Connect with us

Testy a recenzie

Poriadne divoká mačka – Test Arctic Cat Wildcat 1000

Publikovaný

on

Kategória malých vozidiel „Side by side“ je v našich končinách stále vnímaná predovšetkým ako kategória malých úžitkových autíčiek, ktoré okrem pracovného využitia prinášajú aj primeranú dávku zábavy v teréne. Posledné roky však prinášajú športovejšie ladené vozidlá, ktoré sa ukrývajú pod jednotným označením SXS. Ako sa jazdí s momentálne asi najextrémnejším predstaviteľom tejto triedy sa dozviete z nasledujúcich riadkov. Tohtoročná novinka Arctic Cat Wildcat, ktorá v redakcii spravila pekný rozruch, sa ukázala ako poriadne nabrúsená mačka, a to doslova.

Kam to celé speje?
Je vysoko pravdepodobné, že pri pohľade na model Wildcat vám takáto otázka prebleskne mysľou. Nakoniec, ešte pred pár rokmi boli tieto „vozítka“ v drvivej väčšine prípadov vybavené malou kabínou a korbou určenou na prevoz nákladu a o nejakých veľkých výkonoch nemohla byť ani reč. Pri pohľade na ponuku v tejto kategórii by sa skôr dalo hovoriť ako o evolúcii pracovnej štvorkolky na niečo väčšie a užitočnejšie. Kto však chce byť úspešný nesmie stáť na mieste, a to čo sa deje v tejto kategórii, by sa dalo označiť ako prirodzený vývoj a výrobcovia sa jednoducho snažia nájsť a využiť všetky možnosti využitia, ktoré vozidlá „side by side“ ponúkajú. Nás tak môže tešiť, že novinky každoročne posúvajú hranice výkonu a extrémnych jazdných vlastností o poriadny kus vpred.

Cieľ – eliminácia konkurencie
V press materiáloch výrobcu sa spomína, že Wildcat vznikol na základe požiadaviek zákazníkov, a ak je to pravda, tak medzi priaznivcami tejto značky sa ukrýva naozaj pekne divoká partia extrémistov. Nakoniec, netreba ani sadať za volant, Wildcat vás o tom presvedčí už svojím výzorom. Výrobca evidentne nestrácal čas pozeraním na to, čo robí najbližšia konkurencia, ale inšpiráciu hľadal rovno medzi pretekárskymi truckmi, ktoré jazdia v USA púštne preteky Baja. Dizajn pripomína skôr pretekársku buginu ako SSV a ohromné zdvihy pruženia hravo zatienia konkurenciu. Wildcat jednoducho chce byť športovým špeciálom so všetkým čo k tomu patrí. Nenápadným dotykom moderny sú potom predné svetlomety vybavené všadeprítomnou LED technológiou.

Podvozok z iného sveta
To čo asi najviac odlišuje Wildcat od konkurencie sa ukrýva v podvozku, presnejšie jeho konštrukcii. Robustný rám pozváraný z vysokopevnostnej ocele zaručuje maximálnu tuhosť vozidla aj v prostredí, ktoré zodpovedá offroadovej pretekárskej trati. To isté platí aj o systéme pruženia, ktoré je pripravené absorbovať všetko, čo sa mu postaví do cesty. Zadné kolesá sú zavesené pomocou päťprvkového systému zavesenia, ktorý okrem potrebnej tuhosti pomáha neustále udržiavať pneumatiky v ideálnom kontakte s vozovkou. Zadné pruženie sa môže naviac pochváliť naozaj ohromným zdvihom, ktorý dosahuje hodnotu 457 mm! Samotné tlmiče pruženia dodáva prestížny americký výrobca Walker Evans, ktorý je známy najmä produkciou pružín pre offroadové špeciály. Predné kolesá sú zavesené pomocou dvojitých „áčkových“ ramien a vďaka predĺženým pružinám, opäť z dielne Walker Evans, dosahujú zdvih 432 mm. Systém pruženia na oboch koncoch je naviac plne nastaviteľný (útlm + kompresia).
Pruženie však nie je jediným tromfom tohto vozidla a Wildcat je prvým sériovým SXS, ktoré prichádza z elektronickým posilňovačom riadenia, vďaka čomu je ovládanie presné a ľahké aj v náročných podmienkach. Podvozok potom dopĺňajú 14-palcové hliníkové ráfy.

Je 1 000 ccm dosť?
V tejto triede pozorujeme ako sa pomaly dvíha zdvihový objem motorov. V útrobách Wildacata sa nachádza kvapalinou chladený dvojvalec do „V“ z dielne Arctic Cat, ktorý pri zdvihovom objeme 951 ccm dosahuje v otvorenej „offroad“ verzii maximálny výkon 75 k, čo síce nie je najvyššia hodnota v tejto triede, no môžete byť bez obáv, vďaka podvozku tento výkon dokážete veľmi efektívne využiť. Výkon motora sa na všetky štyri kolesá prenáša pomocou 2-stupňového variátora. Predný náhon je, samozrejme, vypínateľný, naviac jazdec má k dispozícii aj elektronicky aktivovanú uzávierku.

Športová ergonómia
O tom, že sadáte do športového náradia niet najmenších pochýb a asi jediným úžitkovým prvkom je v tomto prípade malý úložný priestor (136 l) za sedadlami. Tvarovaním potešia sedadlá, ktoré ponúkajú veľmi dobrú bočnú oporu a sedíte naozaj pevne. Výškovo nastaviteľný volant je príjemným doplnkom pri hľadaní optimálneho komfortu. Štandardné trojbodové bezpečnostné pásy vyzerajú ako na bežnom rodinnom sedane, no vzhľadom nato, že Wildcat má s rodinným sedanom spoločné asi len štyri kolesá, by možno nezaškodil aj nejaký športovejší systém. Nemôžem však povedať, že by pásy neplnili svoju úlohu a pocit bezpečia mi určite nechýbal. Jednoduchá prístrojovka ukrýva jeden kruhový „budík“, ktorý však jazdca zásobuje množstvom užitočných informácií. Štandardné ovládače dopĺňa páka radenia a ovládače náhonu 4×4 a elektronickej uzávierky. No a nesmiem zabudnúť na praktickú 12V zásuvku.

Poriadne divoká mačka
Až na hustý dážď, ktorý nás počas testu sprevádzal, bolo všetko perfektné, rozbitá piesková trať a Wildcat je jednoducho dokonalá kombinácia. Za volant tak sadám s poriadnou dávkou adrenalínu v krvi a jedovatý zvuk športovo ladeného dvojvalca to ešte umocňuje. Rozdiel v porovnaní s tým, čo sa mi doteraz dostalo do rúk je okamžite cítiť a podvozok dokonale filtruje rozbitú cestu a nepríjemnú roletu, kde výška jednotlivých hrbov dosahuje skoro 1 meter. Wildcat pritom pevne drží stopu a mám pocit, že kľudne by som počas jazdy mohol piť kávu bez toho, aby som sa oblial. Na rad prichádzajú skoky, ktoré som až doteraz nepovažoval za bežný repertoár SSV. Nejde ani tak o samotný skok, skôr to bol opätovný dopad na pevnú zem, ktorý mi robil obavy. Arctit Cat však zvláda túto činnosť s neuveriteľnou ľahkosťou a každý dopad je dokonale hladký bez tvrdého nárazu alebo odskakovania kolies. Chvíľami to vyzeralo ako keby som pristával do nekonečne mäkkých perín a po hladkom pristátí môžem okamžite stlačiť plynový pedál opäť „na podlahu“. Wildcat je asi jediným vozidlom svojho druhu, s ktorým by som s čistým svedomím vyrazil na motokrosovú trať a nemusel by som ho pritom vôbec šetriť. Dostať pritom toto SXS na hranu už vyžaduje poriadne skúsenosti zo strany jazdca alebo naopak musíte urobiť poriadnu hlúposť, podvozok je jednoducho vynikajúci a so spôsobom ako dokáže filtrovať terénne nerovnosti som sa doteraz ešte nestretol.

Motor pomáha udržiavať zábavu na maxime
Testovali sme otvorenú offroad verziu a k dispozícii som mal plný výkon cca 75 k, vďaka čomu som mal k dispozícii neustále dostatok výkonu aj na rýchlom prevodovom stupni „H“. Variátor zaberal plynulo a aj v pomalých sekciách sa tak dalo ísť takmer krokom bez trhavých pohybov a pohrávať sa s plynom. Stačilo však poriadne šliapnuť na pedál a Arctic Cat okamžite vyrazil. Akcelerácia z miesta bola výborná a maximálka bola rovnako viac ako postačujúca. Spočiatku som kvôli väčšej zábave využíval len zadný náhon, no v ťažkom a mokrom piesku sa ukázal lepšou voľbou náhon 4×4, ktorý vás zo zákruty doslova vytiahol, no stále zostávala dostatočná rezerva na prípadný drift vo výjazde. Posilňovač riadenia v tomto režime naplno ukázal svoje výhody a natočiť kolesá tam, kde práve potrebujete, aj pod plným výkonom vyžadovalo minimum námahy a ani pri prejazde nerovnosťami alebo dopadmi zo skokov sa do volantu neprenášala prakticky žiadna negatívna energia. Rovnako spoľahlivo fungovali aj výkonné brzdy, ktoré takmer 600 kg vážiace vozidlo spomaľovali s razanciou športových špeciálov.
K samotnému výkonu snáď ešte jeden postreh, napriek tomu, že v porovnaní s konkurenciou je Wildcat výkonovo minimálne na rovnakej úrovni, tak chvíľami som mal pocit, že vynikajúci podvozok by nemal problémy zvládnuť ešte väčšie a divokejšie stádo koní ako máte k dispozícii v sériovom prevedení. Na tom, samozrejme, nie je nič zlé, práve naopak a táto rezerva sa dá využiť na prípadné zvýšenie výkonu bez toho, aby bolo nutné investovať do úprav podvozku.

Záver
Wildcat je šialená hračka, ktorá posúva hranice v kategórii športových SXS o hodný kus vpred a kupujete prakticky offroadový súťažný špeciál. Najmä podvozok svojou kvalitou citeľne prekračuje doterajšie štandardy. Akékoľvek náznaky nejakého úžitkového využitia by v tomto prípade boli len zbytočným mrhaním športového talentu, ktorý Wildcat v sebe ukrýva. Pomaly sa tak dostávame k cene, ktorá momentálne patrí medzi najvyššie v tejto kategórii, no ak Arctic Cat Wildcat prirovnáme k čistokrvným offroadovým špeciálom, kam sa nenápadne radí, tak výsledná suma zrazu pôsobí oveľa prijateľnejšie.

Arctic Cat Wildcat 1000 H2 EFI 4×4 PS

Cena: 18 035 Eur (offroad verzia bez EČV.) / 19 604 Eur (onroad verzia s EČV)
Motor: 952 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2
Výkon: 20 k od 7 500 ot./min. (75 k offroad verzia)
Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ
Rozmery: (D x Š x V): 3 048 x 1 626 x 1 670 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 592 kg (suchá)
Rázvor: 2 413 mm
Objem pal. nádrže: 33,3 l
Pneu: vpredu: 26 x 9-14, vzadu: 26 x 11-14
Homologácia: áno

SSV na test zapožičal: ASP Group, s.r.o., Žebrák (CZ)

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2012 Janka

Test Arctic Cat Wildcat 1000 – album k testu – Motomagazín 12/2012

1 komentár

1 komentár

  1. VladiB

    11. februára 2013 at 12:15

    Nájsť hranice toho čo dokáže tento stroj je veľký problém 👍

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri