Connect with us

Testy a recenzie

Iný svet – test Montesa Cota 4Ride

Publikovaný

on

Určite o sebe nemôžem povedať, že som čistokrvný trialista, to ani náhodou. Skôr obdivujem umenie jazdcov, ktorí to v stúpačkách týchto malých špeciálov naozaj vedia. Ale o to v tomto teste aj tak trochu pôjde. Model Montesa Cota 4Ride je snahou výrobcu ponúknuť univerzálnejšie trialové náradie, ktoré by aj bežným smrteľníkom ponúklo možnosť nakuknúť do tohto trochu iného sveta offroadu a po skúsenosti s Montesou musím dodať, že ide o poriadne zábavný svet, kde jediným limitom je vaša odvaha posúvať latku extrému na nové a vyššie úrovne.

 

Trial je „in“

Pohľad na nie príliš početnú základňu aktívnych jazdcov na Slovensku možno hovorí iné, ale trial, respektíve trialové prvky jazdy sa stále výraznejšie presadzujú vo svete moderného endura. Stále viac scvrkávajúci sa priestor na jazdenie prakticky v celej Európe núti organizátorov endura stavať kratšie a zároveň náročnejšie trate plné umelých prekážok aké sú bežné pravé v modernom triale. Mať tak svoje enduro pevne v rukách nielen na rýchlych úsekoch, ale aj v náročných extrém testoch je dnes pomaly nutnosť, ktorej sa nevyhnú už ani „hobíci“. Motorky typu testovanej Montesy, tak získavajú na popularite a je treba dodať, že 4Ride nie je jedinou motorkou s trialovými chúťkami na trhu a máme tu napríklad modely ako Beta X-trainer alebo KTM Freeride, ktoré sú konštrukčne rovnako plné trialových prvkov.  Na druhej strane rozdiely medzi nimi sú veľké a ak KTM spolu s Betou majú bližšie k tradičnému enduru, tak Montesa je prakticky trialová motorka so zvýšeným sedlom.

 

Ostrá Cota v civilnom prevedení

4Ride je na prvý pohľad kompaktná motorka, ktorá chvíľami pripomína skôr minibike na veľkých kolesách ako dospelé enduro. Dôvod je jednoduchý a stačí sa bližšie pozrieť na technické parametre a rýchlo odhalíte, že 4Ride stojí na základe ostrého trialového špeciálu Cota, rám a rázvor je prakticky identický a rovnaký je aj štvortaktný motor o objeme 258 ccm aj keď v prípade modelu 4Ride je trochu priškrtený. Rozdiely tak nájdete najmä na použitých komponentoch, ktoré sú však stále vysoko kvalitné a enduro „nadstavbe“ na civilnom modeli 4Ride. Pribudlo predĺžené sedlo a krásne spravená hliníková nádrž o objeme 4,4 l, ktorá sľubuje väčší akčný rádius ako 1,9 l nádrž špeciálu. No a práve trialová konštrukcia priniesla veci, ktoré na bežnom endure nenájdete a napríklad pod sedlom sa nachádza celkom slušný úložný priestor vďaka absencii airboxu, ktorý je na triale umiestnený inde.

 

Iná motorka

Prvý kontakt s Montesou bol pre mňa celkom zábavný a postupne som vstrebával odlišnosti tejto motorky od bežného endura. Trialové motorky sú vysoko špecializované stroje, ktoré okrem minimálnej hmotnosti vynikajú aj vysokou prejazdnosťou a všetko čo by mohlo ovplyvniť tieto veci musí ísť bokom, no a platí to aj v prípade modelu 4Ride aj keď ide o „len“ o civilné náradie. Hneď na úvod mi tak chýbala spínacia skrinka zapaľovania a priložený kľúčik slúžil len na uzamknutie riadenia. Naviac chýba magický gombík štartéra a je potrebné motorku manuálne „nakopnúť“ (našťastie štartuje bez problémov). Každý gram zbytočnej hmotnosti musí ísť preč a vyplatilo sa, Montesa váži len 81 kg a okamžite to pocítite na ľahučkom ovládaní. Dorazy riadenia sú posunuté skoro až do pravého uhla a otočíte sa tak doslova okolo špendlíkovej hlavičky. Bočný stojan bol umiestnený naopak (vpravo) a naviac v dokonalom zákryte pod vidlicou. Menší problém tak spočiatku predstavovalo nasadanie a každý môj pokus o nasadnutie z opačnej strany vyzeral dosť komicky aj keď sedlo vôbec nie je vysoko nad zemou. Trochu mimo som bol z polohy radiacej páky, ktorá bola od stúpačky umiestnená neuveriteľne ďaleko a klasické radenie s čižmou na stúpačke nehrozilo. Špeciálne trialové pneumatiky Dunlop boli výrazne podhustené a najskôr som myslel, že je tam defekt, ale opak bol pravdou a pneumatika bola nafúkaná presne tak ako má byť. Pochopil som to však až v teréne, kde bola trakcia týchto pneumatík úžasná a istota aj na klzkom povrchu dokonalá. Tých odlišností bolo ešte zopár, no všetko tu má svoje miesto a zmysel, ktorý som po opustení asfaltu rýchlo pochopil.

 

Z nuly hrdinom

Stačilo pár kilometrov po asfalte a rýchlo som zistil, že tieto presuny sú len nutným zlom. Motor so svojím sprevodovaním jednoducho nie je stavaný na dlhšie presuny po asfalte. 5. prevodový stupeň radím prakticky po prvých 50 metroch od rozbehu a nejaké dramatické rozdiely v rýchlosti nepociťujem. Motor s mimoriadne plochou výkonovou krivkou si ide stále svoje a viac ako 85 km/h z neho na ceste nedostanem. Na každodenné asfaltové presuny určite nájdete iné a vhodnejšie motorky. Situácia sa mení v momente keď nechávate asfalt a civilizáciu za sebou. Montesa je okamžite vo svojom živle, ľahká nielen váhou ale aj ovládaním a priam ma ťahá k zdolávaniu rôznych prekážok. Chvíľu sa oťukávame, no trvá to len chvíľu a už si môžem odškrtnúť prvé zdolané prekážky. Kľúčom k úspechu je práve plochá výkonová krivka, pričom prakticky odpadáva potreba pomáhať si spojkou, hladký priebeh výkonu vás bez zaváhania dostane aj cez ten najnáročnejší úsek. Maximálny výkon tu nehrá nijak dôležitú rolu, keď treba odlepiť predné koleso od zeme stačí sa v stúpačkách zľahka zhupnúť, potiahnuť za plyn a koleso ide okamžite hore. Udržať predné koleso vo vzduchu nie je vec výkonu ale hľadaním rovnovážneho bodu kedy to udržíte prakticky bez plynu. Výborný spôsob ako sa naučiť jazdu po zadnom kolese.  Spomínaná vzdialená radiaca páka tu dáva zmysel. Motorka sa z miesta dokáže rozbehnúť prakticky aj so zaradenou päťkou, preto pred úsekom, ktorý plánujete zdolať jednoducho zvolíte vhodný rýchlostný stupeň a o radenie sa až do jeho prejazdu už nestaráte. Potom je tu ľahké ovládanie a vysoká svetlá výška podvozku, ktoré prejazdnosť náročným terénom posúvajú na novú úroveň. Hneď na úvod sa pustím do úseku, ktorý je tvorený sériou veľkých kameňov  a v stúpačkách s ľahkosťou prekĺznem po tomto na prvý pohľad nevyspytateľnom povrchu. Mäkký podvozok absorbuje všetky nárazy a Montesa okamžite reaguje aj na ten najmenší podnet zo strany jazdca. Nasleduje strmý výjazd, ktorý dávam prakticky z miesta. V oboch prípadoch ide o prekážky, ktoré by mi v sedle tradičného endura robili oveľa väčšie problémy. Montesa zmenila na prvý pohľad stresujúcu situáciu na zábavu a postupne hľadám nové a náročnejšie úseky, ktoré sa pokúsim  zdolávať. Je pravda, že na konci dňa som sa stále nepriblížil k skutočným trialistom, ale aj tak som si výrazne posunul svoju hranicu zdolateľnosti  prekážok a to bez nejakej vážnejšej stresovej situácie a s celodenným úsmevom na tvári.

 

Iný svet

Montesa Cota 4Ride skutočne pôsobí ako motorka z iného sveta, no ak raz nazriete do jeho zákutí, tak je vysoko pravdepodobne, že sa vám v ňom zapáči. Nie je to len civilizovanejšia podoba trialového špeciálu, ale vysoko návykový stroj, ktorý vás nielenže uvedie zábavnou formou do sveta trialu, ale vďaka neuveriteľne ľahkému ovládaniu je to ideálne náradie na dokonale osvojenie si techniky jazdy na motorke a urobí z vás lepšieho jazdca nielen v teréne ale aj na ceste.

 

Montesa Cota 4Ride

Cena:  6 490 Eur

Motor: 259 ccm, 4 ventily, SOHC, jednovalec

Prevodovka: 5-stupňová, reťaz

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov

Rozmery (DxŠxV): 2 016 x 830 x 1 130 mm

Hmotnosť: 118 kg (pohotovostná)

Rázvor: 1 321 mm

Výška sedla: 650 mm

Objem pal. nádrže: 4,4  l

Pneu: vpredu: 80/100-21, vzadu: 120/100-18 

 

Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Limited SK, o. z.

   

 

Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 9 / 2017

Text: Miro Tamáši, foto: Pavlína Tamášiová

Test Montesa Cota 4Ride album k článku MMA 9/17

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri