Connect with us

Testy a recenzie

Na cestu okolo sveta – Test BMW F 800 GS Adventure

Publikovaný

on

Priaznivci populárnej 800-vky z dielne bavorskej značky sa nakoniec dočkali „Adventure“ verzie tohto modelu a výrobca vzal na vedomie to, čo mnohí vedeli už dávno – BMW F 800 GS je priam stvorené na dobrodružnú diaľkovú turistiku. Motocykel, ktorý mal premiéru len pred pár týždňami sme si vďaka pochopeniu novopečeného autorizovaného predajcu motocyklov BMW, firme Motoshop Žubor, mohli vyskúšať ako jedni z prvých na Slovensku a otestovať, ako je nový model pripravený zvládať offroadovú turistiku.

Malé GS vystupuje z tieňa veľkého súrodenca
Prakticky už od svojho uvedenia na trh v roku 2007 model F 800 GS prevzal na seba rolu cenovo dostupnejšieho cestovného endura v ponuke BMW a vypĺňal veľkú medzeru medzi jednovalcovou modelovou radou G 650 a prémiovou radou R 1200 GS. Technikou a výbavou vždy stál tak trochu v tieni svojho väčšieho súrodenca, ktorý sa pochopiteľne vždy mohol pochváliť top technikou, ktorú malo BMW k dispozícii. Modelový rok 2013 však prináša technické zmeny, ktoré posunú túto radu o poriadny krok vpred.

Nový elektronický balík
Hlavnou zmenou v porovnaní s predchádzajúcou generáciou tohto modelu je prítomnosť nového elektronického balíku doplnkov, ktoré majú v tejto objemovej triede premiéru. Na úvod začnem najnovšou verziou dvojkanálového brzdného systému ABS Bosch 9M, ktorý dokáže reagovať ešte citlivejšie a presnejšie na intenzívne brzdenie na hranici šmyku. Systém je naviac vypínateľný, čo je samozrejme výhodou pri jazde v teréne. Ďalšou novinkou je elektronicky nastaviteľný systém pruženia ESA, ktorý stlačením tlačidla upravuje nastavenie útlmu zadnej pružiny podľa jedného z trojice programov (Comfort, Normal, Sport). Tuhosť pružiny sa potom dá regulovať pomocou praktickej otočnej hlavice umiestnenej pod sedlom. Dôležitou novinkou je elektronický systém trakčnej kontroly ASC, ktorý zabraňuje nechcenému prekĺznutiu zadného kolesa. Ide o súčasť doplnkovej výbavy a v prípade, že tento systém skombinujete so špeciálnym Enduro balíkom, tak trakčná kontrola je doplnená o užitočný „enduro“ režim, ktorý upravuje hranice citlivosti trakcie a brzdného systému ABS tak, aby bol povolený určitý stupeň prekĺznutia kolies. Túto funkciu ocenia nielen menej skúsení jazdci, ale aj skúsenejší jazdci, ktorí dokážu dostať zadné koleso do kontrolovaného šmyku a trakčná kontrola je už len takou poistkou v prípade, že to „prepísknete“. Existuje samozrejme aj možnosť úplného vypnutia systému a tí čo to vedia si potom môžu vychutnať jazdu v teréne naplno.

Výzor dobrodruha
Verzia „Adventure“ v ponímaní BMW vždy predstavovala sadu doplnkov, ktoré premenia štandardný model na skutočného diaľkového dobrodruha pripraveného zdolávať najnáročnejší terén. Nová 800-vka zostáva verná tejto tradícii a prináša robustné cestné enduro, ktoré je výborne pripravené na dobrodružnú turistiku. Vizuálne si hneď všimnete novú 24-litrovú nádrž , ktorá v porovnaní so štandardnou verziou rozširuje podsedadlovú časť. O niečo vyššie sedlo je komfortnejšie a pomáha jazdcovi lepšie zvládnuť celodenné presuny. Viac komfortu sľubuje aj zvýšený čelný štít. Priestor okolo prístrojového panelu je naviac chránený kovovým poloblúkom, ktorý je priam stvorený na uchytenie navigačného systému, ktorý sa tak dostane priamo do zorného poľa jazdca. Užitočným doplnkom sú potom plastové chrániče rukovätí a rozšírené enduro stúpačky s odnímateľnou gumovou vložkou. Pri jazde v teréne určite pomôže aj jednoducho výškovo nastaviteľná poloha zadnej brzdy. Pred poškodením je potom motocykel chránený nielen robustným kovovým chráničom motora, ale ako účinný padací rám poslúžia kovové držiaky kufrov, ktoré ochránia najmä pod sedlom umiestnenú nádrž.

Podvozok stvorený do terénu
V mnohých smeroch je podvozok 800-vky lepšie pripravený na jazdu v teréne ako v prípade väčšieho modelu R 1200 GS. Túto skutočnosť naplno využíva aj verzia Adventure. Okrem nižšej hmotnosti hovorí v prospech menšej 800-vky aj viac do terénu orientovaná konštrukcia. Základom je priestorový rám pozváraný z oceľových rúrok. Zosilnená bola podsedlová časť, ktorá zvláda zvýšenú záťaž spojenú s použitím väčšej palivovej nádrže. Vysoké zdvihy na oboch koncoch pruženia dopĺňa 21-palcová predná pneumatika, ktorá okrem štandardných offroadových rozmerov ponúka aj širokú paletu pneumatík určených do terénu. V kombinácii so sadou spomínaných offroadových doplnkov je tak Adventure nadštandardne pripravené na jazdu v teréne.

Priateľská šelma
Dobre známy, kvapalinou chladený radový dvojvalec sa vždy vyznačoval ľahkým dávkovaním a príjemným priebehom výkonu. Aj vo svojej najnovšej verzii zostáva maximálny výkon nezmenený na hranici 85 k pri 7 500 ot./min. a krútiaci moment vrcholí na hodnote 83 Nm pri 5 750 ot./min. Rovnaký zostal aj samotný priebeh výkonu, ktorý sa dávkuje veľmi ľahko a výkonová krivka stúpa v dokonale lineárnej krivke. Tento výkon svojím priebehom možno nenadchne milovníkov superšportových extrémov, no v prostredí kde potrebujete citlivé dávkovanie a postupný nárast výkonu dokáže excelovať. V teréne sa tak dá ísť doslova krokom ešte aj na druhom prevodovom stupni, no stačí pridať a motor okamžite zareaguje príjemným záťahom. K tomu treba pridať priemernú spotrebu na hranici 5 l/100 km a na jednu nádrž môžete prejsť viac ako 400 km, čo je veľmi slušná hodnota.

Komfortný turista
Adventure na prvý pohľad veľká a robustná motorka, no stačí sa posadiť do sedla a tento pocit sa rýchlo vytratí. Štandardná výška sedla 890 mm je papierovo celkom vysoká, no sedlo svojím hlbokým vykrojením eliminuje túto výšku a ponúka potrebnú istotu aj nižším postavám. Naviac môžete siahnuť aj po zníženej verzii sedla. Nový prístrojový panel prichádza s vertikálnym uložením budíkov, no stále ponúka prehľadné usporiadanie a pribudli nové kontrolky elektronických pomôcok. Model F 800 GS bol vždy príjemný cestovateľ a nič na tom nemení ani verzia Adventure, ktorá sa na ceste spáva maximálne priateľsky. Nová širšia nádrž vďaka výkrojom v oblasti kolien nijako neuberá na komfortne a počas jazdy o nej prakticky ani neviete. Ľahké ovládanie ani napriek pár kilám hmotnosti naviac neutrpelo a z pohľadu veľkého cestovného endura si BMW zachovávala charakter obratného offroadu. Motor plynulo zaberá prakticky od voľnobežných otáčok a nepoľaví až do svojho maxima, ktoré sa dostaví už pri relatívne nízkych otáčkach, no za pomoci krátkeho radenia dokáže byť Adventure dostatočne svižnou motorkou. Naviac dokáže byť veľmi pružný a s rovnakou ľahkosťou zvláda nielen prepletanie hustou premávkou, ale aj svižné športové tempo. Prítomnosť trakčnej kontroly dodáva potrebnú istotu, aj keď na suchom a kvalitnom asfalte nie je až tak jednoduché vyprovokovať ju k zásahu. Elektronicky nastaviteľný systém zadného pruženia na testovanom modeli bolo cítiť, najmä ak ste prepínali medzi najmäkším a najtvrdším nastavením. Vzhľadom na možnosti nastavenia zadného pruženia je možno trochu na škodu, že inak dobre fungujúca predná vidlica sa nedá nastaviť vôbec.

Rýchly offroad
800-vka svojím priateľským chovaním na ceste možno neohúri vyznávačov športového adrenalínu, no všetko si vynahrádza v teréne, kde práve jazdné vlastnosti a spôsob akým sa výkon dostáva na zadné koleso je neoceniteľnou výhodou. Plynulý záber motora je plusom najmä v ťažkých podmienkach, kde sa môžete doslova pohrávať s plynovou rukoväťou a krokom na prvých dvoch prevodových stupňoch napredovať vpred bez neustáleho pomáhania si spojkou. Pritom však stačí prudšie pootočiť plynovou rukoväťou a na zadné koleso sa dostáva plných 85 koní výkonu, čo je v teréne viac ako dosť. Príjemným doplnkom je pri jazde enduro mód, ktorý vám pomáha bezpečne dostať tento výkon na zadné koleso. Potreba využívať tento jazdný režim sa možno znižuje so skúsenosťami jazdca za riadidlami, no túto užitočnú pomôcku budú vo väčšej miere využívať aj skúsení jazdci. V sedle malého bavoráku sa v teréne budete cítiť ako ryba vo vode a pocitovo je tento motocykel veľmi blízko skutočnému offroadu. Jazda v stúpačkách je vďaka relatívne vysoko položeným riadidlám a štíhlym stredovým partiám veľmi prirodzená. Objavovať, kde sú limity tohto motocykla v teréne vám tak príde samozrejmé. Zrazu sa tak vydávate do miest, kde by ste s normálnym cestným endurom len ťažko vyrazili.

Terén domovom, asfalt nutnosťou
Nájsť na trhu veľké cestné enduro, ktoré sa lepšie cíti v teréne ako na hladkom asfalte nie až tak jednoduché. Jedným z takýchto modelov je nové BMW F 800 GS Adventure, ktoré je hodné svojho mena a v sedle tohto modelu budete terén skôr vyhľadávať akoby ste ho mali bezpečne obísť. Sada doplnkov mení sériový model na skutočného dobrodruha, ktorý už nevyžaduje ďalšie veľké investície do úprav a môžete rovno vyraziť. Chýb sme veľa nenašli, no predná vidlica by si vzhľadom na široké možnosti nastavenia zadnej pružiny určite zaslúžila aspoň základné možnosti nastavenia. No a chvíľu možno potrvá pokiaľ sa na sériovo montované držiaky kufrov nájde aj iný výrobca ako originálne kufre z BMW. Všetko ostatné je však pripravené na cestu okolo sveta.

BMW F 800 GS Adventure

Cena: 12 890 Eur
Motor: 798 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 85 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 83 Nm pri 5 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 305 x 925 x 1 450 mm
Rám: dvojitý priehradový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 229 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 578 mm
Výška sedla: 890 mm
Objem pal. nádrže: 24 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70-17

Motocykel na test zapožičal: Motoshop Žubor, s.r.o., Banská Bystrica

Text: Miro Tamáši, foto: autor a V. Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2013 Janka

BMW F 800 GS Adventure – album k testu Motomagazín 7-8/2013

7 komentárov

7 Comments

  1. Palika

    6. septembra 2013 at 15:15

    Super mašinka, klobúk dole, aj keď nie som adventurista, len turista s mojim RT1150. Len akosi tie ceny idú stále hore a hore.

  2. ZOMBY

    6. septembra 2013 at 22:45

    Na cestu kolo sveta nie je dolezite mat bmw ale volu!!! 😈

  3. B12

    8. septembra 2013 at 21:02

    A tiež nejaké chechtáky navyše, nielen na benzím … 🙂

  4. VladiB

    10. septembra 2013 at 8:28

    ZOMBY Aj to je pravda, tu je príklad: [linka]

  5. ZOMBY

    11. septembra 2013 at 3:03

    Ja som asi old school ale neviem si predstavit ze mam milion sponzoroch som spehovany alebo necham sa spehovat kde som kazdy den! cesta okolo sveta ma byt mix dobrodrustva tajomstva risku obetovania vzrusanie a pozitku skusenosti a predstavivosti! nie online kamera a kazdodeny report o kazdej somarine! 😈

  6. VladiB

    12. septembra 2013 at 12:58

    ZOMBY Dá sa s tým súhlasiť, pokiaľ si to financuješ sám, viem o veľa takých, čo iné veci prešli po svete a nechali si ich pre seba. Vieš ale zas koľko ľudí by chcelo vedieť to či to, lebo sa tam chystajú a nemajú ani šajnu do čoho idú? tak rečo neporadiť. A na druhej strane nestačí len chcieť, ale aj mať na to, a ak úspory nestačia, sponori sú fajn, ale potom plynú záväzky….

    Tebe môžeme len závidieť…

  7. ZOMBY

    13. septembra 2013 at 3:32

    Nechavat si veci pre seba by bola skoda ved ja sam citam skoro vsetko co chalani daju na web, cloveku ich skusenosti vela pomozu. Ale ist do niecoho a nemat o tom sajnu je super 😉 to je to prave orechove 😁 a mozes planovat kolko chces aj tak sa vsetko vzdy dako zvrtne 😎 A stojim si za tym za staci len chciet a ked chces a mas odhodlanie a nasetris si. Nedavno som stretol nemca na vespe a fical si skrz ameriku setril 3 roky. Chlapik z argentiny presiel na bycikly az na aliasku trvalo mu to 16 mesiacov a jeho rozpocet bol 10 000 $. No ale netreba sa hasterit ved aj tak vsetci chceme vidiet co najviac tak prajem kazdemu aby sa mu podarilo splnit si sen i ked je to taske v tejto zakernej dobe 😇 PS: sponzori nie su fajn 😁

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri