Connect with us

Testy a recenzie

Diamant s novým leskom – Test Suzuki GSX-R1000

Publikovaný

on

Ak sa len trochu zaujímate o kategóriu superšportov, tak musíte vedieť, že pod skratkou GSX-R1000 sa už dlhé ukrýva jeden z najlepších superšportových motocyklov na trhu, ktorý sa môže pochváliť nekonečne dlhým zástupom verných fanúšikov a množstvom predajných a športových úspechov. Suzuki sa pre rok 2012 rozhodla tento exkluzívny diamant trochu prebrúsiť a dodať mu nový lesk, ktorý mu pomôže udržať sa na výslní.

Revolúciu strieda evolúcia
Superšporty dlhé roky patrili na absolútny vrchol v portfóliu japonských značiek a boli hnacím motorom inovácií, ktoré posúvali techniku vpred. Pravidelné dvojročné inovačné cykly boli vždy viac revolučné ako evolučné a nové modely prichádzali s neochvejnou pravidelnosťou. Posledné roky však priniesli zmenu a superšporty stratili svoje výsadné miesto na trhu. Odrazilo sa to aj na tempe technologického vývoja, ktoré najmä v podaní japonských značiek mierne spomalilo. Revolučné zmeny, na ktoré sme boli zvyknutí až na pár výnimiek vystriedala striedmosť zo strany výrobcov, ktorí teraz ponúkajú postupné vylepšenia už existujúcich modelov a platí to aj v prípade novej Suzuki GSX-R1000.

Ľahšia a štíhlejšia
Aj keď to na prvý pohľad tak nevyzerá a pri prvom posadení sa do sedla to človek nezaregistruje, tak Suzuki je o niečo štíhlejšia a ľahšia. Môže zato najmä nová jednostranná koncovka výfuku, ktorá nahradila dvojicu mohutných koncoviek predchodcu. Nikdy som nebol veľkým fanúšikom dvojitej koncovky, ktorou sa pýšila predchádzajúca verzia tohto modelu, no bol to len dôsledok prísnejších emisných predpisov a je dobre, že v Suzuki našli nové a lepšie riešenie. Nakoniec, už len samotná úspora 2 kg hmotnosti stála zato. Odstránením mohutného výfukového systému došlo aj k miernemu posunutiu ťažiska, čo sa pozitívne prejavilo na ovládaní.

Elektronika stále chýba
Kategóriu veľkých superšportov v posledných rokoch ovládli elektronické pomôcky, ktoré prichádzajú priamo z vrcholných okruhových seriálov MotoGP a svetového šampionátu Superbikov. Kombinácia trakčnej kontroly, meniteľných výkonových kriviek a elektronického ABS pomaly patrí k „povinnej“ výbave superšportu. Výnimkou, ktorá potvrdzuje pravidlo je v tomto prípade práve Suzuki, ktorá zatiaľ ponúka len meniteľné krivky výkonu, trakčná kontrola a ABS zatiaľ chýba. Dobrou správou je, že ovládanie výkonových kriviek sa zjednodušilo a na rýchle prepínanie máte k dispozícii dvojicu páčok, ktoré ovládate ukazovákom a palcom ľavej ruky, dokonca na prepnutie mapy nie je potrebné ani zaklapnúť plynovú rukoväť. Jazdec má k dispozícii tri rôzne stupne, pričom „A“ je najvýkonnejšia krivka, „B“ ponúka rovnaký maximálny výkon, no s jemnejším nástupom výkonu a „C“ má znížený výkon, a je to režim určený najmä na mokrý povrch. Motor Suzuki však prichádza vynikajúco vyladený a najvýkonnejšie „áčko“ som mal vďaka precíznemu dávkovaniu výkonu aktívne prakticky stále.

Dôležité zmeny ukryté v motore
Radový štvorvalec na prvý pohľad vyzerá identicky so svojim predchodcom, no všetky úpravy sú v tomto prípade ukryté v jeho útrobách. Novinkou je nová technológia výroby kovaných piestov (FEM), ktorá bola vyvinutá v seriáli MotoGP a prináša až o 11 % nižšiu hmotnosť piestov, pričom ich životnosť je vyššia. Nový tvar ventilačných otvorov v skrini motora pomáha znižovať straty spôsobené tlakom vznikajúcim pri pohybe piestov smerom nadol. Optimalizovaný profil vačkových hriadelí vychádza z techniky vyvinutej v MotoGP zvyšuje športový potenciál motora a jeho ďalšie okruhové využitie. Mierny nárast kompresného pomeru z 12,8 na 12,9:1 pomáha výkonu najmä v nízkych a stredných otáčkach. Novým podmienkam bola prispôsobená aj preprogramovaná riadiaca jednotka, pričom dôraz bol kladený na nárast výkonu a zlepšenie odozvy motora v nízkych a stredných otáčkach.

Špičkový podvozok ešte lepší
Ak bolo miesto, kde Suzuki dokázala výrazne vyčnievať, tak to bol podvozok. Modelová rada GSX-R je na svete už viac ako 25 rokov a skúsenosti, ktoré výrobca za toto obdobie získal sa premietli do konštrukcie rámu a podvozku, ktorý bol posledné roky vynikajúci. Tuhý rám prináša presné a ľahké ovládanie, ktoré dopĺňala neochvejná stabilita pri vysokých rýchlostiach. Konštruktéri sa v tomto prípade riadili podľa hesla, keď niečo funguje, tak to netreba meniť a okrem nového nastavenia prednej vidlice Showa BPF sa prakticky nič iné neudialo. Výraznejšie zmeny sa tak dotkli len brzdného systému, ktorý na pomery japonských výrobcov prešiel celkom radikálnou zmenou, keď komponenty prednej brzdy pochádzajúce od domácej značky Tokico nahradili talianske strmene Brembo Monobloc. Zaujímavé pritom je, že zmeny sa dotkli len prednej brzdy a zadná zostala pôvodná, tentokrát Nissin. Prínos nových komponentov je však neodškriepiteľný a Suzuki sa teraz môže pochváliť špičkovými brzdami, ktoré znesú porovnanie s tými najlepšími.

Keď menej je viac
Prichádzam k motorke a pohľadom hľadám výraznejšie dizajnové zmeny, ktoré by oddelili nový model od svojho predchodcu, no až na novú koncovku výfuku a svietiaci červený nápis Brembo na predných kotúčoch nič výrazné nenachádzam. Samozrejme, grafika je nová a pribudli napríklad nové červené pásy na ráfoch kolies, no stále je to tá istá motorka, ktorú som si po prvýkrát vyskúšal už v roku 2009. Nič na tom nemení ani prvé posadenie sa do sedla, ktoré sa, mimochodom, dočkalo nového kvalitnejšieho protišmykového poťahu. Suzuki je tak stále superšport, kde jazdec nájde najviac pohodlia a ak v sedle superšportu sedíte často alebo radi zdolávate väčšie vzdialenosti, tak ste na správnom mieste. Dopredu naklonený posed je síce športovcom v pravom slova zmysle, no nepatrí medzi najagresívnejšie a široké sedlo ponúka dostatok priestoru na pohyb a hľadanie optimálnej polohy. Polohovateľné stúpačky naviac ponúkajú ďalšie individuálne nastavenia. Komfort a dizajn je možno identický s predchodcom, ale GSX-R1000 2012 je lepším motocyklom ako bol predchádzajúci model a dá vám to najavo hneď po úvodných kilometroch jazdy. Môže zato hlavne motor, ktorý je vyladený naozaj vynikajúco a každé pootočenie plynovej rukoväte je sprevádzané lineárnou a presne dávkovateľnou odozvou. Stále je to silák, ktorý prekračuje hranicu 180 k, no tento výkon sa k vám dostáva v mimoriadne kultivovanej forme. Citeľný nárast výkonu v nižších a stredných otáčkach sa prenáša do výbornej pružnosti a aj pri nižších otáčkach si môžete dovoliť zaradiť vyšší prevodový stupeň. Napríklad v pomalšej premávke tak nebolo nutné meniť výkonové režimy a aj na najvýkonnejšom „áčku“ sa motorka správala kultivovane. Samozrejme, litrový superšport nikdy nebude motorkou stavanou do prostredia dopravným predpisov a rýchlostných obmedzení. Stačilo len kliknúť o jeden stupeň nižšie a prišla výkonová explózia, ktorú môžete zažiť len v sedle veľkého superšportu. Napriek tomu som sa v prostredí bežnej premávky necítil ako „slon v porceláne“ a Suzuki sa dokázala komfortne pohybovať pri rýchlostiach, ktoré sú pre tieto motorky častokrát problematické.

S rýchlosťou rastie chuť
Jednou z vynikajúcich vlastností tohto motocykla je jeho priateľský charakter a v sedle sa človek okamžite cíti ako doma, dokonca aj keď v sedle Suzuki nikdy nesedel. Dostať sa tak do okruhového tempa netrvá dlho a istota, ktorá prichádza od podvozku a samotnej motorky sa rýchlo prenáša aj na jazdca. V tomto smere je Suzuki naozaj majstrovské dielo a dlhoročné skúsenosti výrobcu s účinkovaním na okruhu sa tu prejavujú naplno. Ovládanie je ľahké a presné, elektronický tlmič riadenia upravuje svoju tuhosť podľa okamžitej rýchlosti a pri pomalých rýchlostiach nijako neovplyvňuje ovládanie. Výborne nastavené pruženie zvláda s rezervou okruhovú záťaž. Predná vidlica Showa BPF patrí medzi to najlepšie čo momentálne môžete dostať na sériovom motocykli a funguje naozaj výborne. Jazdec sa naviac môže spoľahnúť na citlivú spätnú väzbu, ktorá prichádza od predného kolesa, čo som ocenil najmä počas intenzívneho brzdenia. Mimochodom, brzdy znesú najprísnejšie kritériá a strmene Brembo prinášajú citeľne viac výkonu a citlivého dávkovania. Okruhové rýchlosti dajú naplno vyniknúť motoru, ktorý v tomto prostredí exceluje a v každej situácii disponuje presne dávkovateľným výkonom. Aj vo výjazdoch z pomalých zákrut nebol problém nechať zaradený vyšší prevodový stupeň a nechať sa vytiahnuť výkonom motora v nižších a stredných otáčkach. Na rovinke potom stačilo podržať plynovú rukoväť dlhšie a až jemne odliepajúce sa predné koleso bolo správnym signálom k ďalšiemu preradeniu. Motor podobne ako podvozok jazdca neustále zásobuje pocitom istoty a maximálnej kontroly nad situáciou aj počas rýchlej a agresívnej jazdy. Absencia elektronických doplnkov v podobe trakčnej kontroly nie je tak citeľná, no na jazdcovom pravom zápästí stále spočíva väčšia zodpovednosť ako u konkurencie, ktorá túto vymoženosť ponúka. Napriek tomu je Suzuki špičkovým športovcom, ktorý na okruhu dokáže držať krok s najlepšími.

Diamant s novým leskom
Suzuki má v superšporte GSX-R1000 skutočný diamant, ktorý sa rokmi neustále vylepšoval a ťažil z bohatej histórie svojich predchodcov. V prípade poslednej inovácie sa dá povedať, že výrobca trochu prebrúsil hrany, ktoré získali nový lesk a tento diamant je opäť pripravený naplno zažiariť. Kombinácia špičkového podvozku a výborne vyladeného motora robí zo Suzuki univerzálne športové náradie pripravené poriadne potrápiť elektronikou nabitú konkurenciu.

Suzuki GSX-R1000 2012

Cena: 13 990 Eur
Motor: 999 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 185 k pri 12 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 045 x 705 x 1 130 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 203 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 405 mm
Výška sedla: 810 mm
Objem pal. nádrže: 17,5 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 190/50 – 17

Motocykel na test zapožičal: MSC – Suzuki Slovensko, o. z. Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2012 Janka

Diamant s novým leskom – Test Suzuki GSX-R1000

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri