Zapaľovacia sústava je neoddeliteľnou súčasťou každého zážihového spaľovacieho motora. V nasledujúcich riadkoch sa najskôr pozrieme akú funkciu hrá zapaľovacia sústava, históriu a potom si popíšeme z čoho sa zapaľovacia sústava skladá.
Hlavnou úlohou zapaľovacej sústavy je zapáliť zmes vzduchu v správnom okamihu. K zapáleniu zmesi dôjde pri preskočení iskry medzi elektródami zapaľovacej sviečky. Správnym okamihom rozumieme taký okamih, kedy horiaca zmes paliva a vzduchu dokáže odovzdať maximálne množstvo energie, ktorá je potom prenášaná pohybom piestu na kľukovú hriadeľ. V praxi k zapáleniu zmesi dochádza tesne pred hornou úvraťou piestu, kedy sú sacie aj výfukové ventily zavreté. Okamihu, kedy dôjde k zapáleniu zmesi hovoríme predstih.
Regulácia predstihu môže prebiehať niekoľkými spôsobmi, ktorých väčšina z nich sú už minulosťou:
1. ručná regulácia je už minulosťou. Reguláciu robí sám jazdec podľa vlastného úsudku
2. odstredivá alebo podtlaková regulácia
Obr.1
3. elektronická regulácia
V súčasnej dobe je zapaľovanie elektrické, ale v ranných dobách tomu tak nebolo. Zo začiatku bolo používané zapaľovanie pomocou žiarovej trúbky. Tento systém neumožňoval reguláciu predstihu a tak ho nahradilo elektrické zapaľovanie, ktoré bolo prevzaté z automobilového priemyslu. Jedným priekopníkom elektrického zapaľovania bol R.Bosch.
A ako zapaľovacia sústava funguje? Najskôr je treba mať zdroj nízkeho napätia (primárny prúd), tento prúd priviesť do cievky a tu indukovať prúd o vysokom napätí (cca 12 000 V a viac, sekundárny prúd). Primárny prúd je treba prerušiť v správnom okamihu, toho je docielené mechanickým prerušovačom alebo elektronickým bezkontaktným. Pri prerušení primárneho okruhu dôjde v otvorenom obvode sekundárneho okruhu k elektrickému výboju – preskočí iskra medzi elektródami sviečky.
Hlavnými časťami, z ktorého sa elektrické zapaľovanie skladá sú:
– zapaľovacia sviečka + zapaľovací kábel
Obr.2
Sviečkam a káblom sa budeme venovať v niektorom z ďalších článkov.
– indukčná cievka
Obr.3
Na obrázku je zobrazená indukčná cievka (zhodná pre 2 valce). Nachádza sa v každom zapaľovacom okruhu. Jej úlohou je vyrobiť prúd o vysokom napätí. Prúd napr. z akumulátora je privádzaný do primárneho vinutia, vďaka spoločnému jadru je v sekundránom vinutí cievky indukovaný prúd o vysokom napätí. Správnu funkčnosť cievky je možné skontrolovať zmeraním odporu primárneho aj sekundárneho vinutia (udávané v Ohmoch). Správne hodnoty by mali byť dostupné v manuály.
– prerušovač
Ako sme si už napísali, aby došlo k elektrickému výboju, je nutné prerušiť primárny okruh. Tohto je docielené prerušovačom. Môže byť mechanický alebo elektronický. Mechanické prerušovače sú už dávnou minulosťou pri motocykloch v posledných 20 rokoch ? Obr.1. Avšak ak ste vlastníkom napr. Škody 120, tak tu môžete nájsť pekný príklad mechanického prerušovača. Mechanické prerušovače sú poruchové s malou životnosťou aj napriek použitiu kvalitných materiálov. Ide o veľmi namáhané súčiastky či už mechanicky, tak aj elektricky. Pri štvordobých motoroch sa musí prerušiť obvod raz za dve otáčky. Ďalej je túto hodnotu nutné násobiť počtom valcov. Kontakty prerušovača sú opaľované nežiaducim prúdom, ktorý vzniká pri prerušení primárneho okruhu. Opálené kontakty nie sú schopné viesť prúd. K zamedzeniu opakovania sa používal kondenzátor, ktorý je schopný nežiaduci prúd absorbovať a pri opakovanom spojení absorbovaný prúd uvoľniť do okruhu.
Súčasné motocykle sú vybavené tzv. CDI. Jedná sa o ?nerozoberateľnú krabičku?, ktorá nahrádza prerušovať s kondenzátorom, ďalej sa tu nachádza mikropočítač, ktorý riadi predstih. CDI funguje na základe snímačov umiestnených na motore. Tak napr. ak kúpite motocykel so škrteným výkonom (v CDI), stačí toto CDI vymeniť za ?otvorené?, ktoré vyhodnocuje inak predstih vo vysokých otáčkach. V prípade poruchy CDI je možné skontrolovať jeho správnu funkciu ? zmeniť odpory ktorých hodnoty bývajú uvedené v manuály. Jediným riešením opravy CDI je výmena za iné alebo za jeho repliku.
Veľmi pekný článok. Teším sa na ďalšiu časť. Pekne popísané dalo by sa ísť aj viac do hĺbky problematiky ale potom by ten článok nemusel byť taký zaujímavý. Fakt pekné pochvala. 😉
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
kxbibo
15. septembra 2006 at 8:23
Veľmi pekný článok. Teším sa na ďalšiu časť. Pekne popísané dalo by sa ísť aj viac do hĺbky problematiky ale potom by ten článok nemusel byť taký zaujímavý. Fakt pekné pochvala. 😉