Connect with us

Spravodajstvo

Ladislav Šnegoň: Práca s deťmi je dôležitá a úžasná

Publikovaný

on

Nie je tomu až tak dávno, čo sme motocyklovým veľmociam závideli ich starostlivosť o budúcnosť cestného motocyklovéhošportu. Rôzne detské motoškoly, z ktorých vyrástli svetové hviezdy, však neboli len západnou špecialitou, dôležitý krok k tomu dokázali ešte v 80-tych rokoch urobiť aj naši južní susedia, keď odchovancom takejto školy bol aj svetový šampión z Maďarska Gábor Talmácsi.

FotoKonečne sme sa však dočkali aj u nás a ak sa vám náhodou v detskej izbe motá nový Valentino Rossi či budúci Marc Marquéz, nemali by ste váhať a využiť príležitosť nasmerovať svojho potomka do jedinečného sveta motocyklových pretekov…
Tento chvályhodný počin súčasnej Športovej komisie cestných pretekov SMF má za prvé dva roky svojej existencie už aj prvé výsledky, keď sa jej najlepší účastníci úspešne predstavili v seriáloch Minimoto, MiniGP, či už dokonca nazbierali prvé skúsenosti s veľkými štvortaktami. O hodnotenie doterajšej existencie akadémie sme požiadali jej duchovného otca tohto projektu a predsedu Športovej komisie CPM, Ladislava Šnegoňa.

Laco, ako ti napadla myšlienka detskej motoškoly? Chcel si nadviazať na prácu, ktorú sa predtým rozbiehal ešte ako predseda motokrosovej komisie?
Áno, na jednej strane som chcel využiť skúsenosti z motokrosovej motoškoly MX Academy a pokračovať v práci s mládežou. Na druhej strane podmienky čo sa tratí týka ako aj finančnej náročnosti okruhového športu sú v porovnaní z motokrosom oveľa výraznejšie a preto potreba takého projektu je o to významnejšia. Nemám informáciu, že by sa niečo podobné na Slovensku pre deti robilo.

FotoTo je pravda, to ti potvrdzujem. Junior Moto Academy má za sebou prvé dva roky fungovania, napĺňajú sa tvoje vízie, s ktorými si do tohto projektu vstupoval?
Je to živý organizmus, ktorý sa postupne vyvíja a formuje, zbierame skúsenosti a spolu s našimi žiakmi, rodičmi a trénermi sa postupne posúvame vpred.  Veľa sme sa za dva roky naučili a stále máme chuť robiť veci lepšie. Ak by sme pred dvoma rokmi nespustili tento projekt, tak by sme dnes už nemali juniorské majstrovstva SR v mládežníckych kategóriách. Za dva roky sme doplnili do štartového pola nové deti, ktoré nahradili tých čo prestali jazdiť, hlavne triedy v disciplíne skútrov. Každé podujatie je rentabilné pri určitom počte jazdcov a ten sa nám vďaka novým deťom podarilo udržať. Vniesli sme určité nové trendy a postupne sa k tomu snažíme prispôsobiť tréningy ale aj samotné podujatia. Práca s deťmi je úžasná, je tu najlepšie vidieť ako sa deti dokážu posúvať vpred ak sú vedené v kolektíve pod dohľadom.

Kto všetko sú tréneri a aké majú skúsenosti?
Toto vôbec nebolo jednoduché, na začiatku sme museli dať dokopy ľudí čo majú chuť, ale hlavne si vedia urobiť čas, aby sa deťom venovali. Dali sme dokopy takúto skupinu ľudí a k tomu sme pozbierali skúsenosti z okolitých krajín, aby sme si pripravili výučbový plán a metodiku. S deťmi nám pomáhajú Ľuboš Nemčovič, Peter Janega, Martin Čermák, Robert Szolga, Norbert Mizere a z času na čas sa pridám aj ja. Ale mali sme na tréningu už aj Jara Černého, vždy to závisí hlavne od času a možností. Metodicky nám pomáhajú a odovzdávajú skúsenosti Dušan Ocelík z Autoklubu ČR a István Talmácsi, otec maďarského majstra sveta triedy 125 z roku 2007 Gábora Talmácsiho.

FotoDo akadémie prichádzajú deti v rôznom veku, sú nejako rozdeľovaní do skupín?
Máme dve skupiny a to menšie deti vo veku od 5 do 9 rokov (ale mali sme už aj 3,5 ročného), kde je základ aby sa vedel bicyklovať alebo odrážať a potom tých väčších. Najstarší má tento rok osemnásť. Ako perličku môžem uviesť, že sme mali aj chlapca vo veku 8 rokov, ktorý ešte nebicykloval bez pomocných koliesok a dnes jazdí. Rodičia aj chlapec chceli, vydržali a úspech sa dostavil vďaka práci trénerov. Je to veľmi dôležité, deti trénera vnímajú úplne inak ako rodičov a toto sa z motošportu už dávno vytratilo. Je to škoda.

Akú techniku majú záujemcovia o motoškolu k dispozícii?
Máme minibiky od firmy Blata, ktoré postupne nahrádzame značkou Yamaha PW 50. Tento motocykel sa ukazuje ako oveľa vhodnejší na učenie sa a preto v tomto roku spúšťame pre túto kategóriu aj majstrovstvá spolu s maďarskou federáciou. Pre tých starších máme Hondu NSR 50, ešte dvojtakt, ktorá je veľmi príjemná na učenie, radenie a na získavanie návykov. Pre samotné pretekanie v tomto roku prechádzame do štvortaktnej triedy s rovnakými motormi, ktoré sú odbrzdené a zaplombované, aby sme dali možnosť vyniknúť tomu najtalentovanejšiemu. Aj tento projekt ideme spolu s Maďarmi ako majstrovský seriál.

FotoAko prebieha výučba, čo všetko na deti čaká a čo všetko počas roka absolvujú, kde všade škola prebieha?
Aktuálne sme začali so zimnou fyzickou prípravou, ktorá potrvá až do začiatku sezóny. V rámci nej sme zaradili dva kontrolné testy, aby sme vedeli ako sa príprava u každého vyvíja. Je to veľmi dôležite, lebo deti dnes majú všeobecne málo pohybu, posťahované svaly, nevedia základne gymnastické prvky a to nie je to dobré. Ako náhle nám to počasie umožní chceme ísť v polovici marca von a začať jazdiť. Tí, ktorí tento rok pôjdu svoju prvú sezónu majú pred sebou ešte náročnú prípravu. Súťažná sezóna nám začína koncom apríla v Maďarsku a potrvá do konca septembra s tým, že máme jedno majstrovské podujatie za mesiac. Samozrejme že chceme s deťmi počas sezóny pokračovať v ich napredovaní, ale radi by sme medzi nami privítali aj nových, ktorí by s tými staršími tento rok absolvovali prípravu pre budúcu sezónu. Samotná príprava je rozložená do nácviku rôznych prvkov, veľa sa venujeme zákrutám, brzdeniu, rozbiehaniu a radeniu. To je základ. Nemenej dôležité veci sú ale aj pitný režim, strava, príprava motocykla, pravidlá a podobne. Na tréning využívame plochy centra bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu, ale chodievame aj na motokárový okruh do Dunajskej Stredy.

Záujemcov o akadémiu bude iste zaujímať aj koľko to stojí a čo všetko v cene môžu využiť…
Základný kurz na začiatok, aby sme zistili ako na tom deti sú, stojí 250 €. Tento kurz je rozložený do piatich tréningových jednotiek v rozsahu 10 hodín. Deti majú v tejto cene k dispozícii motocykel, kombinézu, prilbu, trať, trénera, pohonné hmoty. Po ukončení tejto základnej časti je možné sa rozhodnúť ako potom ďalej. Na to, aby sme dieťa pripravili na prípadné pretekanie, je potrebné absolvovať zhruba 30 hodín aktívnej prípravy. Po nej už väčšina detí celkom dobre ovláda motocykel a dá sa uvažovať o prípadnom pokračovaní v príprave na súťaženie. 
 
FotoSú deti, ktorých výkony by si vyzdvihol?

Nerád by som na tomto mieste uvádzal mená konkrétnych detí v súvislosti s ich výsledkami, nakoľko každý pracuje v prvom rade na sebe a nie každý stál na rovnakej štartovacej čiare v daný okamih. Každé jedno dieťa je schopné sa veľmi rýchlo vyvíjať a napredovať. Veľakrát to záleží aj od možností rodičov, ale aj samotného chcenia dieťaťa. Je úžasné sledovať, ako sú schopní rodičia aj dieťa zapáliť sa pre správnu vec a venovať svoj voľný čas jazdeniu na motocykli. Okrem jazdenia je veľmi dôležité spomenúť aj celkový vplyv tejto činnosti na osobnostný rast a vývoj dieťaťa. Ak ale môžem, tak aspoň spomeniem Mária Zajaca a Michala Búlika, o ktorých je už teraz dosť často počuť  a to nie len na Slovensku ale aj v zahraničí. To sú chalani, ktorí majú teraz pod 10 rokov. V tomto roku budeme mať možnosť vidieť našich zverencov historicky prvýkrát aj v dospelej triede Superstock 600 a budú hneď traja, na čo sa dosť teším. Ich mená zatiaľ neprezradím, ale spomeniem len toľko, že na záverečnom teste na jeseň robili na dlhom variante Slovakia Ringu časy okolo 2:22 a na kratšej jednotke 1.395 a to tak, že prišli, prvýkrát sadli na veľkú motorku, prvýkrát boli aj na veľkom okruhu a na konci dňa tam dali tieto časy. Fakt som zvedavý a veľmi im držím palce.

FotoSpomenul si možnosti, v ktorých seriáloch by mohli absolventi akadémie pokračovať, dokáže však nejako záujemcom o ďalší postup v kariére pomôcť aj Športová komisia CPM?
Samotná škola vznikla preto, aby ste si nemuseli nič kupovať vlastné pred tým než nezískate informácie o čom tento šport je, čo k tomu potrebujete a ako je na tom vaše dieťa. Ak ste na tieto základné otázky dokázali nájsť odpoveď, potom viete či má zmysel investovať do vlastnej techniky, začať sa obzerať po ľuďoch, firmách, ktoré by boli schopné podporiť z regiónu činnosť vášho dieťaťa. Pracujeme na tom, aby pretekanie stálo každého čo najmenej, cieľom by malo byť aby vyhral ten najšikovnejší a nie ten čo investuje najviac prostriedkov do motocykla. A samozrejme je tu obrovský priestor na prácu trénerov a odovzdávanie skúseností. Často sa stretávam s tým, že všetci chcú zrýchliť hlavne vďaka investovaniu do motocykla a nie do seba (tréning na motorke a fyzická príprava) a ak sa aj nájde niekto, kto by na sebe chcel pracovať, nie je človek, ktorý by mu svoje skúsenosti odovzdal a to je zle.  Takto to potom mnohých stojí strašne veľa než sa niekde posunú.

Junior Moto Academy teda pokračuje aj v roku 2014, čaká tu na malých záujemcov o jazdu na motocykli aj niečo nové?
Áno pokračujeme, celkom sa na sezónu teším, musíme tento rok pridať v propagácii, je treba dať o našej činnosti ľuďom vedieť a bol by som rád, keby sme tento rok získali ďalších nových záujemcov. Okrem toho by sa v tomto roku mali aj juniorské majstrovstvá jazdiť ako Alpe Adria a dokonca budeme mať aj jedno spoločné podujatie s dospelákmi v máji na Pannonia Ringu, čo bude celkom zaujímavé pre obe strany. Veľmi sa už teraz teším na to ako sa budeme navzájom podporovať.

Ďakujem za rozhovor, držím palce a prajem hlavne veľa radosti z práce s deťmi.

Viac o Junior Moto Academy sa dozviete na stránke www.motoakademia.sk

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri