I keď tento článok svojim obsahom celkom nezapadá do rubriky technika, rozhodol som sa ho napísať. Môže byť návodom pre tých menej majetných z vás, ako sa dostať k spoľahlivému motocyklu. Tento článok nepriamo naväzuje na tému z posledného čísla o meraní výkonu.
Vzhľadom k veku a veľkého počtu kilometrov motora u môjho motocykla GSXR 1100 som sa rozhodol túto situáciu riešiť. Po dlhých úvahách, kde som zvažoval či kúpiť iný motocykel, alebo nechať urobiť kompletnú GO motora a prevodovky, som došiel k záveru… Urobiť GO tak, ako má byť, je finančne neúnosné, takže túto variantu som celkom zavrhol. Úplnou náhodou sa mi naskytla kúpa búraného veľkého Bandita, r. v. 1998. Bývalý majiteľ sa na ňom zabil a nebudem tu rozvádzať okolnosti. Spočiatku to bol divný pocit sedlať motor z motocykla, na ktorom bol ukončený ľudský život… Motor vypadal, že je v poriadku a údajne mal najazdené 12 000 km. Len na ľavej strane mal urazené rebrá, výfukové potrubie bolo k. o. Ďalej bolo nefunkčné CDI a senzor škrtiacej klapky bol urazený. Vďaka tomuto boli použité zmienené diely z môjho motocykla. Čo sa týka uchytenia v ráme, nebol problém. Motory sú vnútornými rozmermi úplne identické. Problém bol v airboxe, ten z Bandita nie je možné použiť (nevliezla by sa tam baterka), tak bol použitý môj airbox. Otvory, ktorými motor saje vzduch z airboxu sú väčšie, takže gumové príruby karburátora išli nasadiť s malým presahom. Vzhľadom k nefunkčnosti CDI z Bandita bola použitá komplet elektrika z môjho motocykla aj s CDI. Zapaľovacie cievky a káble boli použité z Bandita. Zapaľovanie na kľuke vypadá na pohľad odlišne, ale po zmeraní vzdialenosti sa zistilo, že je identické. Ďalším dielom, ktorý bol rovnako použitý z môjho motocykla je výfukové potrubie, ktoré je 4 do 1. Je odlišné od Bandita, ktorý má prepojené vnútorné valce a zvody sa potom zbiehajú všetky do jedného, naproti tomu moje GSX-R má rovné zvody, ktoré sa tiahnu pod vaňou motora a až po tej zbiehajú do jednej trubky. Takto usporiadané výfukové potrubie určite prispieva k lepšiemu odvodu výfukových plynov vo vyšších otáčkach. Zmienená vaňa motora so sacím košom bola použitá z mojej motorky, pretože vypúšťací šrób by nebol prístupný a pri každej výmene oleja by muselo byť výfukové potrubie demontované. Senzor škrtiacej klapky zostal nezapojený, pretože bolo použité moje CDI, a to by nevedelo s ním komunikovať. Časovanie vačiek oboch motorov nie je príliš rozdielne, takže nebolo treba nič upravovať. Čo bolo treba celkom prenastaviť boli karburátory (boli použité väčšie trysky), vzhľadom k použitiu môjho CDI, výfukového potrubia, airboxu, kde bol rovnako upravený vzduchový filter. Súčasne bola použitá koncovka Viper. Zámerom toho všetkého bolo zvýšenie výkonu vo vysokých otáčkach. I keď motor nie je tak točiteľný ako minulý, pretože priemer difúzoru u Bandita je 36 mm a moje GSX-R mala 40 mm, rovnako sacie ventily má Bandit menšie, myslím, že to ale nevadí, pretože modely GSX-R 1100 z rokov 86, 87, 88 mali priemer tiež 36 mm a boli považované za najlepšie z celej rady GSX-R 1100, samozrejme s výnimkou súčasnej GSX-R. Povedal by som, že zámer sa podaril, výkon je viac rozložený do celého pásma otáčok. Pri použití prevodu pastorek 14, rozeta 52 bolo zrýchlenie doslova ?smrtiace?. Do cca 200 km/h bol motocykel schopný úspešne konkurovať v zrýchlení Honde CBR1100 XX. Aj cez veľkú silu tohto prevodu som sa po nejakej dobe rozhodol použiť prevod 16 pastorek, 48 rozeta. Tento prevod je kultivovanejší a motor netočí zďaleka toľko otáčok pri jazde po diaľnici. Motor je použiteľný od 1500-2000 ot./min až do 9000 ot./min, takže je o zhruba 1000 ot./min točiteľnejší ako sériový Bandit. V podstate nemá žiaden citeľný prepad vo výkone. Krivky výkonu a krútiaceho momentu boli zverejnené v poslednom čísle. Mal som niekoľkokrát možnosť zviesť sa na sériovom Bandite 1200 a rozdiel je viac než zreteľný vo vyšších otáčkach…
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
dusik
10. januára 2007 at 22:24
Šikovný chlapík 🙂 🙂 🙂
tref
14. januára 2007 at 0:05
wow 😉 kto umy, ten umy, ja len cumim… fantasticka robotka 😉
kxbibo
14. januára 2007 at 8:49
pekný príklad, že motorkár sa tak ľahko nevzdáva 😉 🙂
kalimero
14. januára 2007 at 9:46
som rad ,ze aj takyto clanok tu je.motorkar sa a viac dozvie o kadejakych moznostiach prestavby,alebo vyuzitia motora pre ine modely motocykla.