Connect with us

Testy a recenzie

Jazdené moto – Kawasaki ER-6n

Publikovaný

on

Je to už 7 rokov čo verejnosť po prvýkrát uzrela Kawasaki ER-6n. Prvé obrázky sa objavili v roku 2005 a nasledujúci rok bol nový model už k dostaniu u dílerov Kawasaki. Tí, ktorí sa o motocykle zaujímajú dlhšiu dobu, si určite pamätajú na model ER-5, ktorý sa vyrábal od roku 1996, takže rad ER nie je žiadnou novinkou. Nový model je však úplne niečo iné ako po dizajnovej stránke, tak aj technickej. Japonskí konštruktéri sa rozhodli prekonať zažité zvyklosti a prišli s odvážnym, ale zároveň príťažlivým dizajnom.

Pri pohľade na motocykel zistíte, že všetko je "iné". Trubkový rám s bočne uchytenou zadnou centrálnou pružiacou a tlmiacou jednotkou, predný svetlomet zvláštneho tvaru s trojuholníkovou prístrojovou dosku či snáď výfuk umiestnený pod motocyklom. Celkovo má motocykel svieži dizajn a čo je na tom najlepšie, že to celé dobre funguje s príjemnou cenovou reláciou ojazdených áut.

Pohonná jednotka
Jedná sa o radový dvojvalec s rozvodom 2xOHC a štyrmi ventilmi v každom valci. Motor je kvapalinou chladený s objemom valcov 649 ccm s „posunutým" odpaľovaním valcov o 180 st. Plnenie motora zabezpečuje už vstrekovanie. Papierovo dosahuje ER-ko maximálny výkon 72 koní pri 8 500 ot./min., krútiaci moment dosahuje 66 Nm pri 7 000 otáčkach. V praxi je motor do cca 3 000 ot. priateľský a pokojný. Medzi 3 až 5. tis sa však nachádza pásmo dostatočné výkonné na rýchle predbiehanie štvorkolesových plechoviek :-)) v mestskej premávke a nad 5 tis. si užijete športovú jazdu. Motor je zbytočné vytáčať nad 8 tis. vzhľadom k tomu, že sa jedná o dvojvalec (aj keď radový), je treba počítať s miernymi vibráciami. Priemerná spotreba sa pohybuje okolo 6 litrov na 100 km, ale pri troche snahy sa dá spotreba stlačiť dole.
Prevodovka je 6-stupňová s mechanicky ovládanou spojkou. Radenie je krátke a vcelku presné bez falošných neutrálov, len radiaca páka je drobnejšia a treba si na to zvyknúť.

Podvozok
Na prvý pohľad vás upúta nezvykle vedený trubkový rám, ktorý sa hrdo vystavuje a excentrické umiestnenie zadnej centrálnej jednotky, ktorý má nastaviteľné predpätie. Trojuholníková zadná kyvka je dvojramenná. Vpredu je klasická teleskopická vidlica – 41 mm. Vzhľadom k úzkej stavbe motocykla vďaka dvojvalcovému motoru a suchej hmotnosti 174 kg je ER-ko dobre ovládateľné, obratné v zákrutách. Rovnako aj manipulácia na mieste nevyžaduje enormné úsilie. Podvozok je nastavený od výrobcu v cestovnom duchu a pre športovú jazdu budete musieť pritvrdiť zadok. Jazdecká pozícia je vzpriamená s mierne pokrčenými nohami v kolenách. Jednodielne sedlo je dostatočne pohodlné ako pre jazdca, tak i pre spolujazdca, ktorému sú k dispozícii postranné pomerne veľké madlá. Ako už to u naháčov býva, nejaké rýchle diaľničné presuny nie sú na programe dňa, pretože po prekročení cca 120 km/h začína byť nápor vetra neznesiteľný a nejaký veterný štítok u ER-ka je podľa môjho názoru ťažko predstaviteľný. Ak sa predsa len rozhodnete vyskúšať maximálku, ktorá je na hranici tachometrových cca 200 km/h, chce to kvalitné oblečenie, dobrý fyzický fond a hlavne zdravý rozum. Kritiku si zaslúžia spätné zrkadlá, aj napriek možnosti nastavenia, vidíte čiastočne stále svoje ramená. Prístrojová doska je jednoduchá, trojuholníkového tvaru s klasickým ručičkovým otáčkomerom, pod ktorým je multifunkčný display. Teplota motora a stav paliva je vyriešený len skrz kontrolky, ktoré vás upozornia, že niečo nie je v poriadku. Pod sedlom je malý úložný priestor do ktorého vtlačíme náradie a lekárničku, ale úprimne, čakal by som väčší.
Brzdy a ich účinok zodpovedajú motocyklu danej kategórie. Na prvý pohľad vás zaujmú "vlnkové" kotúče. Predná brzda je dvojitá s dvojpiestikovými strmeňmi Tokico a 300 mm kotúčmi. Zadná je potom jednoduchá, jednopiestiková. Kolesá sú 17-palcové s rozmermi pneumatík 120/70 vpredu a 160/60 vzadu.

Záverom
Kawasaki ER 6n je motocykel s neobvyklým a atraktívnym dizajnom, ktorý osloví predovšetkým mladšie generácie. Motocykel je určený práve pre začínajúcich a stredne pokročilých motorkárov. Myslím, že si na neho môžu trúfnuť i ženy. ER-ko je vhodné pre mestskú a prímestskú prevádzku, kde je ER-ko ako ryba vo vode. Nie, že by motor nezvládol viac, skôr naopak, spolu s prevodovkou tvorí spoľahlivú, dostatočne výkonnú jednotku, ale ak ste dostatočne obrnení proti poveternostným podmienkam, tak môžete vyraziť aj na dovolenku. Nejaké drobnosti by sa motocyklu vytknúť dali, ale ako celok funguje dobre a bez väčších problémov. Pri výbere a kúpe jazdenky platia všeobecné pravidlá, ER-ko by vás nemalo ničím prekvapiť.

Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2011 Janka

Jazdené moto – Kawasaki ER-6n

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri