Určite o sebe nemôžem povedať, že som
čistokrvný trialista, to ani náhodou. Skôr obdivujem umenie jazdcov, ktorí to
v stúpačkách týchto malých špeciálov naozaj vedia. Ale o to v tomto
teste aj tak trochu pôjde. Model Montesa Cota 4Ride je snahou výrobcu ponúknuť
univerzálnejšie trialové náradie, ktoré by aj bežným smrteľníkom ponúklo
možnosť nakuknúť do tohto trochu iného sveta offroadu a po skúsenosti
s Montesou musím dodať, že ide o poriadne zábavný svet, kde jediným
limitom je vaša odvaha posúvať latku extrému na nové a vyššie úrovne.
Trial je „in“
Pohľad na nie
príliš početnú základňu aktívnych jazdcov na Slovensku možno hovorí iné, ale
trial, respektíve trialové prvky jazdy sa stále výraznejšie presadzujú vo svete
moderného endura. Stále viac scvrkávajúci sa priestor na jazdenie prakticky
v celej Európe núti organizátorov endura stavať kratšie a zároveň náročnejšie
trate plné umelých prekážok aké sú bežné pravé v modernom triale. Mať tak
svoje enduro pevne v rukách nielen na rýchlych úsekoch, ale aj
v náročných extrém testoch je dnes pomaly nutnosť, ktorej sa nevyhnú už
ani „hobíci“. Motorky typu testovanej Montesy, tak získavajú na popularite
a je treba dodať, že 4Ride nie je jedinou motorkou s trialovými
chúťkami na trhu a máme tu napríklad modely ako Beta X-trainer alebo KTM
Freeride, ktoré sú konštrukčne rovnako plné trialových prvkov. Na druhej strane rozdiely medzi nimi sú veľké
a ak KTM spolu s Betou majú bližšie k tradičnému enduru, tak
Montesa je prakticky trialová motorka so zvýšeným sedlom.
Ostrá Cota v civilnom prevedení
4Ride je na prvý
pohľad kompaktná motorka, ktorá chvíľami pripomína skôr minibike na veľkých
kolesách ako dospelé enduro. Dôvod je jednoduchý a stačí sa bližšie pozrieť na
technické parametre a rýchlo odhalíte, že 4Ride stojí na základe ostrého
trialového špeciálu Cota, rám a rázvor je prakticky identický
a rovnaký je aj štvortaktný motor o objeme 258 ccm aj keď
v prípade modelu 4Ride je trochu priškrtený. Rozdiely tak nájdete najmä na
použitých komponentoch, ktoré sú však stále vysoko kvalitné a enduro
„nadstavbe“ na civilnom modeli 4Ride. Pribudlo predĺžené sedlo a krásne
spravená hliníková nádrž o objeme 4,4 l, ktorá sľubuje väčší akčný rádius ako 1,9 l nádrž špeciálu. No a práve
trialová konštrukcia priniesla veci, ktoré na bežnom endure nenájdete
a napríklad pod sedlom sa nachádza celkom slušný úložný priestor vďaka
absencii airboxu, ktorý je na triale umiestnený inde.
Iná motorka
Prvý kontakt
s Montesou bol pre mňa celkom zábavný a postupne som vstrebával
odlišnosti tejto motorky od bežného endura. Trialové motorky sú vysoko
špecializované stroje, ktoré okrem minimálnej hmotnosti vynikajú aj vysokou
prejazdnosťou a všetko čo by mohlo ovplyvniť tieto veci musí ísť bokom, no
a platí to aj v prípade modelu 4Ride aj keď ide o „len“
o civilné náradie. Hneď na úvod mi tak chýbala spínacia skrinka
zapaľovania a priložený kľúčik slúžil len na uzamknutie riadenia. Naviac
chýba magický gombík štartéra a je potrebné motorku manuálne „nakopnúť“
(našťastie štartuje bez problémov). Každý gram zbytočnej hmotnosti musí ísť
preč a vyplatilo sa, Montesa váži len 81 kg a okamžite to
pocítite na ľahučkom ovládaní. Dorazy riadenia sú posunuté skoro až do pravého
uhla a otočíte sa tak doslova okolo špendlíkovej hlavičky. Bočný stojan
bol umiestnený naopak (vpravo) a naviac v dokonalom zákryte pod
vidlicou. Menší problém tak spočiatku predstavovalo nasadanie a každý môj pokus
o nasadnutie z opačnej strany vyzeral dosť komicky aj keď sedlo vôbec
nie je vysoko nad zemou. Trochu mimo som bol z polohy radiacej páky, ktorá
bola od stúpačky umiestnená neuveriteľne ďaleko a klasické radenie
s čižmou na stúpačke nehrozilo. Špeciálne trialové pneumatiky Dunlop boli výrazne
podhustené a najskôr som myslel, že je tam defekt, ale opak bol pravdou
a pneumatika bola nafúkaná presne tak ako má byť. Pochopil som to však až
v teréne, kde bola trakcia týchto pneumatík úžasná a istota aj na
klzkom povrchu dokonalá. Tých odlišností bolo ešte zopár, no všetko tu má svoje
miesto a zmysel, ktorý som po opustení asfaltu rýchlo pochopil.
Z nuly hrdinom
Stačilo pár
kilometrov po asfalte a rýchlo som zistil, že tieto presuny sú len nutným
zlom. Motor so svojím sprevodovaním jednoducho nie je stavaný na dlhšie presuny
po asfalte. 5. prevodový stupeň radím prakticky po prvých 50 metroch od rozbehu
a nejaké dramatické rozdiely v rýchlosti nepociťujem. Motor
s mimoriadne plochou výkonovou krivkou si ide stále svoje a viac ako 85 km/h z neho na
ceste nedostanem. Na každodenné asfaltové presuny určite nájdete iné
a vhodnejšie motorky. Situácia sa mení v momente keď nechávate asfalt
a civilizáciu za sebou. Montesa je okamžite vo svojom živle, ľahká nielen
váhou ale aj ovládaním a priam ma ťahá k zdolávaniu rôznych prekážok.
Chvíľu sa oťukávame, no trvá to len chvíľu a už si môžem odškrtnúť prvé
zdolané prekážky. Kľúčom k úspechu je práve plochá výkonová krivka, pričom prakticky
odpadáva potreba pomáhať si spojkou, hladký priebeh výkonu vás bez zaváhania dostane
aj cez ten najnáročnejší úsek. Maximálny výkon tu nehrá nijak dôležitú rolu,
keď treba odlepiť predné koleso od zeme stačí sa v stúpačkách zľahka
zhupnúť, potiahnuť za plyn a koleso ide okamžite hore. Udržať predné
koleso vo vzduchu nie je vec výkonu ale hľadaním rovnovážneho bodu kedy to
udržíte prakticky bez plynu. Výborný spôsob ako sa naučiť jazdu po zadnom
kolese. Spomínaná vzdialená radiaca páka
tu dáva zmysel. Motorka sa z miesta dokáže rozbehnúť prakticky aj so
zaradenou päťkou, preto pred úsekom, ktorý plánujete zdolať jednoducho zvolíte
vhodný rýchlostný stupeň a o radenie sa až do jeho prejazdu už
nestaráte. Potom je tu ľahké ovládanie a vysoká svetlá výška podvozku,
ktoré prejazdnosť náročným terénom posúvajú na novú úroveň. Hneď na úvod sa
pustím do úseku, ktorý je tvorený sériou veľkých kameňov a v stúpačkách s ľahkosťou
prekĺznem po tomto na prvý pohľad nevyspytateľnom povrchu. Mäkký podvozok
absorbuje všetky nárazy a Montesa okamžite reaguje aj na ten najmenší
podnet zo strany jazdca. Nasleduje strmý výjazd, ktorý dávam prakticky
z miesta. V oboch prípadoch ide o prekážky, ktoré by mi
v sedle tradičného endura robili oveľa väčšie problémy. Montesa zmenila na
prvý pohľad stresujúcu situáciu na zábavu a postupne hľadám nové
a náročnejšie úseky, ktoré sa pokúsimzdolávať. Je pravda, že na konci dňa som sa stále nepriblížil
k skutočným trialistom, ale aj tak som si výrazne posunul svoju hranicu
zdolateľnostiprekážok a to bez
nejakej vážnejšej stresovej situácie a s celodenným úsmevom na tvári.
Iný svet
Montesa Cota
4Ride skutočne pôsobí ako motorka z iného sveta, no ak raz nazriete do
jeho zákutí, tak je vysoko pravdepodobne, že sa vám v ňom zapáči. Nie je
to len civilizovanejšia podoba trialového špeciálu, ale vysoko návykový stroj,
ktorý vás nielenže uvedie zábavnou formou do sveta trialu, ale vďaka neuveriteľne
ľahkému ovládaniu je to ideálne náradie na dokonale osvojenie si techniky jazdy
na motorke a urobí z vás lepšieho jazdca nielen v teréne ale aj
na ceste.
Montesa Cota 4Ride
Cena:6 490 Eur
Motor: 259 ccm, 4
ventily, SOHC, jednovalec
Prevodovka: 5-stupňová,
reťaz
Rám: dvojitý
chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Rozmery (DxŠxV):
2 016 x 830 x 1 130
mm
Hmotnosť:118 kg (pohotovostná)
Rázvor:1 321 mm
Výška sedla:650 mm
Objem pal. nádrže:
4,4 l
Pneu: vpredu: 80/100-21,
vzadu: 120/100-18
Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Limited SK, o. z.
Test bol
uverejnený v časopise Motomagazin 9
/ 2017
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.