Connect with us

Testy a recenzie

2x v sedle dobrodruhov – Porovnanie Yamaha XT1200Z Super Ténéré vs. Worldcrosser

Publikovaný

on

Tento rok sme si v sedle veľkého cestného endura z dielne Yamahy užili naozaj poriadne dávky kilometrov, a najmä s príchodom špeciálnej verzie Worldcrosser sa slovíčko „terén“ skloňovalo v spojitosti s Yamahou oveľa častejšie ako bežne. Je však rozdiel medzi štandardným modelom a verziou Worldcrosser naozaj tak veľký, alebo ide len o šikovný trik zo strany výrobcu ako nalákať nových zákazníkov na už aj tak vynikajúci model? Pre uspokojivú odpoveď na túto otázku sme si požičali pre istotu obe verzie tohto dobrodružného turistu.

O čom je štandardné Super Ténéré
Yamaha sa rozhodla opätovne vstúpiť na trh veľkých cestných endúr pred dvomi rokmi a dnes môžeme povedať, že sa rozhodla naozaj dobre. Veľký radový dvojvalec sa ukázal byť vynikajúcou voľbou a svojou pružnosťou a hladkým chodom je priam stvorený pre diaľkovú turistiku v ľubovoľnom prostredí. Vynikajúci podvozok spojený s nízkym ťažiskom má na svedomí ľahké ovládanie na ceste aj v ľahkom teréne. No a vďaka elektronickým pomôckam ako meniteľné výkonové krivky, elektronický systém ABS alebo trakčná kontrola, dokážete výkon motora bezpečne využiť za každej situácie. Potom je tu nadštandardný komfort, výborná ochrana jazdca pred vetrom a dostatočne objemné postranné kufre, ktoré sú súčasťou doplnkovej výbavy. Potrebuje dobrodružne ladený turista k životu viac?

O čom je Worldcrosser
Ak hľadáte odpoveď na poslednú otázku, tak práve Worldcrosser by mal byť tou správnou odpoveďou. Segment s označením „Adventure“ sa pre mnohých výrobcov stal v posledných rokoch doslova zlatou baňou, keď ponúkajú celú paletu offroaodvých doplnkov, ktoré zlepšujú jazdné vlastnosti motocyklov v teréne. Naviac, v každom z nás je trochu exhibicionizmu a každý sa rád odlišuje od svojho najbližšieho okolia lepšími a krajšími vecami. No a momentálne na motocyklovom trhu nie je nič, čo by pohladilo majiteľovo ego viac, ako keď si môže vychutnávať závistlivé pohľady okolia, keď sa preváža centrom mesta na motorke, ktorá vyzerá ako keby mala hneď ráno vyraziť na cestu okolo sveta. Samozrejme, potom je tu druhá strana mince v podobe skutočných dobrodružných cestovateľov, pre ktorých spomínané doplnky nie sú len na okrasu, ale plnia svoj účel a v teréne dokážu zlepšiť jazdné vlastnosti motocykla, poprípade zabezpečia zväčšenú ochranu proti poškodeniu v prípade pádu. V tomto smere dokáže Worldcrosser uspokojiť obe kategórie jazdcov a štandardný model mení na skutočného dobrodruha pripraveného na všetko, ktorý naviac vyzerá úžasne.

Balík doplnkov
Yamaha predstavila prototyp Super Ténéré s označením Worldcrosser minulý rok (2011) a už od začiatku išlo o špeciálny kit doplnkov, ktorý jednoducho namontujete na sériový model. Súčasťou tohto kitu sú hliníkové a plastové chrániče dôležitých častí motocykla. Okrem toho na vás čaká sada originálnych polepov a tank padu, ktoré najmä po vizuálnej stránke motocykla sú prínosom. Testovaná verzia Premium bola naviac doplnená prídavnými hmlovými svetlami a výfukovým potrubím Akrapovič. Tento kit neprináša žiadne zásahy do motora alebo podvozku a výkon a jazdné vlastnosti sú tak rovnaké (aj s použitím výfukovej koncovky Akrapovič) ako na sériovej verzii.

Niekedy stačí len prezuť
Existuje niekoľko spôsobov ako zlepšiť jazdné vlastnosti cestného endura v teréne a môžete buď výrazne znížiť hmotnosť motocykla alebo upraviť komponenty podvozku. Oba tieto spôsoby sú však náročné nielen technicky, ale aj finančne, a väčšinou aj tak neprinesú očakávaný výsledok. No a potom je tu tretia možnosť, ktorá je relatívne nenáročná a lacná, no jej prínos je okamžite citeľný a premení viac-menej cestne orientovaný motocykel na pravé a nefalšované enduro. Worldcrosser prišiel obutý v pneumatikách Metzeler Karoo, ktoré možno neočaria komfortom jazdy a kilometrovým výkonom na asfalte, zato v teréne vám ponúknu trakciu a istotu, vďaka ktorej rýchlo zistíte ako veľa je +100 k výkonu na zadnom kolese v skutočnosti. Worldcrosser za sebou nenechával bežné koľaje, ale počas akcelerácie doslova vyorával v zemi hlboké brázdy.

2x v sedle Yamahy
Keď postavíte obe motorky vedľa seba, tak pohľad sa vám okamžite zastaví na Worldcrosseri. Najmä z pohľadu priaznivca dobrodružnej turistiky len ťažko budete môcť tomuto motocyklu niečo vyčítať po vizuálnej stránke. Robustný hliníkový chránič motora doslova svieti a imidž neohrozeného dobrodruha dopĺňajú karbónové kryty spolu s originálnymi polepmi. Potom je tu štandardná verzia, ktorá samozrejme, pôsobí v tomto smere o niečo skromnejšie a v čiernej farbe chvíľami skoro až stroho. Na druhej strane, tých rozdielov pri jazde až tak veľa nepocítite, a ak neberieme do úvahy pneumatiky Karoo na verzii Worldcrosser, tak sedíte takmer na identických motocykloch. Určite by som to považoval za plus predovšetkým pre verziu Worldcrosser, ktorá nič nestratila z ľahkého ovládania štandardnej verzie a správa sa s rovnakou istotou v ľubovoľnom prostredí. Ako sa ukázalo, v teréne najväčším prínosom boli práve pneumatiky, ktoré pochopiteľne dokázali oveľa efektívnejšie a bezpečnejšie preniesť výkon na zem, ako v prípade sériovej verzie.

Stojí to zato?
Yamahe sa predstavením Worldcrossera podarilo relatívne jednoducho rozšíriť modelovú radu Super Ténéré o pravú „Adventure“ verziu tohto modelu. Otázkou však zostáva, či je to hodné výšky investície, ktorá v prípade základnej verzie Worldcrossera predstavuje +1 400 Eur oproti cene základného modelu Super Ténéré (14 190 Eur) a v prípade testovanej verzie Premium až +2 500 Eur. Super Ténéré je už v sérii prakticky kompletným motocyklom a na bežný život určite viac nepotrebujete, no ak plánujete využívať motorku na vážnejšiu turistiku, tak určite budete nútení siahnuť po doplnkoch a práve tu su silné stránky originálneho kitu Worldcrosser, ktorý vám ponúka všetko, čo na dobrodružné cesty budete potrebovať a to za cenu, ktorá zrazu nie je tak vysoká.

Yamaha XT1200Z Super Ténéré / Worldcrosser

Cena: 14 190 / 15 490 / 17 190 Eur (verzi Premium)
Motor: 1 199 ccm, DOHC, 8 ventilov, R2
Výkon: 110 k pri 7 250 ot./min.
Krútiaci moment: 114 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rám: priehradový, pozváraný z oceľových rúrok
Prevádzková hmotnosť: 261 kg
Výška sedla: 845 – 870 mm
Objem palivovej nádrže: 23 l
Pneu: vpredu:110/80-19, vzadu: 150/70 – 17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2012 Janka

Yamaha Super Ténéré a Worldcrosser – album k testu-Motomagazín 12/2012

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri