Tento rok sme si v sedle veľkého cestného endura z dielne Yamahy užili naozaj poriadne dávky kilometrov, a najmä s príchodom špeciálnej verzie Worldcrosser sa slovíčko „terén“ skloňovalo v spojitosti s Yamahou oveľa častejšie ako bežne. Je však rozdiel medzi štandardným modelom a verziou Worldcrosser naozaj tak veľký, alebo ide len o šikovný trik zo strany výrobcu ako nalákať nových zákazníkov na už aj tak vynikajúci model? Pre uspokojivú odpoveď na túto otázku sme si požičali pre istotu obe verzie tohto dobrodružného turistu.
O čom je štandardné Super Ténéré Yamaha sa rozhodla opätovne vstúpiť na trh veľkých cestných endúr pred dvomi rokmi a dnes môžeme povedať, že sa rozhodla naozaj dobre. Veľký radový dvojvalec sa ukázal byť vynikajúcou voľbou a svojou pružnosťou a hladkým chodom je priam stvorený pre diaľkovú turistiku v ľubovoľnom prostredí. Vynikajúci podvozok spojený s nízkym ťažiskom má na svedomí ľahké ovládanie na ceste aj v ľahkom teréne. No a vďaka elektronickým pomôckam ako meniteľné výkonové krivky, elektronický systém ABS alebo trakčná kontrola, dokážete výkon motora bezpečne využiť za každej situácie. Potom je tu nadštandardný komfort, výborná ochrana jazdca pred vetrom a dostatočne objemné postranné kufre, ktoré sú súčasťou doplnkovej výbavy. Potrebuje dobrodružne ladený turista k životu viac?
O čom je Worldcrosser Ak hľadáte odpoveď na poslednú otázku, tak práve Worldcrosser by mal byť tou správnou odpoveďou. Segment s označením „Adventure“ sa pre mnohých výrobcov stal v posledných rokoch doslova zlatou baňou, keď ponúkajú celú paletu offroaodvých doplnkov, ktoré zlepšujú jazdné vlastnosti motocyklov v teréne. Naviac, v každom z nás je trochu exhibicionizmu a každý sa rád odlišuje od svojho najbližšieho okolia lepšími a krajšími vecami. No a momentálne na motocyklovom trhu nie je nič, čo by pohladilo majiteľovo ego viac, ako keď si môže vychutnávať závistlivé pohľady okolia, keď sa preváža centrom mesta na motorke, ktorá vyzerá ako keby mala hneď ráno vyraziť na cestu okolo sveta. Samozrejme, potom je tu druhá strana mince v podobe skutočných dobrodružných cestovateľov, pre ktorých spomínané doplnky nie sú len na okrasu, ale plnia svoj účel a v teréne dokážu zlepšiť jazdné vlastnosti motocykla, poprípade zabezpečia zväčšenú ochranu proti poškodeniu v prípade pádu. V tomto smere dokáže Worldcrosser uspokojiť obe kategórie jazdcov a štandardný model mení na skutočného dobrodruha pripraveného na všetko, ktorý naviac vyzerá úžasne.
Balík doplnkov Yamaha predstavila prototyp Super Ténéré s označením Worldcrosser minulý rok (2011) a už od začiatku išlo o špeciálny kit doplnkov, ktorý jednoducho namontujete na sériový model. Súčasťou tohto kitu sú hliníkové a plastové chrániče dôležitých častí motocykla. Okrem toho na vás čaká sada originálnych polepov a tank padu, ktoré najmä po vizuálnej stránke motocykla sú prínosom. Testovaná verzia Premium bola naviac doplnená prídavnými hmlovými svetlami a výfukovým potrubím Akrapovič. Tento kit neprináša žiadne zásahy do motora alebo podvozku a výkon a jazdné vlastnosti sú tak rovnaké (aj s použitím výfukovej koncovky Akrapovič) ako na sériovej verzii.
Niekedy stačí len prezuť Existuje niekoľko spôsobov ako zlepšiť jazdné vlastnosti cestného endura v teréne a môžete buď výrazne znížiť hmotnosť motocykla alebo upraviť komponenty podvozku. Oba tieto spôsoby sú však náročné nielen technicky, ale aj finančne, a väčšinou aj tak neprinesú očakávaný výsledok. No a potom je tu tretia možnosť, ktorá je relatívne nenáročná a lacná, no jej prínos je okamžite citeľný a premení viac-menej cestne orientovaný motocykel na pravé a nefalšované enduro. Worldcrosser prišiel obutý v pneumatikách Metzeler Karoo, ktoré možno neočaria komfortom jazdy a kilometrovým výkonom na asfalte, zato v teréne vám ponúknu trakciu a istotu, vďaka ktorej rýchlo zistíte ako veľa je +100 k výkonu na zadnom kolese v skutočnosti. Worldcrosser za sebou nenechával bežné koľaje, ale počas akcelerácie doslova vyorával v zemi hlboké brázdy.
2x v sedle Yamahy Keď postavíte obe motorky vedľa seba, tak pohľad sa vám okamžite zastaví na Worldcrosseri. Najmä z pohľadu priaznivca dobrodružnej turistiky len ťažko budete môcť tomuto motocyklu niečo vyčítať po vizuálnej stránke. Robustný hliníkový chránič motora doslova svieti a imidž neohrozeného dobrodruha dopĺňajú karbónové kryty spolu s originálnymi polepmi. Potom je tu štandardná verzia, ktorá samozrejme, pôsobí v tomto smere o niečo skromnejšie a v čiernej farbe chvíľami skoro až stroho. Na druhej strane, tých rozdielov pri jazde až tak veľa nepocítite, a ak neberieme do úvahy pneumatiky Karoo na verzii Worldcrosser, tak sedíte takmer na identických motocykloch. Určite by som to považoval za plus predovšetkým pre verziu Worldcrosser, ktorá nič nestratila z ľahkého ovládania štandardnej verzie a správa sa s rovnakou istotou v ľubovoľnom prostredí. Ako sa ukázalo, v teréne najväčším prínosom boli práve pneumatiky, ktoré pochopiteľne dokázali oveľa efektívnejšie a bezpečnejšie preniesť výkon na zem, ako v prípade sériovej verzie.
Stojí to zato? Yamahe sa predstavením Worldcrossera podarilo relatívne jednoducho rozšíriť modelovú radu Super Ténéré o pravú „Adventure“ verziu tohto modelu. Otázkou však zostáva, či je to hodné výšky investície, ktorá v prípade základnej verzie Worldcrossera predstavuje +1 400 Eur oproti cene základného modelu Super Ténéré (14 190 Eur) a v prípade testovanej verzie Premium až +2 500 Eur. Super Ténéré je už v sérii prakticky kompletným motocyklom a na bežný život určite viac nepotrebujete, no ak plánujete využívať motorku na vážnejšiu turistiku, tak určite budete nútení siahnuť po doplnkoch a práve tu su silné stránky originálneho kitu Worldcrosser, ktorý vám ponúka všetko, čo na dobrodružné cesty budete potrebovať a to za cenu, ktorá zrazu nie je tak vysoká.
Yamaha XT1200Z Super Ténéré / Worldcrosser
Cena: 14 190 / 15 490 / 17 190 Eur (verzi Premium)
Motor: 1 199 ccm, DOHC, 8 ventilov, R2
Výkon: 110 k pri 7 250 ot./min.
Krútiaci moment: 114 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rám: priehradový, pozváraný z oceľových rúrok
Prevádzková hmotnosť: 261 kg
Výška sedla: 845 – 870 mm
Objem palivovej nádrže: 23 l
Pneu: vpredu:110/80-19, vzadu: 150/70 – 17
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2012
Janka
Yamaha Super Ténéré a Worldcrosser – album k testu-Motomagazín 12/2012
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.