčný panel zobrazujúci celkové kilometre, denné kilometre, celkovú a aktuálnu spotrebu. Budíky majú aj ukazovateľ zaradenej rýchlosti. Nechápem, že tu to ide a inde nie. Čo sa týka spotreby tak tá sa mi pohybovala na úrovni troch až štyroch litrov a na diaľnici do 5. So 14 litrovou nádržou je to slušný dojazd. Keď už sme pri nádrži, tak veko ma dosť zaskočilo. Totiž po jeho otvorení sa kľúč vyberá, ale veko sa bez kľúča nedá zaklapnúť. Je to dosť netypické usporiadanie oproti tomu na čo som z iných bikov zvyknutý. V rýchlosti ešte mrknime na kolesá. 17-palcové kolesá vpredu aj vzadu majú obuté športové pneumatiky Michelin, ktoré ani raz na ceste nezaváhali, čo je fajn. Brzdy majú vstavané ABS v základe. Vpredu je to 298 mm jednokotúč a vzadu 220 mm jednokotúč a brzdia na výbornú. Jediné čo by som nabudúce poprosil je, nech je predný kotúč vykrojený. Ide možno len o dizajnový prvok, no inak do detailu dotiahnutá MT-03 si ho zaslúži.  

 

Každodenný komfort a nekompromisný športovec v jednom

Tá veta v nadpise už pomaly znie ako fráza, no Yamaha MT-03 v skutočnosti taká je. Na rozdiel od väčších modelov 300-vka nepotrebuje elektronické pomôcky, ale stačí potočiť plynovou rukoväťou a ste okamžite pánom situácie. Tak teda nezabudnúť: jazdiť ako na skútri, keď chcem relax, alebo tomu vytočiť nad 7 000 otáčok a máme tu pretekára, ktorý bez mihnutia oka odlepí predné koleso od zeme, s ľahkosťou predbieha autá, s istotou reže diaľnicu a hravo prekonáva 12 % stúpania. Čo viac ešte môžem chcieť?    

 

Yamaha MT-03

Cena: 5 290 Eur

Motor: 321 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2

Výkon: 42 k pri 10 750 ot./min.

Krút. moment: 29 Nm pri 9 000 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 090 x 745 x 1 035 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľových profilov

Hmotnosť: 168 kg (pohotovostná)

Rázvor: 1 380 mm

Výška sedla: 780 mm

Objem pal. nádrže: 14 l

Pneu: vpredu: 110/70-17, vzadu: 140/70 – 17  

 

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Europe N. V. , CZ/SK

Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 9 / 2016

Text: Jozef Jambor, foto: Vlado Brniak

YAMAHA MT-03 – album k testu MMA 9/2016

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri