Turistické články
Albánsko 2017 – už sme doma!
Publikovaný
Pred 7 rokovon
By
VladiB3025 km, 10 dní, 3 moto, 6 ľudí
Trasa: SK – Maďarsko – Srbsko – Kosovo – Albánsko – Čierna Hora – Bosna a Hercegovina – Chorvátsko – Maďarsko – SK
Kto miluje motorkárčenie a má možnosť ako my, nesleduje lastminute na portáloch cestoviek, ale vytvorí si najväčší letný zážitok sám. Tento krát ja s Ankou (KTM 1290 Super Adventure R), Palko s Jankou (BMW R 1200 GS Adventure), a Rudko s Betkou (BMW R 1200 GS Adventure), vytvorili cestovateľský tím pre zážitkovú a poznávaciu trasu tohto leta. Ja som na Garmine v obmedzeniach zapol slovo diaľnice (teda trasa viedla úplne mimo diaľnic), Palko nás do Albánska viedol podľa mapy a čísel ciest, pričom jediné isté bývanie sme mali v Srbsku v Bački Petrovac, kde Palko udržuje dlhoročné vzťahy so slovenskou komunitou. Zvyšné noci sme spali tam, kde prišlo.
Jediné čo na takúto cestu potrebujete je radosť z dobrodružstva ktoré vždy príde, potom dobrú partiu a to sme mali. Prešli sme 7 krajín, videli sme krásne, prekvapujúce, dych berúce ale i smutné veci. Bola to cesta o poznávaní krajín, ľudí, kultúry, gastronómií a nakoniec i samých seba. Dopadlo to tak ako som očakával a som šťastný, že som tu bol práve s týmito ľuďmi.
Top zážitkov bolo veľa, v skratke spomeniem:
Kosovo – Kosovská Mitrovica – Balkánskou vojnou zničené a následne postavené mesto delí rieka Ibar na dve etnické polovičky, Srbskú a Albánsku a v časti kde sme boli prevažuje islám, ktorý je jasný zo všade prítomných mešít. Jeden z mostov je nepriechodný, strážia ho medzinárodné sily a dostať na povolenie vstúpiť vybavil Palko.
Albánsko – Po vstupe do Albánska sme šli smerom k moru po novej ceste E851, ktorá je dvojprúdová v oboch smeroch. Nepamätám si, žeby som v živote prechádzal krajšou vysokohorskou panoramatickou cestou ako je táto. Má cca 115 km smerom k moru, točí sa i okolo rieky Drin, ktorá ústi do Jadranského mora. Cesta je vysekaná do skál, prechádza vysokánskymi premosteniami a všetci kladieme klobúk dolu pre Albánskom ako ju rýchlo postavilo v týchto extrémnych podmienkach. Ako povedal Palko, ak by sme takéto geografické podmienky mali u nás, tak Slovensko by ju nepostavilo ani za 50 rokov. Oddychový pobyt pri mori, ošarpané ale i luxusné hotelíky, lemujú prehustené pláže Albánska. Skromné ubytko tu nájdete za 10 Eur na osobu, jedlo a pitie je tu lacné. Burek s tvarohom či s mäsom je pre mňa droga, Albánci majú výbornú kuchyňu a sú celkom príjemný ľudia. Len keby nekadili do mora pri pláži a nemali celú krajinu jeden veľký bordel.
Čierna Hora – Durmitor. Durmitor je národný park a všetky cesty okolo neho sú vo výške 1400 m.n.m a viac. Samotná vysokohorská cesta ide prevažne v 2000 m.n.m. a poskytuje také výhľady, že sa vám tají dych. Ak si dáte trasu z mesta Žabljak dostávate skoro 50 km zážitkovej trasy na ktorú nikdy nezabudnete. Posledná časť trasy prechádza nespočetnými tunelmi vysekaných v skale a tie vás privedú k Pivskému jazeru, ktoré sa točí okolo horských masívov. Neviete čo máte skôr pozerať, farbu vody alebo majestátne pohorie. Spodnou trasou cca 115 km sa potom vraciame späť okolo Žabljaku a pokračujeme k dych berúcemu údoliu Tara. Celý okruh je ako stvorený pre motorkárov tak nielen, že niečo vidíte, ale si aj krásne zajazdíte. I tu je pomerne lacno, opäť máme ubytovanie za 10 Eur na osobu a i v tejto krajine kuchárskemu remeslu rozumejú. V miestnej pekárni sme skoro vyjedli makovú Baklavu. Keď prejdete hranice z Albánska, akoby ste zrazu boli v inom svete.
Bosna a Hercegovina – V prvej časti sme si krásne zajazdili v peknom prostredí. V Bosne sme ale ostali zaskočení ľuďmi s ktorými sme sa stretávali, či na pumpách, alebo pri iných službách, ktoré na ceste potrebujete. Doslova z nich vyžarovalo, že nás nechcú ani vidieť. Všetky odpovede na naše otázky boli cez zuby, nájsť bývanie v piatok noci cca o 22.00 hod na našej trase bolo skoro nemožné a nakoniec sme sa museli rozdeliť, dve posádky spali v hoteli (52 Eur izba pre dvoch), v mestečku kde sa celú noc bila mládež na neďalekej diskotéke. Ja som sa s Ankou cca o 23.00 h predieral po hlavnej ceste popri diskotéke, ktorá bola plná mladých poopíjaných ľudí ktorí sa trhali asi každý s každým a nakoniec som bol rád, že som cez nich prešiel a niekto nás nezhodil na zem, pričom 2 zasahujúce policajné autá nás úplne ignorovali. Pred polnocou sme v meste cca 30 km od tohto mesta našli bývanie za 35 Eur pre dvoch na noc. Čo vás ale v Bosne prekvapí je to, ako tu je lacno, benzín stojí cca 85-90 Centov a za obrovské jedlo v reštaurácii aj s nápojmi zaplatíme pre dve osoby 8 Eur. Aj v obchodoch sú ďaleko lacnejšie potraviny ako u nás.
Žiaľ nateraz iba toľko v skratke, úplnú reportáž pripravujem do niektorého z najbližších vydaní Motomagazínu. Dozviete sa aj:
– od našich spolujazdkýň, ako sa dá takáto cesta vydržať na sedadle vzadu
– pripravujem mnoho zaujímavostí z cesty, o ktorých sa nemáte možno ako inak dozvedieť
– KTM 1290 Super Adventure R – test na dlhé cestné trasy, a aké boli potrebné úpravy pred cestou
Musím poďakovať:
KTM CEE s.r.o. Bratislava za zapožičanie KTM 1290 S ADV R
Z KTM Peťovi Kaštílovi za promptné vybavenie potrebných povolení
Styx Vráble za oblečenie Clover Crossover 3 / GT PRO2
Styx Vráble za deflektor LOSTER
Moteam Šurany za 2 x Furygan topánky (JET Air D30 / Jet D30)
Moteam Šurany za 2 x Furygan rukavice (ROCKET EVO / GRAPHIC LADY)
Vlado Brniak
Divoké Albánsko, Krásne Montenegro, 7 krajín, 3000 km – 400 fotiek
Harley Davidson: Summer Vibes – veľké porovnanie
Nový Ducati Streetfighter V4 2025: 214 koní
KTM AG čelí insolvencii a žiada o reštrukturalizáciu
Ušetri – kúp motorku do konca roka!
VIDEO Report EICMA 2024: Ducati, Yamaha, Moto Guzzi, Benelli a SWM
Predstavené nové BMW F 900 R a F 900 XR 2025
Moto Guzzi V7 Sport: talianska ikona dostala elektroniku
Triumph Tiger Sport 660 2025: s naloženou výbavou
Ako správne zazimovať motorku – 5 krokov!
VIDEO Report EICMA 2024: Kawasaki, CF Moto a Aprilia
Ako správne zazimovať motorku – 5 krokov!
Nový Ducati Streetfighter V4 2025: 214 koní
Nová značka, nový motocykel: Morbidelli T502X 2025
KTM AG čelí insolvencii a žiada o reštrukturalizáciu
Triumph Tiger Sport 660 2025: s naloženou výbavou
VIDEO Report EICMA 2024: Triumph, Suzuki a Morbidelli
BMW Concept F 450 GS – nejmenšie v ríši GS!
VIDEO Report EICMA 2024: Honda, Royal Enfield a BENDA
Ducati Panigale V2 2025: najľahšia v histórii
Nové trojvalcové motocykle CFMOTO: 675NK a 675SR-R 2025
Najčítanejšie
-
MotoporadňaPred 3 týždne
Ako správne zazimovať motorku – 5 krokov!
-
SpravodajstvoPred 7 dní
Nový Ducati Streetfighter V4 2025: 214 koní
-
SpravodajstvoPred 4 týždne
Nová značka, nový motocykel: Morbidelli T502X 2025
-
SpravodajstvoPred 1 týždeň
KTM AG čelí insolvencii a žiada o reštrukturalizáciu
-
SpravodajstvoPred 2 týždne
Triumph Tiger Sport 660 2025: s naloženou výbavou
-
PodujatiaPred 4 týždne
VIDEO Report EICMA 2024: Triumph, Suzuki a Morbidelli
-
SpravodajstvoPred 4 týždne
BMW Concept F 450 GS – nejmenšie v ríši GS!
-
SpravodajstvoPred 4 týždne
VIDEO Report EICMA 2024: Honda, Royal Enfield a BENDA