Connect with us

Spravodajstvo

Športový AUTOMAT: Yamaha MT-09 Y-AMT

Publikovaný

on

Japonci predstavili svoju prvú automatickú prevodovku. Dlhé roky to bola výlučná doména Hondy. Avšak nadvláda skončila. Svoj prvý automat predstavilo aj BMW v modeli R1300GS Adventure, čakáme aj na KTM. Teraz sa k výrobcom pridala aj Yamaha. A nečakane automat nedostal cestovný motocykel, ale práve MT-09. Zámerom značky je, aby si ho zákazník spájal hlavne so športovosťou. Yamahu MT-09, sme predstavili este minulú jeseň, o prevodovke zatial nevieme nič iné, ako nám poskytli z fabriky. Na osobnú skúsenosť sa už veľmi tešíme.

PREDSTAVUJEME MT-09 Y-AMT

Model MT-09 Y-AMT bol vyvinutý na platforme MT-09 a predstavuje vynikajúcu dynamiku základného stroja aj novú technológiu prevodovky Yamaha.

Spojka aj radenie sú ovládané elektromotorom. Nie je potrebné používať tradičnú spojkovú páčku ani nožnú radiacu páku. Jazdec sa tak môže lepšie sústrediť na plynulosť jazdy.

Radenie iba rukou, na rozdiel od kombinácie nôh a rúk, je nielen rýchlejšie, ale vyžaduje aj menej času na premýšľanie, čo vodičovi umožňuje sústrediť sa na používanie plynu a bŕzd, uhol náklonu, polohu tela a mieru priľnavosti pneumatík, aby bola jazda ešte intenzívnejšia, najmä v zákrutách.

Ako to funguje technicky

Radenie rýchlostných stupňov sa aktivuje mechanickým kolískovým spínačom umiestneným pohodlne pri končekoch prstov ľavej ruky jazdca. Jazdci môžu buď radiť palcom a ukazovákom nahor pomocou páčky plus a dole pomocou páčky mínus. Možnosťou je rozhodnúť sa pre športovú jazdu jedným prstom, kedy sa na radenie používa iba ukazovák. Funguje to tak, že zatiahnutím za páčku plus sa radí nahor a zatlačením na ňu sa radí dole, čím sa dosiahne dokonalá športová jazda.

Bez spojky môže jazdec ľahšie načasovať radenie a zároveň sa sústrediť na vedenie a ďalšie ovládacie prvky. Vďaka absencii tradične umiestneného pedálu radenia môže jazdec v zákrutách lepšie nastaviť spodnú časť tela, čo poskytuje vynikajúci pocit stability pri prejazde zákrutou a vytvára ešte istejšie spojenie s motocyklom.

V pokoji a pri nízkych rýchlostiach riadi systém Y-AMT chod spojky a prevodovky, čo uľahčuje ovládanie stroja pri rozjazde, manévroch a v hustej prevádzke. V jednom z dvoch režimov AT systém úplne preberá funkciu radenia, ale vieš to vypnúť pomocou kolískového spínača.

V režime D+ sa prejaví povestný charakter motora CP3, ktorý pri radení hore a dole prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky udržuje dlhšiu dobu vyššie otáčky. Alternatívou je režim D. Ten poskytuje mäkšie a istejšie plne automatické radenie, ktoré uľahčuje jazdu nízkou rýchlosťou. V meste je to ideálne na dochádzanie do práce a na cesty, kde si jazdec chce užiť pokojnejšiu jazdu.

Doteraz šlo o pohodlie, ak šlo o automat. Yamaha to poňala športovo. Už si len počkať na prvé dojmy z jazdy.

Prepínanie medzi režimami MT a AT ide jednoducho a dá sa meniť počas jazdy aktiváciou tlačidla na pravom prepínači, čo jazdcovi umožňuje v okamihu zmeniť charakter MT-09 Y-AMT.

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri