Connect with us

Testy a recenzie

Premianti triedy – Test Can-Am Outlander MAX 1000 LTD a Commander 1000 XT

Publikovaný

on

Produkcia značky Can-Am už dlhé roky patrí medzi absolútnu špičku v kategórii ATV a v r. 2010 s rovnakou filozofiou vstúpila aj do kategórie SSV. Prichádzajúci rok 2013 bude z pohľadu výrobcu mimoriadne dôležitý a na trh uvádza množstvo inovácií a jeden úplne nový model. No a o tom, že Can-Am sa o svoje postavenie v prémiovom segmente nemusí obávať, sme sa mohli presvedčiť počas oficiálneho testovacieho dňa noviniek v offroad centre pri Prahe, kde sme sa bližšie pozreli na vrcholové modely Outlander MAX Limited a Commander 1000 XT.

Can-Am Outlander MAX Limited

Nová generácia
Modelová rada Outlander bezpochyby patrí medzi nosné produkty vo výrobnom programe Can-Am a výrobca jej pochopiteľne venuje maximálnu pozornosť. V minulom roku sa kompletnej modernizácie dočkala krátka verzia tohto modelu a pre rok 2013 prišiel rad na predĺženú verziu MAX. Kľúčovú úlohu v tomto prípade hrá nová generácia oceľového rámu SST G2, ktorý je teraz tuhší a v porovnaní s predchádzajúcou generáciou má upravenú geometriu a znížené úchyty čapov zavesenia kolies za účelom zlepšenia jazdných vlastností. Vďaka novému rámu sa podarilo u verzie MAX predĺžiť rázvor až o 20 cm oproti predchádzajúcej generácii bez toho, aby sa zhoršili jazdné vlastnosti. Inováciami prešli aj závesy kolies vpredu aj vzadu. Spolu s rámom prichádza aj nový dizajn, ktorý prináša viac pohodlia a nové odkladacie priestory.

Maximálny výkon
V útrobách testovanej štvorkolky sa nachádza dobre známy, kvapalinou chladený dvojvalec o objeme 976 ccm z dielne Rotax, ktorý disponuje maximálnym výkonom 82 k. Novinkou je nový dvojkomorový filter sania, ktorý je teraz umiestnený vyššie a samotné otvory sánia sú teraz na úrovni riadidiel, čo citeľne zlepšuje brodivosť štvorkolky. Predný náhon sa aktivuje pomocou poslednej generácie viskóznej spojky Visko-Lok QE, ktorá sľubuje rýchlejšiu reakciu a plynulejší záber.

Maximálny komfort
Komfort verzie MAX je naozaj na špičkovej úrovni a platí to aj v prípade spolujazdca. Nová sedačka spolujazdca nesie označenie DPC (Dynamic Passenger Comfort) a prináša viac pohodlia pre prípadného pasažiera. Úplne nový dizajn sedačky teraz dovoľuje opierke chrbta pohyb v rozsahu 8 stupňov, čo znižuje spätný náraz počas prudkej akcelerácie, poprípade v strmom stúpaní. Okrem toho ponúka zvýšenú bočnú ochranu a integrované madlá, ktoré sú súčasťou sedčky. Sedačka sa teraz dá veľmi jednoducho zložiť a vzniká rovná a široká plocha určená na prípadné uchytenie väčšieho nákladu.

Luxusná záležitosť
Verzia Limited je absolútnym vrcholom modelovej rady Outlander a k už aj tak bohatej výbave štandardnej verzie, kde nechýba napríklad trojstupňový elektronický posilňovač riadenia DPS, elektrický navijak s nosnosťou 1 361 kg alebo vodotesná odkladacia schránka, pribudla extra výbava v podobe vzduchom regulovateľných zadných pružín FOX ACS, ktoré ponúkajú až 6 rôznych stupňov nastavenia, kombinovaný prístrojový panel s analógovým ukazovateľom rýchlosti a veľkým digitálnym displejom. Súčasťou tejto výbavy je aj demontovateľný navigačný systém Garmin Montana a exkluzívne 12-palcové hliníkové ráfy kolies.

Jazda
Biela perleťová farba sa k tejto štvorkolke neuveriteľne hodí a v kombinácii s novým dizajnom je Outlander MAX zrazu úplne novým vozidlom. Pár minút tak venujem statickej obhliadke a je čo pozerať. Kombinácia nadštandardných rozmerov spojených s atraktívnym výzorom a vynikajúcou úrovňou dielenského spracovania robí z Outlandera prémiovú štvorkolku so všetkým, čo k tomu patrí. Samozrejme, potom je tu doplnková výbava a aj v tomto smere máte čo robiť, aby ste odhalili všetky príjemné „drobnosti“, ktoré verzia Limited ponúka. To však už sedím v sedle a vyrážam. Jednou z noviniek na verzii MAX je veľký dvojvalec o objeme 976 ccm, ktorý nájdete aj na krátkej verzii Outlandera. Tento motor budú priaznivci veľkého výkonu jednoducho milovať a ostatných presvedčí, že definícia: „kubické centimetre ničím nenahradíš,“ stále platí doslova. Motor vynikajúco reaguje na plynovú páčku a výkon sa okamžite prenáša na kolesá. Je jedno či sa potrebujete slimačím tempom presúvať náročnými sekciami, alebo naopak mohutnou akceleráciou na dlhej rovinke atakovať trojcifernú hranicu maximálnej rýchlosti, prebytok výkonu máte neustále k dispozícii. Potom je tu ovládanie, ktoré je vzhľadom na samotné rozmery a dlhý rázvor neuveriteľne ľahké, za čo môže aj 3-stupňový elektronický posilňovač riadenia, ktorý okrem ľahkého riadenia prakticky eliminuje všetky nárazy, ktoré sa prenášajú na riadenie. Podvozok Outlandera je povestný komfortom, ktorý ponúka a najnovší MAX uspokojí v tomto smere aj najnáročnejších jazdcov. Pruženie dokonale absorbuje menšie a stredné veľké nerovnosti, ktoré na vás čakajú a jazda je úplne hladká. Tuhosť vzduchom nastaviteľného zadného pruženia sa dá nastaviť tlačidlom na riadidlách a ľahko prispôsobiť jazdcovým požiadavkám. V sedle tak môžete tráviť naozaj veľa času bez únavy. Môžete dokonca popustiť uzdu svojim športovým ambíciám, no má to svoje hranice a najmä mäkšie naladený predok vám to dá pocítiť pri agresívnejšej jazde. Na druhej strane, spätná väzba zo strany podvozku je výborná a ľahšie odhadnete možnosti podvozku v náročnom teréne.


Can-Am Commander 1000 XT

Úspešný koncept
Can-Am vstúpil do kategórie malých vozidiel SSV relatívne neskoro v roku 2010, no ako sa ukázalo oplatilo sa čakať. Nový Commander sa ocitol v asi najpopulárnejšej kategórii rekreačne-úžitkových SSV a okamžite posunul štandardy vo výkone a výbave na novú úroveň. Dvojvalec Rotax o objeme 976 ccm posunul hranice výkonu na vyššiu úroveň a s 85 koňmi je to stále najvýkonnejší predstaviteľ v tejto triede. Tomu zodpovedajú aj jazdné vlastnosti a podvozok si dokáže poradiť aj s náročným terénom. Commander však potešil aj po úžitkovej stránke a za jazdcom sa ukrýva nadrozmerná výklopná plošina s dvojitým dnom a jazdec má v prípade potreby k dispozícii oddelené úložné priestory. Inovatívne prvky výbavy sa týkajú aj komfortu a k polohovateľným sedačkám patrí aj výškovo nastaviteľný volant. Sedačky sa naviac dajú aj vybrať a použiť napríklad ako pohodlné kempingové stoličky.

Zmeny sa dotkli podvozku
Pre rok 2013 prichádza modelová rada Commander s prvými výraznejšími zmenami, ktoré sa dotkli najmä podvozku. Novinkou je elektronický dynamický posilňovač riadenia DPS, ktorý bol špeciálne prispôsobený použitiu na Commanderi a tuhosť riadenia upravuje podľa okamžitej rýchlosti. Spolu s posilňovačom riadenia pribudla aj posledná generácia hydraulickej spojky predného diferenciálu Visko-Lok QE, ktorá sľubuje rýchlejšiu aktiváciu, čo jazdec pocíti najmä v náročnom teréne pri pomalých rýchlostiach v podobe plynulejšieho záberu predného náhonu.

Balíček XT
Verzia XT vychádza zo základného modelu a prináša ďalšie praktické doplnky v podobe elektrického navijaka s nosnosťou 1 841 kg, 27-palcové pneumatiky Maxxis Bighorn a atraktívne 14-palcové hliníkové disky kolies. Užitočným doplnkom je robustný kovový nárazník vpredu, ktorý je rovnako súčasťou výbavy XT. No a kožou potiahnutý volant a inovovaný prístrojový panel môžeme zaradiť skôr do kategórie doplnkov, ktoré jazdca príjemne hýčkajú.

Jazda
S Commanderom som sa po prvýkrát stretol v roku 2010 počas oficiálnej prezentácie tohto modelu v Maroku a zanechal naozaj vynikajúci dojem. Výborná prejazdnosť najnáročnejším terénom, ktorú dokazoval vo vyschnutých korytách riek plných veľkých balvanov, ale aj schopnosť podvozku poradiť si s rýchlymi presunmi po zvlnených štrkovo-pieskových dunách hovorila sama za seba. No a potom tu bol samozrejme výkon motora, alebo skôr jeho prebytky, ktoré robili jazdu neuveriteľne zábavnú a dynamickú. Commander sa právom zaradil do najužšej špičky v triede rekreačne–úžitkových SSV. Až na atraktívnu farebnú kombináciu bielej perleti po vizuálnej stránke veľa rozdielov v porovnaní so svojím predchodcom na novom Commanderi neuvidíte, no stačí sa rozbehnúť a prítomnosť posilňovača riadenia je okamžite citeľná. Najmä v klzkých zákrutách plných vyjazdených koľají, kde Commander bez posilňovača vyžadoval pevnejšiu ruku jazdca, nová verzia ide úplne ľahko a do volantu sa prenáša len minimum odporu. Po motorickej stránke sa nič nezmenilo a prebytky výkonu máte neustále k dispozícii bez ohľadu na to či máte zaradený rýchly alebo pomalý prevod. To isté platí aj v prípade podvozku a Commander si poradí aj v náročnom teréne, na motokrosovú trať to síce nie je, no potreby ľahkého, rekreačne ladeného športovca plní perfektne.

Premianti triedy
Ako som spomínal už v úvode tohto článku Can-Am sa nemusí obávať o svoje postavenie v prémiovom segmente ATV a SSV, a naďalej patrí do absolútnej špičky. Nová generácia Outlandera MAX prináša citeľné zlepšenie nielen na podvozku, ale aj po motorickej stránke je nárast výkonu prínosom. V prípade Commandera sa prítomnosť elektronického posilňovača riadenia na prvý pohľad javí ako minimálna zmena, no jeho prínos pocítite okamžite a v náročnom teréne jazdíte nielen rýchlejšie ale aj bezpečnejšie.

Can-Am Outlander MAX Limited

Cena: 18 760 Eur
Motor: 976 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2
Výkon: 82 k
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT + spiatočka, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 388 x 1 168 x 1 118 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 371 kg
Rázvor: 1 499 mm
Výška sedla: 877 mm
Objem pal. nádrže: 20,5 l
Pneu: vpredu: 27 x 8 – 14, vzadu: 27 x 10 – 14 (650, 800)
Homologizácia: áno

ATV na test zapožičal: Imidjex spol. s r. o., Bratislava


Can-Am Commander 1000 XT

Cena: 20 870 Eur
Motor: 976 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2
Výkon: 85 k
Prevodovka: dvojstupňová automatická s plynulým prevodom + spiatočka, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 3 004 x 1 489 x 1 829 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 585 kg (suchá)
Rázvor: 1 924 mm
Objem pal. nádrže: 37,8 l
Pneu: vpredu: 27 x 11 – 12 /, vzadu: 27 x 11 – 12
Homologizácia: áno

SSV na test zapožičal: Imidjex spol. s r. o., Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: V. Brniak a autor

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2012 Janka

Premianti triedy – Test Can-Am Outlander MAX 1000 LTD a Commander 1000

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri