Connect with us

Motoporadňa

Pozor! Zákruta!

Publikovaný

on

Tento článok sú základné informácie potrebné pre začiatočníkov. Skúseným semiprofíkom nič nedá. Všetko sú to vedomosti, ktoré mi boli odovzdané počas rokov, ale hlavne v začiatočnej fáze môjho moto života a ktoré boli starostlivo odskúšané a overené, kým iným než mnou.

Ešte dnes si pamätám jednu z prvých zákrut, ktorú som absolvovala v anglickej autoškole, na nejakej manuálnej 125-ke. Inštruktor (Chaz) ma cez intercom vyzval aby som zabočila doľava. Chcela som sa šplhnúť čo všetko som sa naučila za môj rok aj niečo na skútri, len som si celkom neuvedomila, že kým na skútri sú dve rýchlosti ?Stop? a ?Go? na motorke je viacej možností. Šibla som si to do stredu cesty zabrzdila a začala so si to dávať doľava. V polovici úkonu som prišla na to, že byť v piatom rýchlostnom stupni je zbytočné a tak som moto doslova dokopala do jednotky, čo tiež nebol práve najšťastnejší výber. Nastal chaos. Pri radení a otáčaní moto strácala rovnováhu a ja kontrolu a keď pripočítam, že som hneď pustila spojku a motor nebol na môj drastický úkon ani zďaleka pripravený – scenár pre katastrofu. Pri panikárčení som úplne zabudla točiť kormánom a tak som smerovala do protismeru, kde som už v diaľke videla prichádzajúce auto. Skúšam sa sústrediť a zachrániť situáciu, čo nie je práve najľahšie keď počujem z intecomu ?? my God?. Kormánom točím doľava pričom synchronizovane brzdím a akcelerujem. Zachránila som to! Už počujem rozkaz: ?ihneď zastav!?. A tak robím ako mi je povedané a už počujem ďalší oznam: ?pri obrubníku a nie v strede cesty!? Chaz príde ku mne  a začne prednášku o tom, že sú lúdia, ktorí sa na motorky vôbec nehodia. S jeho argumentmi sa naozaj nedá nič iné len súhlasiť. Potom príde bomba: Možno som jeden z nich! Ale Chaz je macher a vidí ma ako výzvu. Veď pred sebou máme celý týždeň intenzívnej výuky. Na obed ma hrdo potľapká po pleci a vraví: ?Niečo z teba predsa len bude.?

01

A prečo začínam týmto príbehom, ktorý je už len zlou spomienkou?. KAŽDÝ raz začínal a NIKTO sa neposadil na motorku a hneď išiel ako šampión. Nesnažte sa byt profíkom hneď a nedajte sa prinútiť na niečo na čo sa necítite. Tak sa usaďte, lebo dlhý monológ sa začína.

Najprv zopár faktických bodov, ktoré si neodpustím:

1)Zákruta je jeden najčastejších a najnebezpečnejších cestných prvkov a je dôležité, aby bola absolvovaná správne. Sú tri základné princípy:

  • -motorka by mala byť v správnej pozícii, keď sa priblíži k zákrute
  • -mali by ste ísť vhodnou rýchlosťou pre danú zákrutu a mať zaradený správny rýchlostný stupeň
  • -mali by ste byť schopní zastaviť na svojej strane vozovky vo vzdialenosti, ktorú jasne vidíte.

Tieto princípy by mali byť uplatnené spolu s rôznorodosťou zákrut, cestných podmienok, cestného povrchu, viditeľnosťou, nečakaným silným bočným vetrom a ostatnými faktormi, ktoré sú potrebné na dobrý odhad a plánovanie situácie.

2)Zamyslite sa nad prípadmi, keď ste stratili kontrolu v zákrute a akú úlohu hrali v danej situácii nasledovné faktory:

  • -nedostatočné všeobecné pozorovanie
  • -nedostatočná vedomosť cestného povrchu
  • -nedostatočná predvídavosť
  • -nedostatočné plánovanie

Čo ste urobili po tom? Zamysleli ste sa nad problémom a ako sa mu vyhnúť v budúcnosti? Iba tak môžete zlepšiť svoje jazdné schopnosti, ak sa po každej kolízii nad ňou zamyslíte a nájdete kde bol problém a kto je za chybu vinný a ako sa jej dá nabudúce zabrániť. Príklad: Bol tam štrk, takže nejaký nákladiak čo ho tam vysypal je na vine. Tak to teda vôbec. Na vine ste vy sami. VAŠA nedostatočná obzervácia spôsobila, že ste neprispôsobili vašu jazdu cestnému povrchu.

3)Motorka v pohybe je najstabilnejšia, keď je váha rozložená rovnomerne a motor iba ľahko ťahá bez zvýšenia rýchlosti a motorka ide rovno. Styčná plocha a záber klesajú  pri troch faktoroch:

  • -v zákrutách
  • -pri akcelerácii
  • -pri brzdení

Čím viac do zákruty akcelerujete alebo brzdíte, tým menšia styčná plocha a záber. Ak prudko akcelerujete a súčasne zmeníte smer, vyžadujete veľa od záberu, ktorý je vám k dispozícii. Je to jednoduché: ak pneumatiky stratia záber, vy stratíte kontrolu nad zákrutou. Ak chcete mať čo najväčšiu kontrolu v zákrute vyvarujte sa súčasnej silnej akcelerácii a zmene smeru.

4)Akonáhle motorka vojde do zákruty začne spomaľovať. Ak budete udržovať rovnakú akceleráciu ako keď ste do zákruty vošli, v zákrute začnete strácať na rýchlosti a váha motorky sa prenesie na predné koleso, čo ovplyvní stabilitu motorky. Aby ste dosiahli čo najlepšiu stabilitu v zákrute musíte udržovať rovnakú rýchlosť. Jemne pridajte plyn, ale len toľko aby rýchlosť zostala naďalej rovnaká a nezvýšila sa.

5)Predné koleso motocykla je otáčané na zmenu smeru len pri veľmi nízkych rýchlostiach. Motorka a jazdec sú vzpriamení a styčná plocha a zaber sú takmer maximálne. Pri vyšších rýchlostiach sa musí jazdec nahnúť telom aby vyrovnal efekt, ktorý je vnímaný ako pocit, že motorka s nim vyletí do vonkajšej strany. Určite ste sa už stretli s výrazom: ?dať koleno dole?. Na cestách to robia len ako ich ja volám: frustrovaní amatéri. Toto vôbec nie je nutné robiť na ceste a tieto veci patria na okruh. Nech vás na teraz tieto veci nezaujímajú. Najprv sa nauč chodiť až potom si natlč hubu.

To bola osnova a teraz detailnejšie:

Už som spomenula, že je dôležité plánovať a premyslieť si zákrutu. Na rad prichádzajú 4 fázy

  • 1)informácia
  • 2)pozícia
  • 3)rýchlosť a rýchlostný stupeň
  • 4)akcelerácia.

INFORMÁCIA

Pri príjazde k zákrute musíte vyhľadať čo najviac informácií:

Aký je to typ zákruty a aký je cestný povrch? Sú pri ceste stromy? (nebezpečenstvo listov na ceste) Všímajte si značky! Napríklad značka, ktorá oznamuje, že tadiaľ prechádzajú poľnohospodárske vozidlá, neoznamuje len, že vás môže prekvapiť pomalý traktor, ktorý kvôli vysokému porastu ešte nevidíte, môže to znamenať aj blato/hnoj/štrk na ceste. Aké je počasie? Ako rýchlo prichádzajú vozidlá v protismere? Ak jazdíte v noci, všimnite si, aký uhol majú svetlá prichádzajúcich vozidiel. Zapnuté diaľkové? Nemusia vidieť vaše a vy môžete ostať zaslepený v zákrute. Ak sa nachádzajú pri ceste lampy alebo stromy, dajú vám informáciu o zákrute. Bude dlhá a mierna, alebo bude pomerne ostrá? K vášmu radu stromov z boku smeruje ďalší rad stromov/lámp. Znamená to, že sa bude pripájať na vašu hlavnú cestu vedľajšia cesta. Treba počítať s tým, že vozidlo čaká a pozerá či niečo nejde a bude vychádzať na vašu cestu. Už je na ceste, ale ešte nemá rýchlosť ktorou sa pohybujete vy. Ste na toto pripravení? Ak sú pri ceste kríky, všimnite si, či cez ne nevidíte vozidlo, ktoré sa k vám približuje. Nejdem vymenovať všetko, lebo by som to ani všetko nevymenovala. Ak vás napadne ešte kopec ďalších možností, som rada. Všetky tieto ukazovatele vám dávajú informáciu, ktorú musíte VY zhodnotiť a zvoliť tak najvhodnejšiu rýchlosť do  zákruty.

Ďalšou časťou informácie je bod X. Bod X je najvzdialenejší viditeľný bod na ceste, ktorý jasne vidíte. To znamená, že je to bod kde sa pravá a ľavá strana vozovky spoja. Už som uviedla, že jazdiť bezpečne znamená byť schopný zastaviť na svojej strane vozovky vo vzdialenosti, ktorú jasne vidíte, čiže je to vzdialenosť medzi vami a bodom X.. Čím ďalej je bod X tým dlhšia možná brzdná dráha a tým pádom môžete ísť rýchlejšie. Vaša rýchlosť by mala byť taká akou sa vzďaľuje bod X od vás. V zákrute spomalí a keď sa pri vychádzaní zo zákruty začne vzďaľovať začnite akcelerovať. To je celé tajomstvo. Sami si to vyskúšajte hľadať bod X a prispôsobovať rýchlosť, ale začnite pomaly!

x

POZÍCIA

Pozícia motorky ponúka veľkú flexibilitu čo sa týka viditeľnosti, preto by ste ju mali využívať, aby ste kompenzovali za mínusové body, ktoré ako jazdec na motorke máte, ale dbajte na svoju a iných bezpečnosť a nikdy neobetujte bezpečnosť kvôli pozícii!  Čím ďalej uvidíte, tým mate k dispozícii dlhšiu brzdnú dráhu a tým pádom môžete ísť rýchlejšie. Ďalšia nezanedbateľná výhoda pozície, ktorá vám dá lepší uhol výhľadu je, že môžete mať ešte lepšiu rýchlosť pri vychádzaní zo zákruty.

Osobne sa snažím dostať sa do správnej pozície čo najskôr, aby som mala pár sekúnd na ?usadenie sa? a toto mi veľmi pomáha pri zbieraní informácií ktoré potrebujem pri voľbe rýchlosti. Motorka je tiež stabilnejšia, keď má čas ustáliť sa pred zákrutou. Ako som už povedala, bezpečnosť je prvoradá a pozícia druhoradá. Ak mám prekážku (odbáčajúci automobil, nebezpečný povrch, zaparkované autá, chodci, cyklisti, atď.) ktorá mi neumožňuje dostať sa do pozície, zostavám kde som a rýchlosť tiež zodpovedá môjmu výhľadu.

Pravotočivé zákruty

Pri prichádzaní k pravotočivej zákrute sa premiestnite smerom k stredu aby ste dostali čo najskôr najširší možný výhľad na cestu pred vami a zhodnotili tak možné nebezpečenstvá. Predtým než sa rozhodnete meniť pozíciu, zvážte nasledovné:

  • -môže vaša pozícia pomýliť iné vozidlá v tom, čo chcete urobiť (napr. chcete odbočiť doľava)
  • -získate tým nejaké výhody ? napríklad pri nízkej rýchlosti (v meste) alebo pri otvorenej zákrute (kde vám nič nebráni vo výhľade)
  • -budete v ohrození (napríklad pri slepých zákrutách)

prava

Ľavotočivé zákruty

Pri prichádzaní k ľavotočivým zákrutám sa premiestnite čo najviac k pravému okraju. To ako blízko k ľavému okraju pôjdete záleží od viacerých faktorov: vaša rýchlosť, typ motorky, zlý povrch (štrk/piesok), počasie (fúka silný vietor) a v neposlednom rade to záleží na vašom sebavedomí a schopnostiach.

lava

Ako máte vedieť, čo sa deje okolo váš a popritom všetkom sledovať bod X? Nuž tu prichádza na rad optika a periferálne videnie – toto vám umožňuje vidieť a zaregistrovať veci naokolo. Pomáha vám to pri zvažovaní ako ďaleko ste  od obrubníka, či sa vám niekto chystá skočiť do cesty, pripadne z vedľajšej cesty vychádza automobil atď. Akonáhle zaregistrujete nebezpečenstvo, musíte sa mu venovať. Periferálne videnie sa vám bude zlepšovať čím viacej budete trénovať. Trénujte tak, že sa sústredíte na jeden bod a snažte sa zaregistrovať čo najviac vecí naokolo. A nie, tým bodom nemôže byť televízia a jediné, čo budete registrovať je vaša polovička, ktorá okolo vás obskakuje.

RÝCHLOSŤ, RÝCHLOSTNÝ STUPEŇ

Po osvojení si správnej pozície, prichádza na rad výber správnej rýchlosti. Použite už spomenutý bod X pri posudzovaní potrebnej rýchlosti. Keď je zákruta rovnomerná aj vaša rýchlosť bude rovnaká. Ak  sa zákruta zostrí a bude sa vám zdať, že bod X sa nehýbe, aj vy musíte spomaliť tak, aby ste mali dostatočnú vzdialenosť na zabrzdenie. Pri výbere najvhodnejšej rýchlosti berte do úvahy aj nasledovné faktory:

  • -počasie
  • -cestný povrch
  • -cestná premávka
  • -charakter vašej motorky
  • -a hlavne vaše schopnosti

Po zvážení všetkých faktorov, sa nepýtajte: ?ako rýchlo môžem ísť touto zákrutou?? ale ?mám dostatočnú vzdialenosť na to, aby som včas zastavil?? -to je ešte pred bodom X.

Už ste sa rozhodli akou rýchlosťou pôjdete do zákruty ostáva už len zvoliť správny rýchlostný stupeň. Ľahké. Berte do úvahy aký je rýchlostný limit za zákrutou (pokračuje cesta mimo mesta, alebo sa začína mestská časť). Nemeňte rýchlostný stupeň, kým ste v zákrute. Už bolo spomenuté, že v zákrute a počas akcelerácie styčná plocha a záber sú ovplyvnené a vy už teraz máte na ne veľké požiadavky. Začať radiť, keď ste v zákrute spôsobí nestabilitu motorky! Preto si dobre zvážte, ktorý stupeň zvolíte. V tomto som zástancom: radšej byť o stupeň nižšie ako o stupeň vyššie.  Vysoké obrátky motora vašu motorku nezabijú, ale nízke obrátky môžu spôsobiť ?zdochnutie? motora a vy musíte zastať a naštartovať moto.

AKCELERÁCIA

Už som spomenula, že  je dôležité udržovať rovnakú rýchlosť počas celej zákruty a preto musíte zľahka pridať plyn. Zdôrazním to ešte raz: ide o to, aby ste rýchlosť udržovali a nie pridávali.  Ak na ceste nie sú žiadne nebezpečenstvá, môžete začať akcelerovať akonáhle sa začne bod X vzďaľovať a vy aj motorka začínate ísť do vzpriamenej polohy. Keď už ste v vzpriamenej polohe, môžete pridávať a meniť rýchlostné stupne. Plyn pridávajte dovtedy, kým dosiahnete rýchlostný limit danej zóny, v ktorej sa nachádzate.

Ak ste sa dostali až sem, blahoželám. Úspešne ste absolvovali základy jazdy v zákrutách. Na začiatok sa to všetko zdá, ako nenormálne veľa vecí, ktoré treba pozorovať a brať do úvahy. Časom, ale budete tak vycvičení, že to nebudete vnímať ako kopec myšlienok a rozhodovaní sa a dané úkony sa stanú pre vás automatickými. Učenie je zdĺhavý proces, a ako sa tuná hovorí: úspešným absolvovaním praktického testu sa vaše učenie nekončí, ale začína. Dbajte na to, aby ste vždy mali kontrolu nad motorkou lebo motorka je dobrý sluha, ale zlý pán.

Na záver ešte jedno zlate moto pravidlo: POZERAJ SA KAM CHCEŠ ÍSŤ A NIE KAM IDEŠ

yagiza

35 komentárov

1 komentár

  1. jaRRo

    29. januára 2006 at 21:13

    nechcem byt zly myslim si ze je to dobry clanok ale skor pre autoskoly ktore to vyucuju je to cista teoria ako to s brzdnou drahou nevravim ze ten bod X atd nemusia byt pravda ale kazda zakruta a jej prejazd zalezi od mnohych okolnosti a aj nalady jazdca…
    a ta poznamka ze koleno na zem patri na okruh nesuhlasim v Anglicku su aj horske prechody alebo len rovinky vsak o tom to je …. jazdit na hranici bezpecia a adrenalinu ty mozes jazdit vo svojom pruhu a najde sa taky co ti don vbehne vzdy budu motorkari darcovia a to aj vinou druhych [linka]

  2. tlmic

    30. januára 2006 at 7:09

    Cital som o tom bode X viacero clankov, a vraj je to prva vec ktoru musia zvladnut policajne motohliadky v Anglii a o tych sa vie ze aj bez kolena na zemi vedia ist pekne tempo.
    Ale zase na druhej strane ani neviem preco, ale na ss to nejako autopmaticky nuti k tomu vysadnutiu, aj ked miernemu ale je to proste navyk , reflex ……..neviem to nazvat , ale je to tam.

  3. milan3232

    30. januára 2006 at 7:23

    Je to teoria, ktoru si vlastne nikto neuvedomuje, ale je to tak.
    Mam iba poznamku k meneniu stycnej plochy pocas pridania prejazdu zakrutou. Stycna plocha sa nemeni.
    Pri prejazde zakrutou sa pneu mierne deformuje smerom von zo zakruty (cesta drzi, ale moto by sa chcela dostat von zo zakruty – gravitacia, odstrediva sila…). Vezmime si jazdu na hranici moznosti – pre jednoduchost. Moto aj s jazdcom v naklone, max. mozna rychlost prejazdu zakruty. Vsetka schopnost pneu prenasat moment na cestu je sustredena do trajektorie prejazdu zakrutou. Je konstantna rychlost, jazdec to zvlada a vysteli zo zakruty.
    Co sa stane ak zacne v zakrute pridavat? Max. krutiaci moment, ktory zvladala pneu ked jazdec nepridaval sa rozdeli! Jedna cast sa dalej takto prenasa, ale dalsia sa premeni na odstredivu silu, ktoru uz pneu nezachyti (kedze ideme na hranici moznosti) a pneu ustreli v smere odstredivej sily (je tam mensi odpor). Ludovo povedane – dostal si smyk.

  4. Cistic

    30. januára 2006 at 13:15

    Poučné čítanie 🙂

  5. papaya

    30. januára 2006 at 14:30

    yagiza teorie nikdy nie je dost. Poznam zo svojho okolia jeden dost smutny pripad. Chlapik dostal infarkt za volantom. Dokazal zastat a vypotacat sa z auta. Pri miestnej krcme upadol do bezvedomia… Ludia ktory vybehli von, chlapika zodvihli zo zeme a posadili ho spat do auta. Namiesto podania prvej pomoci ho capkali po licach (zjavne prvu pomoc z nich nikto nevedel podat) Namiesto zavolania zachranky si pohadzovali mobil ako horuci zemiak, totiz nikomu sa nechcelo volat zachranku.(zeby sa hanbili? ) Chlapik by mohol este zit keby sa niekto z tych k…v vcas uvedomil…

    ☹️ 😟

  6. yagiza

    30. januára 2006 at 20:05

    najprv preco som napisala tento clanok. ispirovalo ma viacero ludi, ktori po uspesnom absolvovani vodicskeho kurzu pre motorky, nemali ani sajnu ako ist do zakruty a tento „utvar“ v nich vzbudzuje strach. mam tu cest ze som absolvovala autoskolu aj v anglicku a aj na slovensku. Kym v anglicku sa jednalo o podrobnu vyucbu vsetkeho co clovek potrebuje aby bol pripraveny na nebezpecny svet na cestach, na slovensku som mala pol hodinu okolo kuzelov (namiesto 30 hodin kurzu) a samotny test kapitola sama o sebe.

    jaRRo to nemyslis vazne ze moj clanok porovnavas s clanok matematickych vzorcov a teoriii? hned na zaciatku pisem, ze sa to vsetko vyucuje v anglicku (na ceste a nie v triede) a je to mnou odskusane a DENNE tieto veci praktizujem. Zalezi to od mnohych okolnosti? VAZNE?? Takze ja som tam nenapisala nic take?

    Koleno na zem: dal si niekedy koleno na zem na motorke? Nie nedal a viem to presne podla toho ako si zareagoval na bod X, pretoze TOTO je zaklad ktory sa uci kazdy vrcholovy pretekar, ked sa uci prvykrat jazdit. Koleno na zem na cestach nepatri. Je maximalne nezodpovedne od teba tu nieco take tliachat. Citala som za svoj zivot vela rozhovorov s vrcholovymi preterarmi a ANI JEDEN, nedava koleno na zem na ceste. Na take veci su okruhy. NIKDY v zivote nebudes potrebovat dat koleno na zem v zakrute. Nasetri niekolko bubakov, chod do Brna na okruh, zaplat si instruktora, aby ta naucil ako je dat dole koleno, a potom sa dobre kopni ked ti pol dna bude vysvetlovat a ty sa budes ucit zaklady, ktore som tu napisala.

  7. yagiza

    30. januára 2006 at 20:11

    tlmic bod X sa vyucuje uz v autoskolach, len ma kopec roznych mien. anglicky policajti su jedny z najlepsich jazdcov. raz bol test: 1 adrenalinovy blazon co beha po okruhoch, 1 policajt a 1 obycajny motorkar. fizel to vyhral. testovala sa rychlost. boli tri rozne kategorie. na okruhu sa casovalo 9 usekov na 6 usekoch vyhral adrenalinovy chlapik, ale ako ten co to pozoroval povedal: policajt isiel tak uvolnene a mal este velke rezervy. a teraz ked uz maju R1ky a GSX-R1000, kto by pred nimi aj utekal

