Connect with us

Testy a recenzie

BMW R1250R: kladivo na čarodejnice

Publikovaný

on

Značka BMW sa preslávila svojim boxer motorom už pred desaťročiami. V dobe, keď sme robili tento test bola v motocykli najmodernejšia verzia motora s technológiou ShiftCam – teda časovaním ventilov. Medzi tým sa predstavilo nové BMW R1300GS, ktoré dostalo opäť väčší a silnejší motor.

Posledná generácia trpela prepadom výkonu vo vyšších otáčkach. Vďaka spomínanému doplneniu ShitfCam sa tento problém vyriešil. Táto technológia už bola v modeli GS, BMW R1250R sa ho dočkal až v roku 2023.

Emotívny boxer motor

Hodnoty z tabuľky. 100 kW, čiže 136 koní pri 7750 ot./min a 143 Nm pri 6250 ot./min. Čísla sú to veľmi zaujímavé, ale najdôležitejší je prežitok. Boxer má svoje charakteristiky a 2 obrovské protistojné valce sa nemusia páčiť každému. Trčí to do priestoru, zavadzia to nohe. K tomu sa to zničí bez padacieho rámu a pod. To sú kecy ľudí, čo na tom nikdy nesedeli.

Veľký dojem robí samotný štart. Celou motorkou prejde veľký otras a z výfuku sa ozve prenikavý zvuk. Hneď viem, že mám pod zadkom poriadnu strojovňu s prebytkom sily. Zaradenie jednotky doprevádza mohutné mechanické klepnutie. Následne mohutný motor pôsobiaci surovým mechanickým dojmom vyrazí jemne a bez otrasov vpred. Zmes pocitu surovosti a zamatového rozbehu sú veľmi intenzívne. A pri prudkom zrýchlení sa pridávajú pocity ako majú piloti lietadiel s jedným motorom. Prevod kľukového hriadeľa vytvára pocit ťahania celej masy motorky do jednej strany. Rovnako, ako rotujúca vrtuľa. Pri otáčaní plynovej rukoväte strácam pochybnosti o sile motora.

BMW R1250R, ktorú sme mali v teste mala vo výbave aj rýchle radenie. Zmena rýchlosti z jednotky na dvojku aj pod plynom je dosť hrubé až mi je motorky trocha ľúto, ale každý ďalší stupeň smerom hore je plynulejší a od tretieho vyššie je to už v poriadku. Rovnako pri ostrejšom podradení mám rešpekt z veľkého dvojvalca. Ale antihoppingová spojka a hromada jazdných asistentov dáva pozor na moju bezpečnosť.

Brzdy patria k špičke

Ide o športovú motorku, o tom nie je pochýb. Zodpovedajú tomu aj brzdy od značky Brembo. Vpredu máme 320 mm dvojité plávajúce kotúče so štvorpiestikovými radiálne montovanými strmeňmi. Brzda je čitateľná a veľmi jemne dávkovateľná, ako je to zvykom najvyšších tried. Má postupne rastúci nástup, avšak nie je to nič kúsavé. Vzadu je jeden plávajúci kotúč s priemerom 276 mm. Presnosť brzdného účinku umocňovali pancierové hadičky.

Elektronický náklad

Motorka je plná protichodných emócii a dojmov (a nie len valcov) a práve v tom je jej čaro. Obrovská mechanická sila sa nesie ruka v ruke s excelentnou elektronickou výbavou. Počnúc jazdnými asistentami a palubným systémom a končiac na príplatkovom elektronickom podvozku. Testovaný motocykel mal príplatkový balík Sport. Vďaka nemu oproti štandardným režimom – Rain a Road pribudli režimy Dynamic a Dynamic Pro. Naprieč týmto poradím režimov je motorka športovejšia a citlivejšia. A to aj na podvozku. Dynamic ESA je výbava, ktorá na takejto motorke nesmie chýbať. Pred každým štartom si ma odváži a nastaví príslušné predpätie. Dáva motorke iný rozmer, pretože nastavenie je okamžité pri zmene režimu. Nastavenie vie byť veľmi komfortné, ale aj športovo tuhé a tvrdé.

Vďaka obrazovke Corescreen Sport máš teraz túto športovosť – v pravom zmysle slova – ešte aj na obrazovke. Na TFT displeji si môžeš zistiť informácie o tom, ako sú zásahy ovládača DTC, tvoj aktuálny a maximálny náklon, ako aj sila zásahu bŕzd.

Nové je aj LED svietenie s možnosťou prisviecovania do zákrut. Matrixové sveltá tu nenájdeme.

Spracovanie, jazdná pozícia a pocit na ceste

BMW R1250R je spracovaná na výbornej úrovni. Do očí mi udreli snáď len šróby okolo zadného svetla, ktoré držia plasty pod sedlom. Inak chválim motorku za spracovanie krásneho zavesenia zadného kolesa, výfukový systém, či displej alebo povrchovú úpravu spojkovej a brzdovej páčky.

Pozícia jazdcových nôh je neutrálna vzhľadom na roadster. Náklon jazdca na predné koleso zvýrazňuje smerovanie riadidiel jemne smerom pod motorku. Pripomína mi to cafe-racer. Ja by som si zrejme časom vymenil riadidlá, ale niekomu to môže vyhovovať. Nejde o nič prehnane agresívne. Zrejme by výrazne pomohla zmena sklonu, čo sa dá veľmi jednoducho nastaviť.

Pohotovostné hmotnosť 239 kg sa môže zdať vysoká, hlavne v porovnaní s modelom GS. Aj tu však platí, že vďaka uloženiu motora je ťažisko posunuté no nižších polôh a motorku robí veľmi ovládateľnou. Kilogramy, ktoré však za jazdy nie sú vôbec cítiť dopĺňa celkový hutný pocit z motorky.

Na záver

Motorka je veľmi svojská a charizmatická vďaka motoru a celkovému spracovaniu. Mechanický dojem a hrubá sila sa snúbi v jemnej elektronike a precízne spracovaných detailoch. Pre niekoho môže byť sterilná, ale to robí tá technická kvalita. Určite stojí za povšimnutie, a ak hľadáš roadster, ktorý je moderný ale zároveň s mechanickým pocitom poriadneho kladiva.

Menovitý výkonVýkon 100 kW (136 k) pri 7 750 ot./min
Zdvihový objem1 254 ccm
Max. krútiaci moment143 Nm pri 6 250 ot./min
Kompresný pomer12,5 : 1
SpojkaViackotúčová spojka v olejovom kúpeli, Anti-Hopping
Prevodovka6-stupňová prevodovka so šikmým ozubením
RámOceľový rúrkový rám, hnacia jednotka spolunosná, oceľový rúrkový zadný rám
Vedenie predného kolesa/pružiace prvkyTeleskopická vidlica typu Upside-Down
Vedenie zadného kolesa/pružiace prvkyJednostranné kyvné rameno odliate z hliníka so systémom BMW Motorrad Paralever; pružiaca jednotka WAD, predpätie pružiacej jednotky je plynule nastaviteľné hydraulicky pomocou ručného kolesa, tlmenie pri rozťahovaní tlmiča nastaviteľné ručným kolesom
Rázvor1,512 mm
Predná brzdaDvojitá kotúčová brzda, plávajúco uložené brzdové kotúče, priemer 320 mm, 4-piestový strmeň radiálnej brzdy
Zadná brzdaJednokotúčová brzda, priemer 276 mm, 2-piestový plávajúci strmeň
Užitočný objem palivovej nádrže18 l
Pohotovostná hmotnosť pripravená na jazdu, s plnou nádržou239 kg
Cena od14450 EUR

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri