Connect with us

Testy a recenzie

Atléti v smokingu: Triumph Speed Twin 900 vs 1200

Publikovaný

on

Britská značka Triumph má zrejme najväčšiu ponuku klasických motocyklov na trhu. Na tieto motorky z radu tzv. Modern Classics, ako Triumph tento rad motocyklov označuje, nie sú len výnimočné na pohľad. Majú aj funkčné komponenty, vďaka ktorým v ničom nezaostávajú za „modernými“ motorkami. Práve naopak, niektoré modely sú nadpriemerné vo svojej triede. Či už ide o športové stroje, alebo motorky určené do terénu. My sme sa v tomto teste pozreli na 2 klasiky – modely Speed Twin 900 a Speed Twin 1200.

Prvý dojem

Tieto motorky zaujmú už na prvý pohľad. Naháče s klasickým okrúhlym svetlometom sú na trhu skôr výnimkou. V prípade Triumphu ide o vzhľad, ktorý sa roky takmer nezmenil. Charakteristické guľaté svetlo, v dnešnej dobe doplnené o denné LED svietenie v prípade Speed Twin 1200, vkusne dokresľuje dobové motorky. V prípade oboch strojov upúta radový dvojvalec s výrazným rebrovaním, ktoré odkazuje na chladenie vzduchom (motorky majú aj chladič a teda sú chladené vodou). Motorky majú symetricky vyvedené výfukové zvody, ktoré ukončuje na každej strane jedna koncovka. Ich zvukový prejav je znamenitý už sériovom stave. Dokonca sa môže zdať, že motorkám chýba katalyzátor. Ten konštruktéri šikovne skryli pod motorkou.

Pri bližšom pohľade udrie do očí spracovanie. Aj keď sa nájdu na motorke plastové diely, sú lakované a budia dojem kovu, ktorý tú nájdeme v prvom rade. Ak túžiš po plastových blatníkoch, či nádrži, ostaneš asi sklamaný. Z oboch motoriek som mal dojem poctivých, hodnotných strojov. A detailov, ktoré sa dajú obdivovať, je na oboch neúrekom. Počnúc prvkami z chrómu, lešteného hliníka či imitácie karburátorov.

Takto však motorky budia dojem dobového ducha, čo je v priamom rozpore s tým, ako jazdia. Po prebudení tohto motora som vedel, že mám pod zadkom poriadny kus železa, ktoré chce jazdiť rýchlo.

Motor je základ

Toľko krát otrepaný výrok: „obsah ničím nenahradíš“. Nuž my sa tu bavíme o 900ke a 1200ke. Do tohto roka to boli jediné 2 motory, ktoré sa montovali do klasík. Výnimku tvoria tohtoročné modely Speed 400 s Scrambler 400X.

Väčší Triumph Speed 1200 má maximálny výkon 100 koní pri 7250 ot. / min. To sa pri dnešných výkonoch nemusí zdať veľa. Ale ak si k tomu vezmeme 112 Nm pri 4250 ot. / min., motorka je veľmi živá a má úžasný ťah už od nízkych otáčok. Nejde o vysokootáčkový motor, zvezieš sa skôr na bohatom krútiacom momente v prípade oboch strojov. K tomuto si predstav kulisu mohutného dunivého zvuku. Pozerám sa pritom na dvojité budíky pokryté lešteným hliníkom. Kombinácia týchto vnemov vyvoláva veľmi silné dojmy. V spojení s presnou, ale pritom pre Triumph – typicky jemnou prevodovkou a krátkymi prevodmi, ide o skvelú kombináciu na šport. S touto motorkou by som sa za nič nemusel hanbiť ani na okruhu.

Menší Speed Twin 900 disponuje maximálne 65 k pri 7500 ot./min. Ak si povieš, že nič moc – je to predsa o tretinu menej ako vo väčšom Speed Twine, možno ťa presvedčí krútiak s maximálnou hodnotou 80 Nm už pri 3800 ot. /min. Faktom je, že motorka má veľmi podobné rýchlosti pri maximálnych otáčkach, ako 1200ka. Menší Speed má len 5 prevodových stupňov a veľmi ma bavilo vytáčať ho a naháňať sa s väčším súrodencom. V porovnaní s väčším bratom hlavne na výkone stráca, ale mňa si získal možno aj viac. Ale o tom si povieme v ďalšej časti. Speed Twin mal dokonca o niečo výraznejší zvuk a pre mňa aj krajšie spracované koncovky.

Podvozok a brzdy

Podvozkové a brzdové komponenty sú tým, čo robí motorku športovou. A tu je to naozaj cítiť. Hlavne v prípade väčšieho Speed Twin 1200. Predné tlmiče prináša talianska spoločnosť Marzocci v podobe obrátenej prednej vidlice. Majú zdvih 120 mm, žiaľ nie je možné nastaviť ich. Sú nastavené tvrdo a športovo, čo samozrejme prinesie výhody mimo mesto na kvalitnom asfalte, či na okruhu. Toto nastavenie robí motorku z časti menej pohodlnou, ale taká sa ani nesnaží byť. Zadné dvojité pružiny nastavíš len na úrovni predpätia.

Ak sa ti však tento podvozok máli, je tu Triumph Thruxton RS, ktorý má spoločný základ so Speedom 1200, avšak s plne nastaviteľným podvozkom od Showy vpredu a nastaviteľnými pružiacimi jednotkami od značky Öhlins. Navyše dostaneš o 5 koní silnejší motor a niekoľko pôsobivých detailov navyše.

Brzdy na 1200 patria k tomu najlepšiemu. Ide o dvojité plávajúce kotúče od Bremba z rady M-50 s radiálne monoblokovými 4 piestikovými brzdičmi. Patria k TOP komponentom na tejto motorke a sú príkladne dávkovateľné. Občas pískali, ale to sa mi stáva na Triumphoch pravidelne. Brzdným účinkom sa veľmi približujú rade Stylema.

Speed Twin 900 má vpredu nenastaviteľnú vidlicu štandardného usporiadania. Oproti 1200ke je nastavená na pohodlnejšiu jazdu a tlmiče sú výrazne mäkšie. Na 900ke zrejme nepodáš ultimátny športový výkon, ale postačujú na dynamickú jazdu a veľkú porciu zábavy na okreskách. Zadné dvojité pružiny nastavíš len na úrovni predpätia. Práve podvozok robí motorku oveľa použiteľnejšou a prívetivejšou pre bežného jazdca. Podvozok patril v tejto motorke k slabším častiam, napriek tomu viac než dostatočným prejavom.

Brzdy vpredu majú len 1 kotúč s priemerom 310 mm s pevným axiálnym strmeňom. Majú rýchlejší nástup brzdného účinku, miestami sa mi zdali kusavé. Ak jazdíš agresívnejšie, bude sa ti to páčiť, pokojnejších jazdcov to môže prekvapiť. Sú však spoľahlivé a účinné.

Elektronika

Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, motorky sú vybavené elektronickým plynom a majú možnosť zmeny jazdných režimov. 900ka režimy Road a Rain, 1200 má navyše aj Sport. Tie menia nastavenie škrtiacej klapky a trakčnej kontroly. Obe motorky majú v nejakej miere LED osvetlenie. 1200 aj v rámci denného svietenia, či smeroviek a zadného svetla – rovnako ako model 900.

Čo by som chcel inak?

V prípade modelu Speed Twin 900 ma štvalo tankovanie. Viečko od nádrže som vždy držal v ruke. Z čoho ma šlo roztrhnúť, bol bočný stojan, ktorý som nevedel spustiť s čižmami, ktoré mali chránič päty. Vzniklo s tým pár úsmevných situácii, ako napríklad pomoc od kamošov, ktorým to prišlo veľmi vtipné. Privítal by som možnosť nastavenia podvozku, ale ako sme spomínali, toto spĺňa model Thruxton RS. Tiež sa mi nepozdávalo plastové ukončenie výfukov. Tie mali dokonca o trochu slabší zvuk, ako menší Speed Twin. V mojom prípade som sa nevedel na motorku pohodlne usadiť, bol som však jediný z väčšej skupiny, s ktorou sme túto motorku testovali.

V prípade Speed Twin 900 by som veľmi privítal dvojité budíky. Dodáva to iný pocit z motorky, pretože spracovanie je v oboch prípadoch plastové, dvojité budíky však malo obloženie z lešteného hliníka, ktorý dodáva hodnotnejší pocit. 900ke chýba otáčkomer, teda ten analógový. Na malom displeji si môžeme navoliť aktuálne otáčky.

Ako si vybrať klasiku

2 motory, ktoré sme si predstavili v týchto motorkách Triumph montuje aj do rady Scrambler, T100 resp. T120, prípadne model s 1200 kubíkmi v modeloch Bobber, Speed Master, či spomínaný najšportovejší Thruxton RS. Modely sa navzájom dopĺňajú a na výber je veľký výber alternatív. Či už športové Speed Twiny, ktoré sme testovali, spoločne s terénne ladenými Scramblermi, či motorkami, ktoré sú určené na pohodlnejšiu jazdu. Čo však všetky spája je možnosť prispôsobenia a tuningu. A to aj v prípade originálnych dielov, ktorých je neúrekom. Posledné roky sa niesli aj znamení špeciálnych edícii. V roku 2023 to bola Chrome Edition, či tohtoročná Stealth Edition.

Na záver musím vyzdvihnúť práve model Speed Twin 900 kvôli svojej cenovke, ktorá sa pohybuje pod 10 tisíc EUR a prináša zaujímavý pomer ceny a úžitku. S vymierajúcim trhom cruiserov ponúkajú zákazníkom zaujímavú alternatívu.

V tomto teste neboli aktuálne farebné kombinácie, pre viac informácii o ostatných modeloch navštívte stránky www.triumph-motorcycles.sk/modely/.

Za fotografie ďakujeme Nina Ligasova Photography

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri