Ak potrebujete, aby vaše dieťa urobilo významný krok vo svojich jazdeckých schopnostiach a doteraz nechodilo na ničom inom ako 50-tkovom skútri, možno toto by bola voľba, ako sa bez vysokých finančných nákladov adaptovať do cestnej premávky. Keeway TX 125 Enduro je motocykel určený pre začiatočníkov, ale i na denné užívanie, na dochádzku do školy či práce s nenáročnou spotrebou, údržbou, a hlavne plnohodnosťou v mestskej a meste blízkej premávke.
Nie je to zlato, ale blyští sa Reakcia okolia na toto endurko je zaujímavá v tom, že každý si ho so záujmom prezrel a po zistení nákupnej ceny sa naň zapozeral ešte viac. Motocykel vyzerá dospelejšie ako 125-tka, pričom má celkom zaujímavé, a dá sa povedať aj moderné tvary. Trošku v detailoch kopíruje nemenovaného európskeho výrobcu, ale i tak je TX-ko samo sebou. Zobákový blatník, viachranné predné svetlo, LED diódy v zadnom svetlomete, obutie určené pre cestovné endurá, koncovka výfuku pod sedlom, plastová ochrana motora zospodu, zašpicatená nádrž. Proste technicky a na pohľad mu nič nechýba. Váži 130 kg, a na manipuláciu je úplne ľahučké. 10 litrová nádrž vystačí cca na +200 km, na madlo vzadu sa dá krásne primontovať hocijaký kufrík, a dokonca sa tu zmestí i ľadvinka. Kľudne to môže byť Verča alebo Klaudia, či Zuzka.
Motor vzducháč, vpredu 19-tka Nejako tá legislatíva na motorky zabúda, a tak vzducháč TX obsluhuje karburátor a na ľavej rukoväti nájdete klasický sýtič. Ten sýti tento štvortakt tak, že splňuje normu Euro 3, a keď je dobre najedený, vydá aj za 11 koní. Výzor motora musím pochváliť, je v šedom eloxe a jeho jednotlivé časti sú fakt veľmi pekne uhladené a upratané do seba. Zospodu ho okrem plastovéhu krytu chráni i oceľový trubkový rám, takže enduro terén je dovolený. Línie sedadla sa skôr rozširujú a aj keď TX-ko posielam skôr na cestu, ako na jazdu v stúpačkách v teréne, predsa sa nám jazda v ľahkom teréne páčila. 11 koní pri 9 000 ot./min. je dosť vysoko na ich dosiahnutie. Sekundárny prevod je nastavený tak, že čoskoro dosiahnete na maximálku (100 km/h), pričom motor by zniesol aj iné prevody. Importér ma utvrdil, že ide skúsiť zmenu sekundárneho koliečka min. o 1 zub viac, aby motocykel dosiahol väčšiu rovnú rýchlosť.
Jazdenie je školské a nenáročné Aj keď je TX vysoké, ja mám obe chodidlá na zemi. Sedadlo ma posiela bližšie k riadidlám, ale je ťahané dopredu aj dozadu a viem sa na ňom umiestniť vo viacerých polohách. Ovládacie prvky na riadidlách sú štandardné, zaujímam vcelku prirodzený posed. Motocykel je štíhly a mám pocit, že sa vojdem do každej štrbiny v cestnej premávke. Zlaté predné teleskopy a plasty v kombinácii s polepmi robia v premávke z TX-ka rovnocenného partnera. To je dôležité pre nestratenie rešpektu, pretože motor počas práce nie je až tak výrazný. Ponúkne ale prirodzený rozbeh, plynulé radenie a v rámci nacvakania všetkých rýchlostí v meste okamžite prekročíte 50-tku a mimo mesta pozvoľna dosiahnete nami nameranú rýchlosť 101 km/h. Pri tej stovke je cítiť mäkký predok, ale stopu drží slušne i v zákrutách. Keby ale motocykel dosahoval cca 120 km/h, už by sa muselo vpredu pritvrdiť.
Dynamika jazdy priemerná Radenie je príjemné, sem-tam sa zlepia spojkové lamely, a tak aj keď na panely svieti kontrolka „N“ je tam zaskočená rýchlosť. Táto choroba ma nezaskočí, ale môj junior na to doplatil ľahkým pádom. Hold, asi je ešte neskúsený, ale skúsenosť a zelené „N“ nestačí, čo v praxi v tomto prípade znamená dôveruj, ale radšej preveruj. Stúpanie v PB na sídlisko Rozkvet, kde je celkom slušný kopec na testovanie najmenších kubatúr vyžaduje od endura 2x podradiť. Rýchlostný limit 50 km i takto prekročíte, s priemernou dynamikou jazdy. Motorka má nabehaných 450 km a pri brzdení sa predné tlmiče hlboko ponárajú a až tak, že zodrali kábel na tachometer, nevadí, toto sme opravili páskou a káblu zmenili smer od kolesa. Zadná brzda mi príde len ako do počtu, ten kotúč je viac krajší ako účinnejší. Predok hryzie lepšie, ale treba počítať s trošku dlhšou dráhou brzdenia ako sme zvyknutí napr. u japoncov podobnej kubatúry. Na kontrolu údajov palubného prístroja sa musím trošku predkláňať dopredu, pretože prístroj je dosť kolmo osadený, a prehliadam kontrolky smeroviek. Ukazovateľ rýchlosti je ale čitateľný dobre.
Ľahký terén, tam sme doma Mäkké predné pruženie s obutím 90/90-19 predurčili TX na výlety k vode a štrkoviskám, proste okúpať sa tam, kde sa iní autom nedostanú. Motor keďže ani neprekvapí, ani neublíži sa správa veľmi mäkko a poddajne roluje po kamenistej ceste. Pokus o ľahký drift zo zákruty neakceptuje a ide si svoj režim. Jednotka až trojka sú tu doma a na toto mi sila motora stačí. Štvorka a päťka sú čisto asfaltové stupne, ale v teréne sa mi zaľúbilo, a tak tu skoro pol dňa s juniorom pobudneme. Dokonca aj jazda v stúpačkách je príležitosťou prebrodiť jazierko, pričom zisťujem, že stúpačky sú ale dosť krátke a v stoji na nich nemám plnohodnotne chodidlo. Skutočným prekvapením je ale obutie – pneu KINGSTONE, ktoré je úplne super pre tento typ motorky a výkonu. Pri rýchlostiach v tomto teréne mi mäkké nastavenie predku vyhovuje a Adrián so svojimi skúsenosťami v teréne si takúto jazdu pochvaľuje vďaka podvozku (pruženie a pneu) ešte viac.
Výhody a nevýhody V základe má endurko to, čo potrebuje. Ochranu motora, madlo na nosič, či ruky spolujazdca a drobné náradie v skrinke pod sedadlom. Nemá ale ďalší priestor napr. na povinnú lekárničku, sedadlo je iba demontovateľné náradím. Trubkový rám je vcelku pružný a pre tento výkonnostný typ úplne stačí. Lavice a skoky by som určite vypustil z programu a vďaka obutiu a ponoru teleskopov zvládne TX aj ľahký terén, pričom prudké terénne kopce by som opäť vynechal. Ak už padnete, tak ľavú stranu vám ochráni závažie na riadidlách a bočný stojan, pričom kapotové diely ostanú prakticky nepoškodené. Pri páde vpravo príde do kontaktu s cestou opäť závažie riadidiel, stúpačka a časť zadnej kapoty. Výhoda je i ekonomická prevádzka stroja, jeho dobré a prehľadné ovládanie so správnym vedením stopy. Nevýhoda je zadná slabá brzda a v niektorých prípadoch hlboký a mäkký ponor predných tlmičov. Inak by som túto motorke zveril i jazdcovi bez skúsenosti a aj babe čo už má za sebou tvrdý výcvik na 50-tkovom skútri. Zaujímavosť: s vysunutým bočným stojanom motorku síce nenaštartujete, ale štartér motor točí pričom je zapaľovanie vypnuté. Jednoducho na záver: ľahko ovládateľná, dizajnovo zaujímavá, cenovo vééééľmi dostupná 125-tka vhodná na prvý predprípravný krok do veľkých kubatúr. Prečo nie. Doporučujeme.
Technické parametre / cena:
Cena: 1 799 Eur
Motor: 4T, 124 ccm, Euro 3, chladenie vzduchom
Výkon: 11 k pri 9 000 ot./min.
Rozmery (D x Š x V): 2 090 x 830 x 1 140 mm
Hmotnosť / nádrž: 130 kg (suchá) / 10,5 litrov
Rázvor: 1 340 mm
Max. rýchlosť: 90 km/h, nameraná rýchlosť: 98 km/h
Pneu: vpredu: 90/90-19, vzadu: 110/90-17
Skúter na test zapožičal: GVP MOTO s.r.o. Komárno
Text a foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2012
Janka
Významný krok – Test Keeway TX 125 S
Vydarené dielo za málo peňazí to je TX 125 S
Svieži dizajn evokuje k bezproblémovému ovládaniu
Sedadlo je kompromis pre cestu i ľahký terén
Pekná dielenská práca, dávame jedničku
Zadná svetelná rampa je LED diódová
Zlaté teleskopy sú nastavené do mäkka
Kolmejšie postavený budík je trochu problematický pre čítanie kontroliek
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.