  8. Kmotr

    30. januára 2006 at 20:40

    Dobry clanok, ako aj papaya hovori, teorie nie je nikdy dost, ale s jednou vecou si dovolim nesuhlasit. A to s tym kvaltom v zakrute. Pises, ze treba mat radsej nizsi kvalt a vyssie obratky ako naopak. Lebo ze potom moze lahko skapat motor. Nie je to podla mna az tak celkom.
    Je lepsie mat vyssi kvalt a s tym spojene nizsie otacky, lebo pri tom prejazde je vyhodne dosiahnut maximalnu plynulost a tu lahsie predsa dosiahnes s hoci podtocenym motorom, ako pretocenym ( krutiaci moment, maximalny vykon je u vacsiny cestnych strojov nizsi v nizsich otackach, mimo chopperov, ale tych sa toto moc netyka ). Neviem ci to mozem davat do suvisu, teoreticky snad ano, ale aj u takej F1-ky sa niektore zakruty musia jazdit s podtocenym motorom, lebo jednoducho radius tej zatacky nedovoluje vyuzit plny potencial motora bez toho, aby sa nesmykali kolesa a preto sa ide na podotacky.

  9. yagiza

    30. januára 2006 at 21:29

    Kmotr Ja pisem v clanku o spravnom rychlostnom stupni v zakrute. V clanku pisem ze pri vybere rychlostneho stupna musis brat aj do uvahy, aj rychlostny limit za zakrutou. Ale preco radsej prejst zakrutu v trojke ako svtorke?

    1) v osobnom vlastnicve som mala len tri manualne piskoty. Kazdy jeden (VFR750, GPZ500 a XJ600) pomalsie akceleroval ak som zakrutu neodhadla a bola som vo vyssom stupni ako som mala byt. Ked som bola naopak v nizsom, piskoty nemali s akceleraciou von so zakruty/kruhoveho objazdu vobec problem.

    2) toto je clanok pre zaciatocnikov. Co urobi zaciatocnik, ak je vo vyssom rychlostnom stupni ako ma byt? Zacne radit. Radit v zakrute rozhodne NIE. Co urobi druhe? Stlaci spojku. So stlacenou spojkou motor nema zaber, je na volnobehu a jazdec nema kontrolu nad motorkou.

    Priklad s F1 sa sem nehodi, lebo o F1 nemam sajnu takze ti na to neviem nic povedat, a toto je clanok pre zaciatocnikov-motorkarov

  10. jaRRo

    30. januára 2006 at 21:37

    oproti sa ti viruti auto ked das koleno na zem viac zefektivnis prejazd zakrutou moze ti to zahranit zivot…… ten bod X je vkadzom znas zafixovany u niekoho viac u niekooho menej ci stihnes zastat pred nim zalezi od vela faktorov nez len od rychlosti jazdy…..
    ak ja nedam koleno na zem a iny na ceste ano ja som profik a oni „frustrovaní amatéri“

  11. zeleno

    30. januára 2006 at 21:47

    Kmotr, yagizina teória sa mi páči viac. Motorka potom reaguje oveľa intenzívnejšie a na korekciu rýchlosti stačí použiť len plyn.
    Tvoj štýl sa nedá použiť na športovú jazdu.

  12. yagiza

    30. januára 2006 at 21:53

    jaRRo precitaj si ten clanok este raz a pozorne. lebo ty tu vychadzas s takymi perlickami, ze keby si ten clanok pozorne precital, nasiel by si v nom, odpovede na svoje duchaplne vstupy a prisiel by si na to z vela veci s ktorymi tu ty nahodne vyrukujes, su uz v clanku spomenute.

    apropo toto si napisal v tvojom prvom vstupe do tejto diskusie:“je to cista teoria ako to s brzdnou drahou nevravim ze ten bod X atd nemusia byt pravda… “ a teraz tvrdis ze je to zafixovane v kazdom? nie, nie je. KAZDY zaciatocnik ma tendenciu pozerat 5 -20 metrov pred predne koleso a nie do dialky.

  13. milan3232

    31. januára 2006 at 6:55

    Este by som si dovolil doplnit asi najdolezitejsiu vec, ktoru kazdy pri prejazde vyuziva najcastejsie : SKUSENOSTI

  14. laci

    31. januára 2006 at 7:44

    Dobrý článok, dik 😉
    Take veci treba vediet!!!
    L.

  15. jaRRo

    31. januára 2006 at 10:20

    kopec teorii je aj v brzdnej drahe a tiez pri nebezbeci ma clovek zafixovane ze ma brzdit co najucalnejsie ako teoria budu X zafixovany kapisto tot vsio 😘 kto pozera 5 m pred moto to som sa nestretol ale moze byt 😕

  16. Kmotr

    31. januára 2006 at 12:12

    Yagiza, v bode c.1 ty ale opisujes akceleraciu von zo zakruty, co nema spolocne nic s tym, ako zakrutu bezpecne prejst. Samozrejme, ze ked mam za 3. tak mi masina lepsie vystreli, nez ked tam mam 4-ku. Ale stale si trvam na tom, ze podtoceny motor v zakrute je lepsie ako pretoceny. Este raz preco : pretoceny motor je blizsie k otackam s max vykonom a aj krutiacemu momentu, cim teda dochadza k tomu, ze aj na mensie pootocenie plynu reaguje rychlejsie a ostrejsie => lahko sa moze stat, ze nam ruka troska uleti a koleso dostaneme do smyku, resp. rychlejsie uberieme a mame ten isty efekt. Naopak, ked mame motor podtoceny, tak jeho schopnost prenasat efektivne silu na koleso je mensia, kedze pracuje v nie optimalnych otackach, tym padom aj moznost nechceneho smyku je mensia. Nemyslis ze to ma logiku ?

    Zeleno, sama yagiza pise, ze sa tu jedna hlavne o radu zaciatocnikom a nie profikom na okruhoch.

  17. cygno

    31. januára 2006 at 12:21

    Ja mam len jednu poznamku a to tak ako Kmotr. Pri prejazde zakrutou s nizsim prevodovym stupnom zvysujes riziko vzniku highsideru (hlavne pri silnejsich strojoch) pri akceleracii na vyjazde zo zakruty. Podla tvojej zasady (radsej o stupen nizsie ako vyssie) sa teda moze stat, ze ako zaciatocnik neodhadne mnozstvo pridaneho plynu a vyleti zo sedla. Tato ista zasada plati aj pri F1 alebo autach, len sa typ smyku inak vola (asi preto, ze maju 4 kolesa). Samozrejme, ze v zakrute nesmies mat zaradeny rychlostny stupen, pri ktorom ti to skape, ale optimalny. Podla mojho nazoru taky, kde mas otacky na zaciatku nastupu krutiaceho momentu. Inak super. 🙂

  18. papaya

    31. januára 2006 at 14:21

    cygno to chce trochu cviku a cit v ruke, ziadne presmiknutie kolesa nehrozi pokial sa budes riadit rozumom a nie hormonmi. Za dalsie, uz sa mi to neraz stalo, ze mi koleso ustrelilo. Nic nezvladnutelne to nie je… staci povolit plyn a ono sa znovu chyti… tolko mojich postrehov k tejto teme.

  19. cygno

    31. januára 2006 at 15:17

    papaya ten clanok je urceny najma pre zaciatocnikov a ver mi, ze zaciatocnici maju malo citu a aj cviku v ruke. Druha vec je, ze ak uz mas trocha citu a cviku ide ti vacsinou o co najrychlejsi prejazd zakrutou. no a ten je podla mna najrychlejsi ak je prejazd zakrutou plynuly. ak mas zaradeny nizky prevodovy stupen, trocha viac pridas ako by si mal, ustreli ti koleso, uberies plyn a ustojis to tak tu plynulost stracas. ver mi, ze ak tam zaradis vyssi prevodovy stupen ako pred tym, tak sa do situacie, ze ti koleso ustreli a nasledne musis riesit tuto situaciu. takto ti potom vznikaju krizove situacie. mimochodom pri dvojvalcoch je to podla mna este horsie (myslim najazd do zakruty vo vysokych otackach) a to z dovodu vysokeho brzdneho ucinku motora – moze sa ti stat ze po ubrati plynu sa ti zadne koleso zablokuje a vtedy to uz nie je highsider ale normalny smyk.

  20. papaya

    31. januára 2006 at 15:50

    ja som zaciatocnik (10.000km najzdenych vseho vsudy). 😠 To co popisujes by som povazoval za extrem, spanikarenie. Uz som mal horuce chvilky aj na Pezinskej babe, ale do takychto extremov som sa nedostal. No ako zaciatocnik Ti mozem povedat ze to robim presne opacne, idem pomaly do zakruty. Potom reskejsie a reskejsie, potom pridam hlbsi naklon, sledujem otacky, ucim sa … 🙄

  21. cygno

    31. januára 2006 at 16:05

    Ja som tiez zaciatocnik a tiez idem do zakruty pomaly ale radsej s podtocenym motorom. Podla mna to nie je az taky extrem. Skus co ti spravi motorka na rovnej ceste len ked das dole o dva stupne. No a potom v tych otackach to klop do zakruty a jemne pridavaj. Nemam sice silnu motorku ale pri podradovani dole mi uz bloklo zadne koleso a nerad by som taketo situacie riesil v zakrute. Podobnu teoriu ma ucili aj instruktori na skole smyku v rakusku. Prejazd zakrutou je plynulejsi na vyssom prevodovom stupni v pripade zadneho nahonu a to najma v pripade zmenenych adheznych podmienok. Ako som to ale mudro napisal. 😁

  22. Kmotr

    31. januára 2006 at 17:26

    Cygno, mas recht. A ešte jedna vec, aj ked chceme aby sme pri vyjazde zo zakruty akcelerovali, tak podtoceny motor nam pri tom nesposobi az take problemy. Taky motor ( vacsina z nas jazdi na vykonovo niekolkonasobne predimenzovanej masine ) si poradi aj s takymto problemom.

  23. tlmic

    31. januára 2006 at 18:07

    Ked som sa ucil jazdit na prvej motorke, tak som mal problem ako kazdy, vobec som nevedel co tam mam za kvalt a sustredoval som sa na vsetko mozne , len nie na jazdu. Potom ma zobral kamarat do „zavesu“ a povedal : ideme tuto trasu je to cca 10km a viem ze sa to da cele prejst na 6-ku. Skusime to teda prejst bez radenia a Ty sa sustred len na to aby si isiel co najplynulejsie. Tak sme to presli asi 5 krat a ja do dneska tvrdim ze to bola ta najlepsia rada aku som ako zaciatocnik dostal. Ked som na tej trase dovtedy radil ako o dusu, potom som ju jazdil totalne plynule na 6-ku. A ked som to zvladol tak som tu istu trasu zacal jazdit s radenim a skusal som co to robi s motorkou. Na jar vyskusajte – vrele odporucujem zaciatocnikom.

  24. yagiza

    31. januára 2006 at 19:45

    ALL vsetci co pisete ze nemam pravdu… mate pravdu. ved to vobec nedava zmysel co som napisala. a co uz len zena moze vediet o jazde na motorke. nech len pekne zenske pridavaju plyn na sporaku kam patria a netrepu sa na cestu

  25. milan3232

    1. februára 2006 at 5:52

    yagiza – nechapem, preco sa rozculujes. Myslim si, ze to nie je o tom, ci mas, alebo nemas pravdu. Si nas klenot a o moto toho vies velmi vela. Dovolim si povedat viacej ako ktorykolvek chlap (Exe to uz raz bol spomenul). Nepodcenuj sa. To, ze sa tu vela ludi vyjadri znamena, ze si tvoj clanok pozorne precitali a chcu k danej teme povedat vlastny nazor, ktory moze byt dobry, ale aj zly. Na to ma kazdy predsa pravo. Ine je, ked si tvoj clanok precita zaciatocnik a ine jazdec s x najazdenymi km. Na zaciatku si pisala, komu to je urcene. Kto to pochopil, ten pochopil, kto nie – jeho vec. ale pridat svoj nazor moze kazdy.
    Sidce som este nepocul o nikom, komu by motor skapal v zakrute, ale mozno su aj taki zaciatocnici. Neviem, mne sa to nepodarilo. To ostatne, co tu ludia hovoria, su bud vlasnte skusenosti, alebo naucena teoria podporena praxou a fyzikou (moj prispevok). Okrem toho, iny sposob jazdy ma velky objem, iny sposob maly, iny sposob ma supersport, iny coper…
    Take it easy 😉

  26. yagiza

    1. februára 2006 at 19:07

    Uz ani neviem komu toto venovat?: vsimla som si dva vyrazy: pretoceny motor a podtoceny motor. Motorkarceniu som sa venovala vzdy len v anglicku, kedze tu uz dlho zijem, takze so slovenskymi ekvivalentami som si neni velmi ista, ale predpokladam ze pretoceny motor je vo vysokych obratkach a podtoceny v nizkych. Aby sme si ale ujazsnili co som myslela v clanku ked som pisala ze radsej v nizsom ako vo vyssom stupni. Budem pisat o svojom piskote, pretoze co motorka to iny charakter.mam XJ600S maximalne otacky na tejto moto su 11 000rpm. Ked som v tej istej rychlosti a zmenim rychlostny stupen, otacky sa zmenia o cca 1 500rpm (pricom vacsinu casu jazdim v strednych otackach). Ked idem k zakrute, ktoru NEPOZNAM rozmyslam: ist do trojky alebo do stvorky? Pricom rozdiel v otackach pri tej istej rychlosti je asi 1500rpm. Cize ak som v stvorke otacky su priklad 5000rpm a ak v trojke 6 500rpm. Ako som uviedla 11 000rpm je maximum. Takze neda sa hovorit o pretocenom a podtocenom motore. Pretoceny by bol cca 9 500 a podtoceny 2 500rpm. Ako uz bolo povedane, v nizsom rychlostnom stupni mas rychlejsi vychod zo zakruty a pisem v clanku ze sa musis pripravit aj na poslednu cast zakruty .

    A aby som este odpovedala tomu kto povedal ze musi ist dole o dva stupne? ak ides do zakruty a si v mimo mestkej casti a za zakrutou sa zacina mesto a ty sa rozhodnes ?skopat? moto o dva stupne, nepribrzdis aby sa otacky motora zhodovali s prevodovym stupnom?

    NIKDE nepisem ze ak ste v piatom rychlostnom stupni, musite ist do dvojky.

  27. yagiza

    1. februára 2006 at 19:09

    tlmic nechcel by si upresnit co sa usek to bol? zajtra si to pojdem skusit mam tu pekny 15km usek, ale jedna cast je kopec s ostrymi zakrutami a mam tusaka ze mi motor skape

  28. yagiza

    1. februára 2006 at 19:20

    milan3232 vobec nie som rozculena a viem ze to nie je o tom. pravdu samozrejme vacsinu casu nemam, som zena.ale neda mi nespekulovat co za reakcie by tu boli keby to napise asi 40 rocny chlap s 20 rocnymi skusenostami 😉 za kompliment o klenote dakujem, ale nie som . je tu minimalne 5 ludi ktory vedia o motorkach viac nez ja. som priemerna zenska s priemernymi znalostami. pravo vyjadrit sa neberem nikomu, ale je otravne odpovedat na reakcie ked si niekto clanok dobre neprecita, alebo ho nepochopi, alebo sa chce silou mocou na nieco zahrat (teraz mam na mysli teba jaRRo) ja viem co viem a poznam aj svoju hodnotu. preto som si aj povedala ze sa o vedomosti a skusenosti podelim. urobila som to dvakrat: prvy a naposledy.

    to ze si nepocul o nikom komu skapal motor… kolko ludi si prizna chyby ked zacinali alebo aj teraz ako to robim ja? 😉 🙂

  29. zeleno

    1. februára 2006 at 20:50

    yagiza: jazdíš iste veľmi dobre a píšeš o tom ešte lepšie, len v tom pokračuj. Len neviem načo o tom otváraš diskusiu. Je potom
    jasné, že sa stretneš aj s opačnými názormi.
    Článok si nájdu tí, pre ktorých je určený, a ktorým pomôže. Keď si niekto kúpi príručku, alebo návod, rady, na “ hocičo „, iste
    nepíše autorovi, že toto, alebo ono, sa dá robiť aj inakšie.
    Takto ich nepriamo nabádaš, aby ti odpovedali. A ako to už chodí, ozvú sa hlavne tí, čo s tebou nesúhlasia a radi píšu.
    Ja sa tiež neodvážim pridať sem príspevok, že najlepšie je ísť do pol zákruty brzdovým šmykom a od pol zákruty pokračovať
    akceleračným. To sa dá len na supermotarde a v motokrose.
    Teda, článok je napísaná tvoja skúsenosťa každý nech si z neho vyberie, čo potrebuje. Píš preto ďalej a nenervuj sa v diskusiach,
    hoci sa mi zdá, že máš z toho aj trocha zábavu. 😘

  30. jaRRo

    1. februára 2006 at 21:32

    zeleno plne stebou suhlasim…….. yaziga moc to prezivas diskusie su o tom aby si diskutovalo ale vsetko je a musi byt spravne co napises….. keby vseci suhlasili je to o nicom uz sa radsej nebudem zapajat ak by som mal iny nazor…..

  31. cygno

    1. februára 2006 at 22:13

    Yagiza – neurazaj sa a skus si precitat co si vlastne napisala: „Začať radiť, keď ste v zákrute spôsobí nestabilitu motorky! Preto si dobre zvážte, ktorý stupeň zvolíte. V tomto som zástancom: radšej byť o stupeň nižšie ako o stupeň vyššie. Vysoké obrátky motora vašu motorku nezabijú, ale nízke obrátky môžu spôsobiť ?zdochnutie? motora a vy musíte zastať a naštartovať moto.“
    Podla tejto vety usudzujem na tomto priklade mas trojku ides do zakruty, na tachometri mozes mat okolo 50-60 km za hodinu. Ak sa bude riadit tvojou radou radsej tam supne dvojku, ved trocha vyssie otacky motorke neublizia namiesto stvorky. Moja rada znie nechaj tam trojku. Sama pises, ze motorka v zakrute zacne spomalovat ak jej nechas rovnaky plyn a to ta vyvedie z rovnovahy. To znamena, ze pred zakrutou maj taky rychlostny stupen aby si nemala vysoke otacky ako aj aby ti motor neskapinal. Skus si pozriet este tento zdroj: [linka] . Osobne nic proti tebe nemam, nie som ziadny profesional som zaciatocnik a tvoj clanok sa mi paci az na tuto cast. Nehovorim, ze jazdim lepsie alebo horsie. Nema to dokonca nic spolocne ani s tym, ze si zena a uz vobec nie s vekom. Jednoducho s tym nesuhlasim a vyjadril som svoj nazor. Dakujem

  32. yagiza

    1. februára 2006 at 23:32

    zeleno diskusie su otvarane automaticky. ak mam pravdu povedat clanok bol povodne skoro dvakrat taky dlhy. musela som to zosekat na minimum. prekvapilo ma z sa nikto nespytal na situaciu ked nasleduju dve zakruty po sebe, pripadne so strmymi zakrutami dole kopcom, ved tie vedia byt zradne svine…s pisanim pre tuto stranku som skoncila… end of

    jaRRo no comment.

    cygno myslene je to ked sa rozhodujes medzi dvomi rychlostnymi stupnami a nie celou skalou, co som aj obsirnejsie rozpisala teraz v diskusii. rozhodujes sa medzi dvomi a nie tromi, alebo styrmi rychlostnymi stupnami.
    tvoj zdroj je v cestine a priznam sa ze jej moc nerozumiem, ako vidis mam problemy vyjadrovat sa v slovencine

  33. tlmic

    2. februára 2006 at 6:50

    yagiza ten usek ako som pisal bol cca 10km a viem presne ze ma 20 zakrut v ktorych vidis oproti prichadzajuce vozidlo, takze prehladne. Kamarat ktory ma to ucil isiel Dominator 650 a ja svoju prvu GPZ500S. A ked tak nad tym uvazujem tak vlastne to je snaha o plynulu jazdu ktoru tak perfektne idu policajti v UK. Vsetky tie zakruty sa daju uplne bezpecne prejst 100-vkou. To ale stale hovorime o zaciatkoch.
    Dneska na R6 ich jazdim za „tri“ a pod plynom a to co si dovolim na R6 by som si ale nedovolil na R1. Takze motorka od motorky , jazdec od jazdca. Viem ze na tomto useku by ma napriklad v pohode spravil na motarde. Osobne Tvoju teoriu nezatracujem a uz tu bolo napisane ze kto potrebuje , tak si v tom to svoje najde.
    Je to ako s lyzovanim, ked ma to ucili, tak vysvetlovali na ktoru nohu mam zatlacit a ktoru odlahcit aby sa to zatocilo. Lyzujem od malicka a myslim ze dobre a nerozmyslam na ktoru nohu mam zatlacit, ale bez tej teorie v zaciatkoch by to neislo.

  34. cygno

    2. februára 2006 at 9:16

    yagiza – nechcem byt jednym z tych co sposobia koniec pisania pre tuto stranku. Ako som uz povedal, clanok sa mi paci a ked si teraz napisala o tych chybajucich castiach, co keby to bolo ako pokracovanie tohto clanku? Celkom by mi to pomohlo, pretoze vacsina mojich skusenosti je v rovine teoretickej, aby som sa priznal. Inak ak mas problemy s cestinou tak skus tento link [linka] je to v anglictine a nasiel som to len tak na rychlo, pretoze nemam vela casu. Tuto situaciu si vsak uz musela vidiet niekolko krat a sledujes zavody motoriek (napr. moto GP) – tam ide o dost castu chybu. A to iste sa ti moze stat aj na ceste.
    Takze prosim pokracovanie. 🙄

  35. yagiza

    2. februára 2006 at 10:44

    cygno ten clanok naberal uz otacky pre pokrocilych a uz som tam zacala zatahovat aj techniku ktoru ta ucia na okruhoch a ako som uz povedala je zodpovednost co sem pustis, lebo „ucho“ si z toho zobere svoje. ja ked som zacinala tiez ma zaujimali len somariny a nie bezpecne veci.

    Highside/lowside- viem velmi dobre co to je. neviem z coho mas pocit ze neviem o co sa jedna. tato krajina okruhovymi blaznami zije,ktori ti velmi ochodte povedia vsetco co sa stalo aj co sa nestalo. ked som ja bola 2x na okruhu a mala som zakazdym instruktora, tak ti presne vysvetli co to je a ako to vznika, a ako sa tomu vyvarovat su dva druhy highsideru.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri