Connect with us

Testy a recenzie

Významný krok – Test Keeway TX 125 S

Publikovaný

on

Ak potrebujete, aby vaše dieťa urobilo významný krok vo svojich jazdeckých schopnostiach a doteraz nechodilo na ničom inom ako 50-tkovom skútri, možno toto by bola voľba, ako sa bez vysokých finančných nákladov adaptovať do cestnej premávky. Keeway TX 125 Enduro je motocykel určený pre začiatočníkov, ale i na denné užívanie, na dochádzku do školy či práce s nenáročnou spotrebou, údržbou, a hlavne plnohodnosťou v mestskej a meste blízkej premávke.

Nie je to zlato, ale blyští sa
Reakcia okolia na toto endurko je zaujímavá v tom, že každý si ho so záujmom prezrel a po zistení nákupnej ceny sa naň zapozeral ešte viac. Motocykel vyzerá dospelejšie ako 125-tka, pričom má celkom zaujímavé, a dá sa povedať aj moderné tvary. Trošku v detailoch kopíruje nemenovaného európskeho výrobcu, ale i tak je TX-ko samo sebou. Zobákový blatník, viachranné predné svetlo, LED diódy v zadnom svetlomete, obutie určené pre cestovné endurá, koncovka výfuku pod sedlom, plastová ochrana motora zospodu, zašpicatená nádrž. Proste technicky a na pohľad mu nič nechýba. Váži 130 kg, a na manipuláciu je úplne ľahučké. 10 litrová nádrž vystačí cca na +200 km, na madlo vzadu sa dá krásne primontovať hocijaký kufrík, a dokonca sa tu zmestí i ľadvinka. Kľudne to môže byť Verča alebo Klaudia, či Zuzka.

Motor vzducháč, vpredu 19-tka
Nejako tá legislatíva na motorky zabúda, a tak vzducháč TX obsluhuje karburátor a na ľavej rukoväti nájdete klasický sýtič. Ten sýti tento štvortakt tak, že splňuje normu Euro 3, a keď je dobre najedený, vydá aj za 11 koní. Výzor motora musím pochváliť, je v šedom eloxe a jeho jednotlivé časti sú fakt veľmi pekne uhladené a upratané do seba. Zospodu ho okrem plastovéhu krytu chráni i oceľový trubkový rám, takže enduro terén je dovolený. Línie sedadla sa skôr rozširujú a aj keď TX-ko posielam skôr na cestu, ako na jazdu v stúpačkách v teréne, predsa sa nám jazda v ľahkom teréne páčila. 11 koní pri 9 000 ot./min. je dosť vysoko na ich dosiahnutie. Sekundárny prevod je nastavený tak, že čoskoro dosiahnete na maximálku (100 km/h), pričom motor by zniesol aj iné prevody. Importér ma utvrdil, že ide skúsiť zmenu sekundárneho koliečka min. o 1 zub viac, aby motocykel dosiahol väčšiu rovnú rýchlosť.

Jazdenie je školské a nenáročné
Aj keď je TX vysoké, ja mám obe chodidlá na zemi. Sedadlo ma posiela bližšie k riadidlám, ale je ťahané dopredu aj dozadu a viem sa na ňom umiestniť vo viacerých polohách. Ovládacie prvky na riadidlách sú štandardné, zaujímam vcelku prirodzený posed. Motocykel je štíhly a mám pocit, že sa vojdem do každej štrbiny v cestnej premávke. Zlaté predné teleskopy a plasty v kombinácii s polepmi robia v premávke z TX-ka rovnocenného partnera. To je dôležité pre nestratenie rešpektu, pretože motor počas práce nie je až tak výrazný. Ponúkne ale prirodzený rozbeh, plynulé radenie a v rámci nacvakania všetkých rýchlostí v meste okamžite prekročíte 50-tku a mimo mesta pozvoľna dosiahnete nami nameranú rýchlosť 101 km/h. Pri tej stovke je cítiť mäkký predok, ale stopu drží slušne i v zákrutách. Keby ale motocykel dosahoval cca 120 km/h, už by sa muselo vpredu pritvrdiť.

Dynamika jazdy priemerná
Radenie je príjemné, sem-tam sa zlepia spojkové lamely, a tak aj keď na panely svieti kontrolka „N“ je tam zaskočená rýchlosť. Táto choroba ma nezaskočí, ale môj junior na to doplatil ľahkým pádom. Hold, asi je ešte neskúsený, ale skúsenosť a zelené „N“ nestačí, čo v praxi v tomto prípade znamená dôveruj, ale radšej preveruj. Stúpanie v PB na sídlisko Rozkvet, kde je celkom slušný kopec na testovanie najmenších kubatúr vyžaduje od endura 2x podradiť. Rýchlostný limit 50 km i takto prekročíte, s priemernou dynamikou jazdy. Motorka má nabehaných 450 km a pri brzdení sa predné tlmiče hlboko ponárajú a až tak, že zodrali kábel na tachometer, nevadí, toto sme opravili páskou a káblu zmenili smer od kolesa. Zadná brzda mi príde len ako do počtu, ten kotúč je viac krajší ako účinnejší. Predok hryzie lepšie, ale treba počítať s trošku dlhšou dráhou brzdenia ako sme zvyknutí napr. u japoncov podobnej kubatúry. Na kontrolu údajov palubného prístroja sa musím trošku predkláňať dopredu, pretože prístroj je dosť kolmo osadený, a prehliadam kontrolky smeroviek. Ukazovateľ rýchlosti je ale čitateľný dobre.

Ľahký terén, tam sme doma
Mäkké predné pruženie s obutím 90/90-19 predurčili TX na výlety k vode a štrkoviskám, proste okúpať sa tam, kde sa iní autom nedostanú. Motor keďže ani neprekvapí, ani neublíži sa správa veľmi mäkko a poddajne roluje po kamenistej ceste. Pokus o ľahký drift zo zákruty neakceptuje a ide si svoj režim. Jednotka až trojka sú tu doma a na toto mi sila motora stačí. Štvorka a päťka sú čisto asfaltové stupne, ale v teréne sa mi zaľúbilo, a tak tu skoro pol dňa s juniorom pobudneme. Dokonca aj jazda v stúpačkách je príležitosťou prebrodiť jazierko, pričom zisťujem, že stúpačky sú ale dosť krátke a v stoji na nich nemám plnohodnotne chodidlo. Skutočným prekvapením je ale obutie – pneu KINGSTONE, ktoré je úplne super pre tento typ motorky a výkonu. Pri rýchlostiach v tomto teréne mi mäkké nastavenie predku vyhovuje a Adrián so svojimi skúsenosťami v teréne si takúto jazdu pochvaľuje vďaka podvozku (pruženie a pneu) ešte viac.

Výhody a nevýhody
V základe má endurko to, čo potrebuje. Ochranu motora, madlo na nosič, či ruky spolujazdca a drobné náradie v skrinke pod sedadlom. Nemá ale ďalší priestor napr. na povinnú lekárničku, sedadlo je iba demontovateľné náradím. Trubkový rám je vcelku pružný a pre tento výkonnostný typ úplne stačí. Lavice a skoky by som určite vypustil z programu a vďaka obutiu a ponoru teleskopov zvládne TX aj ľahký terén, pričom prudké terénne kopce by som opäť vynechal. Ak už padnete, tak ľavú stranu vám ochráni závažie na riadidlách a bočný stojan, pričom kapotové diely ostanú prakticky nepoškodené. Pri páde vpravo príde do kontaktu s cestou opäť závažie riadidiel, stúpačka a časť zadnej kapoty. Výhoda je i ekonomická prevádzka stroja, jeho dobré a prehľadné ovládanie so správnym vedením stopy. Nevýhoda je zadná slabá brzda a v niektorých prípadoch hlboký a mäkký ponor predných tlmičov. Inak by som túto motorke zveril i jazdcovi bez skúsenosti a aj babe čo už má za sebou tvrdý výcvik na 50-tkovom skútri. Zaujímavosť: s vysunutým bočným stojanom motorku síce nenaštartujete, ale štartér motor točí pričom je zapaľovanie vypnuté. Jednoducho na záver: ľahko ovládateľná, dizajnovo zaujímavá, cenovo vééééľmi dostupná 125-tka vhodná na prvý predprípravný krok do veľkých kubatúr. Prečo nie. Doporučujeme.


Technické parametre / cena:

Cena: 1 799 Eur
Motor: 4T, 124 ccm, Euro 3, chladenie vzduchom
Výkon: 11 k pri 9 000 ot./min.
Rozmery (D x Š x V): 2 090 x 830 x 1 140 mm
Hmotnosť / nádrž: 130 kg (suchá) / 10,5 litrov
Rázvor: 1 340 mm
Max. rýchlosť: 90 km/h, nameraná rýchlosť: 98 km/h
Pneu: vpredu: 90/90-19, vzadu: 110/90-17

Skúter na test zapožičal: GVP MOTO s.r.o. Komárno

Text a foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2012 Janka

Významný krok – Test Keeway TX 125 S

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri