Connect with us

Testy a recenzie

Yamaha Test Day 2014 – test Yamaha offroad

Publikovaný

on

Na súčasnej dominancii štvortaktných motorov v motokrose má Yamaha doslova leví podiel a dnes už legendárny model YZ400F mal premiéru už v roku 1998. Prvenstvo Yamahe patrí aj v triede malých štvortaktov a prvá generácia modelu YZ250F uzrela svetlo sveta už v roku 2002. Na druhej strane, pravdou je, že v posledných rokoch vývoj tohto modelu trochu stagnoval a priaznivci Yamahy márne čakali na výraznú modernizáciu. Modelový rok 2014 je však malou revolúciou a tradičný koncept po vzore väčšej 450-ky Yamaha obrátila doslova hore nohami. No a o tom, že Yamaha postavila skvelé offroady sme sa presvedčili priamo na trati vo Veľkých Uherciach, kde spoločnosť Mefosport s.r.o, autorizovaný díler Yamahy zorganizovala testovanie offroadových modelov na rok 2014.

YZ250F – Nová éra malého štvortaktu
Priaznivci japonskej značky už dlhšie volali po radikálnejšej zmene malého štvortaktu, no zmeny akosi neprichádzali a všetka pozornosť sa tak upriamovala na väčšiu 450-ku, ktorá patrí medzi technicky najvyspelejšie na trhu. Konečne však došlo aj na 250-ku a prichádza s rovnakou technikou akú môžeme nájsť aj na 450-ke. Valec motora je obrátený o 180 stupňov a sánie sa tak posunulo dopredu. Valec je naviac naklonený mierne dozadu a pomáha optimalizovať ťažisko. Karburátor nahradilo moderné bezbatériové elektronické vstrekovanie paliva, ktoré ponúka široké možnosti individuálneho nastavenia výkonových kriviek pomocou elektronickej programovateľnej jednotky Power tuner. Motor je osadený v úplne novom kompaktnom podvozku a v prípade pruženia siahla Yamaha po osvedčených komponentoch KYB.
Čas strávený v sedle 250-ky nebol príliš dlhý, no už od prvých metrov bolo cítiť, že Yamaha odviedla kus práce pri vývoji tohto motocykla. Motor citeľne ožil v momente keď sa dostal do stredných otáčok a potom už nepoľavil až do svojho maxima, ktoré je posunuté ďalej ako v prípade svojho predchodcu. Vstrekovanie dokonale vyhladzuje výkonovú krivku, ktorá inak strmo stúpa do svojho maxima a aj v blatistom výjazde dokáže počas akcelerácie zakaždým odlepiť predné koleso od zeme. Ani na zlomok sekundy som nemal pocit, žeby mi výkon chýbal a v každej situácii som ho mal dostatok. Ľahké a presné radenie má na svedomí  nová 5-stupňová prevodovka. V prípade podvozku by som určite vyzdvihol výborné správanie pruženia, ktoré s rezervou absorbovalo aj tvrdé nárazy pri dopade zo skokov. Motorka sa pritom ovládala ľahko a okamžite reaguje aj na najmenší podnet zo strany jazdca. Zaujímavou novinkou, ktorá umožňovala ľahký pohyb v sedle je absencia otvoru a hrdla palivovej nádrže a jazdec sa môže v prípade potreby posunúť až dopredu k riadidlám. Samotné hrdlo a otvor nádrže sú vďaka zníženému uloženiu nádrže ukryté pod sedlom.

YZ450F – za rok sa dá stihnúť veľa
Priznám sa, že minuloročná 450-ka z dielne Yamahy ma príliš neoslovila, na môj vkus to bola trochu veľká a tvrdá motorka, ktorá vám nič neodpustí. Bola však aj poriadne rýchla, najmä ak sa do sedla posadil agresívny jazdec. Pre rok 2014 však prichádzajú zmeny, ktoré by mali sprístupniť túto motorku širšiemu okruhu jazdcov. Úplne nový rám je kompaktnejší a podieľa sa aj na celkovo kompaktnejších rozmeroch motocykla. Nastavenie motora prináša ľahšie dávkovateľný výkon, ktorý spolu s upravenými prevodovými pomermi ponúka jazdcovi viac využiteľného výkonu v celom rozsahu otáčok.
Väčšia kompaktnosť celej konštrukcie sa prejaví hneď po nasadnutí a výška sedla je len 965 mm v porovnaní s 999 mm minuloročného modelu. Oveľa komfortnejšie sa tak budú cítiť aj nižšie postavy. Priamo na trati sa pocit veľkej motorky rovnako stratil a v tomto smere je Yamaha porovnateľná s menšou 250-kou, samozrejme extra váha naviac trochu mení tento pocit, no stále je to úplne iná motorka ako staršia verzia. Vynikajúce správanie podvozku má na svedomí aj pruženie, ktoré dokonale filtrovalo všetky nerovnosti a dopady zo skokov. Výkonovo je to stále poriadne nadupaná 450-ka, no výkon sa dávkuje oveľa ľahšie a plynulejšie. Pocitovo tento motocykel nabral úplne nový smer a teraz to nie je len poriadne rýchla, ale aj ľahko ovládateľná 450-ka, čo nakoniec potvrdil aj novopečený majster Slovenska v motokrose Jirka Čepelák, ktorý už posledné podujatia sezóny absolvoval v sedle novej motorky a vyjadroval maximálnu spokojnosť so zmenami, ktoré prináša.

YZ250 – rýchla a zábavná
V poslednej dobe mám pocit, že ľudia začínajú opäť objavovať čaro dvojtaktov a musím povedať, že právom. Explózia, ktorá na vás čaká po potočení plynovej rukoväte nadupanej 250-ky len ťažko inde zažijete. Trať v Uherciach bola ráno premočená a poriadne šmykľavá. 250-ka práve v tomto prostredí naplno ukázala svoju konkurencieschopnosť. Motor zaberal od najnižších otáčok a prechod do stredných a maximálnych otáčok bol veľmi rýchly. Spomínanú „explóziu“ výkonu čiastočne eliminovalo blato, no v momente keď koleso zabralo naplno, tak motorka po trati doslova lietala. Keď k tomu pripočítam citeľne nižšiu hmotnosť a ľahučké ovládanie, tak zrazu som mal pod zadkom nadupanú, no zároveň poriadne zábavnú motorku schopnú držať krok s najmodernejšou štvortaktnou technikou s takmer dvojnásobným zdvihovým objemom.

Yamaha mieri na vrchol
Z pohľadu motokrosových špeciálov bude rok 2014 pre Yamahu určite veľmi zaujímavý a v oboch top triedach ponúka špičkové športové náradie a najmä úplné nová štvortaktná 250-ka urobila veľký skok vpred a určite bude patriť medzi horúcich kandidátov na top priečky vo svojej triede. To isté nakoniec platí aj pre väčšiu 450-ku, ktorá na prvý pohľad prešla len menšími zmenami, no všetky boli presne cielené a aj YZ450F bude v roku 2014 patriť k top motocyklom vo svojej triede. 

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 12/2013.

8. 11. 2013, MX areál Veľké Uherce

Yamaha Test Day 2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri