Connect with us

Spravodajstvo

Modernizovaná Yamaha MT-09: temnota z Japonska

Publikovaný

on

Model MT-09 sa stal počas svojej histórie doslova ikonickým modelom. Za svoju povesť vďačí hlavne trojvalcovému motoru s označením CP3. Poznáme ho aj z modelov Tracer, XSR, či Niken. Tí, čo mali česť s touto strojovňou, vedia. Tí, čo nemali… je to obluda. Urevaná obluda, ktorá sa rýchlo vytočí. Jazdiť s týmto motorom je zážitok a inak to nebude ani v tejto novinke. Mnoho drobností sa objavilo už na tohtoročnej novinke Tracer 9 GT+.

Motor – je to hlavne o zvuku

Motor je už toľko ospevovaný agregát CP3. Objem 890 kubíkov, maximálny výkon 119k pri 10 tis. ot./min., krútiaci moment 93 Nm pri 7000 ot/min. Toľko čísla. Ale čo sa zmenilo na tomto modeli? Jednou z charakteristík tohto agregátu je jeho nezameniteľný zvukový prejav. S tým sa prihliadalo aj pri vývoji EU5+ CP3.

Zvuk nového MT-09 je ďalej zosilnený revidovaným vzduchovým boxom s dvoma novo navrhnutými vzduchovými kanálikmi, ktoré zvýrazňujú vysokofrekvenčné zvuky pri zachovaní lineárnej odozvy plynu.

Tento zvuk je potom zdôraznený, najmä pri vyšších rýchlostiach a otáčkach, zavedením novej mriežky akustického zosilňovača na vrchu motocykla, ktorá prináša živý tón CP3 priamo jazdcovi. A povedzme si na rovinu, koľko motorov s takým zvukom poznáte?

Prevodovka – QuickShifter 3. generácie

Yamaha MT-09 bude vybavená treťou generáciou rýchleho radenia. Umožňuje bez spojky podraďovať pri spomalení a preraďovať pri zrýchľovaní.

Pre zachovanie prirodzenejšieho pocitu nebude QuickShifter tretej generácie fungovať v určitých situáciách, keď sú otáčky motora extrémne nízke alebo vysoké a keď stroj nezrýchľuje ani nespomaľuje. Za týchto okolností bude ikona quickshifter na novom TFT displeji indikovať, či je možné použiť tento typ radenia.

Podvozok a brzdy

Pruženie pozostáva z plne nastaviteľnej prednej vidlice od KYB s priemerom 41 mm. V zadnej časti nájdete nastaviteľný tlmič KYB s upraveným nastavením páky. Pre rok 2024 bude MT-09 z výroby obutý do Bridgestone Battlax Hypersport S23. O brzdenie sa stará nový radiálny hlavný valec Brembo spolu s dvojitým 298 mm predným brzdovým kotúčom. V zadnej časti nájdete jeden brzdový kotúč s priemerom 245 mm. Brzdové aj spojkové páčky na 2024 MT-09 sú nastaviteľné z výroby. 

Elektronické systémy

MT-09 prinesie nový väčší TFT displej s piatimi palcami, ponúka pripojenie k smartfónu a navigáciu cez aplikáciu od spoločnosti Garmin. Tempomat je tiež v sérii.

Okrem toho má Yamaha MT-09 2024 tri predprogramované a dva prispôsobiteľné jazdné režimy. Sport, Street a Rain sú prednastavené, zatiaľ čo jazdci si môžu vytvoriť svoje vlastné dve kombinácie nastavení pomocou Yamaha Ride Control.

2024 MT-09 dostane štandardne aj tempomat, okrem novej funkcie smerových svetiel. Jemne kliknite na prepínač smerových svetiel a požadované smerové svetlo trikrát blikne, kým samo zhasne. Urobte normálne cvaknutie spínača pre normálnu činnosť smerových svetiel – ale vedzte, že smerovky 2024 MT-09 sa teraz automaticky vypínajú. Ak sú v prevádzke dlhšie ako 15 sekúnd alebo bicykel prejde viac ako 150 metrov, prestanú sami blikať.

Kompaktná 6 osá inerciálna jednotka IMU prebratá z R1ky riadi trojrežimovú kontrolu trakcie, protišmykový systém, riadenie zdvihu predného kolesa a brzdenie. Po novom pribudol regulátor spätného preklzu (BSR), ktorý ponúka stabilizáciu pri zablokovaní zadného kolesa pri nadmernom brzdení motorom riadením úrovne produkovaného krútiaceho momentu.

Všetko je o detailoch

K drobnostiam, ktoré dokresľujú celkový dojem je nový brzdový pedál a radička.  Pedál zadnej brzdy bol prepracovaný a teraz je vyrobený z kovaného hliníka, zatiaľ čo špička pedálu radenia prevodových stupňov bola výrazne sploštená, aby sa znížilo množstvo pohybu členku potrebného pri radení, čo umožňuje plynulejšie ovládanie.

Nový tvar nádrže prispieva k agresívnejšiemu dizajnu a novej – voľnejšej jazdnej pozícii. Stúpačky posunuli dozadu a vyššie. Nové je aj delené sedlo jazdca a spolujazdca.

Dostupný bude v troch farbách: Midnight Cyan, Icon Blue a Tech Black. Cena by mala byť vyššia o niekoľko stoviek Eur oproti poslednému modelu.

Základ ostal rovnaký, čaká nás lepší dizajn a elektronika. Už sa na tento model veľmi tešíme na výstave EICMA 2023 a aj na redakčný test.

Typ motora4taktný, kvapalinou chladený, DOHC, 4ventilový, In-Line Three-Cylinder
Zdvihový objem890 cm3
Vŕtanie x zdvih78,0 × 62,1 mm
Kompresný pomer11,5 : 1
Maximálny výkon87,5 kW (119,0 k) pri 10 000 ot./min
Limited power versionVerzia A2 s obmedzením – 35,0 kW (47,6 k) pri 6 000 ot./min Verzia A2 bez obmedzenia – 70,0 kW (95,2 k) pri 9 000 ot./min
Maximálny krútiaci moment93,0 Nm (9,5 kgf-m) pri 7 000 ot./min
Systém mazaniazásoba oleje v klikové skrini
Typ spojkymokrá, vícelamelová
Systém zapaľovaniaTCI
Systém štartovaniaElektrický
Prevodovkastály záber, 6 rýchlostná
Koncový prevodReťaz
Spotreba paliva5,0 l/100 km
CO2 emisie116 g/km
KarburátorElektronické vstrekovanie paliva

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri