Connect with us

Spravodajstvo

Byť najrýchlejší – Predstavenie Kawasaki ZZR1400

Publikovaný

on

Trieda veľkoobjemových športovcov v posledných rokoch trochu stagnovala a novinky jednoducho chýbali. Naviac, existujúci hráči na trhu akoby sa zmierili so svojím postavením a každý náznak nového modelu skončil len v rovine dohadov na internetových stránkach. Človek mal chvíľkami pocit, že titul najrýchlejšieho sériovo vyrábaného motocykla je prežitok, ktorý nikoho už nezaujíma… Našťastie staré hodnoty ako zdvihový objem, hrubá sila a mohutný výkon sú ešte stále pre niekoho dôležité, teda aspoň v prípade Kawasaki, ktorá predstavila najnovšiu generáciu modelu ZZR1400 s jediným cieľom – byť najrýchlejší.

Legenda žije
Pohľad na rodokmeň poslednej generácie tohto modelu je naozaj zaujímavý a pred sebou máte priameho potomka legendárneho modelu GPz900R, ktorý ako prvý priniesol extrémny výkon kombinovaný s každodennou využiteľnosťou. ZZR1400 však ide ďalej a ohromnú akceleráciu kombinuje s maximálnym pohodlím a obratnosťou športovca. Motorka, ktorá vás rýchlo a pohodlne dostane presne tam, kam práve potrebujete. V ponuke výrobcu mu právom patrí miesto na samom vrchole.

Najrýchlejšie akcelerujúci motocykel na svete
Presne s týmto cieľom pristúpili konštruktéri k vývoju nového modelu a motor je pripravený ponúkať jazdcovi neskutočné zrýchlenie a ohromný výkon. Rozdiel v porovnaní s predchodcom je okamžite citeľný. Prvým krokom na dosiahnutie potrebného výkonu bolo zvýšiť zdvihový objem motora pomocou zvýšeného zdvihu piestov o 4 mm. Ďalšie úpravy sa dotkli hlavy valcov a zvýšenej kompresie. Výfukové aj sacie kanály majú upravený tvar, ktorý pomáha zlepšiť prietok nasatej zmesi a výfukových plynov. Zvýšený výkon si vyžiadal vystuženie kľukovej hriadele a spojovacích hriadeľov. Inovácie sa nevyhli ani elektronickému systému vstrekovania paliva a novému výfukovému potrubiu, ktoré je ukončené dvojicou mohutných tlmičov. Výsledkom je výkon 200 k pri 10 000 otáčkach a krútiaci moment dosahuje dych vyrážajúcu hodnotu 165 Nm pri 7 500 ot./min. Napriek týmto hodnotám je nárast výkonu dokonale hladký a každé pootočenie plynovou rukoväťou jazdca doslova katapultuje vpred. Mohutnú akceleráciu ešte zvýrazňuje inovovaná prevodovka s kratšími prevodovými stupňami. Pri prudkom podraďovaní sa jazdec naopak môže spoľahnúť na presne fungujúcu antihoppingovú spojku.

Športové ovládanie a dokonalá stabilita
Pri vývoji podvozku vychádzali konštruktéri z vynikajúcich vlastností pôvodného modelu, no zároveň ponúkli športovejší charakter. Výsledkom je rám s novými parametrami tuhosti, športovejšie pruženie a odľahčené ráfy kolies. Základným stavebným prvkom je lisovaný hliníkový rám typu „monocoque“. Kawasaki ako jeden z mála výrobcov využíva tento typ rámov, ktorý ponúka vynikajúci pomer tuhosti a nízkej hmotnosti. Motor je využívaný ako namáhaná súčasť rámu, čo ešte viac znížilo jeho hmotnosť. Samotný rám je kombináciou odliatkov a lisovaných hliníkových plechov. Spolu s rámom pribudla aj nová kyvná vidlica, ktorá je tuhšia a o 10 mm dlhšia. K podvozku samozrejme patrí aj výkonný brzdný systém a Kawasaki sa opiera o dvojicu 310 mm predných kotúčov, ktoré zvierajú radiálne uchytené strmene Nissin. K dispozícii bude ponúkaná aj verzia vybavená systémom ABS.

Podpora elektronických systémov
Na dokonalé využitie výkonového potenciálu motora jazdcovi slúži všadeprítomná elektronika v podobe 3-stupňovej trakčnej kontroly KTRC, ktorá využíva výhody oboch systémov trakčnej kontroly, ktoré Kawasaki ponúka na superšporte ZX-10R a športovej turistike GTR1400. Najmä prvé dva stupne sú vyložene športové a dovoľujú kolesu aj jemné prekĺzavanie ako na ZX-10R, no a tretí stupeň naopak po vzore GTR1400 je určený na bezpečnú jazdu na klzkom povrchu. Aj v tomto prípade systém využíva množstvo údajov pri kontrole trakcie zadného kolesa. Spolu s trakčnou kontrolou má jazdec k dispozícii aj meniteľné výkonové krivky, čo samozrejme zvyšuje možnosti nastavenia optimálneho výkonu. Jazdec má k dispozícii mapu s plným výkonom, alebo môže podľa potreby prepnúť do režimu so zníženým výkonom (max. 75 % výkonu).

Výrazný dizajn
Už predchádzajúca verzia tohto motocykla pútala pozornosť všade kde sa objavila. Na rozdiel od oblých línií predchodcu je nová Kawasaki plná ostrých hrán a liniek, ktoré zvýrazňujú dynamiku celej konštrukcie. Agresívnejšie línie je vidieť najmä na predných partiách s výraznou štvoricou svetiel a centrálne umiestneným otvorom náporového sania vzduchu. Jedným z poznávacích znakov pôvodnej verzie boli krídelká alebo plutvy na bokoch kapotáže, ktoré zostali zachované aj na novom modeli. Zadným partiám dominuje mohutné svetlo vybavené LED diódami. Vynikajúco spracovaný dizajn podporuje aj vysoká úroveň dielenského spracovania, ktorá znesie aj tie najprísnejšie kritéria.

Kawasaki ZZR1400

Motor: 1 441 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 200 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 162,5 Nm pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 170 x 770 x 1 170 mm
Rám: hliníkový lisovaný „monocoque“
Hmotnosť: 268 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 480 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem pal. nádrže: 22 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/50-17

Text: Miro Tamáši, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2011 Janka

Byť najrýchlejší – Predstavenie Kawasaki ZZR1400

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri