Connect with us

Testy a recenzie

Jazdené moto – Honda CB1300S

Publikovaný

on

Motocykle modelovej rady CB sú všeobecne dobre známe a hojne rozšírené v mnohých kubatúrach. V našich končinách sú zrejme najznámejšie CB750 a 1000 Big One. Avšak, ako čas bežal a nároky zákazníkov sa zvyšovali, musela Honda prísť s novým motocyklom, ktorým v tomto prípade bol motocykel CB1300. Najskôr sa predával len na domácom trhu, ale po pár sivých dovozoch začal byť o motocykel záujem a v našich končinách sa tak objavil na trhu v roku 2003. Motocykel je k dostaniu ako klasický "naháč" alebo s polokapotážou – verzia S. Dizajn polokapotovaného modelu bol inšpirovaný motocyklom CB1100RD z roku 1983 a zaujímavým motocyklom X4, ktorý sa k nám oficiálne nedovážal.

Motor
Na CB1300 je impozantné takmer všetko svojou veľkosťou a motor nevynímajúc. Veľké CB1300 poháňa kvapalinou chladený radový štvorvalec s obsahom motora 1 284 ccm prevzatý z modelu X4. V každom valci sa nachádzajú 4 ventily ovládané pomocou rozvodu DOHC. Modely pre japonský trh boli vybavené štyrmi karburátormi Keihin-36 mm, ale u nás sa motocykel už predával so vstrekovaním PGM-FI. Rovnako aj vzhľad motora doznal zmien, aj keď sa jednalo o kvapalinou chladený motor z X4, tak blok motora mal rebrovanie. Žiaľ, v prípade modelu CB sa rebrovanie stratilo. Slogan „objem ničím nenahradíš“ je v tomto prípade určite na mieste. Krútiaci moment na hranici 117 Nm pri 6 000 ot./min. a maximálny výkon 116 koní pri 7 500 ot./min. sú dostatočne vysokými hodnotami pre motocykel danej kategórie. Výkon narastá do cca 8 000 ot./min., vyššie sa už nič nedeje. Najviac sa toho odohráva v nízkych a predovšetkým stredných otáčkach. Jazda okolo 5 000 ot./min. je úplne dostačujúca a v praxi to znamená 140 km/h na piaty prevodový stupeň. Apropo, prevodovka má "len" 5 rýchlostí. Názory na to, či 5 alebo 6 rýchlostí sa rôznia. Podľa mňa je to individuálne a záleží, čo vám viac sedí. Funkcie prevodovky a jej ovládanie je bez pripomienok. Vzhľadom k nízkym otáčkam, v ktorých motor pracuje, môžeme predpokladať vysokú životnosť a vysoký priebeh kilometrov. Nepríjemné zistenie nastane pri tankovaní, kedy zistíte, že vaše CB dokáže bez problémov zhltnúť 8 litrov. No, obsah je obsah … a pohotovostná hmotnosť tohto drobčeka je okolo 260 kg, takže každá zábava niečo stojí. Výfuková sústava je 4-2-1 s vyšším sklonom zadného tlmiča, ktorý podporuje športový vzhľad motocykla.

Podvozok
Rám motocykla je dvojitý kolískový, zvarený z oceľových trubiek. Predná vidlica je klasická teleskopická s priemerom klzákov 43 mm, zadná kyvná vidlica je vybavená dvoma postrannými pružiacimi a tlmiacimi jednotkami, ktoré majú možnosť nastavenia predpätia pružiny v piatich polohách. Jazdné vlastnosti motocykla sú dobré aj napriek jeho vyššej hmotnosti, ale okruhovka to nie je. S vyššou hmotnosťou je potrebné počítať aj pri manipulácii na mieste. Model "S" je vybavený polokapotážou, ktorá je dostatočne účinná pred poveternostnými vplyvmi a nie je problém držať cestovnú rýchlosť okolo 150 km/h bez toho, aby vám po krátkom čase stuhli krčné svaly. Táto polokapotáž je teda nielen účinná, ale aj atraktívna. Málokedy sa podarí skĺbiť tieto dve požiadavky. Jazdci s vyššou postavou sa pravdepodobne poobzerajú po vyššom plexi. Na pohodlnom jednodielnom sedle sa dobre cíti jazdec ale aj spolujazdec, ktorý má k dispozícii pevné držadlo za chrbtom. Veľkým kladom je 11 litrový odkladací priestor pod sedadlom. U polokapotovanej verzie ďalej nájdeme v kapotáži malé odkladacie priestory. Motocykel je vybavený iba postranným stojanom, ktorý by mal byť dostatočný i pre státie na nespevnenom povrchu. Ergonómia ovládacích prvkov je štandardná. Prístrojovú dosku tvoria dva okrúhle budíky, medzi ktorými sú umiestnené kontrolky a decentný displej udávajúci teplotu motora, tachometer a denné počítadlo kilometrov. Druhý malý displej je umiestnený v otáčkomere a zobrazuje čas a stav paliva.
Ubrzdiť tento stroj si vyžaduje dostatočne dimenzovaný brzdový systém. V prípade CB1300 sa jedná o dvojitú kotúčovú brzdu 310 mm na prednom kolese s dvomi 4-piestikovými strmeňmi. Zadná brzda je tiež kotúčová 256 mm. Od roku 2004 sú k dostaniu modely aj s ABS. Snáď len pre doplnenie, predná pneumatika má rozmer 120/70-17 a zadná 180/50-17. Obe kolesá sú päťlúčové.

Záverom
Model CB1300 je motocykel s dostatočnou charizmou a jeho spracovanie je na veľmi dobrej úrovni. Je to kus motorky a je určený hlavne pre skúsených motorkárov. Začiatočníci a nežné pohlavie nech sa radšej poobzerá po inom motocykli. Pre každodennú jazdu do práce v mestskej premávke je veľkého CB-éčka škoda. Omnoho lepšie vám s ním bude v otvorenej krajine, kde môžete naplno využiť dynamiku silného motora. Pri kúpe skontrolujte prípadné stopy po vážnejšej havárii, inak by s motocyklom nemal byť problém. U CB vždy platilo, že sa predovšetkým jazdilo ako opravovalo. Zamerajte sa na ročníky 2005 a vyššie, ktoré by už mali mať modifikované vstrekovania, ktoré by sa nemalo prejavovať oneskorením a následnou ostrou reakciou pri pridaní plynu. Rozumnou voľbou bude verzia "S" s polokapotážou v červeno-bielom prevedení. CB-éčko okrem toho môžete mať aj v decentnej čiernej farbe.

Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2011 Janka

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri